מהומות הבדואים בנגב שורפות גם את הקואליציה

הפרות הסדר הקשות בנגב אמש החזירו את הפוליטיקה לקווי המתאר של ימין מול שמאל, עם יאיר לפיד שוב באמצע ● אמש, הלחץ של לפיד ניכר היטב ● גם הוא מבין שהנגב הוא בסיס הקולות הכי גדול של רע"ם וכי מנסור עבאס נדחק לקיר ● "עבאס לא יכול לצאת מהסיפור הזה בלי הישג", אומר גורם ברע"ם, "וההישג היחיד הוא הפסקה מוחלטת של הנטיעות" ● פרשנות

יו"ר רע"ם מנסור עבאס במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
יו"ר רע"ם מנסור עבאס במליאת הכנסת

אמש בשעה 22:35 הבין ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד שמדובר בעסק רציני: ההתפרעויות האלימות וחסרות התקדים שהתלקחו בנגב עלולות להעלות באש גם את הקואליציה.

לפיד מיהר לצייץ בטוויטר וקרא לעצור את נטיעות הקרן הקיימת בנגב מול כפר מולדה לטובת "היערכות מחדש". לא ברור למה הוא מתכוון בהיערכות הזו, אבל הלחץ של לפיד ניכר היטב, גם אם הוא מסוגר בבידוד בביתו ברמת אביב אחרי שנדבק בקורונה.

"כמו שממשלת נתניהו עצרה את הנטיעות ב-2020 אפשר לעצור גם עכשיו להיערכות מחדש. ממשלת השינוי מחויבת לפתור את בעיית הבדואים ולהביא להסדרה בנגב", כתב לפיד.

לפיד מוצא את עצמו באמצע, כמעט כרגיל. את מה שהוא אומר, ראש הממשלה נפתלי בנט לא יעז לומר. שרי הימין בממשלה שיגרו אמש הודעות מיליטנטיות נגד כל ויתור על הנטיעות, שהן לשיטתם נשמת אפה של הציונות המגשימה.

לפיד מוצא את עצמו באמצע, כמעט כרגיל. את מה שהוא אומר, ראש הממשלה נפתלי בנט לא יעז לומר. שרי הימין בממשלה שיגרו אמש הודעות מיליטנטיות נגד כל ויתור על הנטיעות, שהן לשיטתם נשמת אפה של הציונות

"אסור שתהיה סלחנות להתפרעויות. אנחנו בשלטון ואין לנו אפשרות אחרת מלבד החזרת הריבונות לנגב", צייץ השר יועז הנדל.

המהומות הקשות של הבדואים – שכללו הנחת אבנים על מסילת ברזל בקו תל אביב-באר שבע, הצתת מכונית של עיתונאי "הארץ" ותקיפת מכוניות בכביש 25 – החזירו את הפוליטיקה הישראלית לקווי המתאר של הממשלה הקודמת: הליכוד, הציונות הדתית, תקווה חדשה, ימינה וישראל ביתנו מצאו את עצמן בחזית אחת מול מפלגות המרכז והשמאל.

הליכוד והציונות הדתית, היום באופוזיציה, ניצלו כמובן את המצב כדי לנסות ולפרק את הקואליציה מבפנים. סיעת הליכוד ירדה לשטחי הנטיעות במשך היום ועוררה תגובות קשות אצל התושבים הבדואים משבט אל אטרש. בערב הודיע בנימין נתניהו כי "איש לא יעצור את נטיעת העצים" וקרא לבנט "לגנות את ההסתה של רע"ם".

הציונות הדתית הוסיפה עוד קיסם למדורה. "מי שיתקפל בפני איומי רע"ם לאחר הפרעות הלילה בנגב וניסון הרצח של נוסעי רכבת ישראל סמוך לרהט – ישים חותמת סופית על מכירת הנגב".

מנסור עבאס ורע"ם הם הסיפור הטראגי כאן. הנגב הוא בסיס הקולות הכי גדול של רע"ם ומשם עבאס מקבל את רוב התמיכה. סעיד אלחרומי, חבר הכנסת מסיעת רע"ם שנפטר באוגוסט 2021, הרים את הדגל של הנגב.

מנסור עבאס ורע"ם הם הסיפור הטראגי כאן. הנגב הוא בסיס הקולות הכי גדול של רע"ם ומשם עבאס מקבל את רוב התמיכה. סעיד אלחרומי, חבר הכנסת מסיעת רע"ם שנפטר באוגוסט 2021, הרים את הדגל של הנגב

עבאס, מאשימים בכירים בחברה הערבית, לא הצליח לאמוד את עוצמת הזעם נוכח הנטיעות של קק"ל. הוא הגיע לשטח באיחור של שלושה ימים, ופגש שם חבריו מהתנועה האסלאמית שאמרו לו "שכחת אותנו" ואת יריביו מהרשימה המשותפת שהטיחו בו ביקורת קשה על חוק החשמל. "איילת שקד קרקסה אותו", לגלגו שם על עבאס.

עבאס נדחק לקיר. הוא היה חייב להפגין שרירים ולאיים בפירוק קואליציה. ברגע אחד הפך חבר הכנסת המתון לכאורה ונעים ההליכות לפקעת של עצבים. "אני מפסיק להצביע עם הקואליציה", הוא הודיע. "יורים לי בחזה, אני לא יכול להחזיק מעמד", הוא הוסיף.

סיעת רע"ם, אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, לא תגיע היום להצבעות בכנסת על שורה של חוקים של הקואליציה. בלי רע"ם אין לקואליציה רוב. ברע"ם בטוחים כי עבאס ינקוט בימים האלה באמירות לאומניות ומתלהמות, שתואמות את הסיסמאות של המפגינים והמתפרעים בנגב, שישכיחו גם את הדברים שאמר בזכות המדינה היהודית.

"עבאס לא יכול לצאת מהסיפור הזה בלי הישג, וההישג היחיד הוא הפסקה מוחלטת של הנטיעות ושחרור כל העצורים, ביניהם גם נשים ונערים", אומר גורם ברע"ם. "כל דבר אחר ישים אותו ללעג וקלס".

"עבאס לא יכול לצאת מהסיפור הזה בלי הישג, וההישג היחיד הוא הפסקה מוחלטת של הנטיעות ושחרור כל העצורים, ביניהם גם נשים ונערים. כל דבר אחר ישים אותו ללעג וקלס"

וזה גם המבחן הגדול של לפיד. האם הוא יצליח להפסיק את הנטיעות, בניגוד לדעתם של איילת שקד, זאב אלקין, הנדל וכנראה שגם בנט, שנתונים בלחץ בלתי נסבל מהימין? צריך תמיד לזכור כי לפיד, ולא בנט, היה האיש שדחף את רע"ם לקואליציה ועשה את ההסכם עם עבאס. אתמול, כמו עבאס, הוא קרא להפסיק את הנטיעות.

עכשיו צריך לראות אם זהות האינטרסים בין השניים תשרוד את המבחן הקשה ביותר, ותתגבר על העמדות ההפוכות בממשלה ובקואליציה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כיף לקרוא את ירושלמי; אין על "זמן ישראל". לענייננו, מי אני ומה היא - ובכל זאת: לתחושת הבטן שלי (שפה ושם מפספסת מן הסתם, כמו כולם), הממשלה תתמודד עם העניין הזה בכבוד. ובמעבר חד, כדאי להת... המשך קריאה

כיף לקרוא את ירושלמי; אין על "זמן ישראל". לענייננו, מי אני ומה היא – ובכל זאת: לתחושת הבטן שלי (שפה ושם מפספסת מן הסתם, כמו כולם), הממשלה תתמודד עם העניין הזה בכבוד. ובמעבר חד, כדאי להתקדם לכיוון הסדרה עם עזה, הסבל והגיהינום שם זה קורע לב. ובאותו עניין, לטבע מחזוריות, עזה יום אחד אולי תהיה פנינה ואחלה מקום משגשג. לא לשכוח!!! הקרקעות של 'סביון' היו פעם חארטא, לא שוות גרוש

עוד 640 מילים ו-2 תגובות
סגירה