סעודיה לא מחכה לאיראן

"עוגה צהובה" ממפעל עיבוד אורניום בסעודיה, צילום מסך מסרט של "Educate Yourself news & education
"עוגה צהובה" ממפעל עיבוד אורניום בסעודיה, צילום מסך מסרט של "Educate Yourself news & education

בחודש שעבר נחשף טפח נוסף במאמץ הבליסטי ויתכן שגם הגרעיני של סעודיה. המודיעין האמריקאי הדליף מידע על יכולות הממלכה בתחום ייצור טילי קרקע-קרקע מתקדמים. האמריקאים בחרו לחשוף מידע רגיש זה בעיצומן של השיחות בין איראן למעצמות בווינה, ככל הנראה כדי ליצור דחיפות ולחץ על איראן ועל יתר המעצמות.

US intelligence agencies have assessed that Saudi Arabia is now actively manufacturing its own ballistic missiles with…

Posted by CNN on Thursday, December 23, 2021

המוטיבציה הסעודית בתחום הטילים והגרעין קשורה קשר ישיר לחששה מפני איראן והיא אינה חדשה, אך נראה שהמאמץ בתחום עלה מדרגה ומתנהל בדחיפות מסוימת, על רקע התקדמות תכנית הגרעין האיראנית. מדובר בטילים מונעים בדלק מוצק, שככל הנראה יכולים לשאת ראש קרב גרעיני. ממידע גלוי ניתן לראות כי הטילים הסעודים מכוונים לאיראן.

המוטיבציה הסעודית בתחום הטילים והגרעין קשורה ישירות לחששה מאיראן והיא אינה חדשה, אך נראה שהמאמץ בתחום עלה מדרגה ומתנהל בדחיפות מסוימת, על רקע התקדמות תכנית הגרעין האיראנית

יורש העצר הסעודי והשליט בפועל, מחמד בן-סלמאן, הצהיר זה מכבר שהממלכה תרכוש יכולת גרעינית אם איראן תפרוץ לפצצה. מדובר בשליט אבסולוטי, בעל שאיפות אזוריות, שלא ברור אילו מרסנים פועלים עליו. הסעודים פועלים במידה רבה על-פי ההנחה שאיראן, אם או בלי הסכם, היא מדינת סף גרעינית על כל המשתמע מכך, וכי עליהם לפתח מענה "תוצרת בית".

לפני שנה "התגלה" בממלכה מתקן למיצוי "עוגה צהובה" ממחצבי האורניום שנמצאו זה מכבר בשטחה, אשר נבנה בשיתוף פעולה עם סין. הדיווח הנוכחי מצטרף לשורת גילויים המצביעים על מאמץ לבחינה של רכיבי מעגל הדלק הגרעיני, והידוק שיתוף הפעולה בתחום הטילים בינה לבין סין, הכולל, על-פי האמריקאים, "העברות מרובות ובקנה מידה גדול של טכנולוגיה".

לסעודיה, בדומה לאיראן, גם מאמץ גרעיני אזרחי. היא רכשה כור מחקר גרעיני קטן מתוצרת ארגנטינה, היא פרסמה מכרזים לבניית כורים לייצור חשמל והיא מנהלת מו"מ עם ארה"ב לשם קבלת סיוע בתחום הגרעין תוך שהיא מסרבת להתחייב שלא להעשיר אורניום בתחומה.

לפני שנה "התגלה" בממלכה מתקן למיצוי "עוגה צהובה" ממחצבי האורניום בשטחה, שנבנה בשת"פ עם סין. הדיווח מצטרף לשורת גילויים המצביעים על מאמץ לבחינת רכיבי מעגל הדלק הגרעיני והידוק השת"פ עם סין

הגם שהתשתית המדעית-טכנולוגית בתחומי הגרעין בסעודיה עדיין מוגבלת, לממלכה היסטוריה של הסתרת פעילויותיה בתחום ולא מן הנמנע כי גם כיום מוסתרת פעילות בתחום. למשל, לאחרונה התגלה בעקיפין כי הממלכה מימנה פיתוח טילים באוקראינה. בנוסף, יכולת הקהילה הבינלאומית, ובכלל זה של סבא"א, לאתר פעילות אסורה בהיקף קטן – מוטלת בספק, במיוחד בתנאים המייחדים את הממלכה.

גם אם ייחתם הסכם מול איראן, הוא לא יפחית את המוטיבציה הסעודית לרכוש יכולת גרעינית בטווח הארוך, אם כי הוא עשוי להפחית זמנית את דחיפות העניין. הספק באשר למחויבות האמריקאית לביטחונם וקיצור זמן הפריצה של איראן לפצצה עלול לדרבן את הממלכה לנוע בקצב מהיר, גם תוך "קיצורי דרך" אפשריים, קרי רכישתו "מן המדף" מגורמים בפקיסטן ו/או צפון קוריאה למשל.

אחד החששות המרכזיים של ישראל הוא מהאצת התפוצה הגרעינית בעקבות איראן ואכן לסעודיה החששות הכבדים ביותר מאיראן והמשאבים הרבים ביותר. דווח שישראל מקיימת קשרים ביטחוניים ואחרים עם הממלכה, אולם הימצאות יכולת גרעינית בידיה תשנה את כללי המשחק.

אחד החששות המרכזיים של ישראל הוא מהאצת התפוצה הגרעינית בעקבות איראן. דווח שישראל מקיימת קשרים ביטחוניים ואחרים עם הממלכה, אולם הימצאות יכולת גרעינית בידיה תשנה את כללי המשחק

מציאות שכזו תצריך כלים חדשים השונים מהכלים המסורתיים של "דוקטרינת בגין" שספק אם היא רלוונטית בהקשר הסעודי. לישראל אינטרס למנוע התגרענות צבאית גם במדינות ערביות המקיימות עמה קשרים, הן בשל החשש לשינוי באוריינטציה שלהן, תפנית במדיניותן (למשל במקרה של התערערות המשטר) ובשל החשש שהתגרענותן תעודד התגרענות של מדינות אחרות במרחב.

ד״ר יואל גוז׳נסקי הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, אונ׳ תל אביב. מומחה למדינות המפרץ ולסוגיות אסטרטגיות כגון תפוצה גרעינית ויציבות משטרים. לשעבר איש משרד רה״מ וחוקר אורח באונ׳ סטנפורד. באפריל 2020 יצא לאור ספר פרי עטו בנושא יחסי ישראל ומדינות המפרץ בהוצאת אונ׳ אוקספורד. אב לבן ולבת וטייל חובב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 520 מילים
סגירה