יש לטפל בדחיפות בבעיית הדיכאון המחמירה בקרב ילדים ונוער

ילד בדיכאון, אילוסטרציה (צילום: iStock / kieferpix)
iStock / kieferpix
ילד בדיכאון, אילוסטרציה

60 אחוזים מתלמידי בתי הספר היסודיים ו-70 אחוזים מתלמידי התיכוניים סובלים מדיכאון. חיזרו וקיראו את המשפט. זו לא עוד ידיעה בחדשות. זו אחת הידיעות החשובות בכלי התקשורת מאז תחילת המגפה. ההשלכות של הנתונים האלה עדיין לא ברורות. אבל כל מי שחזה בהשפעות של דיכאון על בני נוער כבר יכול לצפות את התוצאה. התבודדות, הסתגרות אלימות ניסיונות התאבדות והרשימה רק בתחילתה.

60 אחוזים מתלמידי בתי הספר היסודיים ו-70 אחוזים מתלמידי התיכוניים סובלים מדיכאון. חיזרו וקיראו את המשפט. זו לא עוד ידיעה בחדשות. זו אחת הידיעות החשובות בכלי התקשורת מאז תחילת המגפה

שרת החינוך קוראת לצמצם את הבידודים והתגובות לא מאחרות לבוא. זו שוב עושת הצרות, הם יאמרו בחצי חיוך מוסתר.

בארה"ב, למשל, כבר מתייחסים לנושא בצורה הראויה. תשדירים מטעם משרדי הבריאות והחינוך ממליצים להורים להיות ערים לנושא ולהביא את הצעירים למרפאות המתאימות. במדינה שבה לכל סנט יש ערך, מודגש כי הטיפולים הם בחינם. אל תתעכבו עוד יום אחד, בואו עכשיו, כך מבקשים בתשדירים ובשלטי החוצות.

לכולם ברור שהבידודים, הסגרים והחששות מהלא נודע מביאים את הצעירים למחוזות לא מוכרים להם. צהלת גיל הנעורים המלווה במפגשים חברתיים ויציאת קשרים מלהיבים ראשונים מתחלפים בחששות כמו: ומה אם נתנשק ואחלה בקורונה? כל מפגש עם החבר'ה הופך לליבון מקדים במשפחה מי יגיע, מי לא התחסן, כמה יגיעו, איפה ישהו, וזו רק רשימה חלקית.

בארה"ב, למשל, כבר מתייחסים לנושא בצורה הראויה. תשדירים מטעם משרדי הבריאות והחינוך ממליצים להורים להיות ערים לנושא ולהביא את הצעירים למרפאות המתאימות, ומודגש כי הטיפולים הם בחינם

הצעירים גם מאד חוששים לעתיד הכלכלי של בני המשפחה. האם יפוטרו האם יוכלו להבטיח יציבות כלכלית

סקר של מכון חרוב שנעשה בשנה שעברה בדק את השפעת "מצב הקורונה" על בני המשפחה והילדים. 26 אחוזים יודעים לדווח על שינוי לרעה במצבם הרגשי של התלמידים. הפגיעה הגדולה יותר היא בחברה הערבית ובמשפחות בהן יש ילדים עם מוגבלויות.

יש החמרה בדיכאון ובחרדה ומכאן גם במספר ניסיונות ההתאבדות.

 

אין ספק שמערכת הבריאות תאלץ לייחד לנושא תכנית מיוחדת שתלווה במשאבים מיוחדים. ללא טיפול נכון בבעיה כאן ועכשיו, נעמוד בפני משבר חברתי חסר תקדים בהיקפו ובאופיו.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 315 מילים
סגירה