השייח' ראאד סלאח ביום יציאתו מהכלא, מתקבל בתשואות באום אל-פחם, 13 בדצמבר 2021 (צילום: פלאש90)
פלאש90

בחסות חמאס והאסלאם הקיצוני: התנגדות הפלסטינים נגד ישראל משתכללת

אף שמבצעי הפיגועים בבאר שבע וחדרה היו תומכי דאע"ש, חמאס מנסה ליצור את הרושם שהכול נעשה בחסותו ● הארגון עובד קשה כדי למצב עצמו כמגן "ערביי 48" - וברקע התבטאויותיו של השייח' ראאד סלאח, שרק מוסיפות למתיחות ● פרשנות

זה קרה מתחת לרדאר, כמעט בלי שנשים לב. לא חלף זמן רב משחרורו מהכלא בדצמבר האחרון, והשייח' ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, דאג די מהר "להפציע מחדש" ולהזכיר לכולם שהוא כאן כדי להישאר.

במה שמזכיר קמפיין בחירות של פוליטיקאי משופשף, סלאח החל להגביר נוכחות ולחרוש את השטח. הוא הספיק לערוך שורה של ביקורים בכמה מערי הגדה והוזמן לפעילויות "שבוע ירושלים" שנערכו בשכם. עוד קודם לכן ביקר בחברון, שם התקבל בכבוד מלכים ושימש בין היתר מעין "בורר" בסוגיית סכסוכי החמולות שהולידו אירועי אלימות ומהומות קשות בעיר.

במה שמזכיר קמפיין בחירות של פוליטיקאי משופשף, סלאח החל להגביר נוכחות ולחרוש את השטח. הוא הספיק לערוך שורה של ביקורים בכמה מערי הגדה והוזמן לפעילויות "שבוע ירושלים" שנערכו בשכם

מעבר לתרומתו בהורדת מפלס האנרכיה ברחובות, הייתה זו גם הזדמנות נוחה עבור סלאח להמשיך ולהפיץ את משנתו נגד ישראל. הוא פקד גם את ירושלים ואל-אקצא ודחק בציבור הפלסטיני לחזק את נוכחותו בהר הבית נגד "כוחות הכיבוש". לפני כשבועיים גם ערך ביקור תנחומים אצל משפחת הצעיר הבדואי שנורה מאש מסתערבי מג"ב במהלך מבצע מעצרים ברהט.

שני הפיגועים האחרונים בבאר שבע וחדרה שבהם נרצחו שישה ישראלים, בוצעו על ידי שלושה מפגעים, כולם ערבים אזרחי ישראל. העובדה כי לפחות שניים מהם השתייכו בעבר לדאע"ש או שהזדהו עם האידאולוגיה של הארגון מסבכת את המערכה.

זירת הפיגוע בבאר שבע, 22 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
זירת הפיגוע בבאר שבע, 22 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

התנועה האסלאמית ופלגה הצפוני בראשות סלאח יונקת משתי זהויות – האסלאם והסוגיה הפלסטינית. דאע"ש זה סיפור אחר. אצל המדינה האסלאמית, המטרות רחבות יותר, האמצעים אחרים. זו רוצה ח'ליפות אסלאמית עולמית. ללאומיות אין כמעט חשיבות.

כמובן שאי אפשר לקשור את השייח' סלאח ישירות לפיגועי הטרור, אך התבטאויותיו מוסיפות למתיחות הקיימת. הפיגועים האחרונים מעלים את השאלה, האם מתפתחת לה גרסה חדשה-ישנה של דאע"ש מקומי: טרור אכזרי עם מאפיינים של אסלאם קיצוני, בשילוב של זיקה לסוגיה הפלסטינית. וזה עוד לפני שהזכרנו את חלקו של חמאס בסיפור.

הפיגועים האחרונים מעלים את השאלה, האם מתפתחת לה גרסה חדשה-ישנה של דאע"ש מקומי: טרור אכזרי עם מאפיינים של אסלאם קיצוני, בשילוב של זיקה לסוגיה הפלסטינית

העובדה שארגון הטרור העזתי מלהיט את האווירה ונוקט תפקיד פעיל בליבוי פיגועים בתוך ישראל הופכת את העניין כולו לקשוח ומעורפל יותר. במערכת הביטחון יצטרכו לבדוק האם חמאס עצמו היה מעורב בדרך זו או אחרת בפיגועים אלה, באופן שתומכי דאע"ש עמדו בפרונט בעוד שהוא עצמו דחף מאחור. גם אם אפשרות זו היא פחות סבירה, יש להביא גם אותה בחשבון.

לפני פחות משבועיים, הודיעו הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה על הקמת "הוועדה הלאומית לתמיכה בערביי 48". חמאס מבליט מאז במסריו לתקשורת את החשיבות של הגוף החדש, ומפמפם ללא הרף כי הוא המגן של הציבור הפלסטיני בתוך הקו הירוק – בדומה למסרים שהפיץ בעת מבצע "שומר החומות" בדבר היותו המגן של אל-אקצא ותושבי שייח' ג'ראח, המאוימים בפינוי מבתיהם.

הפגנת תמיכה של חמאס בערביי מזרח ירושלים שנערכה במחנה הפליטים ג'בלייה ברצועת עזה, 30 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
הפגנת תמיכה של חמאס בערביי מזרח ירושלים שנערכה במחנה הפליטים ג'בלייה ברצועת עזה, 30 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

האזהרות של חמאס מפני "פגיעה בתושבי הנגב" ו"ערביי פלסטין הכבושה", ברומזו לערביי ישראל, הפכו לסלוגן קבוע ברשתות החברתיות ובהתבטאויות של אנשיו.

בחודשים האחרונים אפשר להבחין שבחמאס העלו הילוך, ברטוריקה ובמעשים. הארגון מניע לפעולה ודוחף להסלמה. לפי הערכות, בחלק מהמקרים הוא גם ניסה להכווין וליזום פעולות נגד ישראל מזירות אחרות שאינן רצועת עזה.

שני הפיגועים האחרונים בלב ישראל מראים כי ההתנגדות הפלסטינית עלולה ללבוש צורה אחרת ופחות מוכרת. חמאס דוגל בהתנגדות צבאית מזוינת. ברשות הפלסטינית ובחלקים מתנועת פת"ח בגדה אימצו את דרך ההתנגדות העממית, לצד מערכה דיפלומטית נגד ישראל בזירה הבינלאומית. פעילי האסלאם הקיצוני, לעומת זאת, מעל כל זה. הם רוצים הכול, ועכשיו. חסרי פשרות ואלימים יותר. ענייני מדיניות ופרגמטיזם לא בבית ספרם.

בגדה אימצו את דרך ההתנגדות העממית, לצד מערכה דיפלומטית נגד ישראל בזירה הבינלאומית. פעילי האסלאם הקיצוני, לעומת זאת, מעל כל זה. הם רוצים הכול, ועכשיו. חסרי פשרות ואלימים יותר

בחמאס לא בדיוק מתלהבים מהנוכחות של דאע"ש ברצועת עזה, בלשון המעטה. אנשי התנועות הסלפיות נתפסים בעיני הארגון ככופרים שמעוותים את דרך האסלאם. מלחמת החורמה שחמאס ניהל נגדם בשנים האחרונות נבעה גם מהצורך להתחבב על המצרים, שמחשיבים את דאע"ש והגורמים האסלאמיסטים כאויבם המר.

זירת הפיגוע בחדרה, 27 במרץ 2022 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
זירת הפיגוע בחדרה, 27 במרץ 2022 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

עם זאת, מבחינת חמאס זה לא משנה אם האפיון של מבצעי הפיגועים הוא דאע"שי. זאת מכיוון שחמאס מצליח ליצור את הרושם בקרב הציבור הפלסטיני שהכול נעשה בחסותו, תוך ניסיון להראות שהפיגועים באים כתגובה לקריאות מעזה להסלים את המאבק נגד ישראל.

חמאס מצליח ליצור את הרושם בקרב הציבור הפלסטיני שהכול נעשה בחסותו, תוך ניסיון להראות שהפיגועים באים כתגובה לקריאות מעזה להסלים את המאבק נגד ישראל

גם אם מי שלחץ על ההדק או אחז בסכין אינו מזוהה בהכרח עם הארגון השולט בעזה, בסוף, איכשהו, חמאס מצליח לרשום את ה"הישגים" על שמו. הוא יודע איך להנדס תודעה, ואחרי הכול גם יש לו קבלות: הוא זה שהוביל את המערכה מול ישראל "בשומר החומות". הציבור הפלסטיני יודע וזוכר.

עוד 708 מילים ו-1 תגובות
סגירה