חמאס פגעה במעמד ישראל וירדן בהר הבית

קריאות תומכי חמאס בשבח מוחמד דף בהר הבית, צילום מסך מסרטון טוויטר של Shehab Agency
קריאות תומכי חמאס בשבח מוחמד דף בהר הבית, צילום מסך מסרטון טוויטר של Shehab Agency

תנועת חמאס הצליחה, באמצעות אלימות, לפגוע בריבונות הישראלית בהר הבית ובמעמדה של ירדן כאפטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים. לישראל ולירדן יש אינטרס משותף להרחיק את חמאס, שהינה ארגון טרור, מכל מעורבות בענייני המקום הקדוש. לכן הן צריכות לשתף פעולה ביניהן ולהתגבר על המחלוקות.

עדיין לא ברור כיצד יסתיימו העימותים בהר הבית, כרגע יש שקט יחסי במקום הקדוש, אבל לפנינו עוד שורה של תאריכים מועדים לפורענות:

"ליילת אלקדר" השבוע וגם "עיד אלפיטר" שמסיים את חודש רמדאן, יום העצמאות הישראלי ו"יום הנכבה" הפלסטיני וגם "יום שחרור ירושלים" שבו שוב מתכוונים פעילי ימין לקיים את "מצעד  הדגלים" בעיר העתיקה בירושלים, בדיוק כמו בשנה שעברה והפך לנפץ שהביא לירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ירושלים וגרר את ישראל לפתיחת מבצע "שומר החומות".

עדיין לא ברור כיצד יסתיימו העימותים בהר הבית, כרגע יש שקט יחסי במקום הקדוש, אבל לפנינו עוד שורה של תאריכים מועדים לפורענות

על פי גורמים מדיניים בירושלים, לכשתסתיים האלימות והמצב יחזור לקדמותו בהר הבית, ייצאו נציגים בכירים מישראל לירדן לפגישות עם בכירים ירדנים לצורך הערכת מצב משותפת ובקרת נזקים, שנגרמו כתוצאה מהאלימות במהלך חודש רמדאן.

כבר עכשיו יש מסקנה ברורה שמקובלת על הדרג המדיני בישראל ועל בית המלוכה הירדני: תנועת חמאס הצליחה, באמצעות האלימות שהפעילה בהר הבית, לפגוע בריבונות הישראלית במקום וגם במעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום עם ישראל משנת 1994.

תמונות המראות האלימים בהר הבית ודגלי הענק של תנועת חמאס שהתנוססו לכל עבר ייחרטו עמוק בזיכרונם של מקבלי ההחלטות בירושלים ובעמאן. אף אחד לא רצה להגיע למקום הזה. המפגשים של שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד והשר לביטחון פנים עומר בר לב עם עבדאללה מלך ירדן ועם שר החוץ הירדני אימן א-צפדי לפני חודש רמדאן, נועדו בדיוק למנוע כדי את התופעות האלה. אך בדיעבד התברר כי הם נכשלו.

ישנה עוד מסקנה אחת שעולה מהאירועים האחרונים בהר הבית ומקובלת על ישראל וירדן: שמעמדה של תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני והערבי התחזק מאוד על חשבונה של הרשות הפלסטינית. יו"ר הרש"פ  אבו מאזן פשוט הוזז הצידה ולא הייתה לו כל השפעה על האירועים בהר הבית למרות שהוא ניסה לגייס את פעילי פת"ח במזרח העיר לצורך העניין.

המסקנה שמקובלת על הדרג המדיני בישראל ועל בית המלוכה הירדני: חמאס הצליחה, עם האלימות שהפעילה בהר הבית, לפגוע בריבונות הישראלית שם ובמעמד ירדן כאפוטרופוס המקומות הקדושים בעיר

בחמאס מונים עד כה כמה הישגים מבחינתם:

1

דחיקת רגלי ישראל, ירדן והרש"פ מהר הבית והשתלטות חמאס על המתחם הקדוש, גיוס הרחוב המזרח ירושלמי לתמיכה בחמאס והנפת דגלי התנועה על מסגדי אל-אקצא וכיפת הסלע.

2

מניעת "העלאת קורבנות" בהר הבית ומניעת "מצעד הדגלים" בעיר העתיקה בירושלים.

3

גורמים בחמאס אומרים כי ישראל ביטלה את קיום מצעד הדגלים מחשש לירי רקטות של חמאס, דבר שמבסס עוד יותר את המשוואה "עזה ירושלים".

לדבריהם, הרקטות היו מוכנות לפעולה ואילו ישראל הייתה מאפשרת את קיום המצעד, היה חמאס משגר רקטות לעבר ירושלים.

3

ישראל נמנעה מכיבוש מחנה הפליטים ג'נין מחשש שהדבר יביא להתלקחות בגבול הרצועה.

4

השלמה ישראלית עם "טפטוף" של ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראלי מחשש לסבב לחימה נוסף ברצועת עזה.

5

הגברת הפופולריות של תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני והערבי והחלשת הרש"פ והעומד בראשה. חמאס ממצבת שוב את מעמדה כ"מגן ירושלים ומסגד אל-אקצא" וגם כמי שמגנה על מחנה הפליטים ג'נין.

בחמאס מונים הישגים כמו דחיקת ישראל, ירדן והרש"פ מההר, מניעת העלאת קורבנות שם, ביטול מצעד הדגלים, אי כיבוש מחנה הפליטים ג'נין, השלמת ישראל עם טפטוף רקטות מעזה והגברת פופולריות חמאס

שנה חלפה ממבצע "שומר החומות", ותנועת חמאס הצליחה פעם נוספת, באמצעות אלימות, לקבע את מעמדה כ"מגן ירושלים ומסגד אל-אקצא".

מאז פרוץ המהומות בירושלים ובהר הבית, התנועה הקפידה על נוכחות פעיליה בשער שכם ובהר הבית. קבוצות הפעילים הניפו דגלים של חמאס וקראו קריאות בשבח מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס תוך שהן משלהבות עשרות אלפי מתפללים מוסלמים.

הנוכחות של פעילי חמאס במקומות האלה הייתה ניסיון של התנועה להרתיע את כוחות המשטרה ואת המבקרים היהודים החפצים לבקר בהר הבית. הם באמת מאמינים שהם שומרים על מסגד אל-אקצא מפני יהודים שרוצים לפגוע בו וגם להקריב קורבנות במקום לרגל חג הפסח.

לקראת תחילת חודש רמדאן, שיסתיים בשבוע הבא בעיד אלפיטר, הזהירה תנועת חמאס כי "ירושלים ומסגד אל-אקצא הם קו אדום" וכל התגרות בעם הפלסטיני ופגיעה בקדושתו תענה בעימות, כלומר ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, היא עמדה בהבטחתה וגם זה קרה.

לישראל ולירדן יש אינטרס משותף לא לאפשר לתנועת חמאס דריסת רגל בהר הבית. נוכחות כזו של חמאס, שהינה ארגון טרור, תפגע בריבונות הישראלית ובאפוטרופסות הירדנית במקום ותעודד אלימות בכל שנה במהלך חודש רמדאן.

לישראל ולירדן אינטרס משותף למנוע מחמאס דריסת רגל בהר הבית. נוכחות של ארגון טרור , תפגע בריבונות הישראלית ובאפוטרופסות הירדנית שם ותעודד אלימות שנתית ברמדאן

לכן, אין להן ברירה אלא להתעלות מעל לכל השיקולים הבלתי עניינים ולשתף פעולה כדי להרחיק את המעורבות המזיקה של חמאס בהר הבית לפני שהיא מחלחלת עמוק לתוך השטח.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 740 מילים
סגירה