אין סיכוי לגוש חוסם לנתניהו ללא נהירה של הערבים לקלפיות

צילום מסך מאולפן ויינט

אני חושש שבשל רתיעה רגשית עמוקה ומעציבה, מתקשים בני גנץ, יאיר לפיד ובוגי יעלון להפנים:

אין להם סיכוי לייצר גוש חוסם לנתניהו (אני בכלל לא מדבר על גוש שימליץ אוטומטית על גנץ. רק על גוש חוסם לנתניהו) ללא נהירה המונית של האזרחים הערבים והאזרחיות הערביות לקלפיות.

אני לא יודע אם זה יעזור ליציאה המונית של האזרחים הערבים לקלפי, אבל ניסיון לדיאלוג מינימלי עם הציבור הערבי, דיאלוג רציף עם מנהיגות הרשימה המשותפת (חרף הפערים העמוקים בהשקפות העולם) ופרסום תוכנית מעמיקה לצמצום אפליית האזרחים הערבים – יכולים להיות התחלה טובה.

גם הפסקת הדיבור הריקני והחלול על כתישת עזה יכול לעזור. כמו התלהמותו החלולה של נתניהו מ-2009 בדבר ריסוק ממשל חמאס וכמו דברי ההתלהמות המביכים של ליברמן על רצח הנייה בתוך 48 שעות, כך גם מנהיגי כחול-לבן פולטים היום צרור קלישאות אוטומטיות, כוזבות וחסרות ערך על המדיניות מול עזה.

אפשר להתחיל מניסיון לדיאלוג עם האזרחים הערבים. דיאלוג אנושי. לא מתנשא. לא פסקני. לא קולוניאלי. לא חלול. לא כוזב. סתם הקשבה ודיבור הדדי

זה לא יקרב אליהם בוחרי ימין. זה לא ישמח בוחרי שמאל יהודים. וזה יעמיק את תחושת הניכור מצד האזרחים הערבים.

ישנו מכלול סיבות לשיעור ההצבעה הנמוך בקרב האזרחים הערבים. סיבת תחושת הניכור והעדר התקווה לשינוי, היא אחת המרכזיות שבהן. אפשר לפחות להתחיל מניסיון לדיאלוג. דיאלוג אנושי. לא מתנשא. לא פסקני. לא קולוניאלי. לא חלול. לא כוזב. סתם הקשבה ודיבור הדדי.

דיאלוג. גם אם זה לא יביא לשיעור הצבעה גבוה יותר בקרב האזרחים הערבים (ובכך יגביר את הסיכוי ליצירת גוש חוסם נתניהו), יש לדיאלוג ערך כשלעצמו. אלא אם מנוי וגמור עם מנהיגי כחול-לבן להקים ממשלה עם הליכוד וליברמן. אולי כי הם תבוסתנים. או אולי כי הם סתם מרגישים נוח יותר בממשלת ימין עם רכיבים גזעניים.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 266 מילים
סגירה