פרשנות חוק הגיוס והפתרון של אביגדור ליברמן

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יודע שחוק הגיוס הוא חוק האי-גיוס ● עכשיו הוא רוקם פשרה שתקנה לו חופש הצבעה בענייני דת ומדינה - ותסלול את דרכו בחזרה לקומה ה-14 בקריה

אביגדור ליברמן משתתף בשמחה משפחתית של יעקב ליצמן, 2017 (צילום: Shlomi Cohen/FLASH90)
Shlomi Cohen/FLASH90
אביגדור ליברמן משתתף בשמחה משפחתית של יעקב ליצמן, 2017

סגן השר במעמד שר יעקב ליצמן, נוהג לתחוב לכיס המקטורן החסידי שלו מסמכים רבים. אחד מהם הוא סיכום החלטת מועצת גדולי התורה מיום ו' בחשוון תשע"ט, 15 באוקטובר 2018.

"מועצת גדולי התורה מדגישה כי לומדי התורה הקדושה הם המגנים על כלל ישראל מפגעי הזמן בכל הדורות, וזה היה היסוד לקיום העם היהודי בכל הזמנים ובכל התקופות. גם במחיר של מסירות נפש נעמוד איתנים על כך שיושבי בית המדרש יוכלו להגות בתורה כל זמן שנפשם חשקה בכך, כפי שהיה עד היום". זה דבר הסיכום שאותו ניסח ר' יעקב ולצר, מזכיר המועצה.

הפגנות חרדים נגד מדיניות צה"ל כלפי צעירות דתיות, 2018 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
החוק קובע מכסות מינימליות. הפגנות חרדים נגד מדיניות צה"ל כלפי צעירות דתיות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ליצמן הוא, לכאורה, האגוז החרדי הקשה לפיצוח, אבל גם הוא יודע היטב כי חוק הגיוס החדש, שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, עונה על כל הדרישות של מועצת גדולי התורה, פלוס פלוס, מלא מלא. שני עמיתיו, משה גפני (דגל התורה) ואריה דרעי (ש"ס) הודיעו בהזדמנויות שונות כי "החוק הוא טוב לנו".

יושבי בית המדרש יוכלו להגות בתורה כל זמן שנפשם חשקה בכך, מעתה ועד עולם. אף שוטר צבאי לא יגיע אליהם

מדוע כל כך טוב? כי החוק קובע מכסות גיוס מינימליות (3,348 בשנה הראשונה ועוד 648 לשירות הלאומי). החב"דניקים, הנח"ל החרדי ועוד מאות מתגייסים חרדים עברו מזמן את המכסה הזו, וכך גם את המכסות בעתיד שמציע החוק (תוספת של 8% בשנה). 

במלים אחרות: יושבי בית המדרש יוכלו להגות בתורה כל זמן שנפשם חשקה בכך, מעתה ועד עולם. אף שוטר צבאי לא יגיע אליהם. מעבר לזה, החרדים שמתגייסים מקבלים תמריצים פנטסטיים, משכורות, מימון לימודי תואר ראשון וכדומה.

אין כאן שום סנקציות פליליות, והסנקציות הכלכליות שמוצע בחוק להטיל על הישיבות הן בדיחה, כי יעדי הגיוס ממילא מתקיימים. לכולם ברור כי משרד הביטחון והצבא, שניסחו את החוק, אינם רוצים בגיוס המוני של חרדים, ונראה שהם עשו כמעט את הכל כדי להרחיק את החרדים ממדי הזית. כל עסקן חרדי מודה בזה.

אביגדור ליברמן ואריה דרעי (צילום: Flash90)
הוא לא רוצה לצאת לגמרי פראייר. אביגדור ליברמן עם אריה דרעי (צילום: Flash90)

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, מכיר את החוק טוב מכולם. הוא עבד עליו בקדנציה הקודמת יחד עם ראשי משרד הביטחון והרמטכ"ל גדי אייזנקוט. החרדים היו בתמונה כל הזמן.

החרדים יותר חזקים מליברמן בקדנציה הזו. הם עלו בבחירות ל-16 מנדטים, והוא ירד לחמישה. בלעדיהם אין ממשלה

ליברמן יודע שחוק הגיוס הוא חוק האי-גיוס, ולכן הוא מתנגד גם לשינויים המינוריים שהחרדים רוצים להכניס אליו, ושיהפכו אותו חסר ערך לחלוטין. אפשר להאמין לו כאשר הוא מתעקש על קיום החוק כלשונו. הוא לא רוצה לצאת לגמרי פראייר.

החרדים יותר חזקים מליברמן בקדנציה הזו. הם עלו בבחירות ל-16 מנדטים, והוא ירד לחמישה. בלעדיהם אין ממשלה. ליברמן מעלה דרישות ובעיות נוספות, אבל כולן ניתנות לפתרון.

הדבר היחידי שמעניין באמת את ליברמן הוא לחזור למשרד הביטחון, והוא לא ייתן לחוק הגיוס לעצור אותו בדרך לקומה ה-14 בקריה.

יעקב ליצמן ואביגדור ליברמן (צילום: Ariel Jerozolimski/FLASH90)
החרדים היו בתמונה כל הזמן. יעקב ליצמן ואביגדור ליברמן (צילום: Ariel Jerozolimski/FLASH90)

הפשרה שהוא רוקם תיראה כך: אני אקבל חופש הצבעה בענייני דת ומדינה. החוק לא יעבור שינויים. החרדים יצביעו נגד, או יימנעו. מי שיעביר את החוק יהיו החברים בכחול-לבן ובמפלגת העבודה, שרבים מהם תמכו כבר בחוק בקריאה הראשונה שלו.

נשמע מצוין וטוב לכולם, גם לאזרחי המדינה, שסוף סוף יקבלו חוק היסטורי חלוט, גם אם לא הכי הוגן, ובתמורה ישתחררו מהעיסוק המעיק, המסכסך והאינסופי בגיוס החרדים לצבא.

עוד 472 מילים
סגירה