אליהו הנביא והאחאביסטים

המלך אחאב מול אליהו הנביא, איור משנת 1350 לערך, ויקיפדיה, Hochschul und Landesbibliothek Fulda
המלך אחאב מול אליהו הנביא, איור משנת 1350 לערך, ויקיפדיה, Hochschul und Landesbibliothek Fulda

לפני שבועיים הסבו היהודים ברחבי העולם לשולחן הסדר, הסבירו ביציאת מצרים וחגגו את היציאה מעבדות לחרות ואת העצמאות שזכו לה אבות אבותינו לפני יותר מאלפיים שנה.

אחת הדמויות המרכזיות בסדר, לצד משה, אברהם ויעקב היא אליהו הנביא. רובנו שמים על שולחן הסדר כוס גדולה לאליהו, ופותחים לו את הדלת בזמן המתאים ואף מותירים לו מקום לצד השולחן למקרה שיבוא.

אחת הדמויות המרכזיות בסדר, לצד משה, אברהם ויעקב היא אליהו הנביא. רובנו שמים על שולחן הסדר כוס גדולה לאליהו, ופותחים לו את הדלת בזמן המתאים ואף מותירים לו מקום לצד השולחן למקרה שיבוא

לאליהו הנביא מקום מיוחד במסורת היהודית. הוא זה שעלה השמיימה בסערה ולא מת כאחד האדם, והוא זה שאמור לתרץ קושיות ושאלות לעת שובו אלינו (ככל הנראה לקראת ביאת המשיח). זמירות וניגונים רבים נכתבו עליו ("לכבוד חמדת לבבי, אליהו הנביא") והוא נחשב כ"אליהו הזכור לטוב". מורשת רבה ומפוארת שנבנתה לזכרו של נביא מיוחד במינו.

אליהו הנביא, ציור של ג'יובאני באטיסטה פיאזטה
אליהו הנביא, ציור של ג'יובאני באטיסטה פיאזטה

אולם לכל גיבור אייקוני נדרש רשע אייקוני לא פחות בכדי להפוך אותו לכזה. בקולנוע האמריקאי סרטים נפלאים מחייבים דמות רשע מרשימה במיוחד: ל"אוונגר'ס" היה את ת'אנוס, לג'יימס בונד היה את ראול סילבה ("סקייפול"), את ד"ר נו ואת גולדפינגר. ובמקרא לדוד היה את גוליית ולמשה היה את פרעה. ללא הרשעים הללו, סיפורם של הגיבורים לא היה שלם.

אז גם לאליהו הנביא היה רשע מיוחד במינו, כזה שנזכר כיום מבעד להיסטוריה היהודית לנוכח מעשיו השליליים, לצד משפטי מפתח אלמותיים הקשורים בו, דוגמת "הרצחת וגם ירשת", "אל יתהלל חוגר כמפתח", "פוסחים על שתי הסעפים" – מלך ישראל אחאב בן עמרי.

גם לאליהו הנביא היה רשע מיוחד במינו, שנזכר כיום לנוכח מעשיו השליליים, לצד משפטי המפתח האלמותיים "הרצחת וגם ירשת", "אל יתהלל חוגר כמפתח", "פוסחים על שתי הסעיפים" – מלך ישראל אחאב בן עמרי

אז מי היה אחאב, אשר התנ"ך מתאר אותו כ"רַק לֹא-הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה'".

אחאב היה מלך מוצלח מאוד:

1

הוא ייצב את השלטון בממלכת ישראל תוך שהוא שולט כ-22 שנים (לאחר שארבעת המלכים שלפניו מלכו בסה"כ 14 שנים, ועלו לשלטון באמצעות רצח קודמם), דבר המציב אותו כאחד המלכים הבודדים ששלט יותר מ-20 שנה.

2

בתקופתו הרחיבה ממלכת ישראל את קשריה עם ממלכות האזור ובפרט עם ממלכת צידון, אשר הקשרים עמה הובילו גם לנישואיו של המלך לאשתו, המלכה איזבל, שהייתה דמות מרכזית מאוד בפעילותו ובמעלליו.

3

הוא חיזק מאוד את ממלכת ישראל והפך אותה לכוח צבאי אזורי משמעותי, תוך ניצחונות על אויבים מגוונים דוגמת ארם-דמשק, וגם הוביל לשלום עם ממלכת יהודה (ואף השיא את בתו לבנו של מלך יהודה; הגם שזו הובילה מרד פנימי ותפסה של השלטון לתקופה מסויימת בממלכת יהודה) באופן שאפשר לממלכת ישראל לשגשג כלכלית ולבנות את עריה.

4

הוא היה אחד מהמובילים של ברית אזורית, שכללה מלחמה מוצלחת נגד המעצמה האזורית של אותם הימים – אשור. בהשוואה לימים אלה, אחאב הקים קואליציה אזורית וניצח את איראן של התקופה ההיא (הגם שאשור היא בעצם עיראק).

אז מי היה אחאב, אשר התנ"ך מתאר אותו כ"רַק לֹא-הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה'". אחאב היה מלך מוצלח מאוד שייצב את השלטון בממלכה וחיזק מאוד את ממלכת ישראל וקשריה עם ממלכות האזור

אחאב, בהקשר זה, היה המלך שייצג את ההצלחה והיכולת של "ישראל השניה", (כאשר ישראל הראשונה היא ממלכת יהודה).

היהירות והאדנותיות של שבט יהודה ושושלת בית דוד כלפי יתר השבטים באה לידי ביטוי באופן חד בדבריו של המלך רחבעם בו שלמה, אשר בחר לקבל את עצת רעיו הצעירים על פני זקני העם שהמליצו לו להראות להם את קשיחותו ("קָטָנִּי עָבָה מִמָּתְנֵי אָבִי") ולאיים על נציגי שבטי ישראל שביקשו להקל את נטל המס הכבד עליהם באמרו "אָבִי, יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים, וַאֲנִי, אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים". לא מפליא איפה שהקרע בעם הוביל לפיצול הממלכות לישראל וליהודה.

אולם בית המקדש נותר עדיין בממלכת יהודה ועימו מנהגי העלייה לרגל והעלאת התרומות לבית המקדש. בכך נשתמרה שליטה דתית ומשפטית והשפעה כלכלית מרכזית בידי "ישראל הראשונה".

כך, עוד מראשית קיומה של ממלכת ישראל, ניסו מלכיה להיאבק בשליטה של האליטה מיהודה, כאשר אחאב היה אחד המלכים המרכזיים בכך באמצעות החדרת עבודת הבעל בתמיכה ובחסות ממלכתית (יותר מקודמיו).

את האחריות לפעולות הללו מטיל התנ"ך לא על המלך, אלא על אשתו, המלכה איזבל בתו של מלך צידון, המתוארת לא אחת כמי שמחליטה ומממשת מהלכים משמעותיים לצדו של המלך.

איזבל זוכה לתיאורים נכבדים בתנ"ך על פועלה בהקשר זה – מסע נרחב לחיסול נביאי ה'; השפעה על המלך להכניס את פולחן הבעל; ושימוש ציני בכלי מערכת המשפט המסואבת דאז לצורך רציחתו של נבות היזראעלי והשתלטות על כרמו לטובת בעלה; ואף איום ישיר ברצח על אליהו הנביא.

נבות ואחאב, ציור: קריספין ואן דה פאס
נבות ואחאב, ציור: קריספין ואן דה פאס

אחאב, בהקשר זה, היה המלך שייצג את ההצלחה והיכולת של "ישראל השניה", כאשר ישראל הראשונה היא ממלכת יהודה, עם היהירות והאדנותיות של שבט יהודה ושושלת בית דוד כלפי יתר השבטים

לא ייפלא אפוא שאחאב והצלחותיו הרבות קנו לו תמיכה רבה בקרב העם. אולם זו תוחזקה לא פחות ע"י חיסולם המהיר של מבקריו מבין נביאי ישראל (בפעילות שיוחסה גם היא למלכה), לצד קידום נביאי שקר רבים שהיללו את המלך והציגו את פעילותו כהצלחה מובטחת.

כך, כאשר הקב"ה מעניש את ישראל בבצורת חמורה, ואליהו הנביא מציע למלך לקיים עימות בינו לבין נביאי הבעל על הר הכרמל, הציבור אינו אוהד במיוחד את אליהו הנביא, אשר גוער בהם על כך שהם "פוסחים על שתי הסעיפים" וחושבים שניתן לעבוד במקביל את הקב"ה ואת הבעל.

נצחונו הגדול של אליהו על כהני הבעל, תוך הדגמת עוצמתו הרבה של הקב"ה, במפגן יכולות פומבי שלא נראה כמוהו מאז יציאת מצרים (בו יורד ברק מהשמים ומאכל למשך זמן ממושך את העולה, המזבח ואף את המים) מעביר זמנית את העם לצדו של אליהו והם טובחים בנביאי הבעל.

ניתן היה לחשוב שלאחר מפגן עוצמה שכזה העם והמלוכה יכירו בשגיאתם וישנו את דרכם, אולם הדבר מוליך את המלכה איזבל (שוב מאשימים אותה ולא את המלך) לאיים ברצח על אליהו הנביא, אשר דווקא לאחר הישגו הגדול ביותר נאלץ לברוח למדבר כדי להימלט מזעמה של המלכה.

המלך אחאב מתואר כמי שדווקא היכה על חטא לאחר פרשיית כרם נבות וניסה לשנות את דרכיו, אולם נראה שהשפעתה של המלכה עליו הייתה חזקה ומתמשכת יותר, וגם העם נותר בתמיכתו במלך ובפולחן הבעל.

לא ייפלא אפוא שאחאב והצלחותיו הרבות קנו לו תמיכה רבה בקרב העם. אולם זו תוחזקה לא פחות ע"י חיסול מהיר של מבקריו בין נביאי ישראל (פעילות שיוחסה גם היא למלכה), לצד קידום נביאי שקר שהיללו אותו

כך או כך, במקום שרגע השיא של אליהו יוליך אותו להצלחה ולשינוי דרכי העם, נראה שזהו אקורד הסיום של פעילותו, כאשר לאחריה מטיל עליו הקב"ה למצוא יורשים למלך ישראל ולמלך ארם, ואף לאליהו עצמו.

אם כן, נראה שאחאב היה אכן דמות מורכבת וגדולה מהחיים – מוצלחת מאוד כמלך, מיוסרת בדרכה ועם נטייה להרס עצמי, וטרגית בכך שבחתירתה להצלחה גשמית הובילה למעשה לחורבן מוסרי.

הריגת איזבל, ציור של גוסטב דורה
הריגת איזבל, ציור של גוסטב דורה

ואם אליהו התשבי היה חוזר אלינו עכשיו, מעניין מה היה לו לומר על המצב הנוכחי במדינת ישראל, על ניצול השסעים החברתיים לצרכים פוליטיים, על השימוש הנרחב במידע כוזב ו"פייק ניוז" לצרכי האדרה וניגוח של יריבים פוליטיים, לצד זניחה של נורמות מוסריות בשם תמיכה במנהיגים.

האם הוא היה מזהה בתקופה הנוכחית מרכיבים מרכזיים בתקופתו? את האדרת המלך? את התפקיד הנרחב של אשתו בפעילותו? את הרצון היוקד לנתץ את האליטה היריבה לצד התקרבות אליה?

כל זאת, כאשר בסופו של דבר גם אם אנחנו שבטים רבים, כולנו עדיין עם אחד.

אם כן, נראה שאחאב היה אכן דמות מורכבת וגדולה מהחיים – מוצלחת מאוד כמלך, מיוסרת בדרכה ועם נטייה להרס עצמי, וטרגית בכך שבחתירתה להצלחה גשמית הובילה למעשה לחורבן מוסרי

נראה שגם עלינו לבחון את עצמנו ולשאול את שאלתו הנוקבת של אליהו – האם בשם המאבק על כוח פוליטי אנחנו חוזרים על אותו הנתיב ההרסני של ישראל ויהודה? האם גם אנחנו פוסחים על שתי הסעפים?

יוחאי גויסקי הינו סגן אלוף במילואים. שירת במגוון תפקידים בתחומי המודיעין והתכנון האסטרטגי בצהל ובמשרד הביטחון. מתמחה ביחסים בינלאומיים, המזרח התיכון ותכנון אסטרטגי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,172 מילים
סגירה