המערב אינו קדוש בפרשה הזו, אבל פוטין הוא פושע

מפגינים מוחים בפריז נגד פלישת רוסיה לאוקראינה, 26 בפברואר 2022 (צילום: Adrienne Surprenant, AP)
Adrienne Surprenant, AP
מפגינים מוחים בפריז נגד פלישת רוסיה לאוקראינה, 26 בפברואר 2022

אני חוזר על המכלול הנורא של פוטין. ואז אני רוצה לכתוב דבר נוסף על נאט"ו ובעיקר על ארצות הברית:

הרטוריקה הלאומנית של פוטין, נכונותו לסייע לקצב מדמשק שהמית מאות אלפי סורים, השימוש בכוח נגד מדינות שכנות וחלשות, שלטונו הדיקטטורי והרקוב ארוך השנים ברוסיה, השחיתות העצומה שלו ושל ממשלו, המצב הכלכלי של מרבית הרוסים, הציניות המוחלטת של קצין הקג"ב לשעבר (שרוכב על סוס ללא חולצה לעיני המצלמה וחושב שהוא גבר-גבר), כליאת מתנגדיו הפוליטיים, הפרת זכויות האדם השיטתית במדינתו, הטלת האימה והפחד מטעמו במדינתו (תחשבו על מידת האומץ של האזרחים הרוסים שהפגינו נגד הפלישה האיומה לאוקראינה), שיתוף הפעולה שלו עם דיקטטורים נקלים או עם מנהיגים סמכותניים אחרים, התערבותו הבוטה בבחירות בארצות הברית, בריטניה ומדינות דמוקרטיות נוספות והתעמולה הגבלסית שלו נגד הממשל באוקראינה –

כל אלו הם דברים שיש לחזור עליהם ולהדגישם ולא להתבלבל לרגע לגביהם. מדובר בדיקטטור מסוכן מז'אנר הפסיכופתיה.

פלישתו לאוקראינה היא פשע. הזלזול שלו בהתחייבות הרוסית החתומה מבודפשט בשנת 1994 לכבד את הריבונות האוקראינית בתמורה להתפרקותה מנשק גרעיני – הוא זלזול חמור במיוחד. מדובר בבריון.

פלישתו לאוקראינה היא פשע. זלזולו בהתחייבות הרוסית החתומה מבודפשט ב-1994 לכבד את הריבונות האוקראינית בתמורה להתפרקותה מנשק גרעיני – חמור במיוחד

והנה הדבר הנוסף שרציתי לכתוב על נאט"ו ובעיקר על ארצות הברית. זה חשוב להשלמת התמונה. חשוב לראות את התמונה במלואה מבלי להפחית גרם אחד של אחריות ממעשיו של הרודן הנקלה ממוסקבה.

טרם התפרקות ברית המועצות, הבטיחה ארצות הברית של הנשיא בוש האב ושר החוץ ג'יימס בייקר למנהיגי ברית המועצות (הנשיא גורבצ'וב ושר החוץ שוורנדזה) שברית נאט"ו לא תתפשט מזרחה.

אין מחלוקת שארצות הברית הפרה את הבטחתה באופן חוזר ונשנה: מדינות קומוניסטיות לשעבר צורפו לברית נאט"ו. למשל: פולין, צ'כיה, סלובקיה והמדינות הבלטיות צורפו לברית נאט"ו.

מי שזירז את ההתפשטות של נאט"ו מזרחה היה הנשיא קלינטון בשנות ה-90 (קונטרה לביקורת הניאו-שמרנית עליו מימין, כלומר מטעם הרפובליקנים). הדבר הקשה מאד על נשיא רוסיה הפוסט-קומוניסטית, בוריס ילצין, לשמור על תמיכת עמו בהפשרת היחסים עם ארצות הברית.

רוסיה חששה במיוחד מפני התפשטות ברית נאט"ו לאוקראינה מחד ולגיאורגיה מאידך. ייתכן שהמלחמה שיזמה רוסיה של פוטין נגד גיאורגיה ב-2008 טמנה בחובה מסר מובהק הן לגיאורגים, הן לאוקראינים והן למדינות המערב:

עד כאן.

טרם התפרקות בריה"מ, הבטיחה ארה"ב של בוש האב למנהיגי בריה"מ דאז, שברית נאט"ו לא תתפשט מזרחה. אין מחלוקת שארה"ב הפרה את הבטחתה באופן חוזר ונשנה

כדאי לזכור שבשלב ההוא מדובר היה בתקופה לחוצה במיוחד:

ביולי 2008 החלה ההתלקחות בין הממשל של גיאורגיה לבין 2 חבלים בדלנים-רוסים בתוכה, לרבות כוח רוסי "לשמירת השלום" שהתמקם בשני החבלים הללו (כן, הדמיון למצב הנוכחי באוקראינה בולט). בעקבות זאת, הצבא הרוסי נכנס כמובן לגיאורגיה. מנהיג רוסיה אז היה אחד בשם ולדימיר פוטין.

ובאוגוסט 2008 הוצבו טילי הגנה מפני טיים בליסטיים בפולין מטעם ברית נאט"ו. גם צ'כיה וסלובקיה אישרו לנאט"ו למקם טילי הגנה כאלה מטעמה.

מבחינת רוסיה, המחשבה על צירוף אוקראינה לנאט"ו והאפשרות שיוצבו טילים בליסטיים בגבולה עם רוסיה – היא מחשבה מעוררת בעתה.

ובכל מקרה, ברור שארצות הברית הפרה שוב ושוב את ההתחייבויות להימנע מהתרחבות הברית הצפון-אטלנטית למדינות מזרח אירופה (יש מחלוקת האם ארצות הברית הבטיחה לברית המועצות הקורסת להימנע מצירוף גרמניה המאוחדת לנאט"ו, כלומר התכוונה למזרח גרמניה בלבד – או שמא התכוונה לכל מדינות מזרח אירופה. המסמכים הרשמיים מארצות הברית מלמדים שהאופציה השנייה היא הנכונה).

לכן צודקים מי שמבהירים שגם המערב אינו קדוש בפרשה האיומה הנוכחית. אבל זה בכלל לא משנה: המלחמה בה פתח פוטין היא דבר נורא. מדובר בפושע חסר עכבות שהמציא טענה בדבר הגנה על הרוסים בשני החבלים הבדלנים ממזרח אוקראינה מפני מעשים שמגיעים עד "רצח עם" כלשונו הכוזבת. מעשים שנמשכים כבר 8 שנים, כך הוא טוען. הוא גם גורס שהממשל האוקראיני ניאו-נאצי. זהו כמובן קשקוש מוחלט. הוא פשוט רוצה ממשלת בובות פרו-רוסית.

צודקים המבהירים שגם המערב אינו קדוש בפרשה הנוכחית. זה לא משנה: המלחמה בה פתח פוטין נוראה. מדובר בפושע חסר עכבות שהמציא טענה בדבר הגנה על הרוסים

המשבר הנורא הזה ייגמר באופן דיפלומטי כנראה. הייתי שמח לו התוקפנות של פוטין הייתה מתפוצצת לו בפנים. לו הרוסים היו מדיחים אותו מהשלטון. לו הסנקציות הכלכליות שהמערב מטיל עליו כעת יפעלו היטב.

אבל מה אני יודע לגבי מה שיקרה מחר? מה מישהו מאיתנו יודע מה יקרה בעוד שבוע?

ובינתיים אזרחים אוקראינים נמלטים מבתיהם. נוטשים את חייהם. נסים על נפשם. חיילים ואזרחים אוקראינים נהרגים. גם חיילים רוסים. הם מתים על מזבח האגו. הם נהרגים על מזבח הלאומנות. הם משלמים בחייהם על מזבח שבנה פסיכופת.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 670 מילים ו-1 תגובות
סגירה