מסעו של פוטין מאקולוגיה למוות

קרמטוריום נייד שהרוסים לקחו איתם לדרך בפלישה לאוקראינה (צילום מסך מערוץ כאן11)
קרמטוריום נייד שהרוסים לקחו איתם לדרך בפלישה לאוקראינה (צילום מסך מערוץ כאן11)

הכרוניקה היומית של הזוועות במלחמת אוקראינה מדהימה כל פעם מחדש, כי קשה לדמיין שרק ב-24 בפברואר שנה זו, באירופה הנאורה לכאורה, מישהו צפה כי יחזרו החזיונות דוגמתם היא חוותה בפעם האחרונה לפני שמונה עשורים במלחמת העולם השנייה. כאז כן היום זה קרה בשל רצונו של אדם אחד להפוך את חייהם של מיליוני בני אדם לגיהינום.

קשה לדמיין שכעת, באירופה הנאורה לכאורה, יחזרו החזיונות דוגמתם חוותה בפעם האחרונה לפני 8 עשורים במלחה"ע ה-2. כאז כן היום זה קרה בשל רצונו של אדם אחד להפוך את חיי מיליוני בני אדם לגיהינום

למרות שכיום ניתן לראות את המתרחש בזירת המלחמה בזמן אמת, קשה לאמוד את ממדיה האמתיים של הקטסטרופה שפקדה את אוקראינה בחיי אדם ורכוש, כי כפי שקרה במלחמה ההיא, האמת במלוא כיעורה תיחשף ביום שמלחמה זו תגיע לסיומה.

אלא שמראות הטבח בבוצ'ה שזעזעו את העולם הבהירו – למי שעדיין לא ידעו או לא האמינו – כי חייליו של פוטין מנהלים בפועל מלחמת השמד נגד אוקראינה.

גרימת מנוסתם של כעשרה אחוז מתושביה היא גם נדבך במטרות מלחמה זו. אחת הזירות בה קיצוניותה מגיעה כנראה לממדים שעדיין לא נודעו היא בעיר הנמל הדרומית מריופול לחופי ים אזוב, שהייתה מטרה להתקפות בלתי פוסקות מימיה הראשונים של המלחמה והפכה מאז לעיר נצורה.

בימים האחרונים פרסם המוציא לאור של הפורטל הפולני "עובדה" (fakt.pl) את סיפורה של משאית גדולה המתנייעת ברחובות העיר החרבה ועליה מודפסות באותיות קדוש לבנה ייעודה ובעליה: זהו "קרמטוריום נייד", בבעלות חברת "טרומלין", עם שם אתר וכתובת האינטרנט, הטלפון וסמל החברה הנושא את אמרתו של יוליוס קיסר, "באתי, ראיתי ניצחתי".

שם המשאית, המעורר אסוציאציות של חלחלה אצל כל מי שזוכרים את פשעיהם של הנאצים במחנות ההשמדה, הוטבע עם ייסודה של החברה. והאיש ששמו נקשר בה מאז ועד היום הוא ולדימיר פוטין.

שם המשאית "קרמטוריום נייד", המעורר אסוציאציות של חלחלה אצל מי שזוכרים את פשעי הנאצים במחנות ההשמדה, הוטבע עם ייסודה של החברה. והאיש ששמו נקשר בה מאז ועד היום הוא ולדימיר פוטין

בראשית שנות ה-90 הוא כיהן כסגן ראש עריית סנט פטרסבורג וכממונה על ההשקעות בעיר. ב-16 ביוני 1993 הוא אישר בחתימתו את ייסודה של חברת טרומלין, שייעודה שרות מודרני לסילוק פסולת.

מסמך הקמת חברת "טרומלין" בחתימת פוטין
מסמך הקמת חברת "טרומלין" בחתימת פוטין

רוצה לומר, פוטין הכיר כבר אז בחשיבותו של התחום האקולוגי. שלושה עשורים מאוחר יותר, כשהוא נשיא רוסיה, הוא מאפשר לחברה לשנות או להוסיף על מטרותיה גם את משימות המוות.

לפי טענות ראשי מריופול, חייליו של פוטין החלו לשרוף בתוך המשאיות שרידי גופות של תושבים שרצחו קודם, כולל נשים וילדים שמצאו מסתור במרתפים של בנינים חרבים, וזאת במטרה להעלים את פשעיהם, שזכו לתהודה עולמית רק בעקבות מראות הטבח בעיירה בוצ'ה.

לגרסתם, אלה הקרבנות שלא הצליחו לנוס על נפשם מהעיר בה התגוררו לפני המלחמה כחצי מיליון והיום נותרו כמאה אלף בלבד.

פוטין הכיר כבר ב-1993 בחשיבותו של התחום האקולוגי. 3 עשורים מאוחר יותר, כשהוא נשיא רוסיה, הוא מאפשר לחברה לשנות או להוסיף על מטרותיה גם את משימות המוות

השקר הרוסי הוא שיטה ישנה

הואיל ופרטי החברה רשומים על המשאיות החליט המוציא לאור של הפורטל לבקש את תגובת מנהל החברה, מיכאיל ווסטריקוב, לסיפור שהוא מביא.

דגם המשאית כפי שמופיע באתר החברה
דגם המשאית כפי שמופיע באתר החברה

כשהתקשר, השיבה מזכירתו כי מנהל החברה יחזור אליו. כעבור זמן קצר הוא אכן התקשר והציג עצמו לא רק כאיש עסקים, אלא בעיקר כמדען, מנהל מחקר.

שאל הפולני: כמה זמן בוער גוף אדם בקרמטוריום שלך? כמה אנשים אפשר לשרוף בו במהלך יום העבודה? תהיה מוכן לספר לנו?

"כמובן", השיב ווסטריקוב בנימוס רב, והבטיח שישמח לספר הכל. אבל כיוון שהוא זה שהתקשר מרוסיה והטלפון לפולין עולה לו רובלים רבים ביקש לצלצל אליו בחזרה. שלא במפתיע לא נשמע אצלו הצלצול המבוקש.

אבל כפי שנוכחנו לדעת במלחמה זו מעשי הטבח וההרס מתגלים בכל מקום בו שהו חייליו של פוטין. בוצ'ה הייתה רק קצה הקרחון. לאורך כל ימי המלחמה מכחישים הרוסים את מה שרואה כל העולם עד לרמה האבסורדית שזה לא הם שמפציצים, מחריבים, בוזזים ורוצחים אלא האוקראינים עצמם. 

כמה זמן בוער גוף אדם בקרמטוריום שלך, שאל הפולני, כמה אנשים אפשר לשרוף בו במהלך יום העבודה? תהיה מוכן לספר לנו? "כמובן", השיב ווסטריקוב בנימוס רב, והבטיח שישמח לספר הכל

זו שיטה ישנה נושנה בתעמולה הרוסית והיא לא השתנתה מאז ימי בריה"מ הקומוניסטית. במקום לנסות להסביר את מעשיהם, הם נוהגים להכחיש ולהטיל את האשמה על היריב או שבכלל לא מגיבים.

מהמקרים הבולטים בהיסטוריה שלהם נזכיר כאן כי ב-1940 רצחו אנשי הנקוו"ד 22 אלף קצינים ופקידי ממשל בכירים פולנים ביער קטין. כאשר הקברים התגלו על ידי הגרמנים כעבור שלוש שנים, האשים סטלין את הגרמנים ברצח ובמקביל ניתק את היחסים עם הפולנים שדרשו הסברים.

עם כל מעשי הרצח והאונס ההמוניים שביצעו חיילי הצבא האדום בכבשם את פולין ב-1944-5 וברלין – ספרי ההיסטוריה הסובייטיים נותרו אילמים ביחס לפשעיהם.

זו שיטה ישנה נושנה בתעמולה הרוסית והיא לא השתנתה מאז ימי בריה"מ הקומוניסטית. במקום לנסות להסביר את מעשיהם, הם נוהגים להכחיש ולהטיל את האשמה על היריב או שבכלל לא מגיבים

אפשר להניח כי כאשר ייוודעו מלוא פרטי הפשעים שמבצע בימים אלה צבאו של פוטין באוקראינה, ירצה העולם הנאור לבוא חשבון עמו. השאלה עד כמה יהיו נחושים בכך' כי פושע שלא בא על עונשו הופך גיבור בעיני עצמו ומודל לחיקוי אצל אחרים.

בצלאל לביא הוא בעל תואר שני ביחסים בינ"ל ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית. בכתיבה פובליציסטית עושה שימוש גם באירועים היסטוריים כדי לדון ולנתח אירועי דיומא שוטפים בארץ ובעולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 776 מילים
סגירה