על שיוויון, ליברליזם ופלורליזם, והפרדה מגדרית במרחב הציבורי

 (צילום: Yonatan Sindel-Flash 90)
Yonatan Sindel-Flash 90

כמה מלים קצרות נוספות על ערך השוויון, השקפת עולם ליברלית, תפישה פלורליסטית, והפרדה מגדרית במרחב הציבורי.

בימים אלה, אנו עדים לבלבול מושגים וטיעונים. מקובל עלינו, ששוויון הוא ערך מרכזי בחברה ליברלית ודמוקרטית. מקובל עלינו, ששוויון מגדרי הוא חלק מרכזי מערך השוויון הכללי. מקובל עלינו, ששוויון מגדרי מחייב איסור על הפרדה מגדרית במרחב הציבורי.

עם זאת, אנו חיים בחברה מגוונת בה אורחות חייהם של יחידיה וציבוריה אינם אחידים. כחברה פתוחה וליברלית אנו מחויבים לפלורליזם, ועלינו לכבד את אורחות חייהם השונים של יחידים וציבורים בחברה הישראלית.

כחברה פתוחה וליברלית, עלינו למצוא את האיזון הנכון בין ערך השוויון לבין מחויבותנו לכיבוד אורחות החיים השונים בחברה. תפישה פלורליסטית והשקפת עולם ליברלית מכירות בכך שאין זכויות מוחלטות

כחברה פתוחה וליברלית, עלינו למצוא את האיזון הנכון בין ערך השוויון לבין מחויבותנו לכיבוד אורחות החיים השונים בחברה. תפישה פלורליסטית והשקפת עולם ליברלית מכירות בכך שאין זכויות מוחלטות, ולעתים קיימים מתקלים בין זכויות שונות, ויש למצוא את הדרך הנכונה והנבונה לפתור אותם.

מכאן, נגזרת החובה שלא לכפות דרך חיים שאינה מקובלת על יחידים וציבורים, גם אם היא מקובלת על רוב היחידים והציבורים האחרים בחברה, וגם אם אי-הכפייה אינה מתיישבת עם ערך השוויון.

תפישה פלורליסטית והשקפת עולם ליברלית מחייבות אי-כפייה כזו. כפיית אורחות חיים חילוניים על דתיים אינה נכונה, אינה מכבדת ואינה מועילה. באותה מידה, כפיית אורחות חיים דתיים, לרבות דיני דת, על חילוניים, אינה נכונה, אינה מכבדת ואינה מועילה. אורחות חיים ודינים הנוגעים להם אינם ניתנים לכפייה. איש באמונתו יחיה.

מעקרון זה נובעת התביעה המוצדקת לחופש דת מלא, ולחופש מלא מדת. מעקרון זה נובעת התביעה המוצדקת להפרדת הדת מהמדינה.

מעקרון זה נובעת התביעה המוצדקת לחופש דת מלא, ולחופש מלא מדת. מעקרון זה נובעת התביעה המוצדקת להפרדת הדת מהמדינה

מעקרון זה נובעת התביעה המוצדקת לקיום נישואים וגירושים אזרחיים, לצד קיומם הדתי – איש ואשה לפי אורחות החיים המקובלים עליהם.

מעקרון זה נובעת התביעה המוצדקת לקיום תחבורה ציבורית בשבת במרחבים הציבוריים החילוניים, לצד האיסור על קיומה במרחבים הציבוריים של הדתיים.

מעקרון זה נובעת התביעה המוצדקת לפתיחת בתי עסק ובתי בידור בשבת במרחבים הציבוריים החילוניים, לצד האיסור על פתיחתם במרחבים הציבוריים הדתיים.

הוויכוח הציבורי האחרון, בענין ההפרדה המגדרית, הוא הזדמנות נאותה לקיים דיון ציבורי מכבד ומועיל, ליישום עקרונות אלה במלואם.

משפטן לשעבר בשירות הציבור: שופט והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר. יליד ירושלים המזרחית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 337 מילים ו-2 תגובות
סגירה