הכישלון המודיעיני של השב"כ

ראש הממשלה נפתלי בנט, המפכ"ל קובי שבתאי וראש שב"כ רונן בר מנהלים הערכת מצב בחדרה אחרי הפיגוע, 27 במרץ 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט, המפכ"ל קובי שבתאי וראש שב"כ רונן בר מנהלים הערכת מצב בחדרה אחרי הפיגוע, 27 במרץ 2022

הכישלון המודיעיני של השב"כ בהתמודדות עם גל הטרור החדש מתעצם נוכח הפיגוע אמש בבני ברק, שגם אותו השב"כ לא הצליח לסכל. השב"כ הוא ארגון מודיעין יעיל ומצליח אך הפיגועים בחדרה ובבאר שבע מעידים על כישלון בסיכול פעילות הטרור של דאעש בקרב ערביי ישראל. השב"כ חייב להעמיק את התשתית המודיעינית בין ערביי ישראל ולהפיק את הלקחים מהטעויות שנעשו. האחריות מוטלת על ראש השב"כ רונן בר.

יש למדינת ישראל שב"כ מצוין, אבל הוא איננו מושלם. כמו כל ארגון מודיעיני גם הוא טועה לפעמים ויש לו כישלונות מודיעיניים והערכות מצב חלקיות. גם הוא נכנס לפעמים לקונספציות מוטעות שהן "מחלה" ידועה של כל גוף מודיעין.

יש לישראל שב"כ מצוין, אבל הוא אינו מושלם. ככל ארגון מודיעיני גם הוא טועה לפעמים ויש לו כישלונות מודיעיניים, הערכות מצב חלקיות וקונספציות מוטעות, "מחלה" ידועה של כל גוף מודיעין

מאירועי הטרור האחרונים בבאר שבע ובחדרה אפשר לומר בוודאות כי מחבלי דאעש בקרב ערביי ישראל הצליחו להפתיע את השב"כ הישראלי, מסתבר כי השב"כ הרבה יותר חזק במלחמה בטרור של ארגוני חמאס, הג'יהאד האסלאמי, פת"ח והחזית העממית בשטחים ובמזרח ירושלים – מאשר בטיפול בטרור של ערביי ישראל.

זה מדאיג מאוד, במיוחד לאור העובדה שפעילות הטרור של ערביי ישראל והמוטיבציה לפעול נגד המדינה גברו בשנה האחרונה בעקבות מבצע "שומר החומות". ארגוני הטרור ברצועת עזה הצליחו להדק את תחושת האחדות של הפלסטינים בשטחים עם המגזר הערבי בישראל.

לפני שלושה שבועות הקימו הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה גוף מיוחד לתמיכה בערביי ישראל לקראת "יום האדמה" שיחול ב-30 במרץ, אבל פעילות התמיכה שלו תמשך גם אחרי "יום האדמה", מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, בירך על היוזמה ושיבח אותה.

היכן נכשל השב"כ?

השב"כ היה שרוי בקונספציה כי הטרור לרגל חודש רמדאן יהיה טרור של מחבלים בודדים או של תאי חבלה מאורגנים, שיפעלו בשטחים או במזרח ירושלים בהשראת חמאס והג'יהאד האסלאמי.

השב"כ היה שרוי בקונספציה כי הטרור לרגל חודש רמדאן יהיה טרור מחבלים בודדים או תאי חבלה מאורגנים, שיפעלו בשטחים או במזרח ירושלים בהשראת חמאס והג'יהאד

לא הושם מספיק דגש מודיעיני על טרור אפשרי מקרב ערביי ישראל ומחבלים משוחררים של ארגון דאע"ש, יש כמה עשרות כאלה בקרב המגזר הערבי בישראל.

גם לאחר הפיגוע בבאר שבע, שביצע מחבל דאע"ש מוחמד אבו אלקיעאן, הערכת השב"כ הייתה כי הוא פעל לבדו ולא ננקטה פעילות מנע נגד המחבלים המשוחררים של דאע"ש.

רק לאחר הפיגוע בחדרה, נפל לשב"כ האסימון כי מדובר בתשתית מאורגנת היטב באום אל-פחם שהכינה מראש את הפיגוע. אז יצאו חוקרי השב"כ והמשטרה למבצע מעצרים. במבצע נעצרו 5 תושבי אום אל-פחם בחשד שהיו חלק מהתא החשאי של דאע"ש, נתפסו כלי נשק, מחשבים וספרים של הארגון וצפויים מעצרים נוספים.

רק עכשיו השב"כ מתכנן גל מעצרי מנע, בסיוע משטרת ישראל, של עשרות תומכי דאע"ש מקרב ערביי ישראל שחלקם תמכו באופן אקטיבי בדאע"ש ואף שבו מסוריה ומעיראק לאחר שהשתתפו במלחמת האזרחים.

משטרת ישראל תחמיר מצידה את הדרישה של ההתייצבות ואת אמצעי המעקב על תומכי דאע"ש שריצו עונשי מאסר בישראל.

רק עכשיו השב"כ מתכנן גל מעצרי מנע, בסיוע המשטרה, של עשרות תומכי דאע"ש מקרב ערביי ישראל, שחלקם תמכו אקטיבית בדאע"ש ואף שבו מסוריה ומעיראק לאחר שהשתתפו במלחמת האזרחים

חשוב מאוד לבצע את המעצרים בהקדם. תומכי דאע"ש בישראל, שהינם כביכול "רדומים", עלולים להתעורר ולצאת לפיגועי חיקוי של הפיגועים בבאר שבע ובחדרה.

לתומכי דאע"ש בישראל קל יחסית לפעול, הם מחזיקים בתעודות זיהוי כחולות ויש להם גישה מהירה למאגרי הנשק של העבריינים בקרב ערביי ישראל.

אחת הסכנות של השב"כ הינה השאננות בעקבות ההצלחות הגדולות במלחמה בטרור מול חמאס והג'יהאד האסלאמי. אסור אף פעם לנוח על זרי הדפנה. תמיד יכולות להיות הפתעות רעות. גם המחבלים מכירים היטב את עבודת איסוף המודיעין של השב"כ, הם נוקטים בשיטות מידור גבוה ונזהרים מאוד בהתנהלות היום יומית שלהם, בהנחה שאלמנט ההפתעה יגביר את הסיכוי שהפיגוע יצליח.

יש טענה שנשמעת מפי כאלה ששירתו בשב"כ בעבר, כי אין מספיק דגש על אגף שמטפל בערביי ישראל. זהו אחד האתגרים של ראש השב"כ החדש יחסית רונן בר. להעמיק את התשתית המודיעינית בקרב ערביי ישראל, לשתול סוכנים, להגביר את הניטור של הרשתות החברתיות, לגייס עוד חוקרים ואנליסטים ולהפיק את הלקחים משני הפיגועים בבאר שבע ובחדרה.

גורמים בשב"כ מאשרים כי ככל הנראה ניתן היה למנוע את הפיגוע בחדרה, הם מבטיחים לתקן את הטעויות שנעשו ולהפיק לקחים.

בכלל רצוי שרונן בר יציג דרישות ברורות לדרג המדיני-ביטחוני בכל הקשור להפקת הלקחים שעשה השב"כ מאירועי מבצע "שומר החומות". יום השנה הראשון למבצע מתקרב, עם חשש גדול לפיגועים וטרור גם מרצועת עזה. קיימת הסתה פרועה ברשתות החברתיות ויש לוודא שכל הלקחים מהמלחמה בשנה שעברה הופקו ויושמו.

תומכי דאע"ש בישראל ה"רדומים" כביכול, עלולים להתעורר ולצאת לפיגועי חיקוי. לתומכי דאע"ש בישראל קל יחסית לפעול. ברשותם תעודות זיהוי כחולות וגישה מהירה למאגרי הנשק של העבריינים בקרב ערביי ישראל

גם ראש הממשלה בנט נושא באחריות בתוקף היותו המפקד הישיר של השב"כ. אחד המחדלים העיקריים הוא אי הקמת "משמר לאומי" כלקח מהמלחמה האחרונה ברצועת עזה, להגנה מפני טרור בתוך תחומי מדינת ישראל. סבב לחיצה נוסף מול רצועת עזה נמצא מעבר לדלת וראש הממשלה חייב לפעול במהירות ולקדם את הנושא.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
זה מוכרח להיות דעאש. כי אם זה לא דעאש אז צריך להסתכל לכיבוש בעיניים. צריך להסתכל לאפרטהייד בעיניים. ואת זה הכותב כמו רוב אזרחי ישראל לא רוצים לעשות. זה עלול להעיר אותץם ולהוציא אותם מהס... המשך קריאה

זה מוכרח להיות דעאש. כי אם זה לא דעאש אז צריך להסתכל לכיבוש בעיניים. צריך להסתכל לאפרטהייד בעיניים. ואת זה הכותב כמו רוב אזרחי ישראל לא רוצים לעשות. זה עלול להעיר אותץם ולהוציא אותם מהסרט שבו הם חיים.

עוד 764 מילים ו-1 תגובות
סגירה