דמעות הבצל של אריה דרעי

אריה דרעי ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
אריה דרעי ובנימין נתניהו

לפני כשנתיים, עם תחילת לימודי המשפטים שלי, ביקשתי לנסות לצבור ניסיון משפטי כבר בזמן הלימודים והתחלתי לחפש משרת טרום-התמחות. שלחתי קו"ח לעשרות משרות. בירושלים, עיר מגורי, רובן היו במגזר הציבורי, ואילו כשמדובר היה במגזר הפרטי לרוב נדרשתי לנסוע לאזור תל אביב. לאחר כחודשיים מצאתי לבסוף עבודה אצל עורך דין פרטי בירושלים. אבל היה משהו חריג במשרות שאליהן התראיינתי במגזר הציבורי – אף על פי שזימנו אותי ללא מעט ראיונות וברבים מהם הלך לי טוב מאוד, לא התקבלתי לאף משרה. לא מדובר רק במשרות סטודנט מבוקשות, אלא גם למשרות סטודנט פשוטות ולא תחרותיות לא קיבלו אותי.

היה משהו חריג במשרות שאליהן התראיינתי במגזר הציבורי – על אף שזימנו אותי ללא מעט ראיונות, וברבים מהם הלך לי טוב מאוד, לא התקבלתי לאף משרה. לא רק למשרות סטודנט מבוקשות, אלא גם לפשוטות

זה לא באמת היה מפתיע. אני אמנם סטודנט טוב ויש לי לא מעט לתרום, אבל יש לי גם עבר פלילי (הקשור בפעילותי כנער גבעות בעבר) ובעיקר תיק אחד שעדיין התנהל אז (צפויה להינתן הכרעה בעניינו במרץ הקרוב, יותר משש שנים אחרי שנפתח).

דוב מורל כנער גבעות (צילום: באדיבות המצולם)
דוב מורל כנער גבעות (צילום: באדיבות המצולם)

זו לא הפעם הראשונה שבה עברי הפלילי ובפרט התיק שעודנו פתוח הפריעו לי לקידום תעסוקתי. בעבר נמנע ממני בשל כך לעבוד כמורה ממלא מקום במסגרת משרד החינוך. דווקא משום כך קוממו אותי התגובות של חברי מפלגת ש"ס ותומכיה להכרעה בעניין אריה דרעי.

תחילתה של הפרשה במרץ 2016 בה דרעי נחשד במספר עסקאות בעברות מרמה והפרת אמונים וכן בעברות מס. בשבוע שעבר נחתם הסדר טיעון עם דרעי, לפיו הוא יתפטר מהכנסת ויוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות מס בלבד.

במשך שש השנים האחרונות, עד הקמת הממשלה הנוכחית, עמד דרעי בראש מפלגה משפיעה בקואליציה וכיהן כשר הפנים (בחלק קטן מהזמן כשר הכלכלה); הוא לא בדיוק התקשה למצוא עבודה, למרות שממש כמוני היו לו עבר פלילי ותיק פתוח. בשונה ממני הוא הורשע בעברה ונידון עליה למאסר בפועל – ובכל זאת עבד בעבודה משפיעה ומכניסה.

הגדיל לעשות עבריין מורשע אחר מש"ס, שלמה בניזרי, שאמר לכתב "כיכר השבת" ישי כהן, כי התקופה הזאת בין פתיחת החקירה ועד קבלת ההחלטה בגין הגשת או אי הגשת כתב אישום היא הכי קשה "בפרט כשאתה איש ציבור".

בניגוד אלי, דרעי לא בדיוק התקשה למצוא עבודה, למרות שממש כמוני היו לו עבר פלילי ותיק פתוח. בשונה ממני הוא הורשע בעברה ונידון עליה למאסר בפועל – ובכל זאת עבד בעבודה משפיעה ומכניסה

נראה לי שנחתך המון בצל לפני שנאמרו המלים הנבובות האלה. הרי כל מי שנמצא בסביבתו של דרעי מאמין ש"הוא זכאי" כפי שהוא מאמין בנוגע לבניזרי, גם אחרי ההרשעה ובנוגע לתיק הקודם של דרעי. זה לא שיש עכשיו חברים מבית הכנסת של דרעי שלא ידעו איך להתייחס אליו כל השנים האלה עד שמנדלבליט יקבל החלטה.

עינוי דין הוא דבר אמיתי, לא מדובר בהמצאה של פעילי ש"ס, אבל עינוי הדין נעשה לאזרחים פשוטים כמוני, שלא מתקבלים למשרת סטודנט עלובה כי יש נגדם תיק פתוח. דרעי לא סבל משום עינוי דין.

אבל זה רחוק מלהיות החלק הכי מקומם בדמעות התנין שנשפכו בשבוע שעבר מצד תומכיה של מפלגת ש"ס.

הדבר הכי מקומם הוא שדרעי נמצא שנים רבות בעמדת השפעה שאפשרה לו לשנות את המצב של עינוי דין שעוברים נאשמים וחשודים בישראל – והוא לא עשה זאת.

במידה רבה הדבר אפילו לא מצריך חקיקה אלא שינוי נהלים במשרדים עצמם. אין חוק שאוסר על בעל עבר פלילי לעבוד במגזר הציבורי, אבל אפשר לקבוע שאם חייבים להעביר את התיק לוועדה חיצונית, זו תהיה חייבת לזמן את המועמד ולתת לו להשמיע את קולו.

זה מעולם לא קרה לי; אין לי אפשרות להתמודד עם העניין, להסביר שהתיק הפלילי שלי עוסק בדברים שהם נחלת העבר ולספר על השינוי שעברתי. ברוב המקרים בכלל לא טורחים לחזור אליך ולספר לך שלא התקבלת או למה לא התקבלת.

עינוי דין הוא דבר אמיתי, לא מדובר בהמצאה של פעילי ש"ס, אבל עינוי הדין נעשה לאזרחים פשוטים כמוני, שלא מתקבלים למשרת סטודנט עלובה כי יש נגדם תיק פתוח. דרעי לא סבל משום עינוי דין

העמדה של דרעי ותומכיו מזכירה את הטענות של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאחרי למעלה מעשור בשלטון נזכר לשים לב לבעיות במערכת המשפט. אכן יש בעיות, אבל כשמגיע אדם שהיה במקום שמאפשר לו לשנות ולא עשה דבר כשזה לא נגע אליו – אין לי טיפת אמפתיה לדמעות התנין שלו. שיאכל את הדייסה שהוא בישל.

דוב מורל עובד כפרילנס במחלקת הדאטה של שומרים – המרכז לתקשורת ודמוקרטיה. סטודנט למשפטים, נער גבעות לשעבר וכיום פעיל בקבוצת 'הליברלים במרצ'.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 659 מילים ו-1 תגובות
סגירה