שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בריגה, לטביה, 7 במרץ 2022 (צילום: Olivier Douliery, Pool via AP)
Olivier Douliery, Pool via AP

בלינקן העניק ללפיד את תמיכת ארה"ב שבנט היה זקוק לה

פגישת שרי החוץ אתמול בלטביה הייתה משמעותית עבור ישראל ● מזכיר המדינה האמריקאי הביא עמו מסר של תמיכה ביוזמת התיווך של בנט בין רוסיה ואוקראינה, אחרי שהושמעו ספקות בנושא בסוף השבוע ● אך גורם מדיני אמר לזמן ישראל כי בפגישה הסגורה בין לפיד ובלינקן, הצדדים נותרו במחלוקת עמוקה בעניין הסכם הגרעין עם איראן

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש אתמול (שני) עם שר החוץ יאיר לפיד בריגה, בירת לטביה. לפגישה חשיבות כפולה: האחת, לשמוע מפי הנציג האמריקאי הרשמי שארצות הברית תומכת במעורבות ישראל בניסיון לעצור את המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. והשנייה, לאפשר ללפיד לעדכן את בלינקן בפרטי המגעים והתרשמות המשלחת הישראלית מפגישה אישית של שלוש שעות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

השיחה בין השניים נמשכה כשעה. מעבר לנושא הרוסי-אוקראיני, גם הסכם הגרעין עם איראן היה על השולחן. בלינקן אמר בסוף הפגישה ללפיד, אל מול המצלמות: "אנחנו מעריכים מאוד את המעורבות והמאמץ לבלימת התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה במלחמה שכבר גרמה נזק עצום לאוקראינה, ולעם האוקראיני, מלחמה אשר נמשכת תוך כדי שאנחנו מדברים עם למעלה ממיליון וחצי פליטים שברחו מהמדינה, וזאת בשל החלטתה של רוסיה לצאת במלחמה".

"אנחנו מעריכים מאוד את המעורבות והמאמץ לבלימת התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה במלחמה שכבר גרמה נזק עצום לאוקראינה, ולעם האוקראיני, מלחמה אשר נמשכת תוך כדי שאנחנו מדברים"

עוד הוא אמר: "זה חשוב שהמלחמה הזו תסתיים ורוסיה חייבת לסיימה, כי הם פתחו במלחמה ללא כל פרובוקציה מן האוקראינים. אנחנו מעריכים מאוד את המאמצים שכל חברותינו ובנות בריתנו עושות כדי לבחון אם יש איזושהי דרך לסיים את המלחמה, ובלבד שהמתווה יהלום את העיקרון של שמירה על ריבונות ועצמאות אוקראינית ועל העם האוקראיני ועל שלמות שטחם".

ההצהרה הזו של בלינקן, שהופצה בקרב כל כלי התקשורת, הייתה חשובה מאוד לישראלים, שכן מרגע שראש הממשלה נפתלי בנט המריא למוסקבה ביום שבת, האמריקאים שתקו. הם לא התייחסו למאמצי התיווך של ישראל, ובארץ היו מי שלגלגו על תכניותיו של בנט, על היומרה, על רצינות הכוונות.

בנט לא הסתיר מהציבור הישראלי או מהאמריקאים כי בפגישה במוסקבה הוא הניח מול פוטין גם את נושא התנגדות ישראל להסכם הגרעין המתגבש בווינה. ואכן, עוד ביום שבת בצהריים, החליט שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לקשור לראשונה בין הסנקציות העצומות המונחתות על רוסיה לבין הסכם הגרעין עם איראן.

לדברי לברוב, אם רוצים לחתום על הסכם בווינה, יש להחריג מכך את זכותה של רוסיה לסחור עם איראן אחרי החתימה. כלומר, רוסיה מצפה ממדינות המערב, שמנחיתות סנקציה אחרי סנקציה, להותיר את נתיב הסחר עם איראן פתוח.

הערבוב הזה בין שני הנושאים, משרת בעקיפין את ישראל. בירושלים מקווים שההסכם לא ייחתם. אולם גם אם לא ייחתם ההסכם, איראן תמשיך בפעילות ההעשרה של 60% ותנסה להתקדם מעבר לכך.

הערבוב הזה בין שני הנושאים, משרת בעקיפין את ישראל. בירושלים מקווים שהסכם הגרעין לא ייחתם. אולם גם אם לא ייחתם ההסכם, איראן תמשיך בפעילות ההעשרה של 60% ותנסה להתקדם מעבר לכך

שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בריגה, לטביה, 7 במרץ 2022 (צילום: Olivier Douliery, Pool via AP)
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בריגה, לטביה, 7 במרץ 2022 (צילום: Olivier Douliery, Pool via AP)

אחרי פגישת לפיד-בלינקן, גורם מדיני אמר לזמן ישראל כי בשיחה הסגורה בין שני שרי החוץ, האמריקאי הביעה תמיכה מפורשת הן במאמצי התיווך של בנט, והן בסיוע ההומניטרי שישראל שלחה לאוקראינה, כולל הקמת בית חולים שדה, וגם הביע הערכה על הגינוי הפומבי נגד רוסיה שהשמיע לפיד עצמו.

גורם מדיני אמר לזמן ישראל כי בשיחה הסגורה בין שני שרי החוץ, האמריקאי הביעה תמיכה מפורשת הן במאמצי התיווך של בנט, והן בסיוע ההומניטרי שישראל שלחה לאוקראינה

באשר לאיראן, אמר הגורם המדיני, חילוקי הדעות בין ישראל לארה"ב נותרו בעינם. לפיד אמר לבלינקן שההסכם הוא רע לישראל וכי ישראל אינה מחויבת אליו ותמשיך לשמור על חופש פעולה בכל הקשור לאיראן.

אחרי הפגישה עם בלינקן, נפגש לפיד עם שר החוץ של לטביה אדגארס רינקביצ'ס, פגישה שהייתה בעיקרה למטרות נימוסים, כדי להודות ללטבים על כך שאירחו את המפגש בין לפיד ובלינקן.

לפיד מיהר להמריא חזרה לישראל, כי במקביל לכל הפעילות הדיפלומטית בעולם, בכנסת סופרים אצבעות ולא ניתן לסיים את מושב החורף מבלי שכל חברי הכנסת יהיו פיזית במשכן.

שר החוץ של לטביה אדגרס רינקביץ' ושר החוץ יאיר לפיד בפגישה בריגה, 7 במרץ 2022
שר החוץ של לטביה אדגרס רינקביץ' ושר החוץ יאיר לפיד בפגישה בריגה, 7 במרץ 2022

מאמצי התיווך של בנט לא נושאים בינתיים פרי. האמריקאים סבורים שפוטין לא מעוניין בשום פתרון מדיני, ולראיה הוא ממשיך להפציץ גם כאשר אזרחי אוקראינה מנסים לברוח.

ביום חמישי הקרוב אמורים שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה – לברוב ודמיטרו קולבה – לפגוש זה את זה באנטליה, על אדמת טורקיה. באותה שעה, הנשיא יצחק הרצוג יסיים יום וחצי של פגישות באנקרה ואיסטנבול. הרצוג לא קשור למאמצי התיווך בין רוסיה לאוקראינה (לפחות בינתיים), אבל אין ספק שמנהיגיה של ישראל נמצאים בפוקוס הגלובלי בשבועות האחרונים.

ביום חמישי הקרוב אמורים שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה – לברוב ודמיטרו קולבה – לפגוש זה את זה באנטליה, על אדמת טורקיה. באותה שעה, הנשיא יצחק הרצוג יסיים יום וחצי של פגישות באנקרה ואיסטנבול

הקצב של האירועים הדיפלומטיים מסחרר. דיפלומטיה נעשית לרוב לאט, בזהירות, עם ארומה משעממת. לטקסים בין מנהיגי עולם יש את הנוסחה הקבועה שלהם. לחיצות ידיים, דגלים, מוזיקה, שטיחים אדומים ומלל רב שהנו לרוב חסר משמעות.

אך בשבועיים האחרונים, הנורמות הללו הושלכו מן החלון החוצה. הקרקע בוערת, חיים בסכנה, אירופה עוברת טלטלה. ובזמן שהדיפלומטיה מהירה וקצרה, המלחמה הולכת ומתארכת.

במקביל, המנהיגים הישראלים מספקים כותרות יום ולילה, עם מעורבות עמוקה בסכסוך הגאופוליטי הגדול ביותר מזה שנים.

עוד 724 מילים
סגירה