יועמ"ש עיריית חיפה: לא הזמנתי ולא אישרתי את החקירות הפוליטיות

מעקב זמן ישראל לראשונה מאז נחשפה בזמן ישראל פרשת החקירות האסורות נגד מתנגדיה הפוליטיים של ראשת העיר, מתנערים בגלוי הגורמים הממונים בעירייה מהחקירות ומבהירים כי לא ישלמו את שכרו של רו"ח ברלב ● קליש-רותם מצהירה לראשונה כי היא רואה "חקירות פוליטיות בחומרה רבה", אך ממאנת להסביר מדוע חתמה על התשלום עבורם ומסרבת להתנער מהן ● ברלב מצדו מאיים לתבוע את העירייה

סמל העיר חיפה בכניסה להיכל העירייה (צילום: מצילומי יהודית גרעין-כל, מתוך אתר פיקיויקי)
מצילומי יהודית גרעין-כל, מתוך אתר פיקיויקי
סמל העיר חיפה בכניסה להיכל העירייה

בשורה של מכתבים חריפים במיוחד מתנערת מחלקת הייעוץ המשפטי בעיריית חיפה, לראשונה בגלוי, מחקירות שבוצעו נגד יריבים פוליטיים של ראשת העיר עינת קליש-רותם, ומבהירים כי חקירות אלה בוצעו מעל לראשם ובאופן לא תקין.

"אין ולא היתה לי כל נגיעה לחקירות שבוצעו על ידי משרד ברלב ובכלל זה לא יזמתי, לא הזמנתי וממילא לא אישרתי הזמנת כל דוח חקירה כאמור מידי משרד ברלב או בכלל", כתבה היועצת המשפטית של עיריית חיפה ימית קליין במכתב תשובה לתנועה לאיכות השלטון.

"אין ולא היתה לי כל נגיעה לחקירות שבוצעו על ידי משרד ברלב ובכלל זה לא יזמתי, לא הזמנתי וממילא לא אישרתי הזמנת כל דוח חקירה כאמור מידי משרד ברלב או בכלל"

בתנועה מאשימים את עיריית חיפה בציד מכשפות מתוזמר נגד גורמים פוליטיים. "מדובר בדפוס חוזר בעיריית חיפה, כאשר מבצעי הפעולות מודעים לחומרת מעשיהם ומשתמשים באופן שיטתי בכספי הציבור לצרכיהם האישיים-פוליטיים", כתב בשבוע שעבר עו"ד תומר נאור, היועץ המשפטי של התנועה, לראשת העיר.

מכתבה של היועצת המשפטית של עיריית חיפה ימית קליין בנוגע לחקירותיו של רו"ח יהודה ברלב
מכתבה של היועצת המשפטית של עיריית חיפה ימית קליין בנוגע לחקירותיו של רו"ח יהודה ברלב (לחצו להגדלה)

קליין – אשר מקורביה מבהירים כי הזהירה את ראשת העיר לא אחת שהחקירות הללו פסולות ומבוססות על עובדות חלקיות או מטעות, ואף סימנה במסמכים רשמיים את שעות העבודה עליהן ברלב דיווח ללא אישורה – מבהירה במכתבה כי נודע לה לראשונה על הביקורת נגד חברת המועצה סופי נקש, יריבתה של קליש-רותם, רק באוגוסט השנה, זמן מה אחרי שהדוח בעניינה של נקש הושלם והוגש לראשת העיר, כאמור ללא עדכון הייעוץ המשפטי כנדרש, ואף ללא תגובתה של נקש עצמה.

"הטענות שהועלו במסמך (בעניינה של נקש) נבחנו על ידי צוות הייעוץ המשפטי, בהנחייתי, וניתנה התייחסות מלאה", כותבת קליין. כפי שפורסם בזמן ישראל, הצוות המשפטי של קליין בחן את הממצאים שהגיש ברלב ומצא כי הם נסמכים על מסמכים לא נכונים במקרה אחד, ועל מסקנות שגויות או חלקיות במקרה אחר.

לבסוף קבע הצוות המשפטי כי נקש, בניגוד לטענתו של ברלב, לא ישבה בדיונים בהם קודם פרויקט השייך למשפחתה, היות שפרויקט זה הסתיים זמן רב לפני שנבחרה למועצה, וכן כי לא היתה נתונה בניגוד עניינים על פי כללי משרד הפנים.

לגבי החקירה נגד עמותת "שומרי הסף" – אשר הגישה בג"ץ נגד קליש-רותם בדרישה למנוע ממנה לשבת בוועדת תכנון ובנייה של העירייה בעקבות הרשעתה בפלילים לפני שלוש שנים ואשר דבר קיומה נחשף ב"דה מרקר" – מבהירה קליין כי גם על חקירה זו לא עודכנה כלל וכי אין לה מושג אם העלתה ממצאים כלשהם. "לא ידוע לי על כל דוח ביקורת שנערך בעניין עמותת שומרי הסף", כתבה.

לגבי החקירה נגד עמותת "שומרי הסף", מבהירה קליין כי גם על חקירה זו לא עודכנה כלל וכי אין לה מושג אם העלתה ממצאים כלשהם. "לא ידוע לי על כל דוח ביקורת שנערך בעניין עמותת שומרי הסף", כתבה

על פי הפרסום ב"דה מרקר", החקירה הניבה בכל זאת "ממצא" אחד: נגד העמותה הוגשה תלונה אנונימית ברשם העמותות.

"השוד הגדול" ו"חנות הדגים" אינם על פי החוזה

רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)
רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)

בין ברלב למחלקה המשפטית מתנהלת בימים האחרונים חלופת תכתובות חריפה. ברלב מאיים לתבוע את עיריית חיפה אם לא ישולם לו מלוא הסכום אשר הגיש בדרישות תשלום מאז אוגוסט – ובסך הכל כ- 355 אלף שקל, אשר הגזברות והייעוץ המשפטי מסרבים לאשר לתשלום עד אשר יתקבל מברלב פירוט מקיף ובהיר לגבי תוכנן ומטרתן. סכומים אלה מצטרפים ל-1.4 מיליון שקל שכבר שולמו לברלב מאז אפריל 2020.

"כמי שמתהדר בעריכתן של ביקורות חקירתיות, ברור גם לך כי דוח הכולל 'שמות מבצעיים' דוגמת 'חנות הדגים' ו'השוד הגדול' איננו דוח שעות המקיים את הוראות החוזה", כתב לברלב השבוע עו"ד יוסי דלל ממחלקת הייעוץ המשפטי.

דלל מתייחס לשתיים מהחקירות אשר ברלב דיווח עליהן באמצעות שמות קוד – "השוד הגדול" ו"חנות הדגים" – אך מבלי לפרט מה קודים אלה מייצגים. במחלקת הייעוץ המשפטי חושדים כי מדובר בחקירות נוספות בעלות אופי פוליטי, המוסוות באמצעות שמות קוד לא ברורים. חקירה נוספת שאת פרטיה לא יודעים להסביר בעירייה נושאת את הכותרת "ביקורת חקירתית לראשת העיר".

"אל נא תהלך עלינו אימים באמירותיך כי אם לא תשולם לך התמורה אותה אתה דורש, תגיש תביעה כנגד עיריית חיפה", כותב דלל לברלב בתגובה לאיומי התביעה. "תמהנו איזה דוח ביקורת חקירתית היה עורך וכותב משרדך לו היה מתבקש לבקר ולבחון את ההתקשרות שנערכה עם משרדך … על זה נאמר 'קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים'".

"תמהנו איזה דוח ביקורת חקירתית היה עורך וכותב משרדך לו היה מתבקש לבקר ולבחון את ההתקשרות שנערכה עם משרדך … על זה נאמר 'קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים'"

קליש-רותם מסרבת לענות מי הזמין את החקירה

מאז פורסמה הפרשה לראשונה בזמן ישראל לפני כחודשיים, ממלאת ראשת העיר קליש-רותם פיה מים ומסרבת להגיב לכל פניה בנושא מטוב ועד רע – לרבות פניות של זמן ישראל, "דה מרקר", עיתונות מקומית וחברי מועצה, אשר העלו את הנושא גם במליאת המועצה.

ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)
ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)

גם מפניותיה הרבות של התנועה לאיכות השלטון, אשר הודיעה כי בכוונתה לדרוש חקירת משטרה, התעלמה קליש-רותם עד לאחרונה. ביום שני השבוע סיפקה ראשת העיר גרסה ראשונה בנושא במסגרת מכתב תשובה לפנייתה השלישית של התנועה לאיכות השלטון.

"ראשת העיר רואה בחומר רבה שימוש בכספי ציבור למטרות חקירה נגד גורמים פוליטיים מכל סוג", נכתב מלשכתה של ראשת העיר. "המידע על חברת המועצה נקש התגלה במהלך בדיקות על הרכש והועבר לטיפולה של היועצת המשפטית של העירייה, כנדרש במנהל תקין".

כאמור, קליין מאשרת כי המידע הועבר לידיה, אולם קליש-רותם מתחמקת ממתן מענה לשאלות מי הזמין את החקירה, מי הפיץ אותה לפעילים, ומדוע היא מסרבת להתנער ממנה גם לאחר שמחלקת הייעוץ המשפטי קבעה באופן נחרץ כי היא נשענת על עובדות לא נכונות.

קליש-רותם מתחמקת ממתן מענה לשאלות מי הזמין את החקירה, מי הפיץ אותה לפעילים, ומדוע היא מסרבת להתנער ממנה גם לאחר שהייעוץ המשפטי קבע באופן נחרץ כי היא נשענת על עובדות לא נכונות

באשר לחקירה הפסולה נגד עמותת "שומרי הסף", אשר אפילו לא נמצאת בעיריית חיפה, קליש-רותם ממאנת להתייחס אליה כלל בתשובתה.

יומן הפגישות של מ"מ ראש עיריית חיפה ובן-בריתה הפוליטי של קליש-רותם, נחשון צוק, אשר רבים רואים בו האיש החזק בעיריית חיפה, מחזק אף הוא את הרושם כי ברלב עבד ישירות עם הגורמים הפוליטיים בצמרת העירייה.

סגן ראש עיריית חיפה, נחשון צוק (צילום: פירמידה - מרכז לאמנות עכשווית)
סגן ראש עיריית חיפה, נחשון צוק (צילום: פירמידה – מרכז לאמנות עכשווית)

היומן של צוק לשנת 2020, אשר נחשף לבקשת עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה", כולל שורה של פגישות קבועות של צוק וקליש-רותם עם ברלב בלשכתה של ראשת העיר – וככל הנראה ללא נוכחות הייעוץ המשפטי. החל מאפריל 2020, אז החלה העסקתו של ברלב, נפגשו השלושה כמעט אחת לחודש: באפריל, מאי, יוני, יולי (שתי פגישות), אוגוסט ונובמבר.

זאת הפעם הראשונה בה מתברר כי גם צוק היה מעורב בהפעלתו של החוקר ברלב, אשר נשכר כאמור לצורך "ביקורת חקירתית", אך דוחות הפעילות שלו מעידות כי למעשה שימש סוג של "יועץ לכל דבר ועניין" עבור ראשת העיר, לרבות ישיבות ניהול, נושאים משפטיים, מגעים עם רשויות אחרות וכאמור גם חקירות בעלות אופי פוליטי.

זמן ישראל פנה לרו"ח חשבון ברלב עם מספר שאלות אך ברלב סירב להשיב על השאלות הנוגעות לנושאי החקירות: "בשל רגישות הנושאים, קיים חיסיון מלא על כל פעילות הביקורת החקירתית בעיריית חיפה ומחוצה לה, ולכן אנו מנועים להגיב".

ביקשנו גם את תגובתו של ברלב לטענות הגורמים הממונים כי אין בכוונתם לאשר את התשלומים עבור עבודתו בחודשים האחרונים. ברלב מסר כי "ככל שלא יועבר התשלום, או יגרם נזק כלשהו למשרדנו, נשמרת לנו הזכות לתבוע אישית את האורגנים בעירייה אשר הזמינו את שירותי הביקורת החקירתית בנושאים השונים בשם העירייה ומתכחשים להם".

כרגיל, מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

עוד 1,103 מילים
סגירה