המטרה הגדולה של פוטין - ריסוק נאט"ו והאיחוד האירופי

חיילים רוסים בגבול עם אוקראינה (צילום: Engelberthumperdink / ויקימדיה)
Engelberthumperdink / ויקימדיה
חיילים רוסים בגבול עם אוקראינה

נוכח האירועים האחרונים ברוסיה, רבים תוהים – מתי תהיה פלישה? באיזה כמות חיילים מדובר? כמה חלקים יכבשו? האם אירופה תתערב? אבל ההסתכלות הזו על המצב הקיים מפספסת את מצב העניינים החשוב באמת: השאיפות של פוטין לייצר מתחרה לנאט"ו ולאיחוד האירופי

ההתמקדות בשאלה אם תתבצע פלישה רוסית, ואם כן איך וכמה, מפספסת את הניסיון הגדול יותר של פוטין: הניסיון לייצר גוש חלופי לברית נאט"ו ולאיחוד האירופי. גוש שבמרכזו תעמוד רוסיה, ובתוכו יכללו, בעיקר מדינות ברית המועצות לשעבר.

הרעיון הזה לא חדש. בביוגרפיה של פוטין, "הצאר החדש", שיצאה לאור כבר לפני שמונה שנים, מתאר הכותב סטיבן לי מאיירס את השאיפה של פוטין ליצור "איחוד אירו-אסיאני". הגוש אמור לכלול ברובו את מדינות ברית המועצות לשעבר ולהיות איחוד מתחרה לנאט"ו (בפן הצבאי), ולאיחוד האירופי (בפן הכלכלי). כמובן שהגוש יונהג על ידי רוסיה, וישרת את האינטרסים שלה.

ההתמקדות בשאלה אם ואיך תתבצע פלישה רוסית, מפספסת את הניסיון הגדול יותר של פוטין: לייצר גוש חלופי לברית נאט"ו ולאיחוד האירופי, שבמרכזו רוסיה, ואתו מדינות בריה"מ לשעבר

מאז השאיפות של פוטין לא השתנו. פוטין עדיין שונא את ארצות הברית, נאט"ו ובכלל את המערב. הוא נשאר להחזיק בהשקפה "שאוקראינים רבים היו למעשה בני המוצא הרוסי שנעקרו ממולדתם" (מתוך "הצאר החדש").

הוא נשאר שקוע עדיין בפנטזיה שרוסיה תחזור לגודלה של ברית המועצות, תחזור להיות מעצמה עולמית בעוצמה של ארצות הברית. בנוסף, פוטין נישא על גלי תמיכה לאומניים שמעוניינים באימפריה רוסית חדשה. כל הסיבות הללו מובילות אותו לניסיון לייצר גוש חלופי לנאט"ו והאיחוד האירופי, גוש שישרת את האינטרס הרוסי ויחזיר את רוסיה לגדולתה.

הגוש הזה נבנה (וחלקו כבר בנוי) ממש ברגעים אלו. זה בא לידי ביטוי בהתחממות היחסים בין רוסיה לבלארוס, וממש בחודש האחרון גם בהתחממות היחסים עם קזחסטן (לא סתם מדינה שולית, אלא המדינה עם השטח העשירי בגודלו בעולם), על רקע ההפגנות כנגד השלטון שם, והסיוע הצבאי הרוסי המהיר ויוצא הדופן לנשיא הנוכחי טוקאייב. אבל פוטין לא מעוניין רק בבלארוס ובקזחסטן, הוא מעוניין גם באוקראינה.

התור של אוקראינה להכנס ל"איחוד האירו-האסיאני"

פוטין מעוניין לשלב את אוקראינה ב"איחוד האירו-האסיאני" שהוא בונה כבר שנים רבות. עוד ב-2004, במהלך הבחירות לנשיאות באוקראינה, ועל רקע המהפכה הכתומה (אירועי הפגנות המוניות כנגד השלטון באוקראינה במהלך הבחירות לנשיאות ב-2004) ניסה פוטין לגרום, בעזרת תמיכה כלכלית ותקשורתית מהקרמלין והאוליגרכים בשירות הקרמלין, לנשיא פרו-רוסי להבחר. הוא נכשל כשלון חרוץ. בהמשך פוטין המשיך לנסות, ועדיין נכשל. אוקראינה המשיכה לחמם את היחסים עם אירופה על חשבון התקררות היחסים עם רוסיה.

לכן, פוטין החליט לשנות אסטרטגיה. במקום למצוא שליט שישרת את האינטרסים שלו, ולעזור לו להבחר, הוא פשוט כופה על אוקראינה את מרותו. פוטין למעשה מנסה להראות לאוקראינה – הברית שאתם רוצים עם אירופה לא תשתלם לכם, אני פה שותף הרבה יותר טוב. פוטין מנסה לכפות על אוקראינה לחזור לחיבוק הדוב הרוסי, וממשיך בניסיונות שלו לבנות את "האיחוד האירו-האסיאני" ולהתחרות בסדר הקיים.

אחרי שניסה לגרום לנשיא פרו-רוסי להבחר באוקראינה ונכשל שוב ושוב, פוטין החליט לשנות אסטרטגיה. במקום למצוא שליט שישרת את האינטרסים שלו, ולעזור לו להבחר, הוא פשוט כופה על אוקראינה את מרותו

איך הוא יגרום לשאיפותיו להתבצע, בין אם בפלישה צבאית נרחבת פחות או יותר, או רק באיומים שיובילו לתנאים טובים על שולחן המשא ומתן – זה לא מאוד משנה. זה רק כלי שנועד לשרת מטרה, שהיא כאמור, הקמת גוש אזורי חדש.

רק לפני חמישה ימים חשפה ממשלת בריטניה דו"ח ממשלתי, לפיו פוטין מעוניין להמליך את הפוליטיקאי האוקראיני יבגני מוראייב כנשיא הבא, בתור עושה דבריה של רוסיה. גם אם מוראייב לא יהיה נשיא אוקראינה הבא, המדיניות של פוטין ברורה.

המערב חייב לחשוש מהניסיון של פוטין. האיחוד שהוא מנסה לייצר הוא לא ברית בין מדינות, הוא ברית בין עריצים כמו לוקשנקו בבלארוס שמדכא כל אופוזיציה, טוקאייב בקזחסטן שממש החודש השתמש בצבא (גם פוטין שלח כוחות צבאיים לעזור) על מנת לחסל הפגנות נגדו.

הגוש הזה הוא גוש של עריצים שמאיימים על כל ערכי המערב, ואסור למערב להיות אדיש לנושא. ביידן ככל הנראה לא מתכוון להתערב בצורה רצינית בעימות הזה, מה שמשאיר את הכדור בצד האירופי, ואירופה חייבת לבעוט בכדור הזה בעוצמה.

זהו גוש עריצים שמאיימים על ערכי המערב, ואסור למערב להיות אדיש לנושא. ביידן כנראה לא מתכוון להתערב משמעותית בעימות הזה, מה שמשאיר את הכדור בצד האירופי, ואירופה חייבת לבעוט בו בעוצמה

כניעה לפוטין תייצר לאירופה מציאות ביטחונית רעה מאוד, והיא תסכן את הערכים המערביים, לטובת עריצות אנטי מערבית.

ברית עריצים - פוטין ולוקשנקו (צילום: Барвенковский / ויקימדיה)
ברית עריצים – פוטין ולוקשנקו (צילום: Барвенковский / ויקימדיה)

אורי מלרון הוא תלמיד כיתה י', מדריך בצופים, מנהל את אתר ביקורות הספרים ״בין השורות״ וסגן יו״ר נוער מפלגת העבודה לשעבר

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 661 מילים
סגירה