"מוניץ פשוט קברה את החקירה כולה"

בלעדי חשיפת זמן ישראל: יו"ר ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה, השופטת נחמה מוניץ, מונתה ל"בודקת מיוחדת" של אירוע אלים, במהלכו בכיר בקק"ל תקף עובדת ● מוניץ גנזה את הממצאים הקשים ● בכיר בקק״ל: "לא ניתן היה לחלץ ממנה תשובה לאף שאלה" ● מוניץ בתגובה: "אני לא מדברת. לא איתכם - ולא עם אף אחד אחר"

השופטת בדימוס נחמה מוניץ עם שרת התרבות מירי רגב, בעת מינויה של מוניץ לעמוד בראש הוועדה לקביעת חלוקת כרטיסים לטקסים ממלכתיים, ב-1 במאי 2019
השופטת בדימוס נחמה מוניץ עם שרת התרבות מירי רגב, בעת מינויה של מוניץ לעמוד בראש הוועדה לקביעת חלוקת כרטיסים לטקסים ממלכתיים, ב-1 במאי 2019

השופטת בדימוס נחמה מוניץ, יושבת הראש החדשה של ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה, הייתה מעורבת בטיוח ובגניזת דוח חמור על אלימות, לכאורה, בקק"ל.

הדוח עסק באירוע אלים אשר מוניץ מונתה לבדוק בקיץ 2015. את מסקנות הבדיקה היא התבקשה להגיש להנהלה ולדירקטוריון של קרן קיימת לישראל.

הדוח וממצאיו לא נחשפו רשמית מעולם, וככל הידוע הוא הוצג במלואו רק בפני שלושה אנשים בקק"ל. במקום הדוח פורסמו כמה המלצות כלליות, המתייחסות לתלונות עתידיות, ואינן כוללת את המסקנות החמורות מהאירוע הספציפי שמוניץ נשכרה לבדוק. בכירים בקק"ל מתחו ביקורת קשה על התנהלותה של מוניץ. אחד מהם אף אמר לזמן ישראל: "היא פשוט קברה את החקירה כולה".

לפי עדויות מהאירוע, עובד בכיר אחז בעורפה של כ' (השם המלא שמור במערכת), ודחף את פרצופה בעוצמה לעבר צלחת אוכל. בעקבות האירוע כ' נדרשה לטיפול רפואי ולימי מחלה

הביקורת על מוניץ מצטרפת לביקורת הציבורית על הרכב ועדת ההיתרים החדשה, כפי שנקבע על ידי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. אתמול פרשה מהוועדה השופטת שרה פריש, שהייתה אמורה לשמש כיו"ר משותפת לצד מוניץ.

העובדות התלוננו, דני עטר המליץ על מוניץ

מוניץ מונתה כ"בודקת מיוחדת" בקרן קיימת לישראל בקיץ 2015, בעקבות מכתב תלונה שהגיע למחלקה המשפטית בארגון במאי אותה שנה.

במכתב קבלו שתי עובדות על טיוח מתמשך של אירוע אלים כלפי עובדת, שהיו עדות לקיומו כשלוש שנים קודם לכן.

על פי עדויות מהאירוע, בעת ארוחת צהריים פומבית, עובד בכיר אחז בעורפה של כ' (השם המלא שמור במערכת), ודחף את פרצופה בעוצמה לעבר צלחת האוכל. בעקבות האירוע כ' נדרשה לטיפול רפואי ולימי מחלה.

וכך כתבו העובדות למחלקה המשפטית בארגון:

"אנו כותבות אליכם לאחר שהעברנו כמה פניות לגורמים בקק"ל בנוגע לאירוע אלימות, לכאורה, שהתרחש לפני כשנה כלפי עובדת הרווחה, אשר לא טופל ומהווה לדעתנו שינוי מגמה בכל הקשור ליחס לנשים בארגון… העובדת הוכתה ונחבלה במהלך אירוע עובדים, ומיד בתום האירוע בו הוכתה, דיווחה על כך למנהליה ולחבריה".

העובדות ציינו כי לפחות חמישה עובדים שונים הגישו תצהירים שתיארו את האירוע האלים. ואולם, לטענתן, מיד לאחר האירוע החלו בכירים בארגון לנסות ולהשתיק את העובדת.

"הובהר לה שזה לטובתה כי היא לא עובדת קבועה", תיארו העובדות את אחת השיחות שקיימו עמה מנהליה של כ', ושלאחריה הבוסית הישירה שלה ניסתה לארגן "מפגש פיוס" עם התוקף, לכאורה, ללא בירור משמעתי.

מכתב התלונה נחת על שולחנה של המחלקה המשפטית לקראת סוף 2015, בסמוך להצגת מועמדותו של הבכיר התוקף לכאורה, לתפקיד גבוה ובולט הרבה יותר בארגון. המכתב מתאר את האופן שבו ניסתה ההנהלה להשתיק את העובדות, וכלל טענה על מקרים קשים נוספים המטויחים בארגון.

היועצים המשפטיים גבו עדות מכ', והבינו שיש לנקוט בצעד חריג, כדי להבטיח שהפרשה לא תטויח עוד. הם ביקשו למנות בודק חיצוני בלתי תלוי, ויו"ר קק"ל, דני עטר, היה זה שהמליץ בפניהם על מינויה של השופטת מוניץ.

דני עטר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דני עטר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מוניץ כתבה דוח "מדיר שינה"

בפברואר 2016 סיימה מוניץ את עבודתה על הדוח, לאחר שגבתה עדויות רבות. הדוח שכתבה, כפי שדיווחה לאנשים בסביבתה, היה חמור.

גורם אחד שמע מהשופטת שמדובר בדוח "מדיר שינה". באוזני גורם שני העידה כי שוכנעה מעל לכל ספק שהאירוע האלים, שבמהלכו הוטח ראש העובדת, אכן התרחש

גורם אחד שמע ממנה שמדובר בדוח "מדיר שינה". באוזני גורם שני העידה כי שוכנעה מעל לכל ספק שהאירוע האלים, שבמהלכו הוטח ראשה של העובדת, אכן התרחש. להנהלה דווח כי הדוח יכלול המלצות להסקת מסקנות אישיות לגבי לפחות שני בכירים בארגון – העובד שנהג באירוע באלימות לכאורה, וכן המנהלת של העובדת שניסתה להשתיקה.

אלא שאז החלו להתרחש דברים מסתוריים מאחורי הקלעים, השבועות נקפו והדוח הזה, מדיר השינה לטענתה, לא הוגש לדירקטוריון קק"ל. בינתיים העובד הבכיר קודם, ויו"ר קק"ל שנשאל בנושא בתכנית רדיו המשיך להבטיח שהדו"ח יוגש בקרוב.

נגד מוניץ הופעלו לחצים כבדים

בפועל החלו להגיע למחלקה המשפטית טענות נגד מוניץ מצד חלק מנפגעי הדוח, ולפיהן השופטת לא שמעה את הצד שלהם.

בדיונים פנימיים שהתקיימו עם השופטת – שאמורה להכיר היטב את נוהלי גביית העדויות – "הוסברו לה הכללים", כפי שנמסר אז לעיתונות, אך גורמים בכירים בארגון טענו, שבעצם "מהלכים עליה אימים" ומנסים להניא אותה מלהגיש את הדוח באמצעות איומים ב"תביעות דיבה" מצד אלה שהדוח מטיל בהם דופי.

גורמים בכירים בקרן קיימת לישראל טענו, שבעצם "מהלכים על השופטת מוניץ אימים" ומנסים להניא אותה מלפרסם את הדוח שחיברה באמצעות איומים

לקראת אפריל, אומרים גורמים בארגון, כבר החלו חלק מהעדים לסגת מגרסתם, אולי מתוך חשש שהתרבות הארגונית הקלוקלת תגבר על הרצון לחשוף את האמת.

מוניץ הגישה מסקנות חלקיות

רק בסוף מאי, אחרי ארבעה חודשים של עיכוב בלתי מוסבר, הגישה השופטת מוניץ את מסקנותיה. אלא שמסקנות אלה היו רחוקות מאוד מהמסקנות שאליהן נחשפו גורמים בקק"ל. למעשה, מוניץ כמעט שלא התייחסה בדוח המוגש לפרשה המדוברת.

תחת זאת, היא הסתפקה בכמה המלצות כלליות ועקרוניות על הטיפול העתידי במקרים דומים של אלימות, בהם הדרישה לאמץ "טריבונל משפטי חיצוני" לבירור תלונות על אלימות.

כל העדויות והמסקנות האישיות הקשורות לאירוע התקיפה של כ' בלטו בהעדרם מהדוח ולמעשה נגנזו, אף שבכתב המינוי של השופטת נכתב במפורש שזוהי משימתה.

כל העדויות והמסקנות האישיות הקשורות לאירוע התקיפה של כ' נגנזו, אף שבכתב המינוי של מוניץ נכתב במפורש שזו משימתה

בדוח המקוצץ שכן פורסם, נימקה השופטת את ההחלטה לגנוז את מסקנות ועדויות הדוח המקורי בשל "האיזון הראוי בין האינטרסים של הצדדים", מבלי שנימקה באילו אינטרסים מדובר.

כמו כן קבעה השופטת כי לעדים ולמתלוננות "היה ברור כי עדותם חסויה", וכי הם זכאים לצנעת הפרט. עם זאת היא לא ביצעה כל הפרדה בין צנעת הפרט של הקרבן (המתבקשת), לבין הצורך לברר את האמת באשר לחשוד במעשה אלים, ואולי אף פלילי.

מתניהו אנגלמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מתניהו אנגלמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

המסקנות המקוצצות עוררו סערה בקק"ל

הדוח המקוצץ והמצונזר עורר סערה במסדרונות קק"ל. באותה תקופה נודע על תלונה נוספת על התעמרות בעובדת שנטען כי טויחה. קבוצה של בכירים בארגון פנתה לדירקטוריון בדרישה להתערב.

"אנו, עובדים בכירים בעבר ובהווה, הגענו להחלטה לפנות אליכם, פעם אחת ויחידה, מתוך כאב ורצון להבריא ולרפא את הארגון בו השקענו את מיטב שנותינו, כישורינו ויכולותינו", כתבו העובדים.

"מתוך דאגה לעתידו ובשל מצב בו הגדישו את הסאה בנושאים של מקרי אלימות, לכאורה, התעמרות ויותר מכל, טיוח של אותם מקרים… לא ייתכן עוד מצב, במאה ה-21, בו מנצלים ותוקפים נשים והארגון נוהג, כחלק מההוויה והתרבות הארגונית שלו, כלפיד אחרון לשוביניזם והתעמרות אשר פסו מן העולם".

מוניץ סירבה למסור פרטים נוספים להנהלה

השופטת מוניץ הציגה את הדוח בפני הנהלת קק"ל, ורק בעקבות דרישתם בכתב של חלק מחברי הדירקטוריון התייצבה גם בפני הדירקטוריון.

אחת הנוכחות טענה כי "השופטת חזרה על ההצהרה ולפיה 'היא התחייבה לסודיות ולחיסיון של הדוח' שוב ושוב, כמו מנטרה"

עם זאת, לטענת גורמים שנכחו בישיבה, השופטת "מילאה פיה מים" וסירבה למסור פרטים נוספים. אחת הנוכחות טענה אחרי הישיבה כי "השופטת חזרה על ההצהרה ולפיה 'היא התחייבה לסודיות ולחיסיון של הדוח' שוב ושוב, כמו מנטרה, ולא ניתן היה לחלץ ממנה תשובה לאף שאלה".

בקק"ל מביעים תמיהה על המינוי, מוניץ שוב שותקת

גורמים בקק"ל שהיו מעורבים בתהליך ושוחחו עם זמן ישראל, הביעו תמיהה גדולה לנוכח מינויה של מוניץ לתפקיד בכיר בוועדת ההיתרים של המשרד למבקר המדינה – אותו משרד הנלחם כבר כמה שנים להכפיף את קק"ל לביקורת, ומצליח בכך באופן חלקי מאוד.

לטענתם, במסגרת בדיקת האירוע הפגינה מוניץ חוסר יכולת עמידה בלחצים, ונטייה מדאיגה לגמישות באמות המידה המוסריות שהפעילה.

בקיץ 2016 דחו בקק"ל את טענות התקשורת על טיוח. "האופן שבו בחרה כבוד השופטת לבצע את הבדיקה הוא ההליך הראוי והמקובל בבדיקה וולונטרית של בודק חיצוני", כתב עו"ד נדב עשאהל, היועץ המשפטי של הארגון אז.

השבוע סירבה מוניץ להשיב לכל שאלה של זמן ישראל, ואף סירבה לאשר שהיא זאת שהכינה את הדוח המקוצר (אף שהיא חתומה עליו)

"על פי עמדתה של כבוד השופטת, האופן שבו פעלה הבטיח את שיתוף הפעולה המלא של כל מי שהופיע בפניה ואפשר את כתיבת הדוח הסופי. קק"ל, אשר הפקידה בידה את בדיקת הנושא, סומכת את ידיה באופן מלא על אופן פעילותה".

בשיחה עמה השבוע, סירבה השופטת מוניץ להשיב לכל שאלה של זמן ישראל, ואף סירבה לאשר שהיא זאת שהכינה את הדוח המקוצר (אף שהיא חתומה עליו). "אני לא מדברת לא איתכם ולא עם אף אחד אחר", אמרה.

בקק"ל גם כן בחרו שלא להגיב.

שרה פריש (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
שרה פריש (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

פריש כבר פרשה – התסבוכת של אנגלמן

הביקורת על מוניץ מצטרפת לביקורת שכבר נמתחה על ועדת ההיתרים בהרכבה החדשה, כפי שנקבע על ידי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

אנגלמן בחר למנות שמונה חברים להרכב חדש של ועדת ההיתרים במשרדו, המכריעה בסוגיות משפטיות הקשורות בחברי הממשלה.

זאת, לאחר שהוועדה בהרכבה הקודם דחתה את בקשתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקבל תרומות לצורך מימון משפטו.

הביקורת על המינויים של אנגלמן עסקה במספרם המועט של משפטנים בהרכב ביחס לעבר, ובכך שחלק מחברי הוועדה החדשים מקורבים לכאורה לליכוד.

הביקורת על המינויים של אנגלמן עסקה במספר המועט של משפטנים בוועדה, ובכך שחלק מחברי ההרכב החדש מקורבים לליכוד

בנוסף, השבוע פורסמו טענות נגד השופטת שרה פריש, שנבחרה לכהן כיו"ר משותפת של הוועדה לצידה של השופטת מוניץ, ולפיהן פריש התנהלה באופן בעייתי בוועדות ציבוריות בהן כיהנה בעבר.

בין היתר, פורסם בחדשות 13 כי ב-1998 הופסקה עבודתה בראשות ועדה של משרד התחבורה, בטענה לניגודי עניינים, וכי מינתה את חתנה לעמוד בראש פרויקט יוקרתי במכללת שערי משפט, בזמן שעמדה בראש המכללה.

בעקבות הפרסומים הללו הודיעה אתמול פריש לאנגלמן על פרישתה מהוועדה וטענה: "הוועדה הפכה להיות כדור משחק במגרש הפוליטי".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
ייתכן שהדרך היחידה לחלץ את האמת, תלונה במשטרה שאת תחקור את מוניץ.,ואת אלה שהעידו בפני מוניץ. לא כל מסורבל, וכל כל חשוב כאשר יש חשד (לדעתי) לקבורה ע"י שופטת שמרגישה (אני לא מדברת אם אך א... המשך קריאה

ייתכן שהדרך היחידה לחלץ את האמת, תלונה במשטרה שאת תחקור את מוניץ.,ואת אלה שהעידו בפני מוניץ. לא כל מסורבל, וכל כל חשוב כאשר יש חשד (לדעתי) לקבורה ע"י שופטת שמרגישה (אני לא מדברת אם אך אחד) כממלא המקום. עמירם

לפני שהליכוד תפס את השלטון שר שהוחשד שהעביר כסף "לא נקי" למוסדות המפלגה - לא לשימוש אישי - התאבד מרוב בושה. בימינו אלו בשלטון הליכוד, שופטים, פרקליטים, שרים וראש ממשלה - מלמטה עד לקדקוד... המשך קריאה

לפני שהליכוד תפס את השלטון שר שהוחשד שהעביר כסף "לא נקי" למוסדות המפלגה – לא לשימוש אישי – התאבד מרוב בושה. בימינו אלו בשלטון הליכוד, שופטים, פרקליטים, שרים וראש ממשלה – מלמטה עד לקדקוד מסתובבים ללא בושה כאשר האשמות קשות הרבה יותר מוטלות עליהם ראה: ליברמן , כץ, דרעי, ביבי ועוד רבים. והעם רואה ומחריש ואפילו הולך בדרכיהם. בושה למנהיגים ובושה להמון התומך בהם!

עוד 1,372 מילים ו-4 תגובות
סגירה