המאבק נגד מרוץ האופנועים בים המלח מעלה הילוך

שבועיים לפני מרוץ האופנועים הבינלאומי בים המלח, הניסיונות למצוא פשרה בין ארגוני הסביבה למארגני המרוץ הגיעו למבוי סתום ● "מדובר בסגנון רכיבה ש'מחייב' רכיבה על השטח: לחרוש, לטחון, לקרוע, והיפה מכולם: 'לפתוח'" ● הירוקים הודיעו שהם בוחנים את כל האפשרויות למנוע פגיעה בטבע

מרוץ hard enduro באבו דאבי, 2022 (צילום: KTM Factory Racing)
KTM Factory Racing
מרוץ hard enduro באבו דאבי, 2022

אחרי סידרה של מפגשים וניסיונות הידברות, המגעים בין מארגני מרוץ האופנועים "מינוס 400" וארגוני הסביבה הסתיימו בפיצוץ. "נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו למנוע פגיעה קשה בטבע המדברי", כתבו איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, ונרי אראלי, נציג "מדבר קיימא", במכתב ששיגרו בסוף השבוע לשר התרבות והספורט חילי טרופר ולמארגנים.

מדובר, כזכור, במרוץ אופנועי שטח, שעתיד לארח במשך שלושה ימים בתחילת אפריל רוכבים מהצמרת העולמית שיתחרו במסלולי אקסטרים באזור ים המלח. קהילת האופנוענים בישראל נרגשת לקראת אירוע השיא, שמאורגן בחסות ובתמיכת משרד התרבות והספורט.

במסגרת הקידום העלו המארגנים לרשת סרטון בו נראים רוכבים מטפסים באגרסיביות על המדרונות הסלעיים, כשברקע הנופים הדרמטיים של מדבר יהודה. כשפעילי הסביבה נחשפו לסרטון, העלילה התחילה להסתבך. במקום שבו הרוכבים ראו פעלולים מרגשים ואתגר עתיר אדרנלין, הירוקים ראו כתישה של אדמת המדבר הבתולית מתחת לצמיגי האופנועים.

כשפעילי הסביבה נחשפו לסרטון, העלילה התחילה להסתבך. במקום שבו הרוכבים ראו פעלולים מרגשים ואתגר עתיר אדרנלין, הירוקים ראו כתישה של אדמת המדבר הבתולית מתחת לצמיגי האופנועים

המארגנים, בראשות איתמר ציפורי מעמותת "ריידרס פור ריידרס", ניסו לתקן נזקים במהירות, הורידו את הסרטון מהרשת וקבעו פגישה עם אנשי החברה להגנת הטבע, בה סוכם על יציאה משותפת לשטח על מנת שאנשי החברה יוכלו לבחון בעיניהם את תוואי המסלול.

Historical event for the first time in Israel????????Minus400-Desert Extreme Race 5-7.4.2022Mario Roman & Suff Sella ????????????Registration is open – Minus400.comMario Roman 74 סוף סלע 47 Suff Sella Riders For Riders FIM Hard Enduro World Championship יוחננוף – סופרשוק לכולם רשת מלונות פתאל – Fattal Hotel Chain IMSF – Israel Motorsport Federation משרד התרבות והספורט מועצה אזורית תמר ???? Shay Druyak Cinematographer Amir Terkel Aerial Cinematography

Posted by Minus400 – Desert Extreme Race 5-7.4.2022 on Thursday, February 10, 2022

במקביל פרסמו אנשי "מדבר קיימא" – התארגנות של פעילי סביבה מערד והאזור – נייר עמדה חתום על ידי יותר מ-200 מדענים משלל תחומי התמחות. בגילוי הדעת המדענים מסבירים את חומרת הפגיעה שצפויה להיגרם לטבע המדברי מדהירה של מאות אופנועים במסלולים של קילומטרים רבים.

"הכניסה המאסיבית של כלי רכב ממונעים לשטחים המדבריים מביאה לנזקים סביבתיים חמורים", כתבו המדענים, "מפגעי רעש ואבק משבשים את פעילותם השגרתית של בעלי החיים והצמחים, כולל סכנת דריסה לבעלי חיים קטנים, הרס פתחי מאורות וכיסוי באבק של צמחיה מקומית.

"מפגעי רעש ואבק משבשים את פעילותם השגרתית של בעלי החיים והצמחים, כולל סכנת דריסה לבעלי חיים קטנים, הרס פתחי מאורות וכיסוי באבק של צמחיה מקומית"

"נסיעה באזורים עם גבי מים מגדילה את הסיכון לזיהום הגבים בחומרים רעילים כמו שמן ומתכות כבדות".

בשלב הבא יצאו כל הצדדים לסיור בתוואי המיועד, ולפחות חלקם חזרו ממנו עם תחושה שהפער לא ניתן לגישור. "היה סיור, היו שם איזה עשרה אנשים שהמדינה משלמת להם משכורת", סיכם גילי סופר מ"מדבר קיימא" בדף הפייסבוק שלו, "שרפו לי יום, וכל זה בכדי שבסופו של דבר יגידו לנו שממילא אין מצב לשנות את התוואי של תחרות האופנועים.

"שתבינו: מדובר בסגנון רכיבה ש'מחייב' רכיבה על השטח: לחרוש, לטחון, לקרוע, והיפה מכולם: 'לפתוח'. כי בזה פתחנו את היום – בזה שהיזם התגאה בכך שהוא 'פתח' את הנחל".

מרוץ hard enduro באבו דאבי, 2022 (צילום: KTM Factory Racing)
מרוץ hard enduro באבו דאבי, 2022 (צילום: KTM Factory Racing)

הפגישה המכרעת התקיימה בלשכת ראש עיריית ערד ניסן בן חמו. המארגנים קיוו שמהפגישה הזו ייצא עשן לבן, ואף דאגו להפיץ מסרים ברוח זו, לפיהם ההכנות למרוץ מתקדמות בתיאום ובהבנה ותוך הפנמת הערותיהם של הירוקים. רק שבפועל, הפגישה הסתיימה כשכולם עומדים בדיוק באותה נקודה שבה התחילו אותה, וניסיונות הפשרה פינו את מקומם למכתבים נחרצים ולהודעה של ארגוני הסביבה שפניהם למאבק.

"התרשמתי שהם מסכימים איתנו שזה בעייתי", אומרת איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, "אבל בפועל הם לא שינו כלום. יכול להיות שמההתחלה הם ידעו שלא ישנו כלום כי כבר מאוחר מדי מבחינתם. הם גם סירבו להעביר לנו את תוואי המרוץ, בטענה שהוא סודי. היה שלב שבו הבטיחו לנו שנקבל אותו, התחייבנו כמובן שלא נוציא אותו, אבל לא קיבלנו".

"בפועל הם לא שינו כלום. יכול להיות שמההתחלה הם ידעו שלא ישנו כלום כי כבר מאוחר מדי מבחינתם. הם גם סירבו להעביר לנו את תוואי המרוץ, בטענה שהוא סודי"

מעבר לגורלו של המרוץ הקרוב, עומדת כאן להכרעה סוגיית מעמדם של שטחי הטבע בישראל שאינם מוגדרים כשמורות: בתוך שמורות הטבע הרשמיות, רשות הטבע והגנים היא הריבון והיא סירבה לאפשר לאופנוענים לעבור בשטחה. מחוץ לשמורות אין בעל בית אחד, ויש הרבה סימני שאלה ומחלוקות.

לדברי אנשי הסביבה, עינם אינה צרה בעצם קיומו של המרוץ, אבל הוא צריך להתקיים בשבילים קיימים ובשטחים מופרים – למשל מחצבות נטושות. מבחינת האופנוענים, כיבוש השטחים הבתוליים והתמרון בשטח לא מסומן הם חלק מובנה מהאתגר והריגוש.

ים המלח, מרץ 2022 (צילום: יניב נדב/פלאש90)
ים המלח, מרץ 2022 (צילום: יניב נדב/פלאש90)

"לפי בדיקתנו יש מדינות שבהן זה הסטנדרט", אומרת האן, "שעושים מרוצים כאלה רק בשבילים קיימים ושטחים מופרים. לא חסרים מקומות מאתגרים ומרגשים במחצבות. בסוף יש פה שאלה עקרונית לגבי הלגיטימיות של נסיעה ברכבי שטח ואופנועים בשטחים הפתוחים, מה מותר ומה אסור לעשות בהם.

"אני חושבת שכל מי שמטייל בשבתות רואה את הנזק שהם גורמים. אנשים מביאים לישראל כל מיני רייזרים שאין להם שום שימוש חוץ מלהתחרע על השטח. אני רוצה להזכיר שפעם זה היה המצב גם על חוף הים, עד שעבר חוק שאוסר על נסיעה בחופים. צריך להרחיב את החוק גם לשטחים הפתוחים הלא נגועים. זו גם פגיעה בטבע וגם מסכן את המטיילים".

"כל מי שמטייל בשבתות רואה את הנזק שהם גורמים. אנשים מביאים לישראל כל מיני רייזרים שאין להם שום שימוש חוץ מלהתחרע על השטח. פעם זה היה המצב גם על חוף הים, עד שעבר חוק שאוסר על נסיעה בחופים"

מה שהופך את המחלוקת לטעונה ויצרית במיוחד היא העובדה שרבים מהאופנוענים רואים בעצמם שומרי סביבה וטבע. הם הרי מבלים חלק ניכר מזמנם במדבר, מקפידים לא להשאיר פסולת ולפעמים גם מנקים אחרי אחרים. הדימוי העצמי שלהם כאנשי טבע מקשה עליהם לקבל את הטענה שהם דווקא פוגעים בו, והתגובות של חלקם ברשתות החברתיות עוינות במופגן ואף נגועות בבריונות.

רק שיש הבדל בין הקפדה על ניקיון המדבר לשמירה על הטבע. במקום שבו הרוכבים רואים קרקע מדברית צחיחה, אנשי סביבה רואים קרום רגיש שמהווה את ביתם של מיקרואורגניזמים שהם הבסיס של המערכת האקולוגית.

הנהר הנסתר בים המלח, מרץ 2022 (צילום: יניב נדב/פלאש90)
הנהר הנסתר בים המלח, מרץ 2022 (צילום: יניב נדב/פלאש90)

המיקרואורגניזמים הללו מייצרים את המזון שממנו ניזונים בעלי החיים הקטנים, שאותם אוכלים הבינוניים שאותם טורפים הגדולים. זו השרשרת האקולוגית שנמשכת מיליוני שנים ונגדעת באבחה אחת כשצמיג של אופנוע מרסק את הקרום העליון של פיסת קרקע לא נגועה.

לאן כל זה הולך? בארגוני הסביבה לא תולים יותר מדי תקוות סביבות בשר טרופר, שבינתיים עושה הכול כדי לשמור על פרופיל נמוך, משחרר הצהרות כלליות על מחויבותו לסביבה אבל כנראה לא מתכוון לטרפד את האירוע היוקרתי שמשרדו פרס עליו את חסותו.

בארגוני הסביבה לא תולים יותר מדי תקוות סביבות בשר טרופר, שבינתיים עושה הכול כדי לשמור על פרופיל נמוך, משחרר הצהרות כלליות על מחויבותו לסביבה אבל כנראה לא מתכוון לטרפד את האירוע היוקרתי

פעילי "מדבר קיימא" בוחנים את כל האפשרויות – למשל הליך משפטי נגד פגיעה בערכי טבע מוגנים, מחאה אקטיבית בשטח במהלך המרוץ ואולי גם פנייה לגורמים בינלאומיים.

בין נותני החסות למרוץ יש גופים כמו מלונות פתאל, המועצה האזורית תמר, רשת יוחננוף ועוד עסקים שלא ישמחו לראות את המוניטין שלהם מוכתם בגלל פגיעה בסביבה.

רוכבי אופנע שטח במדבר יהודה ליד נחל אוג, נובמבר 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
רוכבי אופנע שטח במדבר יהודה ליד נחל אוג, נובמבר 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

איריס האן מהחברה להגנת הטבע אומרת שגם אם המאבק הנוכחי לא יניב את התוצאות המקוות, יהיו לו השלכות לעתיד: "אני מאוד מקווה שעוד נצליח לשנות משהו, אבל גם אם לא, אני מבינה שזה המרוץ הראשון בסדרה של חמישה שאמורים להתקיים כאן בשנים הקרובות, ואנחנו מאמינים שבגלל ההתערבות שלנו המרוצים הבאים כבר יהיו בסטנדרט אחר ושמה שקורה הפעם לא יחזור על עצמו".

"זה המרוץ הראשון בסדרה של חמישה שאמורים להתקיים כאן בשנים הקרובות, ואנחנו מאמינים שבגלל ההתערבות שלנו המרוצים הבאים כבר יהיו בסטנדרט אחר ושמה שקורה הפעם לא יחזור על עצמו"

מהרשות לנהיגה ספורטיבית שבמשרד התרבות והספורט בחרו שלא להתייחס לדברים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ברור שצריך למצוא את האיזון בין פגיעה בטבע לבין שימוש בו. היום זה אופנועים ומחר זה אנשים תמימים שלא יורשו לצאת מקבילים בשל פגיעה בטבע. טיול רגלי של 3 בתי ספר ביום אחד בנחל כמריר עשוי לפג... המשך קריאה

ברור שצריך למצוא את האיזון בין פגיעה בטבע לבין שימוש בו. היום זה אופנועים ומחר זה אנשים תמימים שלא יורשו לצאת מקבילים בשל פגיעה בטבע. טיול רגלי של 3 בתי ספר ביום אחד בנחל כמריר עשוי לפגוע בשכבה העליונה של הקרקע ….. למי שיך הטבע? ומהו האיזון?!

הגזמתם! אתם צרי עין בראיה הכללית של האירוע ההיסטורי הזה ותרומתו הענקית למדינת ישראל בכלל, ולאזור בפרט.

עוד 1,091 מילים ו-1 תגובות
סגירה