טורקיה הסכימה להעביר לישראל את כתובת השילוח

פרסום ראשון במהלך ביקורו של הנשיא הרצוג בטורקיה, בישלו בכירי המשלחת הישראלית ויועציו הבכירים של הנשיא ארדואן עסקה ארכאולוגית בעלת משמעות עצומה: ישראל תקבל את כתובת השילוח, שנמצאת במוזאון לארכאולוגיה באיסטנבול, ובתמורה תעביר לטורקים פריט היסטורי יקר-ערך - ככל הנראה פמוט עתיק ● בכיר במשלחת הישראלית אישר את הפרטים לזמן ישראל

כתובת השילוח (צילום: Zev Radovan/BibleLandPictures via Alamy)
Zev Radovan/BibleLandPictures via Alamy
כתובת השילוח

במהלך השיחות בין בכירי המשלחת הישראלית שנלוותה לנשיא יצחק הרצוג בביקורו בטורקיה ובין יועציו הבכירים של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, התבשלה עסקה ארכאולוגית יוצאת דופן.

ישראל תקבל את כתובת השילוח המפורסמת, שנמצאת במוזאון לארכאולוגיה של איסטנבול, ובתמורה תעביר לרשות הטורקים פריט היסטורי ודתי יקר-ערך שנמצא בארץ, ככל הנראה פמוט עתיק מימי השלטון העות'מאני. בכיר במשלחת הישראלית אישר את הפרטים לזמן ישראל.

כתובת השילוח התגלתה ב-1880 בבריכת השילוח בירושלים. הכתובת, שהונצחה על הקיר בכתב עברי קדום, מתארת מפגש בין שתי קבוצות חוצבים עבריים בימי חזקיהו מלך יהודה, בשנת 702 לערך לפני הספירה. בעיני רבים, זו הכתובת ההיסטורית החשובה ביותר מימי המקרא.

הכתובת, שהונצחה על הקיר בכתב עברי קדום, מתארת מפגש בין שתי קבוצות חוצבים עבריים בימי חזקיהו מלך יהודה, בשנת 702 לערך לפני הספירה. בעיני רבים, זו הכתובת ההיסטורית החשובה ביותר מימי המקרא

הכתובת הוסרה ממקומה ב-1890, התגלגלה במקומות שונים ובסופו של דבר השלטון העות'מאני בארץ שם עליה את ידו. הכתובת נשלחה למוזאון לארכאולוגיה של איסטנבול ושם היא נמצאת עד היום ומושכת קהל סקרנים גדול.

לפני חמש שנים, ניסתה אז שרת התרבות והספורט מירי רגב להחזיר את כתובת השילוח לישראל – והציעה לטורקים שני פילים בתמורתה. ההצעה נדחתה גם על ידי הטורקים וגם על ידי הפילים.

העתק של כתובת השילוח, המוצב בנקבת השילוח, סמוך ליציאה (צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה)
העתק של כתובת השילוח, המוצב בנקבת השילוח, סמוך ליציאה (צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה)

הנושא לא עלה ככל הידוע בשיחה בין המנהיגים שלשום באנקרה, אבל הנשיא ארדואן עשה מבחינתו את הכול כדי שכולם ידעו שהוא מחדש את הקשרים עם מדינת ישראל והעם היהודי, והם חשובים לו לאין שיעור.

מעבר לטקסים המרהיבים בסגנון עתיק, התלבושות המושקעות, ההמנונים והדגלים שהרים לראש התורן, ארדואן דאג להנציח את הביקור בעיתונים ובתוכניות הטלוויזיה שיש לו עליהן השפעה רבה. אתמול (חמישי) הפיקו באנקרה סרטון ממשלתי מוקפד על יחסי ישראל- טורקיה ועל ביקורו ההיסטורי של הנשיא הרצוג.

ארדואן דאג להנציח את הביקור בעיתונים ובתוכניות הטלוויזיה שיש לו עליהן השפעה רבה. אתמול הפיקו באנקרה סרטון ממשלתי מוקפד על יחסי ישראל- טורקיה ועל ביקורו ההיסטורי של הנשיא הרצוג

אנחנו בימי פורים וברוח המגילה אפשר לומר שהרצוג היה רק צריך לעלות על אחד הסוסים בטקס בארמון המלוכה של ארדואן באנקרה כדי שיצעקו כולם בחוצות איסטנבול: "ככה ייעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו".

הרבה הערכות וגם ספקולציות עלו במהלך הביקור על האינטרסים של ארדואן. דיברו על צינור הגז במזרח הים התיכון שהוא רוצה שיעבור גם דרכו,  על היחסים את אמריקה והנשיא ג'ו ביידן שעוברים דרך ישראל, על המעמד הפוליטי שהוא מבקש באזור. אמרו שארדואן אפילו מקריב את הסיכוי שלו מול הבייס בבחירות שיהיו בטורקיה בעוד שנה וחצי.

הנשיא יצחק הרצוג מתקבל על ידי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת פנים ממלכתי באנקרה, טורקיה, 9 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
הנשיא יצחק הרצוג מתקבל על ידי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת פנים ממלכתי באנקרה, טורקיה, 9 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

בקהילה היהודית באיסטנבול לא מקבלים את ההסברים. ארדואן, אומרים שם, חזק ביותר בקרב הציבור שלו. הם יצביעו עבורו בכל מקרה. המהלך מול ישראל רק יעזור להביא קולות גם מתוך ציבורים אחרים, פתוחים וליברלים יותר, כאלה שמכונים באיסטנבול "המערבים".

הרצוג ביקר אתמול בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול והתקבל בהתרגשות גדולה. האירוע היה מרשים ומרגש, עם רבני הקהילה שקיבלו אותו בלבוש מסורתי לבן, וכיפות תואמות ומיוחדות. הרצוג יצר קשר עם ראשי הקהילה עוד כשהיה יו"ר הסוכנות. הוא העביר אז למעלה מ-200 אלף דולר בכל שנה לאבטחתה של הקהילה הזו.

הרצוג ביקר אתמול בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול והתקבל בהתרגשות גדולה. הרצוג יצר קשר עם ראשי הקהילה עוד כשהיה יו"ר הסוכנות. הוא העביר אז למעלה מ-200 אלף דולר בכל שנה לאבטחתה של הקהילה

הרצוג ידע שראשי הקהילה מחוברים לנשיא ארדואן ולעוזרים שלו, בעיקר לאיברהים קאלין. כך נוצר הקשר הראשון בין הצדדים. שני נשיאי הקהילה איזק איברהים זאדה והמיליארדר ארול כהן העבירו את המסרים לארדואן, ושכנעו אותו לפתוח דף חדש

גורם בקהילה סיפר: "הם אמרו לארדואן דבר פשוט, איך יכול להיות שנשיא מצרים מתווך בין ישראל לחמאס ואתה לא? אתה הרבה יותר גדול וחזק ממנו. אתה חייב להשפיע על מה שקורה באזור. ארדואן שונא את המצרים כל כך, ואמירה כזו יכולה הייתה לשכנע אותו לפתוח כיוון".

הנשיא יצחק הרצוג בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול, 10 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
הנשיא יצחק הרצוג בבית הכנסת נווה שלום באיסטנבול, 10 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

מעל הביקור הזה ריחף האיום האיראני. בשיחה עם יועץ קרוב של ארדואן אל תוך הלילה הוא טען כי אחת הבעיות הגדולות של טורקיה היא המרגלים והסוכנים האיראנים שנמצאים שם בהמוניהם. טורקיה חוששת מאיראן ומהגרעין שלה כמעט כמו ישראל. גם איראן רוצה להחליש את טורקיה במסגרת המאבק האזורי.

בשיחה עם יועץ קרוב של ארדואן אל תוך הלילה הוא טען כי אחת הבעיות הגדולות של טורקיה היא המרגלים והסוכנים האיראנים שנמצאים שם בהמוניהם. טורקיה חוששת מאיראן ומהגרעין שלה כמעט כמו ישראל

האיראנים מחפשים כל הזדמנות לפגוע גם בישראלים. אחרי החיסול של ראש תוכנית הגרעין מוחסן פחריזאדה בנובמבר 2020 נאסר על עובדי הקונסוליה האיראנית באיסטנבול לצאת מביתם ללא ליווי במשך חצי שנה, וגם היום הם מתנהלים בחשש. גם כאן משתלב האינטרס הישראלי-טורקי, שהופך את ארדואן מאנטישמי גמור לחובב ציון. לעת עתה, לפחות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 700 מילים ו-3 תגובות
סגירה