ניצן הורוביץ, עדית סילמן (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

סילמן רצתה יותר להגן על עצמה מפני סמוטריץ' מאשר לפגוע בהורוביץ

ההתקפה של יו"ר הקואליציה אתמול על שר הבריאות הייתה מקפצה לשחרור לחץ, כתובת נוחה לעשות עליה סיבוב ● אבל המכתב ששלח יו"ר מרצ למנהלי בתי החולים בעניין הכנסת חמץ בפסח באמת היה מיותר ● שני הצדדים מנסים לרצות את קהל הבוחרים ובדרך נותנים לאופוזיציה סיבות לחגיגה ● פרשנות

יו"ר הקואליציה עדית סילמן לא יכולה למנות שרים ולא לפטר שרים. אפילו יו"ר המפלגה שלה, ראש הממשלה נפתלי בנט, לא יכול לפטר את שר הבריאות ניצן הורוביץ. לפי ההסכם הקואליציוני שאושר בכנסת, ראש הממשלה יכול לפטר רק את שרי מפלגות הימין.

אבל המציאות הפוליטית המורכבת הזו לא מונעת מסילמן לזרוק אולטימטום לעבר שר הבריאות, להודיע כי חצה קו אדום ולמעשה לאיים בפיטוריו בשידור חי מתוך ועדת הבריאות של הכנסת.

"לא נאפשר לאדם כזה להמשיך ולהיות שר", הכריזה  סילמן אתמול (ראשון) בבוקר. היא קראה את  ההצהרה הארוכה שלה מן הכתב, מה שאומר שהיא חשבה על כל מילה דמיונית שכתבה, ועל כל ביטוי מזלזל כמו "אדם כזה".

סילמן זעמה על הורוביץ ששיגר בסוף השבוע שעבר מכתב למנהלי בתי החולים והתרה בהם שימלאו אחרי החלטת בג"ץ ויאפשרו להכניס חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח. סילמן ניצלה את ההזדמנות כדי להיכנס בשר הבריאות איש מרצ.

ח"כ עדית סילמן תוקפת את שר הבריאות ניצן הורוביץ בוועדת הבריאות של הכנסת, 3 באפריל 2022 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

הסיבה ברורה. הלחץ שמפעילים אנשי הימין הדתי-לאומי מבחוץ על הפוליטיקאים של ימינה הוא בלתי נסבל. המתקפות הן בנושאים מדיניים, ביטחוניים ובעיקר ענייני דת ומדינה.

סילמן, עושה רושם, רצתה יותר להגן על עצמה מפני בצלאל סמוטריץ' וחבריו מאשר לפגוע בהורוביץ. מבחינתה, שר הבריאות היה הפלטפורמה – מקפצה לשחרור לחץ, כתובת נוחה לעשות עליה סיבוב ואולי להרוויח משהו ולזכות ביחס שונה אצל אנשי הציונות הדתית שהפכו אותה לשק חבטות. כך סבורים גם פעילים בימינה ששוחחתי איתם אתמול.

סילמן, עושה רושם, רצתה יותר להגן על עצמה מפני בצלאל סמוטריץ' וחבריו מאשר לפגוע בהורוביץ. מבחינתה, שר הבריאות היה הפלטפורמה – מקפצה לשחרור לחץ, כתובת נוחה לעשות עליה סיבוב

סילמן פוסלת את ההערכות הללו. "אני יו"ר ועדת הבריאות. יש פגרה, ואין לנו הזדמנות לומר את דעתנו בימים האלה", מודה סילמן בשיחה עם זמן ישראל.

"יחד עם זאת, לא יכול להיות ששר לוקח פסיקת בג"ץ מ-2020 ושולח אותה למנהלי בתי החולים. מי שמך? אם אתה כזה חרד לפסיקות בג"ץ, לך תיישם את ההחלטה שמחייבת את פינוי חאן אל אחמר".

שר הבריאות ניצן הורוביץ לצד ח"כ עידית סילמן בוועדת הבריאות של הכנסת, 28 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר הבריאות ניצן הורוביץ לצד ח"כ עידית סילמן בוועדת הבריאות של הכנסת, 28 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"זה לא עניין של דת או של פסקי הלכה", ממשיכה סילמן. "אלה ערכים מוסכמים שאנשים יודעים להתנהג על פיהם. אף אחד אצלנו לא הולך לפגוע בצום הרמדאן, ולהיפך. ההורים שלי באו ממרוקו והשכנים המוסלמים שלהם לא הוציאו ולא אכלו לחם בפסח בפרהסיה. אז מה אתה בא להכניס כאן למסורת? לתקוע אצבע בעין. מה קרה?

"עכשיו בגלל הורוביץ יהיה בלגן בבתי החולים, יבדקו לאנשים בתיקים. למה? אם כבר, אז בוא נכניס חמץ גם לכנסת. למה לא? אם מלחמת אחים, אז עד הסוף. מי צריך את זה עכשיו?"

"עכשיו בגלל הורוביץ יהיה בלגן בבתי החולים, יבדקו לאנשים בתיקים. למה? אם כבר, אז בוא נכניס חמץ גם לכנסת. למה לא? אם מלחמת אחים, אז עד הסוף. מי צריך את זה עכשיו?"

סילמן טוענת שקיבלה ים של תגובות חיוביות מאנשים מסורתיים וגם חילוניים. אפילו ראש הממשלה בנט שוחח איתה ולדבריה לא העיר לה על האיומים כלפי הורוביץ.

סילמן תובעת מהורוביץ שייקח צעד אחד אחורה וישלח מכתב למנהלי בתי החולים, שסותר את הדרישות שלו. זה כמובן לא יקרה. גם להורוביץ יש קהל משלו שתומך בחופש דת וחופש מדת. ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו היא אחת מתומכי המכתב שכתב.

ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ בכנסת, 28 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ בכנסת, 28 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כך או כך, המכתב של הורוביץ למנהלי בתי החולים היה מיותר. יש פסיקת בג"ץ ברורה, מנהלי בתי החולים מחויבים לה, אבל הורוביץ התעקש להיות המתריע בשער ולחמם את הגזרה באחד התחומים הדתיים הרגישים ביותר.

המכתב של הורוביץ למנהלי בתי החולים היה מיותר. יש פסיקת בג"ץ ברורה, מנהלי בתי החולים מחויבים לה, אבל הורוביץ התעקש להיות המתריע בשער ולחמם את הגזרה באחד התחומים הדתיים הרגישים ביותר

עבור אנשים מאמינים, אכילה של חמץ או אפילו הימצאות של חמץ היא מן העבירות החמורות שמוזכרות בתורה. זו הסיבה לכל האמוציות שהתעוררו אתמול, וגם לתגובה הקשה של סילמן.

"בימינה מנסים להרגיע את מצפונם עם מס שפתיים ריק מתוכן", הגיב אתמול יו"ר ש"ס אריה דרעי. "קודם הכשרות, אחר כך הגיור ועכשיו החמץ. טובלים ומרצ בידם".

סילמן לא מתרגשת וטוענת שאי אפשר לעשות הכול לפי התגובות בליכוד או בש"ס. אבל אפשר גם לא לעשות דווקא, ואז גם לא יהיה מי שיחגוג באופוזיציה כל הזמן על חשבון הטעויות שעושה הקואליציה.

עוד 639 מילים ו-1 תגובות
סגירה