שני חידושים בגל הטרור הנוכחי

חמושים בג'נין, בהלוויית המחבל היורה מהפיגוע בתל אביב (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
חמושים בג'נין, בהלוויית המחבל היורה מהפיגוע בתל אביב

גל הפיגועים הנוכחי שונה מקודמיו בכך שדאע"ש הופיע בתמונה, ובניהם של קציני הביטחון הפלסטיני מרגישים חובה לנקות את פשעי שיתוף הפעולה עם ישראל. הכל מתחיל בחינוך ובהסתה.

גל הפיגועים החדש – כן, זה גל חדש וכך יש להתייחס אליו – התאפיין בשני חידושים הנותנים לנו פרספקטיבה חדשה לעומת הגלים הקודמים. דאע"ש הופיעה אצל ערביי ישראל, לצד נוכחות דאע"ש בגדה, ובן של קצין הביטחון הפלסטיני בג'נין, שאמור להילחם בטרור, היה הטרוריסט בתל אביב.

גל הפיגועים החדש התאפיין ב-2 חידושים: דאע"ש הופיעה אצל ערביי ישראל, לצד נוכחות דאע"ש בגדה, ובן של קצין הביטחון הפלסטיני בג'נין, שאמור להילחם בטרור, היה הטרוריסט בת"א

למה זה חשוב? מכיוון שמטרות הטרור משתנות, ויכולת הרשות להפעיל את  כוחות הביטחון שלה נגד הטרור משתנה. זה כבר לא עוד מאבק נגד הכיבוש, אלא הירתמות פלסטינית לחזון החליפות האסלאמית. החזון הזה מכה בעיקר במשטרים בעולם הערבי, בנוצרים במזרח התיכון ובלב אירופה, כאשר יש סימן שאלה לגבי הרוח הנושבת בקרב אנשי הביטחון הפלסטיניים, ועד כמה הם מוכנים להתמודד מול האתגר המוצב בפניהם.

יש מכנה משותף להופעת דאע"ש ולהתפוררות הביטחון הפלסטיני, והוא ההסתה הבלתי נגמרת מכיוון חמאס ורמאללה, כן רמאללה, לא רק נגד ישראל, אלא גם נגד הביטחון הפלסטיני עצמו.

מי שעוקב אחרי רדיו פלסטין  והטלוויזיה הפלסטינית ברמאללה לא יכול שלא להיות מושפע בסופו של דבר מהרעל הבלתי פוסק הנודף משם, לא פחות מאשר תחנת אל אקצא של חמאס או אתרי חמאס השונים.

למשל, ביום הילד בשבוע שעבר, רדיו פלסטין עשה תכנית על הילד הפלסטיני הלוחם האסיר בבתי הכלא של הכיבוש, והטלוויזיה הפלסטינית הביאה את השידור הזה ממחנות הפליטים, שבה הילדים מתחנכים מגיל אפס לשנוא את ישראל ולשחרר  את הגליל.

"احنا بمخيم البص بكرا بكبر وبقتص.. وبرجع حقوق الأبطال" شاهدوا الحلقة كاملة من برنامج "اتحدى الحدا" من مخيم البص الفلسطيني في لبنان

"احنا بمخيم البص بكرا بكبر وبقتص.. وبرجع حقوق الأبطال" شاهدوا الحلقة كاملة من برنامج "اتحدى الحدا" من مخيم البص الفلسطيني في لبنانhttps://youtu.be/g-Yw22syqZ4

Posted by ‎تلفزيون فلسطين Palestine TV‎ on Monday, April 4, 2022

גם אירופה, המממנת הראשית של הפלסטינים לצד ישראל, שמה לב לנזקי ההסתה, והיא מעכבת את הסיוע השוטף לרשות הפלסטינית עד שתיערך רפורמה בתוכנית הלימודים.

יש מכנה משותף להופעת דאע"ש ולהתפוררות הביטחון הפלסטיני, והוא ההסתה הבלתי נגמרת מכיוון חמאס ורמאללה, כן רמאללה – לא רק נגד ישראל, אלא גם נגד הביטחון הפלסטיני עצמו

אבל הרשות מתעקשת לא לגעת בתוכנית הלימודים שלה, ולנוכח המשבר באוקראינה – ייתכן מאוד שעוד מעט נעמוד מול מציאות חדשה של הסתלקות אירופה מן התמיכה באש"ף.

מדוע? זאת הבנתי כאשר ביקרתי במחנה הפליטים עאידה ליד בית לחם עוד לפני הקורונה. הזדמנתי לשם בשעת סיום הלימודים, והזאטוטים החמודים יצאו עם רובי פלסטיק על הגב. כלומר: הרשות הפלסטינית מכשירה את הדור הבא לקחת על עצמו את לפיד המלחמה בישראל, ולפיכך תכנית הלימודים כל כך יקרה לליבה.

הלוגו של התאחדות המורים של הרשות הפלסטינית. החינוך הוא למלחמה ולא לשלום.

Posted by ‎الاتحاد العام للمعلمين الفلسطينيين‎ on Monday, December 30, 2019

החינוך הבלתי מרוסן לשנאה הוליד במחנות בלבנון את קבוצות דאע"ש הפלסטיניות, עוסבת אל-אנסאר, ואין שום סיבה שאותו חינוך לא יזין את הרוח הדאע"שית גם בגדה, כפי שזה כבר קורה.

החינוך הבלתי מרוסן לשנאה הוליד במחנות בלבנון את קבוצות דאע"ש הפלסטיניות, עוסבת אל-אנסאר, ואין שום סיבה שאותו חינוך לא יזין את הרוח הדאע"שית גם בגדה, כפי שזה כבר קורה

אבל ההסתה היא לא רק נגד ישראל, אלא גם נגד כוחות הביטחון המשתפים פעולה עם ישראל. כל כנסי פת"ח מקבלים החלטות נגד התיאום הביטחוני עם ישראל, עד כי כוחות הביטחון הופכים לבוגדים. אין להם הכבוד הלאומי הדרוש להם להביא בטחון לפלסטינים. מכאן, שתופעת בן קצין המשטרה בג'נין שיצא למסע טרור בתל אביב מזכירה את תופעת בני המשת"פים שהתגייסו לטרור כדי לנקות את עצמם מ"פשעי אבותיהם".

רמיסת המדים הפלסטיניים בידי אש"ף עצמו גרמה כבר בעימותים האחרונים בג'נין לכך, שמשפחות של הבנים שנהרגו בהיתקלות עם הביטחון פתחו חשבון של נקמת דם עם משפחות כחות הביטחון, מה שמשתק את יכולת הביטחון הפלסטיני לפעול בג'נין, על פי מחוייבותו בהתאם להסכמים ולטובת עצמו. מכאן שרק צה"ל יכול להיכנס למחנה ג'נין.

יש עוד הרבה לעשות, אבל ההתחלה היא בהפסקת ההסתה הפרועה שהיא הקרקע שעליו צומחת דאע"ש. אירופה כבר מבינה זאת. הגיע הזמן שגם אנחנו נבין.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 577 מילים
סגירה