שתי ועידות פסגה ושני פיגועים

שר החוץ יאיר לפיד בפסגת שרי החוץ במלון קדמא בנגב, 27 במרץ 2022 (צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
שלומי אמסלם, לע״מ
שר החוץ יאיר לפיד בפסגת שרי החוץ במלון קדמא בנגב, 27 במרץ 2022

בנגב מתכנסת וועידת שרי חוץ של ישראל ומדינות ערב, ברמאללה מתכנסת פסגה בין עבדאללה מלך ירדן ואבו מאזן, ובאמצע מתרחשים שני פיגועי דאע"ש של אזרחי ישראל מן המשולש ובדואי מן הנגב.

בנגב מתכנסת וועידת שרי חוץ של ישראל ומדינות ערב, ברמאללה מתכנסת פסגה בין עבדאללה מלך ירדן ואבו מאזן, ובאמצע מתרחשים שני פיגועי דאע"ש של אזרחי ישראל מן המשולש ובדואי מן הנגב

אשר לדאע"ש, זה שינוי מהקו הישן שלו. בעבר הוא נמנע מלהתעסק עם ישראל, וכניסתו לזירה טעונה בדיקה מעמיקה. אשר לשתי הפסגות האחרות, אפשר לומר כי פסגת הנגב היא על איראן ופסגת רמאללה היא על ירושלים.

ירדן והפלסטינים לא משתתפים בוועידת הנגב. ירדן הוזמנה והעדיפה לא לבוא, והפלסטינים לא הוזמנו, מכיוון שהיה ברור כי יקלקלו את החגיגה. במקום לדבר על איראן הם היו מסיטים את הדיון להתנחלויות וכו'.

בנוסף לכך, שר החוץ של הרשות, ריאד אל-מאלכי, הוא פרו איראני. הוא אומנם זהיר שלא לומר זאת, אבל הוא אדריכל הקשר המיוחד עם ונצואלה, והקשר עם אלג'יריה – המדינה הפרו איראנית במגרב, האויבת של מרוקו, המשתתפת בוועידת הנגב.

הביקור של המלך עבדאללה ברמאללה הוגדר כניסיון למנוע את ההידרדרות בירושלים. שר החוץ אימן ספדי עשה פגישות בקטר ובסעודיה. לפני שבועיים שגריר סעודיה ברבת עמון הביע תמיכה באחריות הירדנית על הר הבית.

כלומר: המסר של ירדן הוא – נבוא לוועידות האזוריות עם ישראל רק אחרי שישוקם הסטטוס קוו הישן על הר הבית, או שינוסח סטטוס קוו חדש שישמר את מעמדה המיוחד של ירדן, כפי שמנוסח הדבר בהסכם השלום עם ישראל.

אשר לוועידה בנגב, זאת וועידה אזורית, ויש לבחון אותה על רקע ההתפתחויות האזוריות.

ירדן והפלסטינים לא משתתפים בוועידת הנגב. ירדן הוזמנה והעדיפה לא לבוא, והפלסטינים לא הוזמנו, מכיוון שהיה ברור כי יקלקלו את החגיגה. במקום לדבר על איראן הם היו מסיטים את הדיון להתנחלויות

החרפת המתח הבין-גושי בין ארצות הברית לרוסיה מצד אחד, וההתעקשות של ארצות הברית להגיע להסכם עם איראן כמעט בכל מחיר, גרמו לחידוד המחנות השונים במזרח התיכון – ולא לטובת ארצות הברית.

כאשר הנשיא ג'ו ביידן ביקש את תמיכת מי שהיו אמורים להיות בעלי בריתו הערבים – לא רק לגנות את רוסיה, אלא גם להבטיח את אספקת האנרגיה לאירופה כדי לאפשר הטלת סנקציות יעילות על רוסיה – ביידן קיבל כתף קרה.

יורש העצר הסעודי לא הרים את הטלפון, ואחרי התייעצות של מוחמד בן סלמאן עם נשיא מצרים, סיסי הרים טלפון דווקא לפוטין.

מדוע? העולם הערבי הסוני עדיין לא השתחרר מן הכתף הקרה שהוא קיבל מאובמה, אשר זנח את המשטרים הערביים הנאמנים לטובת הושטת היד לאסלאם – האחים המוסלמים והאייתוללות.

כאשר ביידן ביקש את תמיכת מי שהיו אמורים להיות בעלי בריתו הערבים – לגינוי רוסיה ולהבטחת אספקת האנרגיה לאירופה כדי לאפשר הטלת סנקציות יעילות על רוסיה – הוא קיבל כתף קרה

התחילה התקרבות בין המדינות הסוניות לרוסיה, והדבר בא לידי ביטוי במלחמת האזרחים בלוב. בעוד מצרים, סעודיה, האמירויות ורוסיה עמדו בצד של ח'ליפה חפתר ששלט בבנגזי, ארצות הברית יחד עם האחים המוסלמים עמדו מן הצד השני של המתרס.

הקשר בין ארצות הברית לאחים המוסלמים בא לידי ביטוי בכך שהאמריקאים תמכו בבנק הלאומי של לוב הממוקם בטריפולי, שלא אפשר עסקאות בינלאומיות להפיק את הנפט של חפתר.

המבנה הבסיסי, לפיו הערבים עם רוסיה והאחים המוסלמים עם אמריקה, לא השתנה הרבה עכשיו. דווקא בגלל הצורך של ארצות הברית לקבל סיוע מן הערבים, יש לערבים מנוף לחץ כדי להכריח את האמריקאים להבהיר בצורה מהימנה האם הם נשארים נאמנים לערבים, או עוברים לקשר עם איראן. הודעת מפקד סנטקום על הפשרת מטוסי F15 למצרים מעידה כי ארצות הברית מתחילה להבין רמזים.

מה שעמד בבסיס המחלוקת בין ארצות הברית למצרים היה עניין זכויות האדם אשר היה מכשול גדול ביחסים של סיסי עם אובמה, וגרם להקפאת עסקאות הנשק שהיו דרושות למצרים כדי להילחם בדאע"ש במצרים.

מה שעמד בבסיס המחלוקת בין ארה"ב למצרים היה עניין זכויות האדם, שהיה מכשול גדול ביחסי סיסי ואובמה, וגרם להקפאת עסקאות הנשק שהיו דרושות למצרים כדי להילחם בדאע"ש במצרים

אולי אין זה מקרה שדווקא עכשיו, כאשר ארצות הברית זקוקה לסיוע הערבי, סעודיה ביצעה הוצאה להורג המונית. כאילו אמרה: אנו לא מאמינים לכם שאתם מתרחקים מאיתנו בגלל זכויות אדם, שהרי את  משמרות המהפכה, אשר תולים אנשים על עגורנים, אתם מוציאים מגדר תנועות הטרור.

המרוץ האמריקאי לאיראן "מוכיח" למדינות ערב כי להט זכויות האדם אינו אמיתי, אלא כלי לעבור לתמיכה באסלאם, אחים מוסלמים או איראן.

בעוד שהערבים באותו צד עם רוסיה, דווקא ארדואן חבר לביידן נגד רוסיה, ומאמצי התיווך שלו בין רוסיה לאוקראינה לא צריכים להטעות בצד מי הוא נמצא באמת – בצד של ארצות הברית ואוקראינה.

בלוב, כאמור, הוא נמצא יחד עם האחים המוסלמים נגד רוסיה, מצרים והמפרץ. וזאת תמונת המצב גם במערך הכוחות בסוריה – הוא נגד אסד, איראן ורוסיה, ועיקר תשומת לבו מופנית להגן על אידליב, שכבש מאסד והפך אותה למעשה לחלק מטורקיה.

אולי לא מקרי שסעודיה ביצעה הוצאה להורג המונית. כאילו אמרה לארה"ב: אנו לא מאמינים שהתרחקותכם קשורה לזכויות אדם, כשהוצאתם מרשימת הטרור את משמרות המהפכה, התולים אנשים על עגורנים

החזית של ארדואן נגד איראן ורוסיה, הובילה לכך שאפשר למצוא אותו יחד עם אזרבייג'ן וישראל נגד איראן, רוסיה וארמניה. בעולם הערבי מתייחסים למעורבות ישראל לצד אזרבייג'אן וטורקיה כאל עובדה.

העימות בין ארדואן ורוסיה עמוק יותר ממה שרגילים לראות. טורקיה רואה בקרים שטח שהיה מיושב בטטארים ונגזל ממנה בידי רוסיה. ארדואן פעיל מאוד בחתרנות אקטיבית נגד רוסיה, כאשר הוא מבקש לארגן תחת חסותו את המדינות דוברות הטורקית שהיו חלק מברית המועצות לשעבר.

אם פוטין תקף את אוקראינה בגלל דחף להחזיר את ברית המועצות הישנה, הרי החתרנות של ארדואן ברפובליקות הטורקמניות היא יותר חמורה בפרספקטיבה החדשה ממה שהייתה לפני המלחמה באוקראינה.

למאמץ לגבש את העמים הטורקמנים יש עוד משמעות אנטי רוסית-איראנית – הקשר עם טליבאן, שהם כאב ראש לא קטן לרוסיה ולאיראן. ומשלחת של טליבאן הגיעה לאיסטנבול כדי להדק את היחסים ביניהם.

לבואה של משלחת טליבאן לטורקיה יש רקע נוסף, הכרוך בעניין משבר הנהגת האחים המוסלמים באירופה. משבר המעמיד אותם על פרשת דרכים. בכל שנותיו של טראמפ הייתה הנהגת האחים בהמתנה לשובם של הדמוקרטים, מתוך תקווה לשובה של מדיניות אובמה, אבל זה לא קרה.

העימות בין ארדואן ורוסיה עמוק יותר ממה שרגילים לראות. טורקיה רואה בקרים שטח שהיה מיושב בטטארים ונגזל ממנה בידי רוסיה. ארדואן פעיל מאוד בחתרנות אקטיבית נגד רוסיה

המכה שהם קיבלו באה לידי ביטוי בתוניס. כשהנשיא קיס סועייד סילק את האחים המוסלמים, אחרי שפיזר את הפרלמנט בשליטתם, ההנהגה של האחים באירופה המתינה למתקפה מערבית על סועייד, כמי שמפר את הדמוקרטיה וכו'. אבל במקום זה בלינקן הגיע לסועייד כדי להביע בו תמיכה. הוא לא ביטל את דרישת ארצות הברית לדמוקרטיה, אבל רק כאשר הזמן יתיר.

הנהגת האחים נכנסה להלם ולא הייתה להם תשובה מתאימה. היו בתוכה חילוקי דעות מה לעשות עכשיו. דעה אחת הייתה לחזור לדפוס הישן של פעילות צדקה כדי להכשיר את הלבבות ולחזור לפעילות פוליטית בזמן המתאים, אבל דעה אחרת אמרה כי עם שובם של הטליבאן לאפגניסטן – אולי מוטב לאחים ליצור קשר איתם.

טליבאן הישן היה קשור באל-קאעידה, אבל לטליבאן החדש אין כוונה לחזור לברית הישנה. להפך, בין טליבאן לבין אל-קאעידה הישנה, הקרויה היום חוראסאן, נטוש קרב מר שעדיין לא הוכרע.

לרוסיה יש זיכרון מר מטליבאן, והקשר עם ארדואן, שנמצא מולם בחזיתות חמות בארמניה, בלוב, בסוריה – ובאוקראינה עצמה – הוא מסייע צבאית לזלנסקי,  ועוד חותר נגדם ברפובליקות הטורקמניות — הרי עוד לא נאמרה המילה האחרונה.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שאפו ללפיד, ובכלל לממשלה. זה אחלה הועידות - אירוע מכונן! הלוואי ויהיו עוד הפתעות בתחומים נוספים: מיגור הרווחיות התחרותית הקפיטליסטית, חינוך, תרבות הצריכה, סילוק נשק גרעיני, חורבן כדה"א ... המשך קריאה

שאפו ללפיד, ובכלל לממשלה. זה אחלה הועידות – אירוע מכונן! הלוואי ויהיו עוד הפתעות בתחומים נוספים: מיגור הרווחיות התחרותית הקפיטליסטית, חינוך, תרבות הצריכה, סילוק נשק גרעיני, חורבן כדה"א (אקלים, בזיזת אוצרות האדמה וכו')

עוד 1,112 מילים ו-1 תגובות
סגירה