השב"כ הישראלי נגד דאעש

זירת הפיגוע בחדרה שבוצע על ידי תושבי אום אל-פחם, איימן אגבריה ואיברהים אגבריה, 27 במרץ 2022 (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
זירת הפיגוע בחדרה שבוצע על ידי תושבי אום אל-פחם, איימן אגבריה ואיברהים אגבריה, 27 במרץ 2022

השב"כ  מתאושש מהמחדל המודיעיני ופתח במבצע גדול לאיתור פעילי דאע"ש בישראל. חלק מהם נעצר לחקירה ועשרות מהם הוזהרו ונמצאים תחת מעקב ביטחוני. הנהגת ערביי ישראל מתנגדת לפיגועים של פעילי דאע"ש ומגנה אותם. לדעתה הם גורמים נזק גדול למאבק הלאומי הפלסטיני ומציגים את הפלסטינים כרוצחים קיצונים.

השב"כ ממשיך בגל המעצרים של אזרחים ערבים במגזר הערבי בישראל בעקבות 2 פיגועי הטרור הקטלניים שביצעו מחבלים של ארגון דאע"ש בבאר שבע ובחדרה.

השב"כ ממשיך בגל המעצרים של אזרחים ערבים במגזר הערבי בישראל בעקבות 2 פיגועי הטרור הקטלניים שביצעו מחבלים של ארגון דאע"ש בבאר שבע ובחדרה

פחות משנה חלפה ממבצע "שומר החומות" ודווקא הארגון הקטן הזה, שאיננו פלסטיני, הצליח להפתיע את השב"כ בשני פיגועים שחמקו לו מתחת לרדאר המודיעיני.

גורמים בשב"כ מותחים ביקורת חריפה על ראש השב"כ רונן בר ומפנים אליו אצבע מאשימה בכל הקשור למחדל המודיעיני, שבא לידי ביטוי באי סיכול הפיגועים של דאע"ש מראש. במיוחד הפיגוע בחדרה, שביצעה התשתית החבלנית של דאע"ש באום אל-פחם.

לטענתם, לרונן בר יש בעיקר רקע בתחום המבצעי בשב"כ ולא בתחום החשוב של איסוף מודיעין באמצעות הפעלת סוכנים.

הפיגועים בבאר שבע ובחדרה מזכירים את הפיגוע שהיה בתל אביב ב-2016, כאשר מחבל בודד, נשאת מלחם שמו, תושב ואדי עארה, ירה מתת מקלע "קרלו" והרג 2 אזרחים ישראלים ופצע 7 נוספים. הוא הצליח להימלט ואחרי שבוע ימים נלכד בעיר אל פחם וחוסל.

אין שום קשר בין הפיגוע בבאר שבע לבין הפיגוע בחדרה. בבאר שבע פעל מחבל בודד של דאע"ש, וגורמים בקרב הבדואים בנגב טוענים כי הרקע לכך הינו תסכול אישי מההזנחה וההתעמרות של ישראל בבדואים. התעמרות שהביאה לכך שיש 38 כפרים שישראל מסרבת להכיר בהם ולהעניק להם שירותים בסיסיים.

גורמי שב"כ מבקרים בחריפות את ראש השב"כ רונן בר בנוגע למחדל המודיעיני. לטענתם, לבר יש בעיקר רקע מבצעי בשב"כ ולא בתחום החשוב של איסוף מודיעין דרך הפעלת סוכנים

לגבי הפיגוע בחדרה זה כבר סיפור אחר. מדובר בתא מאורגן היטב של דאע"ש, שפעל באום אל-פחם תקופה ארוכה. 2 המחבלים ממשפחת אגבריה, שביצעו את הפיגוע בחדרה, התאמנו כמה חודשים בירי. הם אפילו יצאו פעם אחת לעיר אחרת בישראל כדי לבצע את הפיגוע אך ברגע האחרון הפיגוע בוטל בגלל תקלה.

היה להם סיוע מקרב תושבים בעיר אום אל-פחם והכפרים הסמוכים אליה, ייתכן גם שהם הופעלו מחו"ל, השב"כ תפס מחשבים ומכשירי טלפון ניידים בבתי המחבלים וכרגע נבדק האם הם השתמשו במכשירים האלה לקשר עם מפעילים של הארגון מחו"ל.

המוסד הישראלי שותף לחקירה ומנסה לבדוק קשרים בין החוליה באום אל-פחם לבין גורמי דאע"ש בסוריה ובעיראק.

בעקבות הפיגועים האלה חזר השב"כ למקד את ההתעניינות שלו באיסוף מודיעין על דאע"ש בקרב ערביי ישראל ולנקוט בצעדי מנע נגד פעילים משוחררים של הארגון הגרים בישראל.

לאחר מיפוי מחדש של כל פעילי דאע"ש המתגוררים בישראל, גורמי הביטחון מסרו כי כ-200 מערביי ישראל תוחקרו והוזהרו על ידי השב"כ. 15 מהם נעצרו בגלל תמיכה בדאע"ש וחשד כי הם עוסקים בתכנון פיגועים בתוך ישראל.

את הפיגוע בחדרה ביצע תא מאורגן היטב של דאע"ש, שפעל באום אל-פחם תקופה ארוכה. 2 המחבלים ממשפחת אגבריה התאמנו כמה חודשים בירי ויצאו לפני כן לעיר אחרת לבצע את הפיגוע אך הוא בוטל בשל תקלה

ארגון דאע"ש קיבל רשמית את האחריות על הפיגוע בחדרה בלבד בהודעה שפירסמה בשבוע שעבר סוכנות הידיעות שלו הנקראת "אל-אעמאק".

זו הפעם הראשונה מאז 2017 שהארגון טוען כי הוא ביצע פיגוע בישראל.

הארגון לא הסביר את הרקע לפיגוע בחדרה, אולם תנועת חמאס טענה שהפלסטינים שעשו את הפיגוע, עשו זאת בתגובה ל"פשעים" של ישראל ולפסגת שרי החוץ הערביים בשדה בוקר שבנגב.

להערכת גורמי ביטחון, הפיגוע בבאר שבע היה הקטליזטור שזירז את שני המחבלים ממשפחת גב'ארין באום אל-פחם להוציא את הפיגוע במהרה, כדי ליצור מומנטום ותחושה כי לארגון דאע"ש יש כמה חוליות הפועלות בישראל.

על פי גורמי הביטחון בישראל, במגזר הערבי יש בין 80 ל-100 מחבלים משוחררים של דאע"ש. מדובר בפעילים שיצאו במהלך השנים האחרונות להילחם בשורות דאע"ש בעיראק ובסוריה. לאחר שחזרו ארצה הם נעצרו, נחקרו, הועמדו לדין ונכלאו לתקופות מאסר שונות.

הרקע להצטרפות לדאע"ש נע בין אמונה דתית ליצר הרפתקנות ולתסכול מהמצב החברתי במגזר הערבי ומהתגברות הפשיעה. לרשתות החברתיות הייתה השפעה מכרעת על הצעירים בקרב ערביי ישראל ורובם גוייסו לארגון באמצעות האינטרנט.

להערכת גורמי ביטחון, הפיגוע בבאר שבע היה הקטליזטור שזירז את 2 המחבלים ממשפחת אגבריה באום אל-פחם לזרז את הפיגוע כדי ליצור מומנטום ותחושה שלדאע"ש יש כמה חוליות הפועלות בישראל

דאע"ש לא ניסה מעולם להקים בסיס בתוך מדינת ישראל או להשתלט על המגזר הערבי ולהפוך אותו לשלוחה שלו כמו שעשה עם הבדואים בצפון סיני.

בשב"כ סבורים כי המגמה הזו לא השתנתה. דאע"ש איננו מתכוון להקים בסיסי פעולה בישראל. הוא מנסה כעת להשתקם לאחר מות מנהיגו אבו אברהים אלקרשי, המכונה עבדאללה קרדאש, ובחירת המנהיג החדש אבו אלחסן אלקורשי.

הייתה נוכחות גדולה של פעילי דאע"ש סמוך לגבול עם ישראל ברמת הגולן עד לפני 3 שנים, אך לוחמיו לא ניסו לפגוע בישראל. הם נלחמו נגד המוסלמים החילונים והמיעוטים שנחשבים בעיניהם ל"כופרים", כמו למשל הכורדים בסוריה.

יחסי יהודים ערבים בצומת דרכים

במהלך השנה האחרונה, מאז מבצע "שומר החומות", התערערו היחסים בין יהודים לערבים בישראל. בדומה למה שקרה באירועי אוקטובר 2000. בשב"כ מודאגים מהופעת האלמנט הדאע"שי בשני הפיגועים הגדולים בבאר שבע ובחדרה.

במהלך השנה האחרונה, מאז מבצע "שומר החומות", התערערו היחסים בין יהודים לערבים בישראל. בדומה למה שקרה באירועי אוקטובר 2000. בשב"כ מודאגים מהופעת האלמנט הדאע"שי

התופעה הזו הגבירה את המתיחות ביחסי יהודים וערבים ונתנה לסכסוך הישראלי-פלסטיני נופך דתי קיצוני. יהודים רבים חרדים מהתעוררות האסלאם הקיצוני בישראל נגד היהודים "הכופרים" ויש להם תחושה שהטרור האסלאמי הקיצוני מתחזק במדינה.

גורמים ביטחוניים אומרים כי החקירה נמשכת לגבי נסיבות הפיגועים של דאע"ש בבאר שבע ובחדרה, אך הדברים נראים כעת כתגובה אמציונלית חזקה. התפרצות של רגשות התסכול העמוק של מבצעי הפיגועים בעקבות מבצע "שומר החומות", והמשך תופעות האפליה והגזענות מצד ממשלת ישראל כלפי התושבים הערבים וגם מה שנתפס כהמשך הפגיעה של ישראל במקומות הקדושים לאסלאם במסגד אלאקצא ובמערת המכפלה בחברון.

למרות שמדובר בפעילים של דאע"ש, אי אפשר לנתק את הקשר בין מעשי הטרור שלהם לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני המתמשך.

בכל מקרה הנהגת ערביי ישראל איננה מעוניינת כעת בהסלמה ביחסים בין יהודים לערבים והיא סבורה שתופעת דאע"ש בקרב ערביי ישראל מזיקה מאוד למאבק הלאומי הפלסטיני, היא מציגה את הפלסטינים כ"רוצחים מסוכנים" ומסכנת את היחסים בין יהודים לערבים במדינה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 939 מילים
סגירה