מתוך תחקיר "אנונימוס" על ההתעללות בתרנגולות במשחטה של זוגלובק (צילום: אנימלס)
אנימלס

התמונות שצולמו במשחטה של זוגלובק במצלמה נסתרת וחשפו התעללות אכזרית בתרנגולות, זעזעו ב-2015 את המדינה ● שבע שנים אחרי, ההליך המשפטי הסתיים עם קנסות של אלפי שקלים בודדים לכמה עובדים זוטרים ● החברה והמנהלים הבכירים? הם בכלל לא קשורים לזה

בסרטים הוליוודיים הפרסום בתקשורת הוא לא פעם רגע של קתרזיס – הרגע שבו האמת יוצאת לאור, ערוותם של הרעים נחשפת ברבים, וההמשך כבר יהיה בבית המשפט, שם ייעשה איתם צדק. שנאמר – אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר.

בדרך למציאות הישראלית משהו בפנטזיה הזו השתבש. עוולות יש בשפע, גם חשיפות. אלא שמכאן והלאה התסריט האופטימי לא בהכרח מתממש. אור השמש לא תמיד עושה את העבודה.

משרד החקלאות שיגר השבוע הודעה חגיגית לתקשורת: "פרשת זוגלובק מגיעה לסיומה", נכתב בכותרת ההודעה, "לראשונה: בית המשפט הרשיע שמונה עובדים במשחטה בעבירות צער בעלי חיים". הרושם הראשוני הוא – יש דין ויש דיין. תאגיד הבשר והנקניקים התעלל בבעלי חיים, ועכשיו הוא משלם. רק שאז יורדים לפרטים, ומתקבלת תמונה קצת שונה.

הפרשה שהסתיימה השבוע בבית משפט השלום בחיפה החלה ב-2015, אבל היה לה פרק מקדים: ב-2013 שודר תחקיר פרי עבודתם של פעילי "אנונימוס" (היום "אנימלס"), שתיעדו במצלמה נסתרת מקרי התעללות קשים במשחטת העופות של זוגלובק ביישוב שלומי.

פרומו כלבוטק לתחקיר זוגלובק

פרומו לתחקיר שאסור לפספס: הצצה נדירה לתעשיית בשר העוף, שמענה והורגת מעל 200 מיליון בעלי-חיים בשנה בישראל בלבד! ביום שלישי הקרוב בכלבוטק.

Posted by ‎אנימלס‎ on Thursday, October 24, 2013

התמונות המטלטלות שודרו, המשטרה פתחה בחקירה ופרנסי זוגלובק זומנו לכנסת, שם הם התחייבו לנקוט בצעדים שיבטיחו שהזוועה לא תחזור על עצמה.

אכן נעשו כמה מהלכים: מכונה אחת, אכזרית במיוחד, הוצאה מהמשחטה, מונה אחראי על יישום חוק צער בעלי חיים ומונו גם נאמנים מבין העובדים. ובכל זאת, כששנתיים לאחר מכן פעילי "אנונימוס" הצליחו שוב להסתנן למשחטה ולצלם, ושוב לכדו תמונות מרשיעות:

עובדים במשחטה משליכים תרנגולות חיות לפח משל היו כדורעף, בועטים בהן, משתעשעים בריקודים בעודם מחזיקים בידיהם תרנגולות מדממות, דוחפים בכוח תרנגולות למכלים שקטנים למידותיהן, מושכים בעוצמה תרנגולות שאיבריהן נתפסו בסורגי התאים הצפופים.

עובדים במשחטה משליכים תרנגולות חיות לפח משל היו כדורעף, בועטים בהן, דוחפים בכוח תרנגולות למכלים שקטנים למידותיהן, מושכים בעוצמה תרנגולות שאיבריהן נתפסו בסורגי התאים הצפופים

המראות המזעזעים שודרו בחדשות 10 ומשם התגלגלו לחקירה של היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) של משרד החקלאות ולכתבי אישום. השבוע, כאמור, ניתן גזר הדין.

מההודעה של שר החקלאות עודד פורר ניכר שהוא גאה בעבודת האכיפה שביצעו אנשי משרדו: פורר, עושה רושם, אכן מנסה להוביל מהלכים שישפרו את רווחת בעלי החיים בישראל ולוקח את חובתו להגן עליהם יותר ברצינות משרי חקלאות קודמים.

אבל חשוב לזכור שגם במקרה הזה, כמו ברוב מקרי ההתעללות בתעשיית המזון שהגיעו לידיעת הציבור בשנים האחרונות, המידע הגיע מפעילים ומתנדבים של עמותות עצמאיות. איפה הפיקוח של משרד החקלאות? מדוע הוא זקוק לקומץ פעילים שמסתננים באומץ עם מצלמה נסתרת כדי לדעת מה קורה בשטח? אפשר רק לדמיין מה קורה בכל אותם מקומות שאליהם הפעילים לא מגיעים.

איפה הפיקוח של משרד החקלאות? מדוע הוא זקוק לקומץ פעילים שמסתננים באומץ עם מצלמה נסתרת כדי לדעת מה קורה בשטח? אפשר רק לדמיין מה קורה בכל אותם מקומות שאליהם הפעילים לא מגיעים

אז מה היה לנו מקץ הליך משפטי שארך שבע שנים? שישה עובדים הורשעו ונקנסו (במסגרת הסדר טיעון) ב-7,000 שקל כל אחד ושלושה חודשי מאסר על תנאי. שני עובדים נוספים נקנסו ב-1,500 ו-1,000 שקל. הכסף, אגב, יועבר לקרן להגנת בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה.

ומה לא היה לנו? אפס אשמה ולקיחת אחריות של החברה ובכיריה. בתגובה לגזר הדין הודיעה זוגלובק ש"מי שעמד לדין זה עובדי קבלן שלא היה להם קשר לחברה".

שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כל פסטיבל ההתעללות הזה התרחש במשחטה שבה מיוצרים הבשרים והנקניקים שהחברה מוכרת ברווח נאה, שנתיים אחרי שקלונה נחשף מול המצלמות ואחרי שבכיריה התהדרו בכך שהסיקו את המסקנות, אבל מבחינת זוגלובק היא כלל לא קשורה לעניין. "אנימלס" ו"תנו לחיות לחיות", אגב, עתרו נגד ההחלטה שלא להעמיד לדין גם את בכירי זוגלובק, וההכרעה מונחת כרגע לפתחו של בג"ץ.

פעילי "אנימלס" שישבו באולם המשפט היו חצויים: מצד אחד העונשים מגוחכים, מצד שני – העובדים שהורשעו הם מתחתית שרשרת המזון הכלכלית, ועבורם קנס של 7,000 שקל הוא עונש כבד. חלקם התחננו לפריסה לתשלומים (וקיבלו).

מדובר באנשים שבמסגרת עבודתם נאלצו מדי משמרת לשחוט או להוביל למוות מאות בעלי חיים שכלואים בתנאים מחרידים. זה לא רק צפוי שהם יפתחו קהות חושים כלפי בעלי חיים ויתייחסו אליהם כאל חפץ – זה אפילו מנגנון הישרדותי, של הדחקה והכחשה, שבלעדיו הם לא היו יכולים לשרוד את העבודה הזו ולהתפרנס.

מדובר באנשים שבמסגרת עבודתם נאלצו מדי משמרת לשחוט או להוביל למוות מאות בעלי חיים שכלואים בתנאים מחרידים. זה לא רק צפוי שהם יפתחו קהות חושים כלפי בעלי חיים – זה אפילו מנגנון הישרדותי

"אנחנו מאמינים להם", אומרים ב"אנימלס" בתגובה לבקשת העובדים לפריסת תשלומים, "אף אדם במצב כלכלי טוב לא ירצה לעבוד במקום שבו לוקחים יצור חי והופכים אותו לנקניק".

אבל יש אנשים שמתפרנסים דווקא יפה מאוד מלהפוך תרנגולת לנקניק, והמערכת הסתפקה בכך שנתנה להם מכה כמעט בלתי מורגשת בכנף.

עוד 688 מילים
סגירה