אהוד ברק על מבקר המדינה: משרת עלוב של נתניהו, סמרטוט רצפה

מנדלבליט המליץ לפסול את גופשטיין ומרזל בגלל הסתה לגזענות ● בליכוד קראו לחקור את ברק על העלבת עובד ציבור ● סקר: 56 מנדטים לימין, 10 לליברמן ● סער מייעץ לנתניהו איך לתקוף את המפלגות מימין לליכוד

מבקר המדינה אנגלמן (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
06:52 עריכה

מחר תקיים ועדת הבחירות המרכזית דיוני פסילות של מועמדים ורשימות מהתמודדות לכנסת. הוועדה תדון בבקשות למנוע את השתתפותם של מפלגת עוצמה יהודית, ובפרט של חבריה איתמר בן גביר, בנצי גופשטיין וברוך מרזל, שמוצבים, בהתאמה, במקומות הראשון, השני והחמישי ברשימתה לכנסת. אמש פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יבקש מהוועדה לפסול את גופשטיין ומרזל. כמו כן תדון הוועדה בבקשות לפסול את הרשימה המשותפת ואת כחול לבן מהתמודדות בבחירות. אתמול פרסמה ועדת הבחירות את לוח הזמנים לדיוני הפסילות.

היום חל המועד האחרון שבו נדרשים היועץ המשפטי לממשלה ומי שהוגשה בקשה לפסילתו למסור את עמדתם לוועדה.

מליאת ועדת הבחירות המרכזית תדון ביום רביעי ב-3 בקשות פסילה של רשימות ומועמדים לכנסת ה-22. – בקשות למנוע את השתתפותם של…

פורסם על ידי ‏ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22‏ ב- יום שני, 12 באוגוסט 2019

07:18 עריכה

ארגון לביא עתר לבג"ץ בבקשה שיוציא צו על תנאי, שיורה ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה להסביר למה אינם מורים לפתוח בחקירה פלילית נגד בכירי חברת הממד החמישי ומי שהיה היושב ראש שלה, בני גנץכך פרסם הבוקר גלעד צוויק בעיתון "ישראל היום".

לפי דוח מבקר המדינה – שפורסם במרץ האחרון ועליו נסמכת העתירה שהוגשה אתמול – הממד החמישי הציגה למשטרה עובדות לא נכונות בדיון לגבי התקשרות בין שני הגופים בהיקף של חמישים מיליון ש"ח. בעתירה נכתב כי הממד החמישי הציגה "מצגים כוזבים בנוגע לחברה, לניסיונה וללקוחותיה".

מהעתירה עולה שבשלהי מרץ פנה ארגון לביא, המגדיר עצמו "תנועה למינהל תקין", ליועץ המשפטי לממשלה, אך לא נענה. כך נוצר מצב שמחד לא נפתחת חקירה, ומאידך הממונה על חופש המידע במשטרה מסרב לפרסם מידע בנושא בטענה שייתכן שתיפתח חקירה בעניין. כתוצאה מכך אינפורמציה רלוונטית לא מוצגת לציבור.

בדצמבר האחרון נסגרה חברת הממד החמישי.

מכחול לבן, שבראשה עומד גנץ, מסרו כי "ב-17 בספטמבר יסתיים עידן נתניהו. אנחנו ממליצים גם לעמותות הקש, שעותרות בשם הליכוד, להפנים זאת ולהיערך לשינוי".

08:10 עריכה

פרופסור אמיר ברנע קורא לחוקק חוק הצבעה חובה, או, לחילופין, להתנות קבלת תשלום ביום השבתון בהשתתפות בבחירות. באוסטרליה, שבה מי שלא מצביע בבחירות משלם קנס של עשרים דולרים (כחמישים שקלים), שיעורי ההשתתפות בבחירות הם של כתשעים אחוזים מהאוכלוסייה. בבחירות האחרונות בישראל הצביעו כ-67% מבעלי זכות ההצבעה, ולפי ההערכות, שיעור המצביעים בבחירות שייערכו בחודש הבא צפוי לרדת.

את הדברים כתב ברנע במאמר שפורסם הבוקר ב"הארץ".

08:29 עריכה

יושבת ראש ימינה, איילת שקד, נגד מירי רגב: "היא פחדה ולא רצתה שאתפקד לליכוד. היא פנתה לבכירים במפלגה ואמרה שהיא לא רוצה במהלך הזה". את הדברים אמרה שרת המשפטים לשעבר בראיון לישי שנרב בגלי צה"ל, בתגובה לדברי שרת התרבות והספורט, שטענה ש"איילת שקד התחננה להיות משוריינת בליכוד, וראש הממשלה לא היה מוכן לזה".

"היא פחדה ולא רצתה שאצטרף לליכוד", אמרה שקד על רגב. "כשלא עברנו את אחוז החסימה, התוכנית שלי הייתה להתפקד לליכוד ולתמוך במפלגה. מירי רגב הייתה זו שפנתה לבכירים בליכוד ואמרה שהיא לא רוצה שזה יקרה. אם היא לא הייתה אומרת את הדברים בשידור הייתי מתאפקת, אבל היא אמרה ואני עונה".

08:37 עריכה

בג"ץ ידון הבוקר בעתירתו של ראש עיריית טבריה, רון קובי, נגד החלטתו של שר הפנים אריה דרעי להשיב לתפקידם את חברי מועצת העיר שפוטרו על ידו – כך מדווח אמוץ שפירא בתאגיד השידור כאן.

קובי, שמכהן כראש עיריית טבריה מנובמבר האחרון, מתמודד כיום בבחירות לכנסת בראש רשימת הימין החילוני.

 

09:06 עריכה

חבר הנהלת מרצ נמרוד ברנע נחקר במשטרה בחשד לביצוע עבירות מין – כך מדווחת ורד פלמן מתאגיד השידור כאן. ביוני האחרון קיבל המקרה תהודה בעקבות תחקיר "המקור" ששודר ברשת 13, ובו נמתחה ביקורת על התנהלותן של חברות הכנסת תמר זנדברג ומיכל רוזין, שתקפו את ברנע.

09:12 עריכה

"אני רואה שמשהו הצליח להוציא את איילת שקד משלוותה – האמת", כתבה הבוקר השרה מירי רגב בחשבון הטוויטר שלה. זאת בתגובה לכך שיושבת ראש ימינה טענה שרגב פנתה לבכירים בליכוד ואמרה שהיא לא רוצה בהצטרפותה של שקד למפלגה. בתגובתה לא הכחישה רגב את הדברים.

10:02 עריכה

ההרכב החדש של ועדת ההיתרים, כפי שנקבע על ידי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, מוסיף לעורר סערה במערכת הפוליטית.

חבר הכנסת משה יעלון מכחול לבן תוקף את מבקר המדינה על רקע איוש הוועדה בגורמים בעלי זיקה לליכוד –

חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד טען, עוד קודם לדברי יעלון, בראיון לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן ב', כי הטענות כלפי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, נובעות מכך שהוא חובש כיפה.

שרת המשפטים לשעבר ויושבת ראש ימינה, איילת שקד, נדרשה גם היא בראיון לליברמן ולליבסקינד לסוגיה. היא שיבחה את השופטות בדימוס נחמה מוניץ ושרה פריש, יושבות ראש ועדת ההיתרים, שאותן, לדבריה, היא מכירה אישית: "נשים ראויות, מוכשרות וטובות". כשנשאלה על כך שבוועדה חברים אישים המזוהים עם הליכוד, ענתה שהיא "מעריכה שהוועדה היא גם מאוזנת: שיש בוודאי אנשי שמאל, אנשי ימין". כשליברמן הקשה ושאל מה דעתה במקרה שאין איזון השיבה יושבת ראש ימינה: "אני תוהה אם היית עושה את אותו ניתוח על ועדה שהייתה מורכבת כולה מאנשי שמאל. איך אני אגיד לך? לא נראה לי".

שופט בית המשפט העליון בדימוס והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אליקים רובינשטיין, אמר ש"כדאי למנות אנשים בלי זיקה פוליטית".

10:10 עריכה

סגן שר הבריאות, יושב ראש יהדות התורה, יעקב ליצמן, מתייחס להמלצות המשטרה להעמידו לדין בעבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים והדחה בעדות: "מצפוני נקי, חלילה לא פעלתי במקרים אלו שנחקרתי, כמו באף מקרה אחר, ממניעים פסולים". עוד הוסיף ליצמן: "אני כל היום מתעסק בפניות הציבור. ולא חוזר בי משום דבר. אני בטוח שאוכיח את חפותי".

הדברים נאמרו בנאום בוועידת ישראל לרפואה בבנייני האומה בירושלים ופורסמו על ידי ענבר טויזר ב-ynet.

10:17 עריכה

פעילים במפלגת נעם אומרים שהמפלגה תפרוש מההתמודדות לכנסת יום או יומיים לפני הבחירות – כך מפרסם עקיבא נוביק מחדשות 13. בתגובה רשמית אומרים בנעם שאין בכוונתם לפרוש.

באף אחד מהסקרים שפורסמו בתקשורת המרכזית לא עברה נעם את אחוז החסימה ואף לא הייתה קרובה לכך. סיבה לפרישה עשויה להיות רצון שקולות של אנשי ימין לא ירדו לטמיון – דבר שיקרה אם, כצפוי, הרשימה לא תצליח להיבחר לכנסת.

שלטי חוצות של מפלגת נעם (צילום: ג'ייקוב מגיד)
שלטי חוצות של מפלגת נעם (צילום: ג'ייקוב מגיד)

11:06 עריכה

הצבת מצלמות בחדרי קלפי – בהתאם לבקשת יושב ראש ועדת הבחירות, חנן מלצר, בדיון בנושא ביום חמישי, הגיש היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את עמדתו בעניין. היועץ המשפטי מתנגד להצבת מצלמות, ולשיטתו, יש צורך בחקיקה ראשית. מנדלבליט כבר הגיש בעבר את עמדתו השלילית בנושא, אולם הוא נדרש להגישה בשנית על רקע האפשרות, שהועלתה בשבוע שעבר, שהצילום ייעשה על ידי שוטרים המצוידים במצלמות גוף.

ערבים ודרוזים המציינים את חג הקורבן, שחל השבוע, יכולים להגיש את עמדתם בנושא לוועדה עד יום חמישי.

11:12 עריכה

בהמלצת השופטים, משך ראש עיריית טבריה רון קובי את עתירתו נגד החלטת שר הפנים להשיב לתפקידם את חברי מועצת העיר המודחים.

בהתאם להחלטה קודמת של בג"ץ, קובי יכול להעביר את התקציב העירוני עד 30 בספטמבר.

ראש עיריית טבריה רון קובי מגיש את רשימתו לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
רון קובי מגיש את רשימתו לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90)

11:43 עריכה

אחרי שהיה נדמה שהעימות בין מירי רגב לאיילת שקד שכך, פנתה בטוויטר שרת התרבות והספורט לעמיתתה: "הגיע הזמן שתגידי את האמת, מה לא עשית בשביל להגיע לליכוד".

בעבר, אגב, פורסם, שקודם להתפקדותה לליכוד, בחנה רגב אפשרות להצטרף למפלגת העבודה. רגב הכחישה את הדברים.

מי שנהנה מהעימות בין השתיים הוא חבר הכנסת אסף זמיר מכחול לבן –

12:08 עריכה

ארבעה חודשים וחצי אחרי שעזבה את בית הנבחרות, מרב מיכאלי הושבעה לחברת כנסת. בתחילת החודש התפטרה סתיו שפיר מהכנסת, על רקע עזיבתה את העבודה והצטרפותה למחנה הדמוקרטי. עם התפטרותה, התמנתה מיכאלי, מספר 7 ברשימת העבודה לכנסת ה-21, לחברה בבית המחוקקות. היום, עם כינוס מליאת הכנסת, הצהירה מיכאלי אמונים.

במערכת הבחירות הנוכחית מוצבת מיכאלי במקום הרביעי ברשימת העבודה-גשר לכנסת.

מרב מיכאלי (צילום: פלאש 90)
מרב מיכאלי (צילום: פלאש 90)
12:51 עריכה

המנוי אינו זמין כעת. עקיבא נוביק מחדשות 13 מספר שלפני כשבועיים איבד גבי אשכנזי את הטלפון הנייד שלו –

13:20 עריכה

לבקשת ש"ס, הוקדם למחר הדיון בבית המשפט המחוזי בעפולה בעניין קיום אירוע בהפרדה בין גברים ונשים בעיר.

ביום ראשון אסר בית המשפט המחוזי בנצרת לקיים בהפרדה בפארק העירוני את המופע המוזיקלי לציבור החרדי.

13:34 עריכה

בליכוד מבקרים את התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה להצבת מצלמות באולמות ההצבעה –

13:50 עריכה

56 מנדטים למפלגות התומכות בנתניהו – הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה; 54 מנדטים לרשימות הקוראות עליו תיגר – כחול לבן, המחנה הדמוקרטי, העבודה-גשר והרשימה המשותפת; עשרה מנדטים לליברמן, שהודיע שיתמוך במפלגה הגדולה ביותר שתסכים לממשלת אחדות. כך עולה מסקר מכון מדגם בראשות מנו גבע שנערך אתמול עבור חדשות 12 וממצאיו פורסמו היום.

לו היו נערכות בישראל הבחירות אתמול, אלו היו תוצאותיהן –

זהות ועוצמה יהודית לא עוברות את אחוז החסימה, וזוכות, בהתאמה, ל-2.9% ול-2.7% מקולות הבוחרים.

בשאלה מי מתאים יותר לכהן כראש ממשלה זוכה נתניהו ל-41%, ואילו גנץ זוכה ל-34%. 24% מהנשאלים השיבו אף אחד ו-6% ענו שאינם יודעים.

נסקרים שאמרו כי בכוונתם להצביע לליכוד נשאלו מי המועמד המועדף עליהם כראש הליכוד אחרי נתניהו. אל המקום הראשון הגיע גדעון סער עם 22% מהקולות. למקום השני הגיעו גלעד ארדן ומירי רגב, שקיבלו, כל אחד, 12%. אחריהם ישראל כץ עם 9% ויולי אדלשטיין עם 6%. 16% צידדו במועמדים אחרים. 23% השיבו שאינם יודעים.

14:20 עריכה

בכחול לבן יחדלו מלתקוף את המחנה הדמוקרטי והעבודה-גשר, וישובו לעשות כן רק בשבועיים האחרונים של הבחירות, אז ינסו ברשימתם של גנץ ולפיד להביא את בוחרי מפלגות השמאל לעבור אליהם – כך מדווח זאב קם מתאגיד השידור כאן.

מנגד, במחנה הדמוקרטי דווקא כן תוקפים את כחול לבן. אהוד ברק אמר בראיון לגלי צה"ל שברשימה מגלים הססנות, שיתוק ועמימות. "לבני גנץ לא הייתה את החדות כדי לנצח בבחירות, במיוחד מול חיה נואשת שעושה מאמצים נואשים כדי להימלט מאימת הדין, שהיא ראש הממשלה", אמר ראש הממשלה לשעבר לנורית קנטי.

ברק גם תקף את מבקר המדינה מתניהו אנגלמן וכינה אותו "סמרטוט רצפה".

14:46 עריכה

קמפיין הליכוד הפונה לציבור העולים כולל שני מסרים עיקריים: (1) ליברמן יקים ממשלת שמאל (2) אין עוד מקום למפלגות סקטוריאליות כמו ישראל ביתנו – כך כותבת ליזה רוזובסקי, שסוקרת ב"הארץ" את הקרב בין נתניהו לליברמן על הקול הרוסי.

התוצאה היא דווקא בקלאש, תגובת נגד, ולאור המתקפה כנגד ליברמן, עולים מתגייסים לתמוך בו. יושב ראש ישראל ביתנו גם מרוויח מדימויו כלוחם בחרדים, האיש שמנע הקמת ממשלה עימם.

הן לליכוד והן לישראל ביתנו אין הישגים מרשימים להתגאות בהם בתחומים החשובים לעולים ממדינות ברית המועצות לשעבר – דיור ציבורי לקשישים, נישואים אזרחיים, פנסיות לעולי שנות התשעים שלא צברו ותק ועוד, כותבת רוזובסקי.

לדברי ויאצ'סלב קונסטנטינוב, החוקר את דפוסי ההצבעה של ישראל הרוסית, כ-40% מהעולים תומכים בליברמן, כ-30% בנתניהו והיתר בשאר המפלגות. מבחינה גילאית, נמצא שב-2015 רק כ-19% מהעולים שהצביעו לליברמן היו בני פחות מ-40.

15:19 עריכה

מטרת פעילי הליכוד שהציבו מצלמות בקלפיות במגזר הערבי לא היתה לאתר זיופים אלא "לדכא את שיעורי ההצבעה", כך אומרת תהילה שוורץ אלטשולר בראיון ל-Times of Israel. החוקרת מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מסתמכת בין היתר על פוסט של אחד הפעילים שמתגאה בכך שהוריד את שיעור ההצבעה מתחת ל-50%.

מכתבה שפורסמה כאן אתמול עולה, שפעילי הליכוד, בפיקוחו של נתניהו ובניצוחו של גלנט, היו מוכנים ללכת רחוק מאוד כדי לבצע את מבצע המצלמות.

"לדון על זיופים בהצבעה תוך התעלמות מהכוונה האמיתית של אלה שמאחורי המצלמות זה לספר רק חצי מהסיפור", מוסיפה אלטשולר. 

בשבוע שעבר אלטשולר הגישה לוועדת הבחירות המרכזית חוות דעת שממליצה לאסור על פעילי הליכוד לנסות להוציא לפועל מבצע מהסוג הזה גם בבחירות הבאות. "יש מספיק פתרונות טכנולוגיים שאפשר לאמץ כדי למנוע הונאה מבלי לאפשר למפלגה פוליטית מסויימת לבצע איסוף מידע מאסיבי על כלל המצביעים הערבים", היא הוסיפה.   

16:25 עריכה

סרטון של מפלגת נעם משווה בין הנאצים, מדינות ערב ומבצעי פיגועי טרור לבין השמאל הישראלי.

בשבוע שעבר החליט השופט ניל הנדל לחייב חברות פרסום לפרסם קמפיין הומופובי של המפלגה. עוד יום במשרד של הפלג החרד"לי בימין, בהנהגת הרב טאו:

16:54 עריכה

פרץ לנתניהו: "אתה אדריכל ההפקרה החברתית. לך הביתה".

17:20 עריכה

ארדן והח"כים הערבים חלוקים בעניין תפילת יהודים בהר הבית:

17:23 עריכה

הליכוד מגיב להתקפת ברק על מבקר המדינה:

17:44 עריכה

יועז הנדל לא אוהב את "ההשתלחות" של אהוד ברק במבקר המדינה:

17:46 עריכה

גם סמוטריץ' מוחה על הסגנון בהתקפת ברק על מבקר המדינה:

18:25 עריכה

איילת שקד חושבת שצריך לאפשר הופעה בהפרדת נשים מגברים:

18:29 עריכה

נתניהו מנסה ליצור זהות בין גנץ לברק:

18:54 עריכה

סרטון שני של נתניהו בשעה האחרונה. הפעם כמציל בים:

20:01 עריכה

גדעון סער מייעץ לנתניהו באשר לאופן שבו יש לתייג את המפלגות מימין לליכוד. בהקלטה שנחשפה בחדשות 12, סער נשמע אומר כי "מי שמצביע לשקד ובנט מצביע לאנשים חסרי אחריות".

20:04 עריכה

נעה רוטמן וח"כ עיסאווי פריג', שניהם מהמחנה הדמוקרטי, פגשו הערב את אבו מאזן ברמאללה.

20:22 עריכה

קודם נתניהו, ועכשיו גם ש"ס מציגה סרטון שפותח במוטיב של חוף הים:

20:30 עריכה

ברק מסביר למה כינה את מבקר המדינה "סמרטוט":

20:33 עריכה

העבודה-גשר משיקה הערב את קמפיין הבחירות שלה באופקים:

20:42 עריכה

הפגנה שהתהפכה:

21:27 עריכה

היועמ"ש העביר היום לוועדת הבחירות המרכזית את עמדותיו בנוגע לבקשות לפסילת מפלגות ומועמדים. מליאת הוועדה תדון בבקשות הפסילה מחר, (ד').

אביחי מנדלבליט המליץ לדחות את כל הבקשות חוץ מהבקשה לפסול את שני חברי עוצמה יהודית, בן ציון גופשטיין וברוך מרזל.

ההחלטה של מנדלבליט מוסברת בכך שביחס לשניים "הצטברה מסה קריטית" של ראיות המצביעות על הסתה לגזענות באופן שיטתי ולאורך שנים. בכיר נוסף במפלגה, ד"ר מיכאל בן ארי, נפסל כבר לפני הבחירות הקודמות.

לעומת זאת, היועמ"ש המליץ לאשר את המועמדות של חברם, איתמר בן גביר, שאמנם "קרוב לקו האסור", אך לא עובר אותו במידה כזו שמצדיקה, לשיטת היועמ"ש, את פסילתו.

מפלגת עוצמה יהודית כולה אושרה, שכן למרות התבטאויות של ראשיה, המצע שלה לא כולל את אותה רמה של הסתה לגזענות. ההחלטה מציינת כי המפלגה קרובה מאוד "לקו האסור" אך מחמת הספק, ההמלצה היא לאשרה כדי לא לפגוע בזכות לבחור ולהיבחר.

עוצמה יהודית בעצמה גם ביקשה לפסול מפלגות אחרות – יש עתיד והרשימה המשותפת – אך היועמ"ש קבע כי הראיות שהוצגו לו היו קלושות מדי כדי להמליץ על פסילתן.

סגירה