חמאס מתערב בפוליטיקה הישראלית

מנהיג חמאס יחיא סנוואר נואם על רקע תמונה של כיפת הסלע בנובמבר 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
Abed Rahim Khatib/Flash90
מנהיג חמאס יחיא סנוואר נואם על רקע תמונה של כיפת הסלע בנובמבר 2019

מנהיג חמאס יחיא סנוואר חרג מהמדיניות שקבע מייסד התנועה השייח' אחמד יאסין והוא מתערב בפוליטיקה של ערביי ישראל ומנסה לדחוף אותם לאינתיפאדה מזויינת. סנוואר דוחף לפרישת רע"ם מהקואליציה ומעריך שממשלת מעבר בראשות בנט תיכנע לדרישותיו.

מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סנוואר, כינס לפני כמה ימים מסיבת עיתונאים חריגה ברצועת עזה, הראשונה מאז שומר החומות, שבמרכזה התקפה חריפה על מפלגת רע"ם בראשות חבר הכנסת מנסור עבאס.

מנהיג חמאס ברצועה, סנוואר, כינס לפני כמה ימים מסיבת עיתונאים חריגה, הראשונה מאז שומר החומות, שבמרכזה התקפה חריפה על מפלגת רע"ם בראשות מנסור עבאס

הוא פנה ישירות לעבאס והאשים אותו בבגידה, בכך שהצטרף לקואליציה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד.

"אני רוצה לפנות לחברי רע"ם ולמנסור עבאס – רשת הביטחון שאתם מספקים לממשלה, שפוגעת במסגד אל-אקצא, היא פשע שלא נסלח עליו. זו התכחשות לדת שלכם ולערביות שלכם. אסור לספק רשת ביטחון לכל ממשלה שתקבל החלטות שפוגעות במסגד אל-אקצא ומחלקות אותו זמנית ומרחבית. ההיסטוריה תזכור לך את זה, מנסור עבאס. כשאדם ערבי אומר שהמדינה הזו היא יהודית, זו שפלות, והשתדלתי למצוא מילה נעימה. אדם ערבי שאומר כי המדינה הזו לא מדינת גזע – זו שפלות. מספיק".

יחיא סנוואר גם התייחס להחלטת רע"ם, שהקפיאה את חברותה בקואליציה בעקבות האירועים האלימים בהר הבית ואמר:

"אחינו בפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, היום אתם צריכים לקבל החלטה ולא רק להשהות את פעילותכם בכנסת. אם יש לכם מצפון – הלילה אתם צריכים להחליט".

ההתערבות הפומבית והגסה של יחיא סנוואר, שהינו המנהיג הפוליטי והצבאי של רצועת עזה, בפוליטיקה הישראלית, תוך השמעת איומים בוטים לעבר מפלגה ערבית בישראל, היא חסרת תקדים. היא מעידה על הביטחון הרב שתנועת חמאס חשה, במיוחד לאור תמונות הניצחון של ההשתלטות שלה על הר הבית בתקופת חודש רמדאן.

ההתערבות הפומבית והגסה של סנוואר בפוליטיקה הישראלית, תוך איומים בוטים על מפלגה ערבית בישראל, מעידה על הביטחון של חמאס, במיוחד לנוכח תמונות הניצחון שלה מהר הבית

מדובר באירוע חריג מאוד. פלג אחד בתנועת "האחים המוסלמים", שהינו תנועת חמאס, מאשים פלג אחר בתנועה, שהינו מפלגת רע"ם, בבגידה והתכחשות לדת האסלאם והערביות.

יחיא סנוואר אף הרחיק לכת וכינה את חבר הכנסת מנסור עבאס במילים "אבו רע'אל של התקופה".

אבו רע'אל היה דמות ערבית שקדמה לתקופת האסלאם ומהווה סמל לבגידה.

תגובת רע"ם להאשמות סנוואר

חבר הכנסת מנסור עבאס הופתע מאוד מההתקפה עליו על ידי יחיא סנוואר, ולאחר התייעצות עם מועצת השורא שלו בזרם הדרומי של התנועה האסלאמית הוא הגיב ואמר:

"אנו דוחים את ההאשמות של יחיא סנוואר ולא חייבים לו כלום. אנו מחויבים רק לחברה הערבית שלנו כאן בארץ. השגנו יעדים רבים ומולנו עוד דרך ארוכה שעלינו לחצות למען עתיד החברה שלנו".

מפלגת רע"ם פרסמה תגובה רשמית, שבה נאמר כי היא שואבת את הלגיטימיות שלה מהחברה הערבית הפלסטינית בתוך ישראל, שתומכים בה ומצביעים עבורה בבחירות.

"היא פועלת על פי עקרונות ברורים ועל פי מצפן אחד ולא לטובת גוף כזה או אחר" נאמר בהודעת רע"ם. היא הביעה התנגדות להתערבות בענייניה ועמדותיה במיוחד אלה הקשורות בירושלים ובמסגד אל-אקצא.

מפלגת רע"ם פרסמה תגובה רשמית, שבה נאמר כי היא שואבת את הלגיטימיות שלה מהחברה הערבית הפלסטינית בתוך ישראל, שתומכים בה ומצביעים עבורה בבחירות

רע"ם טענה כי חברי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית הם יותר מכולם אלה שמתרגמים את אהבתם למסגד אל-אקצא למעשים בכך שהם משגרים אלפי אוטובוסים למסגד אל-אקצא ויוזמים עוד פרוייקטים בירושלים ובמסגד אלאקצא.

השייח' אברהים צרצור, לשעבר ראש הפלג הדרומי, שאל בדף הפייסבוק שלו:

"כיצד יחיא סנוואר מסביר את הקשר שלו עם המשטר הפשיסטי והמהפכני במצרים שטובח ב"אחים המוסלמים" וחונק את עזה?

כיצד הוא מסביר את הקשר שלו עם המשטר הנאצי בדמשק שטובח בפלסטינים ובעם הסורי?

כיצד הוא מסביר את קשר האהבה שלו עם המשטר בטהרן ששיניו נוטפות דם של מוסלמים בסוריה, עיראק ותימן? איך הוא מסביר את התיאום שלו עם ישראל, באמצעות צד שלישי, לרגיעה ברצועת עזה?".

ההתקפה הבוטה של יחיא סנוואר על רע"ם והעומד בראשה הינה המשך לביקורת של בכירים בחמאס על רע"ם, לאחר דבריו של מנסור עבאס כי הוא מכיר בעובדה שישראל היא מדינה יהודית.

נקודה חשובה נוספת שצריך לשים אליה לב היא, שההתערבות הפומבית של יחיא סנוואר בפוליטיקה הישראלית הייתה מלווה גם בקריאה גלויה לערביי ישראל לצאת נגד המדינה ולהשתמש נגדה בנשק חם ובנשק קר.

בחמאס זועמים גם על כך שיו"ר רע"ם אמר, כי הוא הודיע לעבדאללה מלך ירדן כי כל הבנה שיגיע אליה עם ישראל על הר הבית מקובלת עליו.

ההערכה בקרב רבים בחברה הערבית בישראל היא כי העובדה שיחיא סנוואר האשים את רע"ם והעומד בראשה בבגידה היא מסוכנת ועלולה לפגוע באורח קשה במעמדה בחברה הערבית. ההערכה היא כי מנסור עבאס ינסה למנף את המתקפה החמאסית על רע"ם כדי לסחוט מראש הממשלה בנט הישגים נוספים בתמורה לביטול הקפאת החברות של רע"ם בקואליציה.

ההתקפה הבוטה של סנוואר על רע"ם והעומד בראשה היא המשך לביקורת בכירים בחמאס על רע"ם, לאחר דברי מנסור עבאס כי הוא מכיר בעובדה שישראל היא מדינה יהודית

יחיא סנוואר חרג מהמדיניות שהתווה מייסד תנועת חמאס השייח' אחמד יאסין שלא להתערב בענייני ערבי ישראל ולנסות לשלבם במאבק המזויין. הוא הרשה לעצמו לצאת למתקפה על רע"ם בגלל שהוא מסוחרר מהצלחתה של חמאס במהלך מבצע "שומר החומות", מכך שהצליח לעורר את הציבור הערבי בישראל, כולל בערים המעורבות, לצאת למעשי אלימות קשים, והוא מנסה כעת לדחוף אותו לאינתיפאדה מזויינת נגד המדינה ולעקור את רע"ם מתוך הקואליציה כדי שלא תהפוך לגורם ממתן.

גורמים בחמאס אומרים כי הקדמת הבחירות בישראל משרתת את האינטרסים של יחיא סנוואר. הוא יוכל לזקוף לזכותו את הפלת ממשלת בנט.

סנוואר מעריך כי ממשלת מעבר בראשות בנט תיכנע לכל דרישותיו ותכתיביו.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 829 מילים
סגירה