השתיקה הפלסטינית כלפי המלחמה באוקראינה

מחמוד עבאס עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ברמאללה (צילום: AP Photo/Tara Todras-Whitehill, Pool)
AP Photo/Tara Todras-Whitehill, Pool
Palestinian President Mahmoud Abbas, right, sits with Russian Foreign Minister Sergey Lavrov, under portraits of the late Palestinian leader Yasser Arafat, top left, and Abbas, before their meeting in the West Bank city of Ramallah, Tuesday, June 29, 2010. Lavrov is on an official visit to the region. Lavrov says Moscow is waiting for a U.S. explanation on the arrests of alleged Russian spies. (AP Photo/Tara Todras-Whitehill, Pool)

הרש"פ ותנועת חמאס נזהרות מלהשמיע הצהרות בנושא הפלישה הצבאית של רוסיה לאוקראינה מחשש שהדבר יפגע באינטרסים שלהן. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אינו רוצה להפסיד את תמיכת ממשל ביידן בפתיחת משרדי אש"ף בוושינגטון והעברת הקונסוליה האמריקאית למזרח ירושלים, אך הוא זקוק גם לתמיכת רוסיה בנושא יוזמתו לוועידת שלום בינלאומית.

פלסטינים רבים בשטחים מברכים על פלישת צבא רוסיה לאוקראינה בתקווה שהדבר יביא לסדר עולמי חדש, שבו יקטנו כוחה וההגמוניה של ארה"ב בעולם. הם רוצים לראות את ארה"ב, בת בריתה החזקה של ישראל, נחלשת. ההיגיון שלהם אומר כי היחלשותה של ארה"ב תביא בהכרח גם להיחלשותה של ישראל.

פלסטינים רבים בשטחים מברכים על פלישת צבא רוסיה לאוקראינה, בתקווה שהדבר יביא לסדר עולמי חדש, בו יקטנו כוחה וההגמוניה של ארה"ב, בת בריתה החזקה של ישראל

אולם, בדיוק כמו שישראל מתלבטת קשות בעמדותיה המדיניות ונזהרת שלא להסתבך בהתבטאויות ועמדות מדיניות מיותרות בעניין הפלישה הרוסית לאוקראינה, ומנסה "להלך בין הטיפות", כך גם הרש"פ נזהרת עד מאוד.

יו"ר הרש"פ אינו רוצה להסתבך עם ממשל ביידן מחשש שהוא עלול להפסיד את הפתיחה מחדש של משרדי אש"ף בוושינגטון ואת העברת הקונסוליה האמריקאית למזרח ירושלים. מאידך גיסא, יש לו יחסים ארוכי שנים עם מוסקבה. לפני כמה שנים אפילו נטען כי הוא שימש כסוכן של הKGB בזמן שעשה את עבודת הדוקטורט שלו במוסקבה.

בנוסף לכך, באוקראינה חיים כ-2500 פלסטינים, רובם סטודנטים, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה מסר ב-26 בפברואר כי לכולם שלום וכי הרש"פ דואגת לצרכיהם באמצעות השגרירות הפלסטינית בקייב.

הרש"פ שומרת על שתיקה, היא זקוקה לרוסיה אך באותה העת היא לא רוצה להסתבך עם אוקראינה. היא צריכה את רוסיה כדי שתנסה להניע את הקוורטט ("הרביעיה הבינלאומית") לכנס ועידה בינלאומית שתנסה לכפות על ישראל ועידת שלום בינלאומית, למרות התנגדותה והתנגדות ממשל ביידן.

הרש"פ מנסה לגמד את תפקידה של ארה"ב, שמאז הסכמי אוסלו יש לה תפקיד מסורתי של מתווכת בין ישראל לרש"פ. מחמוד עבאס פועל, בעזרת רוסיה, לשחוק את התפקיד הזה של ארה"ב בטענה שהיא איננה "מתווך הוגן" ולהכניס את כל  הקוורטט, במקום ארה"ב לבדה, כגוף שיפקח על המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

יו"ר הרש"פ אינו רוצה להסתבך עם ממשל ביידן מחשש שיפסיד את הפתיחה מחדש של משרדי אש"ף בוושינגטון ואת העברת הקונסוליה האמריקאית למזרח י-ם. מאידך, יש לו יחסים ותיקים עם מוסקבה

גם לתנועת חמאס יש יחסים טובים עם רוסיה. בניגוד לרש"פ היא לא מהססת  עתה להביע עמדה זהירה כלפי המשבר עם אוקראינה.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק צייץ בחשבון הטוויטר שלו ב-26 בפברואר את הדברים הבאים:

"אחד הלקחים החשובים ביותר של המלחמה הרוסית – אוקראינית הוא שעידן אמריקה, עמוד התווך הייחודי בעולם, הסתיים".

הרש"פ מקיימת קשרים הדוקים יותר עם מוסקבה מאשר עם וושינגטון. לא רק יו"ר הרש"פ עבאס, שיש לו קשר ישיר אל הנשיא פוטין ומשוחח עמו בטלפון בכל פעם שהוא זקוק לעזרה, גם חוסיין א-שיח', חבר הועד הפועל של אש"ף החדש, ויורשו האפשרי של יו"ר הרש"פ, טיפח במרוצת הזמן קשרים הדוקים עם הצמרת הרוסית והפך לחביבו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. לברוב הוא זה שהמליץ ליו"ר הרש"פ למנות אותו לאחראי על המשא ומתן עם ישראל במקומו של צאיב עריקאת.

א-שיח' שוחח בשבוע שעבר בטלפון עם מיכאיל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי והשליח המיוחד למזה"ת, בנושאים שונים, בהם המצב באוקראינה והחלטות המועצה המרכזית של אש"ף ב-8 בפברואר, אך נמנע מלמסור פרטים לאמצעי התקשורת על תוכן השיחה בנושא הפלישה לאוקראינה.

אין ספק שהיחס של הרש"פ וחמאס כלפי רוסיה הוא הרבה יותר אוהד מאשר כלפי ארה"ב, בת בריתה הקרובה ביותר של ישראל. רוסיה גם מילאה בשנים האחרונות תפקיד של מתווכת בין הפלגים הפלסטינים השונים ואפילו אירחה במוסקבה דיאלוג של כל הפלגים הפלסטינים בניסיון להשיג אחדות לאומית.

מדי שנה נוסעים ראשי הפלגים הפלסטינים למפגשים מדיניים במשרד החוץ הרוסי. אפילו מוחמד דחלאן, יריבו המר של יו"ר הרש"פ, התארח לפני כמה חודשים במוסקבה וביקש את עזרתו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כדי שיפייס בינו לבין יו"ר הרש"פ.

השתיקה הפלסטינית לא תימשך לאורך זמן, ברגע שתתבהר תמונת המצב בשדה הקרב אפשר להניח שנשמע הצהרות של בכירים ברש"פ ובתנועת חמאס, גם הם מקווים שיימצא פתרון מדיני לפלישה הצבאית בהקדם, מה שיאפשר להם לנקוט עמדה פומבית נוחה יותר שלא תסבך אותם עם רוסיה או עם ארה"ב.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 633 מילים
סגירה