ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מדבר במסיבת עיתונאים באוטווה, אונטריו, על ההפגנות של נהגי המשאיות ותומכיהם, 11 בפברואר 2022 (צילום: REUTERS/Patrick Doyle via Alamy)
REUTERS/Patrick Doyle via Alamy
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מדבר במסיבת עיתונאים באוטווה, אונטריו, על ההפגנות של נהגי המשאיות ותומכיהם, 11 בפברואר 2022

חצה את הגבול

אפשר שלא להתלהב משיירת החירות שנאבקת בתקנות הקורונה הנוקשות בקנדה, אבל קשה שלא להיות מוטרדים מהתקדים המסוכן ומבשר הרעות שהציב השבוע טרודו בניסיונו לדכא כלכלית את המפגינים נגדו ● פרשנות

אפשר שלא להתלהב משיירת החירות שנאבקת בתקנות הקורונה הנוקשות בקנדה, אבל קשה שלא להיות מוטרדים מהתקדים המסוכן ומבשר הרעות שהציב השבוע טרודו בניסיונו לדכא כלכלית את המפגינים נגדו ● פרשנות

בעשור האחרון הולך וגובר הטרנד בממשלות העולם, כולל כאן בישראל, של חקיקת חוקים וכללים שנועדו לצמצם את השימוש במזומן בניסיון לכאורה להיאבק בהון השחור. במקביל, בנקים מרכזיים בכל העולם מתכננים בשנים האחרונות הנפקת מטבע דיגיטלי לאומי שיהווה תחליף למזומן ויאפשר למדינה לנטר בכל רגע ורגע כל תנועה שיבצע כל אזרח עם הכסף שלו.

הביקורת  נגד עולם עתידי ללא מזומן מתמקדת לרוב בשליטה האבסולוטית שתקבל לידה הממשלה על חייהם הכלכליים של אזרחיה ומכאן גם על חירותם. במצב כזה, טוענים המבקרים, הממשלה תוכל אם רק תרצה להשבית בלחיצת כפתור את יכולת קיומו הכלכלית של כל אזרח אם זה לא יציית לה.

התרחיש הדמיוני הזה, יש אפילו שיגידו קונספירטיבי, הפך למציאות חיה בקנדה בשבוע האחרון.

לפני כשלושה שבועות יצאה לדרך הפגנה שזכתה לכינוי "שיירת החירות 2022" בקנדה. השיירה כללה בשיאה אלפי נהגי משאיות שצרו על בניין הפרלמנט באוטווה ומספר מעברי גבול עם ארצות הברית.

השיירה קמה כמחאה על מגבלות הקורונה בקנדה. הגורם שהניע את המחאה היה החלטת ראש הממשלה ג'סטין טרודו שכל נהג משאית לא מחוסן שיחצה את הגבול מארה"ב לקנדה יכנס לבידוד בן שבועיים ובכך תפגע גם פרנסתו.

נהגי משאיות ותומכיהם מפגינים באוטווה, אונטריו, ב-12 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)
נהגי משאיות ותומכיהם מפגינים באוטווה, אונטריו, ב-12 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)

טרודו, שכינה את המפגינים "גזענים" ו"מיעוט שולי", בחר לדכא את המחאה באמצעים כלכליים – בהצלחה חלקית בלבד. כך, למשל, פלטפורמת גיוס מימון ההמונים gofund, שהמפגינים הצליחו לגייס דרכה סכום עצום בגובה 9 מיליון דולר, עצרה את הקמפיין שלה בלחץ הרשויות והשיבה את הכסף לתורמים.

ניסיון לפתוח קמפיין אלטרנטיבי דרך אתר מימון ההמונים הנוצרי GiveSendGo נחסם אף הוא בעקבות צו שהוציא בית המשפט הקנדי לבקשת ממשלת אונטריו. המפגינים הצליחו לגייס עד החסימה כ-8.4 מיליון דולר.

מארגני ההפגנה, שנואשו מהדולר, פנו לגייס כספים דרך ביטקוין שנמצא תחת רגולציה חלקית. בקמפיין משותף עם קהילת הביטקוין המקומית הצליחו לגייס כמעט מיליון דולר מלמעלה מ-5,000 תורמים.

מארגני ההפגנה, שנואשו מהדולר, פנו לגייס כספים דרך ביטקוין שנמצא תחת רגולציה חלקית. בקמפיין משותף עם קהילת הביטקוין המקומית הצליחו לגייס כמעט מיליון דולר מלמעלה מ-5,000 תורמים

לטרודו נמאס ממשחקי החתול והעכבר הפיננסיים עם המפגינים. בשבוע שעבר הודיע על הפעלת הכלי החזק ביותר שיש למדינה נגד אזרחיה, שאינו כולל שימוש פיזי או הגבלת תנועה.

ראש הממשלה הכריז על החלת סדרה של סמכויות חירום הכוללות הקפאת חשבונות בנק אישיים של כל מי שקשור להפגנות, בין אם בצורה ישירה ברחובות או עקיפה דרך סיוע ותרומות שהעניק למחאה, והכל ללא צורך בצו בית משפט.

"הפגנות החירות" בקנדה, 12 בפברואר 2022 (צילום: Giles Campbell/ZUMA Press Wire via Alamy)
"הפגנות החירות" בקנדה, 12 בפברואר 2022 (צילום: Giles Campbell/ZUMA Press Wire via Alamy)

בנוסף הוא הודיע על השעיית ביטוחי הרכב של נהגי המשאיות המפגינים, כשבפועל המשמעות היא שלא יוכלו לעבוד. ואם לא די בזה – הוא החליט להכפיף את פעילות המפגינים לכללים למניעת מימון טרור. כל זה אפשר לרשויות לעצור כמעט באופן הרמטי עסקאות שנעשו באמצעות מטבעות קריפטו או אתרי מימון המונים לצורך מימון המחאה.

הצווים הביאו לסצנות שנראה כאילו נלקחו מתוך סרטי תעודה על משטרים טוטליטריים. כך, למשל, שר המשפטים הקנדי דיוויד לאמטי אמר בראיון טלוויזיוני שקנדים התומכים בדונלד טראמפ ושתרמו כסף לשיירת החירות הקנדית צריכים "להיות מודאגים" מהקפאת חשבון הבנק שלהם.

שר המשפטים הקנדי דיוויד לאמטי אמר בראיון טלוויזיוני שקנדים התומכים בדונלד טראמפ ושתרמו כסף לשיירת החירות הקנדית צריכים "להיות מודאגים" מהקפאת חשבון הבנק שלהם

במקביל הרשויות החלו במסע ציד ברשימות תורמים שהודלפו מתוך פלטפורמות מימון ההמונים. המטרה הייתה לאתר בתוכן פריטי מידע שקושרים עובדי ממשל לתרומות שהועברו לשיירת החירות. חלק מהעובדים שנמצאו ברשימות כבר פוטרו. אחרים נמצאו תחת "בדיקה".

הפעילות של שיירת המחאה בקנדה מעוררת שאלות רבות ובהן עד כמה דמוקרטיות באמת צריכות ויכולות להיות סבלניות לסגירת גבולות או הטלת מצור על הפרלמנט שלהן.

אבל גם שאלות אלו רחוקות מלהצדיק מהלך כה קיצוני ומסוכן כמו זה של טרודו, נגד זכות בסיסית של אזרחים להפגין או אפילו רק להביע סולידריות עם המחאות.

נהגי משאיות חוסמים את הדרך באוטווה, אונטריו, במחאה על חוקי הקורונה בקנדה, 12 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)
נהגי משאיות חוסמים את הדרך באוטווה, אונטריו, במחאה על חוקי הקורונה בקנדה, 12 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Ted Shaffrey)

סנקציה בדמות סגירת חשבון בנק ונטילת החיים הכלכליים של אזרח היא חציית קו אדום מדאיג בדמוקרטיה. היא לא מותירה הרבה ברירות למי שירצה לשרוד במצב כזה חוץ מאשר ליישר קו עם גחמות השלטון.

סנקציה בדמות סגירת חשבון בנק ונטילת החיים הכלכליים של אזרח היא חציית קו אדום מדאיג בדמוקרטיה. היא לא מותירה הרבה ברירות למי שירצה לשרוד במצב כזה חוץ מאשר ליישר קו עם גחמות השלטון

השילוב שבו ממשלה מאפשרת לעצמה בכזו קלות למנוע גישה לכספים השייכים לאזרחיה, יחד עם עולם טכנולוגי שיאפשר לה בעתיד לקבל שליטה אבסולוטית בניטור תנועות אותם כספים, היא אפילו מדאיגה עוד יותר. והבעיה היא לא רק נחלתו של העם הקנדי.

אם יש משהו שלמדנו מתקופת הקורונה הוא כי בחסות משברים, למנהיגים קל יחסית להעתיק מדיניות של מדינה אחרת ולהעביר ללא התנגדות חוקים ותקנות שרק רגע קודם לכן היו טאבו במדינה שמגדירה עצמה דמוקרטית.

די להבחין בשתיקת הממשלות בעולם וההבנה והסבלנות שמגלה התקשורת העולמית לאור מה שמתרחש בקנדה, כדי להבין שדברים כאלה שהיו מזעזעים בעבר את העולם, מתקבלים היום בהבנה ובקור רוח.

הפעם היו אלה מפגינים שנפגעו מסגירת החשבונות שלהם בשל מחאה נגד תקנות הקורונה. מחר אלו עלולים להיות עובדי מפעל שלא מסוגלים להתפרנס, ומחרתיים מפגינים שיצורו על בית ראש הממשלה נגד הניסיון שלו לחסל את עקרונות הדמוקרטיה בארצו. במקרה האחרון זה עלול להיות כבר מאוחר מידי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
10
הגיע הזמן שאתם התקשורת תתחילו לסקר יותר ולתווך את חוק הסמכויות הדיקטטורי הקיים בישראל. מה שעשה טרודו הוא מפחיד ולא מקובל במדינות דמוקרטיות. זה בדיוק מה שיכול בקלות לקרות גם בישראל בגלל ... המשך קריאה

הגיע הזמן שאתם התקשורת תתחילו לסקר יותר ולתווך את חוק הסמכויות הדיקטטורי הקיים בישראל. מה שעשה טרודו הוא מפחיד ולא מקובל במדינות דמוקרטיות. זה בדיוק מה שיכול בקלות לקרות גם בישראל בגלל חוק הסמכויות! זאת בדיוק הסיבה שיש גם כאן בישראל שיירת חופש שמפגינים תמיד ובמיוחד לפני שבועיים מול כנסת ישראל ולצערי התקשורת לא הגיע לסקר. מה שאתם העיתונאים לא עושים, הוא מסוכן!

בישראל זה לא חדש. ישראל מבטלת רשיונות נהיגה (עד לאחרונה ממש- עם ביטול הזוועה על ידי השר סער), מבטלת דרכונים, מגביחה יציאה לחו"ל, מבטלת חשבונות בנק, מונעת יכולת פרנסה- כל זאת במסגרת חטק ... המשך קריאה

בישראל זה לא חדש. ישראל מבטלת רשיונות נהיגה (עד לאחרונה ממש- עם ביטול הזוועה על ידי השר סער), מבטלת דרכונים, מגביחה יציאה לחו"ל, מבטלת חשבונות בנק, מונעת יכולת פרנסה- כל זאת במסגרת חטק ההוצאה לפועל (שאין דומה חו בכל העולם) אם אדם פרטי חייב 200 שקל לתאגיד סלולארי או לאיזה בנק

זכויות הפרט או חוק הסמכויות וגם נושא גניזת החלטות הממשלה בנושא הקורונה לא זוכים לטיפול הוגן ודמוקרטי מצד ממשלת השינוי.... במקום להביע צער על הפגיעה בזכויות אוקראינה וללא גינוי רוסיה יכל... המשך קריאה

זכויות הפרט או חוק הסמכויות וגם נושא גניזת החלטות הממשלה בנושא הקורונה לא זוכים לטיפול הוגן ודמוקרטי מצד ממשלת השינוי….
במקום להביע צער על הפגיעה בזכויות אוקראינה וללא גינוי רוסיה יכלה"ממשלת חה-בנט" להביע תמיכה בצעדים של ג'אסטין טרודו כי מה איכפת להם… הרי את המפגינים בירושליים כבר פיזרו מזמן..

התמימים בארצות העולם שקוראים לארצותיהם דמוקרטיות, מופתעים וכועסים כשמתגלה שהממשלה עוקבת אחרי אזרחים בתוכנות ריגול. למעשה כבר קרוב לעשרים שנה, שכל שיחות הטלפון בעולם מנותרות ע"י מחשבים ... המשך קריאה

התמימים בארצות העולם שקוראים לארצותיהם דמוקרטיות, מופתעים וכועסים כשמתגלה שהממשלה עוקבת אחרי אזרחים בתוכנות ריגול. למעשה כבר קרוב לעשרים שנה, שכל שיחות הטלפון בעולם מנותרות ע"י מחשבים לאיתור מילים מסויימות שיכולות להצביע על סיכון ביטחוני. אין אפילו טיפת פרטיות לאף אדם הנמצא ברשת, למעט אם הוא האקר מאוד מתוחכם או עובד במערכות הנ"ל ויודע להיזהר. הידיעה על תנועותינו, מפגשינו, עם מי אנחנו ישנים ואיפה, מצבנו הפיננסי בכל יום ורגע וכן הלאה, כבר שומטת את בסיס החופש שלנו. מכאן להגבלה של תנועה, תקשורת, או התנהלות ככלית, המרחק קצר מאוד. צריך רק לבחור את רגע הכושר כדי לבצע את המחטף הזה. השאלה איננה אם הוא יגיע. השאלה היא רק מתי ובאילו נסיבות ואת מי זה ישרת? כבר ברור מי יכול לנצל את זה – מי ששולט במידע ובכח שחוקי להפעיל נגד אזרחים – כלומר במשטרה. תזכרו: לא האם זה יקרה, אלא רק מתי.

"סנקציה בדמות סגירת חשבון בנק ונטילת החיים הכלכליים של אזרח היא חציית קו אדום מדאיג בדמוקרטיה. היא לא מותירה הרבה ברירות למי שירצה לשרוד במצב כזה חוץ מאשר ליישר קו עם גחמות השלטון." או... המשך קריאה

"סנקציה בדמות סגירת חשבון בנק ונטילת החיים הכלכליים של אזרח היא חציית קו אדום מדאיג בדמוקרטיה. היא לא מותירה הרבה ברירות למי שירצה לשרוד במצב כזה חוץ מאשר ליישר קו עם גחמות השלטון."
או למרוד בשלטון.

אג'נדה 2030 של האו"ם מפרטת 17 תחומים ויעדים אליהם יש לשאוף. לכאורה, כולם נעלים וראויים. הבעיה היא לא עם הכתוב באג'נדה, אלא עם מה שהושמט ממנה. "שמירה וקידום זכויות אדם" וכיבוד חופש הפרט ... המשך קריאה

אג'נדה 2030 של האו"ם מפרטת 17 תחומים ויעדים אליהם יש לשאוף. לכאורה, כולם נעלים וראויים. הבעיה היא לא עם הכתוב באג'נדה, אלא עם מה שהושמט ממנה. "שמירה וקידום זכויות אדם" וכיבוד חופש הפרט לא מוזכרים בה. כאשר "קידום בריאות וחיסונים לכולם" הוא יעד, ושמירה וקידום זכויות אדם אינן יעד, מקבלים טעימה בדמות השנתיים האחרונות. כפיית חיסונים בדרכים ישירות ועקיפות, פגיעה בחופש התנועה, כליאת שווא, פגיעה בחופש העיסוק ועוד.
כאשר מנהיג קנדה רואה בדיקטטורה הסינית מודל נשגב שאליו יש לשאוף, כאשר הפורום הכלכלי העולמי (WEF) מעניק לראש ממשלת סין את הכבוד לפתוח את הכנסה שנתי בדאבוס, כאשר הWEF מתגאה בהחדרת בוגריו לממשלות העולם, וכאשר יחסי הון שלטון כל כך מובהקים שכבר לא מנסים להסתירם – הגיע הזמן להכיר בכך שזאת לא "תאוריית קונספירציה" אלא קונספירציה. השתלטות התאגידים ובעלי ההון על כל תושבי העולם וכינון משטר אוטוריטרי ברוטב סיצ'ואן.

טרודו הוא תוצר של תוכנית המנהיגים הצעירים של הפורום הכלכלי העולמי (WEF), ויחד עם מנהיגים נוספים כמו ארדרן מניו זילנד ומקרון מצרפת, בונה לנו עתיד עגום ושחור מאד של שליטה ממשלתית מוחלטת ו... המשך קריאה

טרודו הוא תוצר של תוכנית המנהיגים הצעירים של הפורום הכלכלי העולמי (WEF), ויחד עם מנהיגים נוספים כמו ארדרן מניו זילנד ומקרון מצרפת, בונה לנו עתיד עגום ושחור מאד של שליטה ממשלתית מוחלטת ושל חובת צייתנות בתמורה להטבות מהמדינה, פספורט גלובאלי שיאפשר (או לא) כניסה לכל מקום, נסיעה, תשלום או טיסה. הקורונה היתה רק הכלי באמצעותו ממומשת התוכנית. לצערי רחקנו מאד משבועיים לשיטוח העקומה ומאז המדינה משטחת בעיקר את האזרחים.

מתסכל. העולם מלא במטומטמים כמו נהגי המשאיות האלו שיאתגרו את גבולות הדמוקרטיה, צריך לחשוב על דרכים להתמודד עם קהלים גדולים שמוסתים ע"י מנהיגים פופוליסטים ומסוכנים כמו טראמפ לצד שמירה על ... המשך קריאה

מתסכל. העולם מלא במטומטמים כמו נהגי המשאיות האלו שיאתגרו את גבולות הדמוקרטיה, צריך לחשוב על דרכים להתמודד עם קהלים גדולים שמוסתים ע"י מנהיגים פופוליסטים ומסוכנים כמו טראמפ לצד שמירה על זכויות הפרט – זה לא יהיה פשוט בכלל.

עוד 755 מילים ו-10 תגובות
סגירה