הלידה מחדש של "גדודי חללי אל-אקצא"

.פלסטינים חמושים צועדים בשכם הלוויית שלושת הפלסטינים שחוסלו על ידי ישראל, 8 בפברואר 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
פלסטינים חמושים צועדים בשכם הלוויית שלושת הפלסטינים שחוסלו על ידי ישראל, 8 בפברואר 2022

ארגון "גדודי חללי אל-אקצא" של פת"ח, שהיה פעיל באינתיפאדה השנייה, חזר לפעילות טרור ומאיים לבצע פיגועים בשטחי הגדה ובישראל עצמה. לישראל ולרש"פ יש אינטרס משותף לעצור את התופעה באיבה כדי לשמור על היחסים ביניהן ולמנוע הסלמה במצב הביטחוני.

ארגון "גדודי חללי אל-אקצא" של תנועת פת"ח הכריז על היערכות וכוננות מלאה בקרב פעיליו לקראת תגובה על חיסולם של שלושת אנשיו בעיר שכם במבצע משותף של השב"כ והימ"מ, גם צה"ל נערך בהתאם בשטחי הגדה כדי למנוע פיגועי נקם נגד חיילים ומתנחלים.

"גדודי חללי אל-אקצא" של פת"ח הכריז על היערכות וכוננות מלאה בקרב פעיליו, לקראת תגובה על חיסול שלושת אנשיו בשכם במבצע משותף של השב"כ והימ"מ. גם צה"ל נערך בהתאם בגדה

גורמי ביטחון בכירים בישראל מכחישים את טענת הפלסטינים כי הסיכול של 3 המחבלים היה "הוצאה להורג" מתוכננת מראש, וטוענים כי החולייה שחוסלה הייתה בדרך לביצוע פיגוע והוגדרה כ"פצצה מתקתקת".

אחד החששות הוא שהמחבל הרביעי השייך לחוליה, שהצליח להתחמק מהחיסול בשכם, ינסה לבצע פיגוע נקם בטווח הזמן המיידי. על פי גורמים בשכם, השב"כ הישראלי העביר אזהרה לבני משפחתו כי הם "ישלמו מחיר כבד" אם הוא לא יסגיר את עצמו.

במערכת הביטחון הישראלית מגדירים את ארגון "גדודי חללי אל-אקצא" של פת"ח כארגון "סורר" וחוששים שארגון חמאס יאמץ אותו אל חיקו כדי להוציא פיגועים בישראל.

בשבוע שעבר איים ארגון "גדודי חללי אלאקצא" כי התגובה לחיסול אנשיו בשכם תהיה "בעומקה של ישראל".

בשב"כ חוששים כי  הטרור בשטחי הגדה עלול להתגבר בחודש הבא לקראת חודש רמדאן.

חשש נוסף במערכת הביטחון הישראלית הוא שהקבוצות החמושות של הצעירים בשכם ובג'נין מנסות ליצור מצב חדש של פיגועי ירי באופן קבוע לעבר מחסומי צה"ל בגדה וכי כל כניסה של כוחות צה"ל לערים הגדולות בגדה תצריך התמודדות של צה"ל עם מבוקשים חמושים.

בשטחים אומרים כי ארגון "גדודי חללי אל-אקצא נולד מחדש נוכח המבוי הסתום בתהליך המדיני, המדיניות הרופסת של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והמשך התיאום הביטחוני של הרש"פ עם ישראל.

בשטחים אומרים כי ארגון "גדודי חללי אל-אקצא נולד מחדש נוכח המבוי הסתום בתהליך המדיני, המדיניות הרופסת של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והמשך התיאום הביטחוני של הרש"פ עם ישראל

הפעילות המחודשת שלו התגברה בעקבות מבצע "שומר החומות".

גורמים בפת"ח אומרים כי "גדודי חללי אל-אקצא" בשכם התעוררו מחדש ללא קשר למצב הפוליטי הכללי וללא קשר לרש"פ. גם בג'נין התעוררה מחדש "קבוצת השהיד אמג'ד אלח'ורי".

מדובר בקבוצות צבאיות עצמאיות הרוכשות את כלי הנשק והתחמושת בעצמן ללא מימון משום ארגון. הן פועלות נגד ישראל כדי להסלים את המצב הביטחוני. הפעילים שלהן הם בני הדור החדש שנולדו לאחר החתימה על הסכמי אוסלו או במהלך האינתיפאדה השנייה.

ארגון "גדודי חללי אלאקצא" חוזר לתודעה הפלסטינית מחדש. הוא היה הזרוע הצבאית של ארגון פת"ח בתקופת האינתיפאדה השנייה ופיקד עליו מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי על רצח ישראלים במהלך האינתיפאדה.

בכירים בפת"ח מעריכים כי חזרת ארגון "גדודי חללי אלאקצא" לפעילות נגד ישראל תחזק את מעמדו של מרוואן ברגותי בקרב הירושה. ברגותי הוא האויב המר של מחמוד עבאס ושל חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

למחמוד עבאס, לחוסיין א-שיח' ולמאג'ד פרג', האחראי על מנגנון המודיעין הכללי בגדה, יש אינטרס מובהק לחסל את פעילות הטרור של הקבוצה הזו ולא לאפשר לה להרים ראש ולהתחזק.

ברש"פ מודאגים  מההתפתחויות. ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי מנצלים את חיסול 3 המחבלים לגלות "הזדהות לאומית" ולנגח את הרש"פ על שיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל.

בכיר הג'יהאד האסלאמי מאהר אלאחראס טוען כי 3 המחבלים שחוסלו בשכם נרדפו עד לרגע האחרון על ידי הרש"פ וישראל כאחד.

לדבריו, אחד המחבלים שחוסלו, אדהם מברוקה, היה עצור במשך שנה וחצי בכלא של הרש"פ ביריחו.

ברש"פ מודאגים  מההתפתחויות. חמאס והגי'האד האסלאמי מנצלים את חיסול 3 המחבלים לגלות "הזדהות לאומית" ולנגח את הרש"פ על השת"פ הביטחוני שלה עם ישראל

בחמאס טוענים כי מבצע החיסול בשכם הוא תוצאה של הפגישה בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין שר הביטחון בני גנץ לפני 42 ימים, פגישה שבה השתתפו גם חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

המשחק הכפול של אבו מאזן

ישנן שאלות חשובות הקשורות לחיסול 3 המחבלים במרכז שכם שאין עליהן תשובות.

1

בעת החיסול במרכז שכם, אנשי הביטחון של הרש"פ נעדרו מהמקום. האם הדבר הגיוני?

2

האם היה תיאום מוקדם בין השב"כ הישראלי לבין מנגנון המודיעין של מאגד פרג' לגבי חיסול 3 המחבלים בשכם?

3

כיצד נכנס כוח צבאי ישראלי למרכז שכם, שהוא תחת שליטה ביטחונית פלסטינית מלאה, מחסל 3 מחבלים חמושים ויוצא ממנו ללא שום חיכוך עם כוחות הביטחון הפלסטינים? מדוע אנשי הביטחון הפלסטינים היו בעת החיסול בבסיסיהם?

כיצד נכנס כוח צבאי ישראלי למרכז שכם, שהוא תחת שליטה ביטחונית פלסטינית מלאה, מחסל 3 מחבלים חמושים ויוצא ממנו ללא שום חיכוך עם כוחות הביטחון הפלסטינים?

4

האם תגובה על חיסול 3 המחבלים תבוא דווקא מגבול רצועת עזה או מדרום לבנון באמצעות שיגור מפתיע של רקטות לעבר ישראל?

המודיעין המצרי העביר אזהרה לחמאס ולג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה כי תגובה כזו תביא להפסקת המהלכים לשיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה האחרונה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס משחק משחק כפול מול תושבי שכם בעקבות חיסול 3 המחבלים בעירם.

הוא נמנע מלנחם באופן אישי את משפחות המחבלים, אבל מחמוד אלעלול, סגנו בתנועת פת"ח, ערך ביקור תנחומים אצל משפחות המחבלים בסוכת האבלים ובמהלכו השמיע להן מסר מוקלט מאבו מאזן.

בהקלטה נשמע אבו מאזן אומר את הדברים הבאים:

"73 שנים היינו סבלניים יותר מזה, אין לנו ברירה אלא להחזיר להם מכה אחת אפיים, כי אנחנו אלה המותקפים ולא התוקפים.

אנחנו לא הורגים ולא תוקפים, הם אלו שכן.

החיסול הוא רצח מכוון של הכובש הציוני העושק. האירועים האלה לא יעברו בשקט. אי אפשר לשתוק על זה. אנחנו לא ניתן לדברים מסוג זה לחזור".

יו"ר הרש"פ אמר בעבר מספר פעמים כי התיאום הביטחוני עם ישראל הוא "קדוש". החיסול במרכז שכם התבצע כשבאותה שעה התכנסה ברמאללה המועצה המרכזית של אש"ף וקיבלה החלטה על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.

כל הפרשה הזו מביכה מאוד את הרש"פ מכיוון שישראל אמורה להודיע מראש לרש"פ על כניסת כוחות צה"ל לשטחים שבשליטת הרש"פ. לכן, בשטחים מתייחסים לדברי הניחומים של  אבו מאזן כ"מס שפתיים" בלבד ולא מאמינים לאף מילה שלו.

הפרשה מביכה מאוד את הרש"פ, שישראל אמורה להודיע לה מראש על כניסת כוחות צה"ל לשטחים בשליטתה. לכן בשטחים מתייחסים לדברי הניחומים של אבו מאזן כ"מס שפתיים" ולא מאמינים למילה שלו

הזעם בשכם לא נרגע ויו"ר הרש"פ נאלץ לשגר לעיר גם את מקורבו מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי, כדי שינסה להרגיע את הזעם כלפי הרש"פ.

אין זו הפעם הראשונה שהמועצה המרכזית של אש"ף מקבלת החלטה על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל.

בהחלטתה בכינוס של 2015, החליטה המועצה המרכזית להפסיק את כל צורות התיאום הביטחוני עם ישראל "לאור אי עמידה של הכיבוש הישראלי בהסכמים שנחתמו עם הרשות הפלסטינית".

בשנת 2016 הכיר הוועד הפועל של אש"ף בצורך להגדיר את היחסים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים עם ישראל, ולהתחיל ליישם את החלטות המועצה המרכזית של הארגון.

ב-2017 הדגיש הוועד הפועל את הצורך להמשיך ביישום החלטות המועצה המרכזית המגדירים את היחסים עם ישראל.

המועצה המרכזית חידשה את החלטתה להפסיק את התיאום הביטחוני על כל צורותיו, בכינוס ה-28 שלה בשנת 2018, ולהתנתק מיחסי התלות הכלכלית המעוגנים ב"הסכם פריז" הכלכלי.

בשנת 2019 החליטה הממשלה הפלסטינית על התנתקות כלכלית מישראל, ובשנת 2020 החליטה הרש"פ להפסיק את התיאום הביטחוני והיחסים עם ישראל בתגובה לתוכנית הסיפוח.

לאן פני הדברים?

קבוצת "גדודי חללי אל-אקצא" נחושה להגיב על החיסול בפיגועים נגד ישראל. התגובה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנסה "להכיל" את הזעם העממי אבל גם הוא יודע היטב כי חידוש הפיגועים מצד גורמים בפת"ח יפגע ביציבות שלטון הרש"פ בגדה.

"גדודי חללי אל-אקצא" נחושה להגיב על החיסול בפיגועים נגד ישראל. אבו מאזן מנסה "להכיל" את הזעם העממי אך גם הוא יודע היטב כי חידוש הפיגועים מצד גורמי פת"ח יפגע ביציבות שלטון הרש"פ בגדה

גורמי הביטחון של ישראל צריכים לקחת בחשבון כי באזור שכם נוצר כעת "פצע מדמם" מבחינה ביטחונית שמהווה פוטנציאל לפיגועי טרור בשטחי הגדה ובתוך ישראל עצמה, ישראל צריכה לפעול בחוכמה ביחד עם הרש"פ כדי להרגיע את קבוצת "גדודי חללי אלאקצא" המשתייכת לתנועת פת"ח של אבו מאזן.

אחרי האינתיפאדה השניה, בשנת 2007, הגיע השב"כ הישראלי להסדר עם הרש"פ כי כל המבוקשים של פת"ח בעיר שכם יקבלו חנינה ממעצר או חיסול. הם ימסרו את נשקם לרש"פ ויקלטו במנגנוני הביטחון הפלסטינים. ואכן זה קרה, הרש"פ שכנעה את המבוקשים החמושים בשכם וכמה עשרות מהם חתמו על ההסדר.

צריך לבדוק אם אפשר לעשות עכשיו הסדר דומה, גם כך הרש"פ איבדה את משילותה באזורי חברון וג'נין ולא כדאי לה להוסיף גם את העיר שכם לרשימה.

הרגעת המצב הביטחוני בשטחי הגדה היא חשובה מאוד לישראל וגם לפלסטינים, במיוחד כשקרב הירושה בצמרת פת"ח בעיצומו ועלול להתדרדר למרחץ דמים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,278 מילים
סגירה