מרוץ Hard Enduro בארצברג, אוסטריה 2015 (צילום: Red Bull)
Red Bull

מחלוקת סוערת בין פעילי סביבה לאופנוענים לקראת מירוץ בינלאומי במדבר יהודה

בחודש הבא יתקיים מירוץ בינלאומי לאופנועי שטח באיזור ים המלח ● מפגש פסגה ספורטיבי שמציג את פניה השפויות של ישראל, או פגיעה קשה בטבע המדברי הבתולי? תלוי את מי שואלים

כשגילי סופר הפעיל את הסרטון, עיניו חשכו. האופנוענים שכיכבו בו הפגינו שליטה יוצאת דופן בכלי הדו-גלגלי, טיפסו על סלעים ודהרו בתוך הנוף הקשוח של מדבר יהודה, בואכה ים המלח.

אלא שפעלולי הרוכבים והמיומנות שלהם לא הרשימו את סופר, תושב ערד ופעיל סביבה למוד מאבקים באזור; הוא ראה רק את הפגיעה בטבע המדברי הבתולי. מבחינתו, האופנוענים עשו בדיוק מה שנהגי טרקטורונים מעוללים לדיונות ושמורות טבע ברחבי הארץ מדי סוף שבוע.

הבעיה היא שבמקרה הזה, הסרטון הוא רק הסנונית – הפרומו שנועד לקדם את האירוע האמיתי: מרוץ "מינוס 400" שייערך באזור ים המלח בתחילת אפריל. בתוכנית: מאות אופנוענים מתחרים במסלול מדברי מאתגר, מעלים ענני אבק ואגב כך, לטענת הפעילים הירוקים, גורמים נזק בלתי הפיך לסביבה הטבעית.

בעיני מדובר באלימות.נהיגה שהיא פשוט אלימה כלפי הטבע.ככה פשוט. עכשיו כל מה שנשאר הוא להעביר את הפעילות למקומות שהם לא טבע. נניח השטחים שנטחנו מכרייה

Posted by ‎גילי סופר‎ on Wednesday, February 23, 2022

סופר וכמה עשרות מחבריו לארגון "מדבר קיימא", כולם תושבי ערד, ים המלח והסביבה, מיהרו לפרסם נייר עמדה בתפוצת כל הגורמים הרלוונטיים:

"בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה נרחבת של הרס הסביבה המדברית תחת גלגליהם של רכבי שטח, טרקטורונים ואופנועים. הנסיעה בשטח בדרכים שאינן מסומנות ואינן מיועדות לכלי רכב משאירה סימנים שאינם נמחקים, מצלקת את השטח, פוגעת באפיקי זרימה ופוגעת בערכי טבע מוגנים. השימוש במדבר כ'פארק מוטורי ענק' הפך לבעיה בקנה מידה לאומי".

התייחסות מיוחדת מוקדשת לסרטון:

"סרטון הפרומו לאירוע הותיר אותנו ללא מילים. זהו סרט שמעודד את הציבור לצאת ולהרוס את הטבע הישראלי ואת מצוק ההעתקים של מדבר יהודה. זהו סרטון חסר אחריות שמאגד בתוכו את כל מה שרע, בוטה ופוגע בתחום הספורט המוטורי".

כשתוכן המכתב הועלה לדף הפייסבוק של "מדבר קיימא", ניתן האות לפריצתה של מהומה רבתי. מתברר שהמרוץ המדובר הוא אירוע שיא בחייה של קהילת רוכבי השטח בישראל.

זהו המרוץ הראשון בהיסטוריה שנערך בארץ במסגרת אליפות העולם Hard Enduro של הפדרציה הבינלאומית לאופנועים. אליפות אופנועי השטח נודדת בין אתרים אקזוטיים ברחבי הכדור ונחשבת לאחת הפופולריות ביותר בקרב מעריצי הספורט המוטורי הדו-גלגלי.

הרוכב מנואל לטנביכלר במרוץ באוסטריה, יוני 2019 (צילום: Philip Platzer/Red Bull)
הרוכב מנואל לטנביכלר במרוץ באוסטריה, יוני 2019 (צילום: Philip Platzer/Red Bull)

מרוץ ים המלח יפתח את הסבב העולמי לשנת 2022 והוא הובא לישראל בחסות ממשלתית – הרשות לנהיגה ספורטיבית שבמשרד התרבות והספורט. לפי המארגנים, 20 הרוכבים הטובים בעולם כבר הבטיחו את השתתפותם. ההתרגשות בקהילת אופנועני השטח רבה, וקשה היה להחמיץ את המטען האמוציונלי בחילופי הדברים שהתפתחו בעקבות הפוסט.

"צבועים, תנו לחיות!!! 'מינוס 400' לא פוגע בכלום", כתב רן; גידי הוסיף: "50 שנה בשטח וקשקשנים כמוכם לא פגשתי! דווקא באזור הזה קיימת פגיעה הרסנית בטבע על ידי טייקונים המנצלים את האזור לעשיית רווחים ומשחיתים אותו כליל, וקולכם לא נשמע?"

"50 שנה בשטח וקשקשנים כמוכם לא פגשתי! דווקא באזור הזה קיימת פגיעה הרסנית בטבע על ידי טייקונים המנצלים את האזור לעשיית רווחים ומשחיתים אותו, וקולכם לא נשמע?"

מי שעוקב אחרי המאבקים הסביבתיים באזור (כריית פוספטים בשדה בריר, מפעלי ים המלח ועוד) יודע שאנשי "מדבר קיימא" דווקא משמיעים קול צלול ועקבי; העניין הוא שגם חברי קהילת הרוכבים רואים את עצמם כשומרי טבע.

הם חזרו בזה אחר זה על המסרים: אנחנו אלה שחיים את נופי המדבר, דואגים לנקות אותם ומקפידים לשמור על החוק. "אני לא מבין מה הורס?" כתב צבי, "מה יש להרוס? אם עפו כמה אבנים אז זה נהרס? אתם אנשים ממורמרים שחושבים שהמדבר שייך רק להם".

רוכבי אופנע שטח במדבר יהודה ליד נחל אוג, נובמבר 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
רוכבי אופנע שטח במדבר יהודה ליד נחל אוג, נובמבר 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

הראשונה להיענות לקריאה של אנשי "מדבר קיימא" הייתה החברה להגנת הטבע. מנכ"לית החברה איריס האן מיהרה לשגר מכתב לשרי התיירות, הגנת הסביבה, התחבורה ולשר התרבות והספורט.

"נחשפנו לפרסומים השונים באתר התחרות ונחרדנו ממראה עינינו", היא כותבת, "נראה כי ישנה התעלמות מוחלטת מההשלכות ההרסניות של מרוץ כזה. על פי הפרסום, מסלול האירוע כולל אפיקי נחלים סלעיים, טיפוס גבעות, רכסים צרים, ואדי עמוק, ירידות חדות וקטעי אקסטרים".

"נראה כי ישנה התעלמות מוחלטת מההשלכות ההרסניות של מרוץ כזה. על פי הפרסום, מסלול האירוע כולל אפיקי נחלים סלעיים, טיפוס גבעות, רכסים צרים, ואדי עמוק, ירידות חדות וקטעי אקסטרים"

בסופו של יום, שאלת המפתח היא איפה בדיוק מסלול המרוץ עתיד לעבור. אם הוא יעבור רק בשטחים מופרים (שטחים שבהם הטבע המקורי הושחת באופן בלתי הפיך, כמו מחצבות) ובשבילים מסומנים, גם לאדוקים שבירוקים לא יהיו טענות.

לעומת זאת, אם צמיגי האופנועים יתחפרו בערוצי נחלים – יש חשש כזה, על פי המידע החלקי שהגיע לפעילי הסביבה – או יטפסו על רכסים כמו בסרטון המקדים, זו אופרה אחרת לחלוטין.

רוכב אופנוע שטח בדיונות ליד פארק רעננה, מאי 2017 (צילום: מנדי הכטמן/פלאש90)
רוכב אופנוע שטח בדיונות ליד פארק רעננה, מאי 2017 (צילום: מנדי הכטמן/פלאש90)

כשאני מפנה את השאלה הזו לאיתמר ציפורי, ממארגני המרוץ, הוא מופתע: "זו השאלה החשובה בעיניך, איפה יעבור המסלול?"

כן.
"מדובר בהזדמנות היסטורית שלא תחזור עוד לקיים בישראל אירוע שמעולם לא היה כאן, עם חשיפה חיובית בהיקף יוצא דופן, עם רוכבים מהטופ של הטופ של העולם, עם שידורים שמיליונים בכל העולם צופים בהם.

"מדובר בהזדמנות היסטורית שלא תחזור עוד לקיים בישראל אירוע שמעולם לא היה כאן, עם חשיפה חיובית בהיקף יוצא דופן, עם רוכבים מהטופ של הטופ של העולם, עם שידורים שמיליונים בכל העולם צופים בהם"

"עבדנו מאוד קשה כדי להביא את האירוע הזה לישראל, עשינו את זה בצורה חוקית ומסודרת תחת כנפי משרד התרבות והספורט. אנחנו ציונים ואוהבי טבע גדולים וכל המטרה שלנו היא להראות לעולם שישראל היא מקום שפוי עם נופים מדהימים שאפשר לעשות בהם דברים נפלאים".

נשמע נהדר, ובכל זאת עולה החשש שכל זה מתרחש תוך כדי פגיעה חמורה בטבע.
"אני חצי שנה הולך ברגל בשטח עם הפקחים של רשות הטבע והגנים ומוודא שלא ייגרם שום נזק. כל המרוץ יהיה בשטחים מופרים ומחוץ לשמורות, הכנו תקציבי שיקום של מאות אלפי שקלים ושת"פ עם הבדואים בסביבה שינקו את הנחלים אחרי המרוץ. אפילו הזזנו צילומי רחפן כדי לא להפריע לנשרים לקנן".

עוף דורס דואה מעל מדבר יהודה, אוקטובר 2011 (צילום: אורי לנץ/פלאש90)
עוף דורס דואה מעל מדבר יהודה, אוקטובר 2011 (צילום: אורי לנץ/פלאש90)

סרטון הפרומו ממש לא נראה כאילו הוא צולם בשטחים מופרים. אולי בגלל זה הורדתם אותו מהרשת?
"הסרטון נועד לחו"ל כדי להדליק את האופנוענים. זה נכון שאי אפשר לצפות בו יותר".

למה אתם לא מפרסמים את המפה המדויקת של המסלול? אם יתברר שכולו עובר בשטחים מופרים הסערה תסתיים ברגע.
"מפרסמים את המסלול ביום של המרוץ, כי אני לא רוצה שיגיעו כל מיני טרמפיסטים ורוכבים שלא קשורים למרוץ ובאמת יגרמו נזקים. אבל היום ישבנו עם החברה להגנת הטבע בעקבות המכתב שהם פרסמו, הראינו להם את המפות ונצא איתם לסיור בתוואי המסלול כדי שהם יראו את הדברים בעיניים ויבינו שאין שום בעיה".

"ישבנו עם החברה להגנת הטבע בעקבות המכתב שהם פרסמו, הראינו להם את המפות ונצא איתם לסיור במסלול כדי שהם יראו את הדברים בעיניים ויבינו שאין שום בעיה"

המארגנים, אם כך, נסמכים על דיאלוג והבנות עם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע. בירור אצל שני הגופים האלה מעלה תמונה פחות חד-משמעית.

בעקבות הפגישה שהתקיימה אתמול (שני), מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן אומרת שתוואי המרוץ נמצא בבדיקה על ידי אנשי החברה.

מבט על ים המלח ב-2020 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
מבט על ים המלח ב-2020 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

מרשות הטבע והגנים אומרים ש"המארגנים הגיעו כדי להציג את הבקשה שלהם ואנשינו יצאו איתם לסיור. נאמר בצורה מפורשת שלא מאושר לעבור בשמורות טבע בשום פנים ואופן. זה לא אירוע של הרשות או בהשתתפות הרשות. אנחנו אחראים רק לשטחים שלנו, אבל עקרונית אנחנו חושבים שאפשר לקיים מרוץ כזה רק בשטחים מופרים כמו מחצבות".

"זה לא אירוע של הרשות או בהשתתפות הרשות. אנחנו אחראים רק לשטחים שלנו, אבל עקרונית אנחנו חושבים שאפשר לקיים מרוץ כזה רק בשטחים מופרים כמו מחצבות"

מהרשות לנהיגה ספורטיבית שפועלת במסגרת משרד התרבות והספורט נמסר: "הרשות פועלת בתיאום ושיתוף פעולה עם כלל הגורמים האמונים על קיום התחרות. שמירה על הטבע היא ערך משותף לכולם, משאבים רבים מושקעים בהבטחת קיום אליפות העולם, בכפוף להסדרת תוואי המסלול האופטימלי.

"מדובר באירוע שחושף את פניה היפות של ישראל ואת הטבע המיוחד של הארץ בפני מיליוני צופים בעולם. נמשיך לפעול תחת הנהלים המקובלים ומתוך משנה זהירות מכל פגיעה במשאב טבע".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כאופנוען ואקטיביסט סביבתי ברור לי לחלוטין שיש מספיק אזורים הרוסים סביב ים המלח, ואדי צין מישור חתרורים ועוד בהם אפשר וצריך לקיים ארוע כזה. זה ארוע שהוא הנגטיב של טרקטורונים הורסים ומרעי... המשך קריאה

כאופנוען ואקטיביסט סביבתי ברור לי לחלוטין שיש מספיק אזורים הרוסים סביב ים המלח, ואדי צין מישור חתרורים ועוד בהם אפשר וצריך לקיים ארוע כזה.
זה ארוע שהוא הנגטיב של טרקטורונים הורסים ומרעישים בסופ"שים.
יש מקום לספורט מוטורי וצריך לתעל אותו לשם.
יש לבחור בארץ מקומות מתאימים נוספים בדיוק למטרות האלו, מחצבות נטושות או אזורים הרוסים אחרים הם הפתרון למי שרוצה להשתולל באופן מסודר ואחראי, הם חובה לחברה מתפקדת.

גברת חגית פרץ האם מדובר בחשיבה של ״אני ואפסי״ של רוכבי האופנועים או של אנשים צרי עין שלא רואים את התמונה הגדולה ואת התרומה העצומה של האירוע ההיסטורי הזה למדינת ישראל בכלל ופרנסת תושבי ה... המשך קריאה

גברת חגית פרץ האם מדובר בחשיבה של ״אני ואפסי״ של רוכבי האופנועים או של אנשים צרי עין שלא רואים את התמונה הגדולה ואת התרומה העצומה של האירוע ההיסטורי הזה למדינת ישראל בכלל ופרנסת תושבי האיזור בפרט.
״אני ואפסי״ חשיבה של אותם אנשים שחושבים שכל ערוץ וסלע במדבר שייך להם בלבד!

תהליך מרתק של שנוי שיח ופרדיגמה. מחשיבה שך "אני ואפסי" של רוכבים שראים את עצמם כאולו הכל מגיע להם לחשיבה המודעת לצורך לכבד את הטבע ולחנך למחוייבות ולשמירה על מגבלות למען שימור הסביבה. ו... המשך קריאה

תהליך מרתק של שנוי שיח ופרדיגמה. מחשיבה שך "אני ואפסי" של רוכבים שראים את עצמם כאולו הכל מגיע להם לחשיבה המודעת לצורך לכבד את הטבע ולחנך למחוייבות ולשמירה על מגבלות למען שימור הסביבה. ורק עוד הערה: לא ברור לי למה הבדואים צריכים לנקות אחרי המשתתפים במרוץ.

עוד 1,111 מילים ו-3 תגובות
סגירה