נשיא איראן אבראהים ראיסי נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, השייח' תחנון בן זאיד, בטהרן, 6 בדצמבר 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
Iranian Presidency Office via AP

הניסיון האמירתי לקדם את מדיניות "אפס אויבים" לא צלח

החות'ים פותחים חזית מול אבו דאבי ● "הקצב" האיראני אבראהים ראיסי מבקר במוסקבה ● האם יחסי ישראל-טורקיה צפויים להתחמם? ● והשבוע לפני 12 שנים, מחמוד אל-מבחוח חוסל במלון דובאי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

החות'ים פותחים חזית מול אבו דאבי

המתקפה של המורדים הפרו-איראנים בתימן על איחוד האמירויות הייתה אלימה ונועזת. שלושה בני אדם נהרגו, שלוש מכליות דלק ואתר בנייה בנמל התעופה הבינלאומי באבו דאבי ניזוקו, ומשטרת אבו דאבי הודיעה כי היא איתרה שרידי מל"ט זעיר בשני האתרים.

החות'ים, שבעבר תקפו פעמים רבות את השטח הסעודי ופגעו בבתים, בסיסים ושדות התעופה, נטלו אחריות על הפיגוע והכריזו שהם מסוגלים לבצע תקיפות דומות בכל שטח האיחוד.

האירוע הזה מתרחש במקביל להתחממות ניכרת ביחסי אבו דאבי וטהרן. מתחילת 2021 מסמנים האמירתים שהם מעוניינים לקדם מדיניות אזורית חדשה ושונה מבעבר: לא עוד עוינות ומתיחות בין שני המחנות – פרו-איראני ואנטי-איראני – אלא יחסים טובים עם כווולם. ישראל, איראן, טורקיה וכל השאר.

לאירוע הזה יש משמעויות רבות ויכולת של השפעה הרסנית על היציבות האזורית. קודם כל, מדובר במכה לא קטנה עבור האמירתים. מדובר באירוע הכי דרמטי וקטלני במדינה מזה שנים רבות שחושף את הפגיעות הרבה של המדינה העשירה והקטנה הזאת. אם אפילו החות'ים מסוגלים לזרוע בה הרס ואימה, מה יקרה למגדלים היפים של דובאי ואבו דאבי אם איראן תהיה התוקפת?

מדובר במכה לא קטנה עבור האמירתים. מדובר באירוע הכי דרמטי וקטלני במדינה מזה שנים רבות שחושף את הפגיעות הרבה של המדינה העשירה והקטנה הזאת

כמו-כן, החות'ים הפגינו יכולות מתקדמות הרבה מעבר למה שהיה בעבר. לאמירתים, כזכור, אין גבול משותף בתימן. האם בעתיד החות'ים ימשיכו להתעצם צבאית ויאיימו על מדינות נוספות במפרץ ומעבר? כרגע נראה שזאת בדיוק המגמה.

והשאלה הגדולה המשמעותית ביותר היא עד כמה התקיפה הזאת תשפיע על יחסי אבו דאבי וטהרן? ייתכן שמאוד שהחות'ים פעלו נגד האמירויות על מנת להשיג את המטרות שלהם ולגרום לאבו דאבי להשיג את הכוחות שלה מתימן. אך קשה להאמין שהפטרונים האיראנים של החות'ים לא היו מודעים כלל לתוכניות התקיפה.

המורדים הח'ותים בתימן, 20 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
המורדים הח'ותים בתימן, 20 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

המשמעות, אם כך, היא שהניסיון האמירתי לקדם את מדיניות "אפס אויבים" לא צלח ושאיראן תמשיך לערער את הביטחון והיציבות באזור למרות השיפור ביחסים הבילטרליים עם אבו דאבי.  גם המדיניות האמריקאית ביחס לחות'ים – לפני כשנה הנשיא ג'ו ביידן הוציא את הארגון מרשימה של ארגוני טרור – מעוררת ספקות ותהיות רבות.

ישראל מיהרה לתמוך בידידה החדשה שלה במפרץ. כך עשו גם מדינות נוספות באזור ומחוצה לו. בירושלים כמובן מקווים שבאבו דאבי יפנימו את הלקח ויצננו את היחסים עם טהרן או לפחות יאטו את ההתקרבות. כרגע נראה שהאמירתים נמצאים בפרשת דרכים. בקרוב עליהם להחליט כיצד צריך לפעול על מנת להבטיח את בטוחנם ואת עושרם.

"הקצב" האיראני מבקר במוסקבה

"לא האמנתי שהאיש שהיה אחראי על כל בתי הסוהר בטהרן ובין היתר גם על הכליאה שלי, יגיע בקרוב למוסקבה לביקור רשמי בתור נשיא איראן" , כתבה בחשבון הטלגרם שלה העיתונאית הרוסיה יוליה יוזיק. לפני כשלוש שנים יוזיק נעצרה באיראן, נאשמה בריגול ונזרקה לבית הסוהר אווין הידוע לשמצה.

"לא האמנתי שהאיש שהיה אחראי על כל בתי הסוהר בטהרן ובין היתר גם על הכליאה שלי, יגיע בקרוב למוסקבה לביקור רשמי בתור נשיא איראן" , כתבה בחשבון הטלגרם שלה העיתונאית הרוסיה יוליה יוזיק

בפגישה הרשמית בקרמלין בין נשיא איראן אבראהים ראיסי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הפרטים הללו כמובן לא עלו. איראן היא פרטנרית אסטרטגית של מוסקבה בסוריה, שתי המדינות ניצבות יחדיו נגד מה שהן מכנות "היהירות של המערב", רוסיה בונה באיראן כור גרעיני אזרחי ומוכרת לה נשק.

נשיא איראן אבראהים ראיסי בפגישת פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 19 בינואר 2022 (צילום: Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי בפגישת פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 19 בינואר 2022 (צילום: Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

אך יחד עם זאת, קשה לומר שמדובר ב"ידידות אמיצה" או בשותפות גורל, ובמהלך הביקור של ראיסי ניתן היה ממש לחוש בקרירות שנשבה בין הצדדים.

הסכמים משמעותיים ארוכי טווח לא נחתמו במהלך הביקור הראשון של ראיסי במוסקבה, ולמרות שהיקף המסחר בין המדינות דווקא עלה בשנה האחרונה, האיראנים ממשיכים להתלונן על כך שברוסיה הם מרגישים "כתף קרה". הרוסים מצדם מלינים על כך שהחברות האיראניות לא ממהרות לשלם מיסים על פעילותן ברוסיה ו"משחקות" בין רוסיה לסין.

הסכמים משמעותיים ארוכי טווח לא נחתמו במהלך הביקור הראשון של ראיסי במוסקבה, ולמרות שהיקף המסחר בין המדינות דווקא עלה בשנה האחרונה, האיראנים ממשיכים להתלונן על "כתף קרה"

השאלה היא האם בעקבות הביקור של ריאסי מוסקבה רוסיה תתחיל לספק לאיראן את מטוסי הקרב המתקדמים שלה ואת מערכות ההגנה S-400. כרגע, מבחינת החוק הבינלאומי, שום דבר לא מונע מרוסיה לפעול כך, אך צריך לקחת בחשבון שהתפתחות כזאת עלולה לפגוע ביחסים עם ישראל ולהרחיק את רוסיה עוד יותר מהמערב, במיוחד אם האיום של פלישה לאוקראינה יתממש.

כרגע נראה שהרוסים ממשיכים להתלבט: איראן היא שותפה אסטרטגית שאין לה תחליף, אך מבחינת מוסקבה היא גם מדינה לא צפויה ומסוכנת. בשיחות בווינה רוסיה לכאורה תומכת בצד האיראני, אך בתוך תוכה מקווה מאוד שבאופן פלאי כזה או אחר המערב ימנע מאיראן פצצה גרעינית.

נשיא איראן אבראהים ראיסי נואם בבית התחתון של הפרלמנט הרוסי במוסקבה, 20 בינואר 2022 (צילום: The State Duma, The Federal Assembly of The Russian Federation Press Service via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי נואם בבית התחתון של הפרלמנט הרוסי במוסקבה, 20 בינואר 2022 (צילום: The State Duma, The Federal Assembly of The Russian Federation Press Service via AP)

שיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהרן יימשך במהלך 2022 – למרות המהמורות – גם בסוריה וגם בזירות האחרות; ישראל חייבת להתגבר על הפנטזיה שרוסיה תפעל נגד איראן בסוריה ותגרום לכוחות האיראניים לצאת מהמדינה.

האם יחסי ישראל-טורקיה צפויים להתחמם?

לפני כמה שבועות, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רמז לכתבים במטוס הנשיאותי שבקרוב היחסים עם ישראל (וגם עם מצרים) צפויים להתחמם. לאחר מכן הוא נפגש עם רבנים טורקים ודיבר בשבחם (ומיד לאחר מכן תקף את ישראל במהלך אחד מנאומיו).

על פי הפרסומים בטורקיה ובישראל, בקרוב הנשיא יצחק הרצוג צפוי לבקר באנקרה ולהיפגש עם ארדואן. שני הנשיאים שוחחו ביניהם כבר פעמיים – כשהרצוג נבחר לנשיאות, ולאחר שחרור בני הזוג אוקנין, שנכלאו בטורקיה באשמת ריגול. ארדואן גם שלח את תנחומיו להרצוג לאחר מות אמו, אורה.

מלבד הכישורים הדיפלומטיים המרשימים של הרצוג, כדאי לומר גם כמה מילים על הכוונות של ארדואן.

הברית בין ישראל למדינות ההלניות, יוון וקפריסין, הפחידה אותו מאוד, במיוחד בהיבט האנרגטי. עכשיו, כאשר האדמיניסטרציה החדשה הכריזה שהיא כבר לא תומכת בצינור איסטמד שיזרים את הגז ממזרח ים תיכון לאירופה, ארדואן נחוש להכות בברזל ולשנות את המצב האסטרטגי מול ישראל וארה"ב.

עכשיו, כאשר האדמיניסטרציה החדשה הכריזה שהיא כבר לא תומכת בצינור איסטמד שיזרים את הגז ממזרח ים תיכון לאירופה, ארדואן נחוש להכות בברזל ולשנות את המצב האסטרטגי מול ישראל וארה"ב

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici; Olivier Fitoussi/FLASH90)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici; Olivier Fitoussi/FLASH90)

כאן נכנס לסיפור הפרויקט הישן-נושן של צינור שיעבור דרך טורקיה ויזרים את הגז מהים התיכון ללקוחות אירופאים. הפרויקט הזה לא צלח בעבר וספק גדול אם יצלח עכשיו, במיוחד לאור המצב ההפכפך ביחסים בין ישראל לטורקיה, אך זאת  הדרך של ארדואן לקבור סופית את "הברית ההלנית" ולשפר את העמדות שלו באזור.

אין ספק שיחסים טובים עם מדינות האזור טובים לישראל. אך כל עוד טורקיה ממשיכה לטפח את ארגון חמאס ולארח את בכיריו בשטחה, בעודם מתכננים פיגועים נגד אזרחי ישראל, אסור לישראל לקפוץ על ההצעות הטורקיות, כי מתחת לערמה של רחת לוקום מסתתרים ניגודים משמעותיים ופערים עמוקים.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון:
חיסול של מחמוד אל-מבחוח במלון דובאי

ב-19 בינואר 2010 בחדר בית מלון אל-בוסטן רוטאנה בדובאי, חוסל מחמוד עבד א-ראוף אל-מבחוח, בכיר חמאס שהיה מעורב אישית בחטיפתם ורציחתם של חיילי צה"ל אבי סספורטס ואילן סעדון.

מבחוח עסק בהברחת אמצעי לחימה מאיראן לרצועת עזה ושיחק תפקיד משמעותי בשיפור של מערך הלחימה של החמאס מול ישראל. בכירי חמאס ומפקד משטרת דובאי מיד הטילו אחריות על המוסד הישראלי, וב-15 בפברואר משטרת דובאי פרסמה מידע מפורט על 11 חשודים שהיו מעורבים בחיסולו של אל-מבחוח.

בכירי חמאס ומפקד משטרת דובאי מיד הטילו אחריות על המוסד הישראלי, וב-15 בפברואר משטרת דובאי פרסמה מידע מפורט על 11 חשודים שהיו מעורבים בחיסולו של אל-מבחוח

החוליה תועדה  על ידי מצלמות האבטחה בבית מלון. חברי החוליה הגיעו לדובאי בדרכונים אירופיים, אך במהרה התברר שמדובר באזרחי ישראל. לבקשת דובאי, האינטרפול הוציא צווי מעצר נגד החשודים ומספרם עלה ל-33 איש.

הפרשה הזאת העיבה על היחסים הסודיים בין ישראל לאיחוד האמירויות, וגם על יחסים בין ישראל לבריטניה – בגלל שימוש בדרכונים מזויפים של הממלכה.

אל-מבחוח נקבר בבית הקברות במחנה פליטים ירמוכ בדמשק, ובהלווייתו השתתף בכיר הארגון חאלד משעל ואנשי חמאס נוספים.

 

עוד 1,153 מילים
סגירה