שר הביטחון בני גנץ, פברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

אחרי שנתיים של זובור מתמשך מכל צדי המפה הפוליטית, בני גנץ הפך לאחד הפוליטיקאים הכי מחושבים, ובאורח מפתיע דבר מהמתרחש אינו דבק בו - לא ההסלמה במצב הביטחוני ולא ההתדרדרות ביציבות הפוליטית ● בנוסף, היחסים הקרובים שרקם עם יו"ר יהדות התורה משה גפני - שמסרב בתוקף ללכת לבחירות - מעניקים לשניים השפעה על עתידה של הכנסת ה-24 ● פרשנות

שר הבטחון בני גנץ נראה היום אחד הפוליטיקאים הכי מחושבים וממוקדים בזירה הפוליטית. אחרי "עידן התמימות" של הרמטכ"ל לשעבר, בשנתיים הראשונות שלו בפוליטיקה – במהלכן איפשר לכולם להתעלל בו, לצחוק עליו, להביך אותו ולרדד אותו – גנץ של 2022 הוא טיפוס פוליטי שונה בעליל.

פוזת החמיצות – הפרצוף המתוסכל הקבוע שלו – הוא עניין שאין לזלזל בו. גנץ מצליח להעביר מסר קבוע לציבור הרחב שהוא לא עף על הממשלה המוזרה הנוכחית. התסכול לכאורה שלו יהפוך למועיל מול ציבור ימני-לאומי-שמרן שיחפש את הבית הבא. הנה פוליטיקאי שישב בממשלה ה-36, לא רדף אחרי כותרות, עשה את עבודתו כשר הביטחון בענייניות, אבל כל זה מבלי להיות חלק נלהב ממנה.

פוזת החמיצות – הפרצוף המתוסכל הקבוע שלו – הוא עניין שאין לזלזל בו. גנץ מצליח להעביר מסר קבוע לציבור הרחב שהוא לא עף על הממשלה המוזרה הנוכחית

המעניין הוא, שרצף האירועים הביטחוניים הקשים שפקדו את ישראל מאז סוף מרץ, דבר לא דבק בגנץ. הציבור הימני זועם על השר לביטחון פנים עמר בר-לב, לא על גנץ. לא מתלהמים נגדו על שיזם עם ראש הרשות הפלסטינים מחמוד עבאס (אבו מאזן) פעמיים בתוך חצי שנה. או שאירח אותו בביתו בראש העין.

למעשה, הביקורת מוטחת בראש הממשלה נפתלי בנט, בשר החוץ יאיר לפיד, בבר-לב, ביו"ר רע"ם מנסור עבאס ואפילו מתן כהנא וניר אורבך נושאים יותר אחריות מאשר שר הביטחון. גנץ הפך לטפלון בעיני ימנים ודתיים. ומנגד, הציבור בשמאל מברך על טיפוח הקשרים עם אבו מאזן וגנץ לא נתפס כחתרן המנסה לפרק את הממשלה. Win-win.

ראש השב"כ רונן בר, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי בהערכת מצב בפיקוד הדרום, 24 באפריל 2022 (צילום: אלעד מלכה)
ראש השב"כ רונן בר, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי בהערכת מצב בפיקוד הדרום, 24 באפריל 2022 (צילום: אלעד מלכה)

זאת ועוד, בקרב הציבור החרדי והפוליטיקאים החרדים התקבע היטב העניין שגנץ רוצה אותם, יישב איתם, מכבד אותם ומקפיד בעצמו על אורח חיים סמי-דתי. במפגש לילי בשבוע שעבר בבר "אילקה" בתל אביב, המקום בו אירע פיגוע הירי שבוע לפני פסח, אמר גנץ: "אני הייתי מאוד שמח לו החרדים היו גם מהווים חלק מהפסיפס של הממשלה. זה מיליון וחצי אזרחים שצריך להקשיב להם".

במפגש לילי בשבוע שעבר בבר "אילקה", המקום בו אירע פיגוע הירי שבוע לפני פסח, אמר גנץ: "אני הייתי מאוד שמח לו החרדים היו גם מהווים חלק מהפסיפס של הממשלה. זה מיליון וחצי אזרחים שצריך להקשיב להם"

זו מנגינה ערבה לאלה שהבטיחו לו ערבות והפנו לו כתף קרה ברגע האמת. כיום, יו"ר יהדות התורה משה גפני מחזיר לו אהבה. לא מזמן התפרסם כי אחרי פרישת סילמן, גפני קיים עם גנץ פגישה כדי לבחון עמו את האפשרות להקמת ממשלה חלופית בתוך הכנסת ה-24.

גפני מאותת בשבועות האחרונים שהוא אינו מעוניין ללכת לבחירות מוקדמות. הוא לא מוכן בשום פנים ואופן להיכנס לקואליציה המורכבת והמסוכסכת הנוכחית, אבל האמירות מכיוונו מסמלות שתמורת מחירים מסוימים הוא אולי יסכים להיות עסוק במקרה ומחוץ לבניין הכנסת בדיוק ברגעי הצבעה חשובים במליאה. בוועדת הכספים יש לקואליציה רוב, ושם גפני יכול לקבע הישגים עבור הציבור ששלח אותו.

זה כמובן לא אומר שכל חברי הכנסת של יהדות התורה מאחוריו, אלא במקרה הטוב, סיעת דגל התורה המונה מלבד גפני את חברי הכנסת אורי מקלב, יעקב אשר ויצחק פינדרוס. ספק אם אשר ופינדרוס יזרמו. אך במצבה של הקואליציה, גם שני ח"כים נעדרים מהאופוזיציה זה משהו שאפשר לעבוד איתו.

חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

האיתותים של גפני התקבלו לאחרונה בשני שלבים. בראשית אפריל, מיד אחרי פרישתה של סילמן, גפני פרסם הודעה בה ציין שהאופוזיציה צריכה לחתור להקים ממשלה חלופית בתוך הכנסת ה-24, תוך שהוא רומז שלא חייבים להמשיך עם נתניהו.

"האופוזיציה גם צריכה לעשות חשבון נפש מי הכי ראוי ומי יש לו הכי הרבה סיכוי להרכיב ממשלה במיידי ללא צורך בהליכה לבחירות", אמר אז – ותוך שעות ספורות פרסם הודעה המבהירה שלא התכוון להדחתו של בנימין נתניהו. אבל הרמז נקלט.

בשלב השני, גפני התראיין לפני חג הפסח ב"כיכר השבת" וטרח להזכיר, אם מישהו שכח, שמי שאחראי בכך שהליכוד, יהדות התורה ושאר מפלגות האופוזיציה נמצאות מחוץ לממשלה הוא בכלל בצלאל סמוטריץ'.

גפני התראיין לפני חג הפסח ב"כיכר השבת" וטרח להזכיר, אם מישהו שכח, שמי שאחראי בכך שהליכוד, יהדות התורה ושאר מפלגות האופוזיציה נמצאות מחוץ לממשלה הוא בכלל בצלאל סמוטריץ'

"אני לא ניהלתי את המשא ומתן, מי שניהל אותו היה הליכוד, שהיא מפלגת שלטון. אני יודע מהליכוד שהם היו יכולים להקים ממשלה, והוא (סמוטריץ') לא אפשר את זה", אמר גפני בראיון.

יו"ר יהדות התורה משה גפני (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יו"ר יהדות התורה משה גפני (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

ההצהרות הללו מעבירות את המסר לקואליציה, שגפני עשוי להיות זמין לתרגילים פוליטיים מסוימים. יש ציבור בוחרים שצריך לדאוג לו, ודגל התורה נתמכת על ידי הקבוצה הפוליטית הגדולה ביותר של חרדים.

גנץ מצדו מביט מסביב ומבין שאין כרגע אלטרנטיבה. הוא מטפח את קשריו עם החרדים לטווח הרחוק וגם יודע שמה שהוא שומע מגפני לא תקף בהכרח לאחרים ביהדות התורה – ובוודאי לא תקף לגבי ש"ס. שם, מצדם, ימשיכו לדבוק בנתניהו – והדרך של יו"ר האופוזיציה מובילה רק לכיוון אחד: לבחירות חמישיות בתוך שלוש שנים וחצי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
גנץ שומר על כספי המדינה.....נתן מיליארדים פנסיה לאנשי הקבע , כל זה אינטרס אישי רצה לרכוש קולות ,מסכנים הנכים וניצולי שואה שלא מגיעים לשכר המינימום , ממשלה מושחתת , בנט 45 מיליון שיפוץ ב... המשך קריאה

גנץ שומר על כספי המדינה…..נתן מיליארדים פנסיה לאנשי הקבע , כל זה אינטרס אישי רצה לרכוש קולות ,מסכנים הנכים וניצולי שואה שלא מגיעים לשכר המינימום , ממשלה מושחתת , בנט 45 מיליון שיפוץ בית מכספי ציבור ,כולל ארוחות על חשבון הציבור ויש מסכנים שאין להם מה לאכול תתביישו לכם תלכו הביתה רק ביבי יושיע את מדינת ישראל בעה"ית

גנץ היא יצור ציני לחלוטין, בקריירה הקצרה שלו הוא הספיק לתקוע לא מעט סכינים בגם של שותפיו הפוליטים - אבל גרוע מכך במצביעיו. ועם כל הכבוד לטל שניידר (ואני בהחלט רוחש לה כבוד), הוא לא גאון... המשך קריאה

גנץ היא יצור ציני לחלוטין, בקריירה הקצרה שלו הוא הספיק לתקוע לא מעט סכינים בגם של שותפיו הפוליטים – אבל גרוע מכך במצביעיו. ועם כל הכבוד לטל שניידר (ואני בהחלט רוחש לה כבוד), הוא לא גאון פוליטי או גאון בשום צורה, הוא בגדר השעון השבור שמראה את השעה הנכונה פעמיים ביום. ואגב זאת, אם מישהו מהקואלציה עדיין עלול להציל את ביבי ולעזור לו להקים ממשלה זה בני גנץ, הוא כבר עשה זאת בעבר וציניקן אינטרסנט – נשאר ציניקן אינטרסנט .

עוד 715 מילים ו-2 תגובות
סגירה