אבו מאזן מפלג את החברה הפלסטינית

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
AP Photo/Nasser Nasser
נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן)

יו"ר הרש"פ הולך "ראש בראש" ומכנס את המועצה המרכזית של אש"ף למרות התנגדות תשעה פלגים פלסטינים. אבו מאזן מפלג במודע את החברה הפלסטינית. הוא מעוניין כעת בהישרדות פוליטית ובביצור מעמדו ומעמד מקורביו ולא באחדות לאומית שתחייב אותו לחלוק את "עוגת השלטון" עם חמאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כינס את המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה. זאת למרות המחלוקות הרבות של תנועת פת"ח עם פלגים נוספים באש"ף על מועד הכינוס ועל סדר היום שלו, ולמרות ההתנגדות של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי. אלה אינם חברים באש"ף אבל רוצים להצטרף אליו ולקבל ייצוג הולם בהתאם לכוחם ברחוב הפלסטיני.

מחמוד עבאס כינס את המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה, למרות המחלוקות הרבות של פת"ח עם פלגים נוספים באש"ף על מועד הכינוס ועל סדר היום שלו, ולמרות התנגדות חמאס והג'יהאד האסלאמי

תשעה פלגים פלסטינים מתנגדים לכינוס המועצה  המרכזית של אש"ף בעיתוי הנוכחי.

למחמוד עבאס אצה הדרך לקבוע עובדות בשטח, כל עוד כוחו במותניו. לקבע את מקורביו בתפקידי מפתח באש"ף ולהעביר החלטות בוועד הפועל באש"ף בהתאם למשנתו המדינית. זאת מבלי להיגרר לקו קיצוני שיהווה "גזירה שציבור הפלסטיני לא יוכל לעמוד בה".

מבחינת האופוזיציה הפלסטינית, מדובר במהלך של התרסה, המגביר את הפיצול והפילוג בחברה הפלסטינית כדי לרצות את ארה"ב וישראל. מבחינתה, מחמוד עבאס מוסיף חטא על פשע ומכנס את המועצה המרכזית של אש"ף כשבעצם ימים אלה מארחת אלג'יריה את נציגי הפלגים הפלסטינים לשיחות הכנה לאפשרות מפגש גדול של פיוס לאומי.

ארגון החזית העממית הודיע כי הוא מחרים את כינוס המועצה המרכזית ובכך הידק את הברית החדשה שלו עם תנועת חמאס נגד יו"ר הרש"פ. ארגון החזית הדמוקרטית הודיע ברגע האחרון על השתתפותו בכינוס וגורמים בחמאס טוענים כי יו"ר הרש"פ קנה את השתתפותם בתמורה לתקציבים גדולים יותר ותפקידים בכירים בהנהגת אש"ף.

בכירים באש"ף המקורבים ליו"ר הרש"פ כמו עזאם אלאחמד ניסו להמעיט בחשיבות ההחרמה של ארגון החזית העממית את הכינוס ואמרו כי החרם לא ישפיע על הלגיטימיות של החלטות הכינוס. יו"ר הרש"פ שוב הוכיח כי הוא יודע לשלוט במוסדות אש"ף לא פחות מקודמו יאסר ערפאת ומבין שאפשר לקנות הרבה כוח פוליטי באמצעות כסף וג'ובים.

9 פלגים פלסטינים מתנגדים לכינוס המועצה  המרכזית של אש"ף בעיתוי הנוכחי. מבחינת האופוזיציה הפלסטינית מדובר במהלך של התרסה, המגביר את הפילוג בחברה הפלסטינית כדי לרצות את ארה"ב וישראל

גורמים בחמאס אומרים כי המהלך של מחמוד עבאס לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף הינו סטירת לחי בפרצופה של אלג'יריה שיזמה את מהלך הפיוס. הפלגים הפלסטינים מנסים להגיע לפיוס לאומי מאז 2007, אך ללא הועיל. היו כבר עשרות מפגשי פיוס במקומות שונים בעולם, עם עשרות מתווכים, אך הפערים הם עצומים. במרכזם עמדה המדיניות כלפי ישראל, אופי המאבק נגדה, צבאי או מדיני, וההכרה בזכותה להתקיים כמדינה ריבונית.

האופוזיציה הפלסטינית מותחת ביקורת על מחמוד עבאס על כך שלא מינף לטובת הפלסטינים את הדו"ח של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל", המאשים את ישראל כי היא "מדינת אפרטהייד". גורמים בחזית העממית אומרים כי על סמך הדו"ח הזה יכול היה מחמוד עבאס להגיש תלונה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג אך הוא העדיף להתעלם מהדו"ח.

חנאן עשראווי, שהתפטרה מחברות בוועד הפועל של אש"ף לפני יותר משנה יצאה בגלוי נגד כינוס המועצה המרכזית של אש"ף. היא הודיעה כי לא תשתתף בו ואמרה כי הוא "יחזק את הפילוג, יבסס את הקיפאון וינטוש את גישת השותפות והשינוי הדמוקרטי הנדרש באמצעות בחירות".

עשראווי התפטרה לאחר שמחמוד עבאס סירב למנותה לאחראית על המשא ומתן עם ישראל במקום צאיב עריקאת שמת מנגיף קורונה. הוא לא בוטח בה ומעדיף שמקורבו חוסיין א-שיח' ימלא את התפקיד הרגיש הזה.

האופוזיציה הפלסטינית מבקרת את מחמוד עבאס על שלא מינף דו"ח "אמנסטי אינטרנשיונל" המכנה את ישראל "מדינת אפרטהייד", ועל שהתעלם ממנו במקום להגיש תלונה נגד ישראל לביה"ד הבינלאומי בהאג

יו"ר הרש"פ מודע היטב להשלכות של כינוס המועצה המרכזית של אש"ף, בניגוד לעמדות של פלגים פלסטינים מרכזיים ולרושם המתקבל ברחוב הפלסטיני כי הוא פוגע באחדות הלאומית.

נראה כי בערוב ימיו מחמוד עבאס כבר לא עושה שום חשבון לאף גורם פלסטיני ומה שמדריך אותו הוא יצר ההישרדות על כיסאו וחיזוק האימפריה הכלכלית שהקים עבור שני בניו.

ברור מראש כי החלטות המועצה המרכזית של אש"ף לא יקרבו אותו אל האופוזיציה הפלסטינית אלא להיפך, הן ירחיקו אותו ויגבירו את הפילוג. לכן נראה כי מחמוד עבאס איננו מעוניין באמת להגיע בעת הזו לפיוס לאומי שיחייב אותו להתפשר ולחלק את עוגת השלטון עם חמאס ופלגים נוספים באש"ף.

בכך הוא משרת את מדיניות הבידול שהוביל בנימין נתניהו, אשר ראה בפיצול הרצועה מהגדה אינטרס חשוב עבור ישראל, המונע את הקמתה של מדינה פלסטינית. גם ממשלת בנט-לפיד- גנץ ממשיכה במדיניות הזו של יצירת חיץ בין הרצועה לגדה ללא "אופק מדיני" וללא הפיכתו של מחמוד עבאס לפרטנר לשלום. היא רוצה לדון עמו רק בענייני ביטחון וכלכלה.

בסופו של דבר, המדיניות הזו פוגעת בישראלים ובפלסטינים כאחד. הסטטוס קוו ללא "אופק מדיני" הוא פצצת זמן שתתפוצץ ותפגע בשני הצדדים. אבל את מחמוד עבאס זה לא בדיוק מעניין. מחד גיסא הוא קובל באזני הממשל האמריקאי כי ישראל איננה מעוניינת בחידוש התהליך  המדיני, ומאידך גיסא, הוא בעצמו עושה את ההיפך ומפלג עוד יותר את הזירה הפוליטית הפלסטינית ובכך מונע גיבוש פרטנר פלסטיני עם תוכנית מדינית מוסכמת לקראת חידוש המשא ומתן עם ישראל. 

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 781 מילים ו-1 תגובות
סגירה