אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
פּוֹלִיגְרָף 116

פעם אחר פעם מתברר, שהבעיה היא אף פעם לא עם הפוליגרף עצמו, אלא תמיד עם מה שעושים איתו

חדשות 12 פתחו את המהדורה בדיווח דרמטי, גבות מכווצות והכול. תלונה חדשה על תקיפה מינית נגד גבר מצליח ופופולרי. פרטי התלונה נבדקו בפוליגרף ונמצאו אמיתיים. הגבר שכנגדו הוגשה התלונה הזדרז להזמין בדיקת פוליגרף פרטית משלו. הוא הכחיש את הטענות נגדו ונמצא אף הוא דובר אמת.

שתי טענות סותרות, ובכל זאת שתיהן נמצאו אמיתיות בבדיקת פוליגרף. איך זה ייתכן? תהה המגיש דני קושמרו, והפנה את השאלה לפרשניו הקבועים.

שני הפרשנים הבכירים של חדשות 12 שישבו באולפן התייחסו בביטול מוחלט לבדיקות הפוליגרף. הכתב לענייני משפט גיא פלג אף הרחיב והזכיר ש"בדיקת פוליגרף אינה קבילה בהליך משפטי. היא אמורה לתת איזושהי אינדיקציה לחוקרים. לפעמים משתמשים בבדיקה הזו לצרכי חקירה, זה הכול".

בימים שלאחר הפרסום, אתר "מאקו" מבית "קשת" לא הירפה מהסיפור ובדק עם מומחה, האם יש בכלל תוקף לבדיקת פוליגרף פרטית, כזו שאדם מזמין במטרה לנקות את עצמו מחשד.

בימים שלאחר הפרסום, אתר "מאקו" מבית "קשת" לא הירפה מהסיפור ובדק עם מומחה, האם יש בכלל תוקף לבדיקת פוליגרף פרטית, כזו שאדם מזמין כדי לנקות את עצמו מחשד

בדיקת פוליגרף. אילוסטרציה (צילום: iStock)
בדיקת פוליגרף. אילוסטרציה (צילום: iStock)

מורדי גזית, מי שהיה יו"ר איגוד בודקי הפוליגרף בישראל, הסביר ל"מאקו" שקיים הבדל תהומי בין בדיקת פוליגרף "ציבורית" – כלומר כזאת שבה נשכרים שירותיו של בודק הפוליגרף במטרה לברר את האמת; לבין בדיקת פוליגרף "פרטית" – כזו שבה בודק הפוליגרף נשכר על ידי חשוד במעשים אסורים, שמטרתו הברורה היא לטהר את עצמו מחשד. בדיקת פוליגרף פרטית מסומנת מראש כבעייתית, מטבע הדברים.

"ההבדל שיכול להיות בין בדיקה רשמית לפרטית הוא באיזה מידה הבודק מקבל את כל האינפורמציה, והאם יש לו חומר מלא ומפורט", הסביר המומחה לפוליגרף, "כי אם מציגים לבודק חלק מהאינפורמציה, הוא עלול לשאול שאלות לא נכונות. דיאגנוזות שונות וחילוקי דעות או פיענוח שונה של בדיקות עלולות לקרות בכל תחום, גם ברפואה וגם בפוליגרף".

"אם מציגים לבודק חלק מהאינפורמציה, הוא עלול לשאול שאלות לא נכונות. דיאגנוזות שונות וחילוקי דעות או פיענוח שונה של בדיקות עלולות לקרות בכל תחום, גם ברפואה וגם בפוליגרף"

כל זה לא קרה השבוע, אלא לפני שש שנים, אחרי שהתפרסמו החשדות נגד תא"ל אופק בוכריס. מי שהיה מח"ט גולני נערץ ובעל צל"ש הרמטכ"ל, התגונן אז מפני תלונה על תקיפה מינית מצד פקודה שלו, שהוגשה רגע לפני קידומו לתפקיד הרגיש של ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים במטכ"ל.

בוכריס הכחיש את הטענות נגדו ומיהר להציג אז בדיקת פוליגרף פרטית, שתמכה בגרסתו. בסופו של דבר הוא חתם על הסדר טיעון, שבמסגרתו הודה בהתנהגות בלתי הולמת ובבעילה אסורה בהסכמה של החיילת, שלגביה נשאל בבדיקת הפוליגרף הפרטית האם קיים איתה יחסי מין מלאים, השיב בשלילה ונמצא דובר אמת. הוא הורד בדרגה והקריירה הצבאית שלו הסתיימה.

אופק בורכיס בבית הדין הצבאי, 17 בינואר 2017 (צילום: פלאש90)
אופק בורכיס בבית הדין הצבאי, 17 בינואר 2017 (צילום: פלאש90)

אפשר רק לנחש מדוע חברת "קשת" על זרועותיה השונות בחרה דווקא השבוע להתעלם מהאיכות, האמינות והדיוק של בדיקות פוליגרף פרטיות, למרות שהמידע הזה מצוי ברשותה. רק לשלוף ולפרסם.

אפשר רק לנחש מדוע חברת "קשת" על זרועותיה השונות בחרה דווקא השבוע להתעלם מהאיכות, האמינות והדיוק של בדיקות פוליגרף פרטיות, למרות שהמידע הזה מצוי ברשותה. רק לשלוף ולפרסם

ובהזדמנות זו אפשר להזכיר איך "רשת" – שחגגה השבוע על חשבון המתחרה – נחלה את אחד הכישלונות הגדולים בתולדות הטלוויזיה המסחרית בישראל, כשהפיקה שעשועון בצבעי צהוב זרחני בשם "הפוליגרף" בהנחיית גדי סוקניק. ניסיון נפל שנגנז אחרי עונה אחת, ומקהלת מקוננים על מה נהייה מאיתנו, איכה הייתה לאישה בזנות קריה נאמנה, לאן נעלמה הטלוויזיה האיכותית של פעם, עם רפי גינת ודודו טופז.

"הפוליגרף" התבססה על פורמט שפיתח מפיק הטלוויזיה האמריקאי הווארד שולץ. הוא בדק אותו בקולומביה תחת השם "שום דבר חוץ מהאמת" (אחת המתחרות שם התוודתה שהיא שכרה מתנקש לחסל את בעלה) ואז מכר אותו לרשת "פוקס", שצילמה 35 פרקים תחת השם "רגע האמת".

מהעונות האמריקאיות זכור במיוחד הפרק החמישי של "רגע האמת". בפתיח של אותה תוכנית הצהיר המגיש, מארק וולברג, שהפרק שתיכף ישודר שנוי במחלוקת ובכלל לא ברור אם הוא ראוי לשידור.

"אם אני הייתי זה שמחליט, הפרק הזה לא היה משודר", וולברג אמר וכינה את מה שעוד מעט יוקרן לצופים "הדבר הכי לא נעים שאי פעם חוויתי בטלוויזיה. לשאול את השאלות האלה ולהאזין לתשובות שקיבלתי… בסופו של דבר הוחלט שהפרק הזה ישודר. אני רוצה לומר לכם בהקשר הזה, שהאמת היא הרבה פעמים לא נעימה לצפייה".

"רגע האמת" חולקה לשניים. בחלק הראשון המתמודד חובר לפוליגרף ונשאל 100 שאלות אינטימיות על חייו. בחלק השני, בלי לדעת מה הייתה מסקנת הפוליגרף בנוגע לתשובות שנתן, הוא נשאל שוב 21 מהשאלות האינטימיות ביותר, כשהפעם הוא יושב באולפן מול מצלמות ומול קהל, שכולל גם בני משפחה וחברים קרובים. אם הוא עונה תשובה אמיתית (בהתאם לממצאי הפוליגרף) הוא עולה לשלב הבא ונשאל שאלה נוספת.

מדרגה לדרגה השאלות נהיות פולשניות וקשות יותר וגם סכום הפרס גדל. אם המתמודד משקר או מסרב לענות על השאלה שנשאל – המשחק מסתיים. למתחרים שיגיעו ויעברו בהצלחה את שלב השאלות האחרון חיכה בגרסה האמריקאית פרס של חצי מיליון דולר. סכום לא מבוטל, שנראה מפתה.

מדרגה לדרגה השאלות נהיות פולשניות וקשות יותר וגם סכום הפרס גדל. אם המתמודד משקר או מסרב לענות על השאלה שנשאל – המשחק מסתיים

לא צריך כישורים מיוחדים, לא צריך ידע מיוחד, אין צורך ביכולות גופניות או מנטליות יוצאות דופן. ערב אחד של וידויים ומבוכה מול פני האומה בשידור טלוויזיה והבעיות הכלכליות שלך נפתרות. אחלה דיל.

מארק וולברג, מנחה התוכנית "רגע האמת" בערוץ פוקס האמריקאי (צילום: צילום מסך)
מארק וולברג, מנחה התוכנית "רגע האמת" בערוץ פוקס האמריקאי (צילום: צילום מסך)

האמת אכן לא הייתה נעימה לצפייה והמבוכות היו נוראיות. בשלבים הראשונים המתמודדים נשאלו שאלות כמו "האם באמת איכפת לך מגורלם של ילדים רעבים באפריקה?" שהידרדרו במהירות לשאלות חודרניות כמו "האם אתה נמשך מינית לאחת מחברותיה הטובות של אשתך?" ועד שאלות מסוכנות ממש כמו "האם את רוצה להישאר עם בעלך גם בעוד חמש שנים?"

בשלבים הראשונים המתמודדים נשאלו שאלות כמו "האם באמת איכפת לך מגורלם של ילדים רעבים באפריקה?" שהידרדרו במהירות לשאלות חודרניות כמו "האם אתה נמשך מינית לאחת מחברותיה הטובות של אשתך?"

חלק מ-21 השאלות הוצגו למתמודדים על ידי "אורח מפתיע" – בן זוג לשעבר, מאהבת נשכחת, חבר ילדות – שנקרא לשאול שאלה קשה, שנוגעת גם אליו ואל היחסים שלו עם המתמודד. בידי החברים ובני המשפחה שהקיפו את המתמודד באולפן הופקד "כפתור הצלה" שמאפשר להם, החל מהשלב השלישי בתוכנית, להעניק למתחרה פטור משאלה אחת בלבד, אם הם מעריכים שתשובה עליה עלולה להסב לו נזק חמור.

בפרק החמישי והזכור מכולם של "רגע האמת" בארה"ב השתתפה בחורה בת 26 בשם לורן קלרי, שבעלה – פרנק קלרי, קצין משטרה מברונקס, בן 24, בעל פני תינוק – ישב מולה בקהל. את אחת השאלות הציג ללורן אקס שלה, שהיא לא ידעה מראש שישתתף בתוכנית.

"האם את עדיין מאמינה שאני הבחור שאיתו היית צריכה להתחתן?" הוא שאל, והמצלמה ננעלה על פרנק קלרי, שהתכווץ בכיסאו במבוכה כשאשתו ענתה "אה… וואו… אני חייבת להיות כנה ולהגיד שכן".

הפוליגרף אישר שזו תשובתה האמיתית, והיא זכתה במאה אלף דולר ועלתה לשלב הבא, שבו זכתה במאה אלף דולר נוספים אחרי שהודתה – מול בעלה המבועת, ושמונה מיליון צופים – שבשנתיים שחלפו מאז שנישאה, היה לה רומן עם גבר אחר.

לורן קלרי הפסידה לבסוף את כל כספי הזכייה אחרי שנשאלה "האם את חושבת שאת אדם טוב". היא השיבה בחיוב, אבל הפוליגרף קבע שהיא משקרת. התברר שאפילו היא לא חשבה טובות על עצמה, והתוכנית גם המחישה למה.

לורן קלרי הפסידה לבסוף את כל כספי הזכייה אחרי שנשאלה "האם את חושבת שאת אדם טוב". היא השיבה בחיוב, אבל הפוליגרף קבע שהיא משקרת. התברר שאפילו היא לא חשבה טובות על עצמה, והתוכנית גם המחישה למה

הרומן הביזארי של הטלוויזיה המסחרית עם הפוליגרף דווקא מוכיח, אם כי בדרך עקומה מאוד, שהמכשיר השנוי במחלוקת הזה – שגרסאות שונות שלו נמצאות בשימוש כבר יותר ממאה שנים – יכול לסייע בחשיפת האמת, גם כשהיא מביכה במיוחד, וידועה לנשאל בלבד. הפוליגרף טוב בבירור עובדות (שכבת איתו? שלפת את איבר מינך?) ופחות בזיהוי תחושות, אפילו לא תחושותיך שלך, שלא לדבר על הערכת תחושותיהם של אחרים.

בוויכוחים העונתיים על אמינות הפוליגרף, שהתעוררו מחדש השבוע, העובדה שמפעם לפעם צצים מקרים שבהם שתי בדיקות שונות בפוליגרף מאשרות טענות שלכאורה סותרות זו את זו, נחשבת ראיה ניצחת לכך שמדובר במכשיר בלתי אמין לחלוטין. מין טקס וודו, שהחוטים והחיישנים שמחוברים אליו משווים לו מכובדות מדעית.

אסי עזר ורותם סלע בעת הגשת התוכנית "הכוכב הבא" בערוץ 12, 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
אסי עזר ורותם סלע בעת הגשת התוכנית "הכוכב הבא" בערוץ 12, 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

אבל, כמו שגם הסבירו בשעתו יפה ב"מאקו", יש הבדל תהומי בין בדיקת פוליגרף שמזמין כלי תקשורת, שמטרתו היחידה היא לגלות את האמת – אפילו אם זה לצרכי בידור, גם בתוכנית נחותה במיוחד – לבין בדיקת פוליגרף שמזמין כלי תקשורת, שמטרתו היחידה היא להגן על שמו הטוב של טאלנט מרכזי.

יש הבדל תהומי בין בדיקת פוליגרף שמזמין כלי תקשורת, שמטרתו היחידה היא לגלות את האמת, לבין בדיקת פוליגרף שמזמין כלי תקשורת, שמטרתו היחידה היא להגן על שמו הטוב של טאלנט מרכזי

חבל שלאבחנה העקרונית והפשוטה הזו לא נמצא השבוע מקום בחדשות 12, באתר N12  וב"מאקו" – בין הידיעה הבולטת שכותרתה "אסי עזר יצא דובר אמת בבדיקת פוליגרף: 'הימים האחרונים היו קשים ומורכבים עבורי'", הראיון הנוגע ללב עם אלברט אסקולה, בן זוגו של עזר שקיבל בשמחה את תוצאות בדיקת הפוליגרף של "קשת" וסיפר "זה היה מאתגר אבל האהבה שלנו רק התחזקה" ועד הידיעה המרתקת שכותרתה "מחייך לשכנים: אסי עזר יצא מהבית" (שישה צילומי פפראצי של אסי עזר מסתובב נינוח ברחובות תל אביב ומפטפט עם מכרים).

פעם אחר פעם מתברר, שהבעיה היא אף פעם לא עם הפוליגרף עצמו, אלא תמיד עם מה שעושים איתו. הצרות מתחילות כשמפסיקים להתייחס לפוליגרף כאל מכונת אמת בעירבון מוגבל, כלי עזר לבירור עובדות שנויות במחלוקת, והופכים אותו למכונת מזומנים, מכונת תעמולה ויחסי ציבור ומכונת כביסה לדימוי ציבורי.

עוד 1,425 מילים
סגירה