ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נושא דברים במליאת הכנסת, 28 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דווקא כשהמפלגה בעמדה להציג אלטרנטיבה שלטונית, נתניהו קובר את סיכויי הליכוד

ההפגנות נגד הממשלה, הקריאות למצב חירום לאומי, הלחץ הציבורי והתחושות ברחוב - כל אלה לא יכולים לקבל תרגום פוליטי. בכיר בליכוד אומר: "כל עוד נתניהו נמצא, שום דבר לא יזוז" ● השר עמר בר-לב נמצא בשפל הקריירה הפוליטית שלו - ומרב מיכאלי לא נותנת לו גיבוי ● ואלי אבידר חושף את הלוגו של מפלגתו החדשה ● שלוש הערות פוליטיות

1

ביום שלישי בערב, אחרי הפיגוע הנורא בבני ברק, כינס בנימין נתניהו את חכמי הדור של הליכוד – יריב לוין, אמיר אוחנה ושלמה קרעי – לדיון חשאי במצב הביטחוני הקשה וגם באפשרות לשינוי פוליטי דרמטי.

המסר היה שחבר כנסת אחד או שניים מהאופוזיציה יקומו ויערקו לשורות הליכוד והחרדים ויפילו את הממשלה. "דווקא בימים כאלה של ערעור ביטחוני, כשאין הנהגה ואנשים מאבדים את האמון, כולם יודעים שרק נתניהו צריך להיות ראש הממשלה. זו ההזדמנות שלנו", הסביר אחד ממקורבי נתניהו.

בפועל, קרה דבר הפוך לחלוטין: דווקא שורת הפיגועים, ערעור המצב הביטחוני והמהלכים הפוליטיים של יו"ר הליכוד מגבירים את התסכול בליכוד במקום לעורר תקווה גדולה. בימים שבהם המדינה מתדרדרת לטרור ברחובות וזקוקה – לשיטתם – לשלטון אחר, אין להם יכולת להגיע לעמדות הנהגה, ודווקא בגלל נתניהו.

דווקא ערעור המצב הביטחוני מגביר את התסכול בליכוד במקום לעורר תקווה. בימים שבהם המדינה מתדרדרת לטרור ברחובות וזקוקה – לשיטתם – לשלטון אחר, אין להם יכולת להגיע לעמדות הנהגה בגלל נתניהו

ההפגנות נגד ממשלת בנט-לפיד, הטענות נגד מנסור עבאס והתנועה האסלאמית, הקריאות למצב חירום לאומי, הלחץ הציבורי והתחושה ברחוב – כל אלה לא יכולים לקבל תרגום פוליטי.

מחאה נגד הממשלה בזירת הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מחאה נגד הממשלה בזירת הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

"המצב תקוע, שום דבר לא השתנה", אומר לזמן ישראל אתמול פוליטיקאי בכיר בליכוד. "כל עוד נתניהו נמצא, שום דבר לא יזוז. אנחנו רואים את ההתייעצות שהוא עשה עם השופרות שלו. הוא מזמן אנשים להראות לכולם שהוא רלוונטי. הם משדרים משהו שלא קיים. כאילו יש להם עריק. זה פתטי. בינתיים אנשים רק נפגעו מזה שהם לא הוזמנו להתייעצות הזו. שום דבר הוא לא הרוויח".

"נתניהו מזמן אנשים להראות לכולם שהוא רלוונטי. הם משדרים משהו שלא קיים. כאילו יש להם עריק. זה פתטי. בינתיים אנשים רק נפגעו מזה שהם לא הוזמנו להתייעצות הזו. שום דבר הוא לא הרוויח"

הבכיר צודק לפחות מבחינה אחת: אין לנתניהו שום עריק בקנה ואף אחד לא עומד לחצות את הקווים. מקורבי נתניהו נוקבים בשמו של סגן השר אביר קארה ונשבעים שהם מנהלים אתו מגעים, אבל זה כנראה חסר שחר.

גם המשפט של נתניהו קשור היטב בתמונת הסיכויים של הליכוד. העדות של שלמה פילבר מקדמת את ההרשעה של נתניהו ואולי גם עסקת טיעון איתו. נתניהו, במצב כזה, לא יכול להבטיח עתיד פוליטי בטוח לאף אחד, גם לא לעצמו.

זו תמונת המצב, רגע לפני טקסי הרמת הכוסית המסורתיים בסניפי הליכוד לפני הפסח, שלא תהיה בהם הרבה חדווה.

בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הבכירים בליכוד, שאינם ביביסטים מושבעים, משוועים מצדם לעסקת טיעון של נתניהו. הם יודעים שאין שום אפשרות להדיח אותו בשום צורה מראשות הליכוד. הם יודעים שאיתו אי אפשר להגיע לכלום, ולא חשוב מה אומרים הסקרים. הם מעריכים את ההצהרות של נתניהו, את ביקורי התנחומים ויוזמות החוק אבל טוענים שהכול בניוטרל.

איך אמר הבכיר בליכוד? "זו אקסיומה. בלי נתניהו יש לנו סיכוי לשותפות בממשלה. אולי אפילו להקים ממשלה. עם נתניהו יש סיכוי רק לשבת באופוזיציה".

2

השר לביטחון פנים עמר בר-לב נמצא בתקופת השפל של הכהונה שלו, אחרי שהסתבך בדבריו בהלוויה של דוריס יחבס ז"ל, שנרצחה בפיגוע בבאר שבע, הציוצים האחרים, פיטורי הדובר והעימות המיותר עם ח"כ איתמר בן-גביר בפיגוע השני בחדרה.

כפי שזה נראה, יש בסביבה של יו"ר העבודה מרב מיכאלי מי שרוצה לדחוף את בר-לב עמוק יותר לבוץ. מיכאלי לא העניקה גיבוי לבר-לב, ולא שחררה אפילו מילה אחת של תמיכה. היא גם לא קראה לחברי הכנסת של העבודה להגן עליו, אחרי העליהום הלאומי שעבר בשבוע האחרון.

כפי שזה נראה, יש בסביבה של יו"ר העבודה מרב מיכאלי מי שרוצה לדחוף את בר-לב עמוק יותר לבוץ. מיכאלי לא העניקה גיבוי לבר-לב, ולא שחררה אפילו מילה אחת של תמיכה

ישיבת סיעה של מפלגת העבודה בתל אביב; מימין: אפרת רייטן, עמר בר-לב, מרב מיכאלי ואמילי מואטי, 24 במרץ 2021 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ישיבת סיעה של מפלגת העבודה. במרכז: עמר בר-לב ומרב מיכאלי, 24 במרץ 2021 (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

"למיכאלי יש מה לומר על כל דבר, אפילו על הטמפרטורה ברכבת, אז היא לא יכולה לומר מילה לטובתו של השר הבכיר שלה?" התלונן בכיר בעבודה.

היחסים בין מיכאלי ובר-לב לא טובים, ולא מהיום. זה התחיל ובעצם נגמר אחרי שמיכאלי ניצחה בינואר 2021 בפריימריז על ראשות העבודה. מיכאלי קיבלה 7,483 והביסה בפער עצום את כל יריביה. שבוע לאחר מכן התקיימו פריימריז שבם נבחרו חברי הכנסת של העבודה. בר-לב חזר מהכפור, אחרי שחשב כבר לפרוש מהחיים הפוליטיים, וזכה המקום הראשון בפריימריז. הוא קיבל 11,392 קולות.

בר לב זכה בעצם ב-4,000 קולות יותר ממה שקיבלה מיכאלי בפריימריז שלה. המספרים האלה, אומרים בעבודה, הציקו לו. בר-לב דרש ממיכאלי מנהיגות משותפת. מיכאלי סירבה, כמובן, אבל הבטיחה לו שהוא יהיה השר הבכיר בעבודה, מייד אחריה. זה מה שקרה, אבל התקרית הזו לא נשכחה ומלווה עד היום את היחסים בצמרת העבודה.

בר לב זכה ב-4,000 קולות יותר ממה שקיבלה מיכאלי בפריימריז שלה. המספרים האלה הציקו לו. הוא דרש ממיכאלי מנהיגות משותפת. מיכאלי סירבה, אבל הבטיחה לו שהוא יהיה השר הבכיר בעבודה אחריה

3

למפלגה שמקים אלי אבידר עדיין אין שם, אבל יש לה סיסמה. לשם הנבחר יוצמדו המילים "שינוי ממשיך מכאן", בצבעי תכלת לבן. בעוד עשרה ימים יקיים אבידר כנס פעילים נוסף בכפר המכבייה, אחרי כנס היסוד הראשון שקיים בביתו. הפעילים קיבלו כבר הזמנה לאירוע עם הלוגו החדש.

"שינוי ממשיך מכאן": הזמנה לכנס פעילים שהוציא ח"כ אלי אבידר
"שינוי ממשיך מכאן": הזמנה לכנס פעילים שהוציא ח"כ אלי אבידר

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
יצחק לא העם טיפש להבנתי אתה הטיפש וסיסמאות נבובות ושחוקות תוצאה של שטיפת מוח המזכיר משטרים אפלים, עובדתית אם נתניהו חושב רק על עצמו מרוויח כמה וכמה מונים הרבה יותר עם רגל על רגל רק מהרצ... המשך קריאה

יצחק לא העם טיפש להבנתי אתה הטיפש וסיסמאות נבובות ושחוקות תוצאה של שטיפת מוח המזכיר משטרים אפלים, עובדתית אם נתניהו חושב רק על עצמו מרוויח כמה וכמה מונים הרבה יותר עם רגל על רגל רק מהרצאות ללא צורך באחראיות או בהכפשות בשיטת שר התעמולה הצולע בגרמניה ההיא

עוד 743 מילים ו-3 תגובות
סגירה