הרצוג יוצא לטורקיה, לכבוש את ליבו של ארדואן

נשיא המדינה ושר החוץ החליפי ממריא הבוקר לטורקיה, שם ייפגש באנקרה עם הנשיא הטורקי, אחרי נתק ממושך בין המדינות ● זו לא תהיה רק פגישת נימוסין ממלכתית: שלל אינטרסים הדדיים עומדים על הפרק, כשברקע נוספה גם המלחמה באוקראינה ● פרשנות

נשיא ישראל יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AP Photo, מונטז')
AP Photo, מונטז'
נשיא ישראל יצחק הרצוג, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן

לראש הממשלה נפתלי בנט יש ראש ממשלה חליפי; לשר החוץ יאיר לפיד יש גם שר חוץ חליפי, לפחות באגן הים התיכון: נשיא המדינה יצחק הרצוג.

הרצוג יוצא היום לביקור יוצא דופן בטורקיה וייפגש באנקרה עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. שלל של אינטרסים הדדיים, ישראלים וטורקים, מלווים את הביקור הזה, אחרי נתק ממושך ביחסים בין שני הצדדים. ישראל תמיד ביקשה את הקשר עם טורקיה, שיש לו משמעות ביטחונית וכלכלית רבה, ועשתה הרבה כדי לאחות את הקרע שיצר ארדואן עצמו, בעיקר אחרי עימותים בין ישראל והפלסטינים. עד היום זה לא צלח.

ארדואן רוצה לשנות כיוון מסיבות רבות:

  • השלטון המתחלף בארצות הברית ועלייתו של הנשיא ג'ו ביידן, שמגלה יחס קשוח לדמוקרטיה וזכויות אדם;
  • המשבר הכלכלי המחריף בטורקיה;
  • הבידוד הבינלאומי של אנקרה;
  • הסכמי אברהם, שגורמים למחשבה שנייה על מהות היחסים;
  • ועכשיו גם המלחמה באוקראינה, שמשנה את כל הסיטואציה הטורקית ומעניקה משמעות מיוחדת ליחסים עם ישראל.

ארדואן בחר היטב את מסלול החזרה שלו ליחסי הקרבה עם ישראל. הוא יכול היה לטפח את הקשר האישי ולהזמין לטורקיה את ראש הממשלה בנט או את שר החוץ לפיד, אבל הוא בחר בנשיא הרצוג.

ארדואן בחר היטב את מסלול החזרה שלו ליחסי הקרבה עם ישראל. הוא יכול היה לטפח את הקשר האישי ולהזמין לטורקיה את ראש הממשלה בנט או את שר החוץ לפיד, אבל הוא בחר בנשיא הרצוג

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, 17 במאי 2021 (צילום: Mustafa Kamaci/Turkish Presidency via AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, 17 במאי 2021 (צילום: Mustafa Kamaci/Turkish Presidency via AP)

זה יהיה מפגש בין שני נשיאים מאותה ליגה ממלכתית, אבל עדיין לא באותה עוצמה שכרוכה במפגש עם ראש ממשלת ישראל, ואולי זה השלב המתאים עכשיו לארדואן: הפשרת יחסים ראשונה בתחום הסמלי והייצוגי, אחר כך יבואו הנושאים הכבדים האחרים.

ובכל זאת, זו לא תהיה פגישת נימוסין ועיקרה יהיה מדיני. הרצוג יודע הכול, הוא מתעדכן על פי חוק בידי ראש הממשלה אחת לחודש וארדואן יודע את זה. הרצוג גם לא הסתיר במהלך הקמפיין שלו לנשיאות המדינה את היתרון הפוליטי והמדיני שיש לו על יריביו. הוא אוהב את התחום הדיפלומטי, למרות שלא היה מעודו שר חוץ ולא נרשמו על שמו ביצועים מדיניים גדולים.

הרצוג לא הסתיר במהלך הקמפיין שלו לנשיאות המדינה את היתרון הפוליטי והמדיני שיש לו על יריביו. הוא אוהב את התחום הדיפלומטי, למרות שלא היה מעודו שר חוץ ולא נרשמו על שמו ביצועים מדיניים גדולים

מה שזכור בהקשר הזה הוא המו"מ שניהל הרצוג כיו"ר מפלגת העבודה עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו על ממשלת אחדות. העבודה ישבה אז באופוזיציה. המו"מ התקיים על בסיס ההבטחה של נתניהו לתמורות מדיניות מרחיקות לכת שיבצעו השניים. המו"מ הזה התרסק, והרצוג ניזוק אז קשות בדעת הקהל וגם במפלגתו.

הנשיא ארדואן החליט על מדיניות חדשה עם ישראל, מדיניות חיוכים. חיוכים זה הרצוג. בפוליטיקה הישראלית קשה למצוא אדם כמוהו שמכיר את הנפשות הפועלות ומחבק את כולם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג, נובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נשיא המדינה יצחק הרצוג, נובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הסיפור הידוע הוא על שיחת טלפון עם אחד הפעילים הזוטרים של מפלגת העבודה. הרצוג ביקש לברך אותו לרגל יום נישואיו. "שכחתי מזה לגמרי, תודה שאתה מזכיר לי", הודה לו הפעיל.

הסיפור הידוע הוא על שיחת טלפון עם אחד הפעילים של מפלגת העבודה. הרצוג ביקש לברך אותו לרגל יום נישואיו. "שכחתי מזה לגמרי, תודה שאתה מזכיר לי", הודה לו הפעיל

בשיחה האישית עם ארדואן היום, בארמון הנשיאות באנקרה, הרצוג ידע להתעניין בשלומם של אשתו, בניו ושמונת נכדיו של הנשיא.

גם ארדואן ידע לבנות את הקשר בהדרגה, עם שיחות נימוסין אחת לחודש. פעם הוא בירך את הרצוג אחרי שנבחר לנשיאות, אחר כך ניחם אותו על מות אימו אורה, בירך אותו על ההחלמה מהקורונה, ובסוף הזמין אותו לביקור הממלכתי.

מעל הכול תרחף כמובן המלחמה באוקראינה, שפרצה אחרי שנקבע מועד הפגישה. מצבה של טורקיה מסובך גם כאן. היו כבר מספיק מלחמות בין השתיים לאורך ההיסטוריה. טורקיה גם חברה בנאט"ו. היא הצביעה באו"ם על החלטת הגינוי ושותפה בסנקציות על רוסיה, אבל גם רוצה לתווך בין הצדדים, כמו בנט.

הפגנה נגד המלחמה באוקראינה באיסטנבול, טורקיה, 7 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
הפגנה נגד המלחמה באוקראינה באיסטנבול, טורקיה, 7 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

וישנם משקעי העבר. הרצוג ינסה לפזר אותם ומעניין איך יעשה את זה בחדר הסגור. ארדואן נתפס באמירות אנטישמיות קשות לאורך שנים, תמך בחמאס והעליל על ישראל עלילות מרושעות. מבחינתו ישראל היא רוצחת, מטונפת, מבצעת ג'נוסייד בפלסטינים, סמי-נאצית ומזהמת את הר הבית.

ארדואן ינסה לחפות היום על הכול באמצעות טקסים חגיגיים מרשימים, שבהם גם יעלו דגלי המדינות אל ראש התורן יחד עם ההמנונים.

הרצוג יעמוד שם ויוכל לסמן לעצמו הישג מדיני ראשון כנשיא פורץ דרך, שיוצר סגנון מדיני חדש ופעלתני – הרחק מהאמירה המפורסמת של הנשיא הראשון חיים ויצמן, שהתלונן על כך שנשיא בישראל יכול לתחוב את אפו רק לתוך המטפחת, ולא לשום תחום אחר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בקיצור, בניטו הלך לקאנוסה כמו שהקיסר היינריך הרביעי הלך שפוף לחלוט פניו לפני הצאר האפיפיור גרגוריוס השביעי לפני כאלף שנים..... אבל שלא כמו המקור שבתסריט המקורי שבתוך 7 שנים הצר הוכרע ... המשך קריאה

בקיצור, בניטו הלך לקאנוסה כמו שהקיסר היינריך הרביעי הלך שפוף לחלוט פניו לפני הצאר האפיפיור גרגוריוס השביעי לפני כאלף שנים….. אבל שלא כמו המקור שבתסריט המקורי שבתוך 7 שנים הצר הוכרע ע"י הקיסר, כאן בסיפור שלנו מסתבר שהקיסר בניטו הוא אפס, איש ריק, דמגוג, שתלטן ואנטי דמוקרטי שנכשל בכל. הצאר הלך לרעות בשדות זרים כי אף אחד לא סופר את בניטו שלנו !!!!

עוד 667 מילים ו-1 תגובות
סגירה