בכירי הסיירת מאשימים את בר-לב באחריות למחדל שארע ב-1984 בסוריה

בלעדי בר-לב חשף אתמול כי סמ"ר ברק שרעבי ז"ל נהרג לפני 38 שנים בעת פעולה של סיירת מטכ"ל בתוככי סוריה ● מעבר להפרת החשאיות סביב המבצע, בר-לב עורר מחדש בקרב אנשי הסיירת כעסים סביב אותו אירוע ● "בר-לב לא רק אחראי על המחדל - הוא אשם בו", אומר קצין בכיר ● שחר ארגמן, שפיקד על הפינוי: "בדיעבד, לא היינו צריכים לצאת למבצע הזה" ● יפתח רייכר עתיר, שהיה הממונה על המבצעים המיוחדים באמ"ן: "בר-לב תיפקד למופת"

עמר בר-לב (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
עמר בר-לב

השר לביטחון פנים עמר בר-לב פתח אתמול (שני) תיבת פנדורה בקרב יוצאי סיירת מטכ"ל. בראיון לכאן ב', בתוכניתם של קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן, חשף השר פרטים על הלוחם סמ"ר ברק שרעבי ז"ל, שנהרג בפעולת סיירת מטכ"ל ב-1984. אותה הפעולה הייתה, אמר בר-לב, "תחת פיקודי, כשאני מפקד סיירת מטכ"ל, אי-שם עמוק בשטח סוריה".

בהבל פיו, בר-לב הרים מסך על אחת הפעולות המבצעיות החמורות והכושלות בתולדות הסיירת – פעולה שהוא הכין ופיקד עליה ישירות. האירוע גרם אז לנזקים מודיעיניים ושיבש לאורך שנים את הפעילות של גופי המודיעין והיחידות החשאיות בצבא ומחוצה לו.

מפקדים לשעבר בסיירת מטכ"ל טוענים היום בשיחות פרטיות כי בר-לב הוא האחראי העיקרי למחדל, כיוון שהוזהר שלא לצאת לפעולה בעקבות תקלות חמורות שהיו במהלך האימונים למבצע. מבחינתם, חשיפת האירוע כעת היא הזדמנות להוציא את האמת לאור על המחדל.

מפקדים לשעבר בסיירת מטכ"ל טוענים היום בשיחות פרטיות כי בר-לב הוא האחראי העיקרי למחדל, כיוון שהוזהר שלא לצאת לפעולה בעקבות תקלות חמורות שהיו במהלך האימונים למבצע

בר-לב החל לפקד על סיירת מטכ"ל במרץ 1984. בסוף אותה שנה, ב-18 בדצמבר 1984, יצא צוות של הסיירת לפעולה מאחורי קווי האויב בסוריה. בניגוד לדבריו של בר-לב, הפעולה לא הייתה עמוק בשטח, אם כי גם לא סמוך לגבול – מה שהקל על חילוץ הכוח, שהיה מסובך גם כך. זה היה המבצע המשמעותי הראשון בקדנציה של בר-לב.

סא"ל עמר בר-לב (מימין) ורס"ן עמוס בן-אברהם בתקופה שבר-לב כיהן כמפקד סיירת מטכ"ל (1983-1987)
סא"ל עמר בר-לב (מימין) ורס"ן עמוס בן-אברהם בתקופה שבר-לב כיהן כמפקד סיירת מטכ"ל (1983-1987)

מטרת המבצע ואופיו לא ניתנים לפרסום, אבל אפשר לומר כי מדובר במבצע אופייני לפעילות המודיעינית של סיירת מטכ"ל. לא מדובר באירוע דרמטי, בתוכנית התנקשות גרנדיוזית או בחטיפה של קצינים.

ביחידה מגדירים את הפעולה "נועזת במיוחד אך שגרתית". את המבצע אישרו בזמנו ראש הממשלה שמעון פרס ושר הביטחון יצחק רבין.

בראש הצוות הגרעיני שחצה את קווי האויב בדצמבר 1984 עמד יורם יצחקי. לצוות הצטרפו מומחים מקצועיים שונים. מפקד המבצע היה המפל"ג שחר ארגמן, לימים מפקד סיירת מטכ"ל בין השנים 1996-1994.

במהלך הנסיעה לעבר היעד התהפך אחד מכלי הרכב עקב נסיעה במהירות מופרזת באחד העיקולים. שרעבי, אחד הלוחמים השקטים והיעילים ביחידה, נהרג במקום. שמונה חיילים אחרים נפצעו.

במהלך הנסיעה לעבר היעד התהפך אחד מכלי הרכב עקב נסיעה במהירות מופרזת באחד העיקולים. שרעבי, אחד הלוחמים השקטים והיעילים ביחידה, נהרג במקום. שמונה חיילים אחרים נפצעו

סמל ראשון ברק שרעבי ז"ל בעת שירותו הצבאי (צילום: מתוך האתר לזכרו של ברק שרעבי)
סמל ראשון ברק שרעבי ז"ל בעת שירותו הצבאי (צילום: מתוך האתר לזכרו של ברק שרעבי)

קצינים שהיו אז בסיירת מטכ"ל טוענים כי המחדל היה כפול, וכי בר-לב הוזהר מראש. ההכנות למבצע נמשכו חודשים ארוכים, ובמהלך האימונים, כך מעיד אחד המפקדים, התהפך אחד הרכבים בדיוק כפי שהתהפך הרכב שבו מצא את מותו סמ"ר שרעבי ז"ל. באירוע הזה נפצע אחד הלוחמים.

ההכנות למבצע נמשכו חודשים ארוכים, ובמהלך האימונים, כך מעיד אחד המפקדים, התהפך אחד הרכבים בדיוק כפי שהתהפך הרכב שבו מצא את מותו סמ"ר שרעבי ז"ל. באירוע הזה נפצע אחד הלוחמים

"שבועיים או שלושה לפני המבצע ניגשו מפקדים לבר-לב ואמרו לו שעם הצוות הזה הולך לקרות אסון", סיפר אתמול לזמן ישראל מפקד בכיר וידוע לשעבר בסיירת מטכ"ל. "השניים שניגשו אליו היו ג"ש ו-ג"ל, אבל היו גם מפקדים אחרים. אצלנו ביחידה לא עושים משהו בספק, אבל בר-לב לא רצה לשמוע. בסך הכול הוא היה די חסר ניסיון באותה תקופה".

בזמן התאונה בסוריה ישב בר-לב בחפ"ק בתוך שטח ישראל יחד עם הרמטכ"ל משה לוי ומפקדים בכירים אחרים.

הבכירים בסיירת מציינים לשבח שניים: את הרמטכ"ל לוי שהורה מייד על הפסקת המבצע ופינוי הלוחמים וליווה את ההוראה בתנועה חדה בכף ידו הגדולה שסימנה "החוצה". השני הוא מפקד המבצע (היום תא"ל במיל.) שחר ארגמן שפעל בתושייה יוצאת דופן ובקור רוח והוציא את הלוחמים בשלום.

רס"ל ברק שרעבי (ראשון משמאל) בעת שירותו הצבאי (צילום: מתוך האתר לזכרו של ברק שרעבי)
רס"ל ברק שרעבי (ראשון משמאל) בעת שירותו הצבאי (צילום: מתוך האתר לזכרו של ברק שרעבי)

"ארגמן מנע את ההסתבכות. בזכותו יצאו משם בשלום. בלעדיו זה היה נגמר ביותר הרוגים ובכוחות צה"ל שנכנסים לשטח סוריה לחלץ את הפצועים", אומר הבכיר בסיירת.

"בר-לב לא אחראי על המחדל – הוא אשם בו", טוען בכיר לשעבר בסיירת מטכ"ל. "אתה לא יכול להתעלם מכל כך הרבה אזהרות ואירועים מוקדמים בשטח ולהוציא מבצע כל כך רגיש ומורכב לדרך. אנחנו יצאנו למבצע הזה כמו אדם שיושב על כיסא מתנדנד ושומע את החריקות לפני הקריסה. כל אדם אחראי היה מחליף את הכיסא.

"בר-לב לא אחראי על המחדל – הוא אשם בו. אנחנו יצאנו למבצע כמו אדם שיושב על כיסא מתנדנד ושומע את החריקות לפני הקריסה. כל אדם אחראי היה מחליף את הכיסא"

"אין בעניין הזה פשרות. זו נהיגה מבצעית בארץ אויב. ברגע שאתה עולה על ההגה כל תקלה היא קריטית ומובילה לאסון. אם היה ספק, אז אין ספק. אולי אפשר היה להחליף נהג, לשנות צוות? הרי הג'יפ עם אותו הצוות התהפך גם באימונים. אני אומר דבר פשוט. אם זה היה קורה היום, לא רק מפקד הסיירת היה הולך הביתה, גם ראש אמ"ן".

מפקד המבצע שחר ארגמן לא מרוצה מהחשיפה של בר-לב אתמול, אבל בניגוד לאחרים טוען שהמבצע היה צריך לצאת לדרך.

עמר בר-לב בעת שפיקד על סיירת מטכ"ל
עמר בר-לב בעת שפיקד על סיירת מטכ"ל

"בר-לב טעה", הוא אומר לזמן ישראל. "מה שהוא אמר לא היה לעניין. מאחורי הדברים עומדים עדיין כמה סודות שלא צריכים לדעת עליהם. אולי הוא לא התכוון. הצטערתי לשמוע, אבל אין לי מה להוסיף".

מה קרה בסוריה?
"הייתה פעולה, רצינו לעשות משהו. לא הסתדר. הצלחנו לצאת בשלום ולא לסבך את המדינה. לא השארנו שם כלום, לא עקבות, לא ציוד. עבדנו בקור רוח, בלי היסטריה. זה הרבה גם בזכות בר-לב שישב בחפ"ק. לפעמים בחפ"ק הרבה יותר לחוצים מאשר בשטח, וזה משפיע על הכול. זה לא קרה אצל בר-לב".

מפקדים בסיירת טוענים שהייתה תאונה במהלך האימונים. הם מאשימים את בר-לב במחדל.
"אני לא חושב כך. אני לא זוכר שהייתה תאונה במהלך האימונים. זה מבצע מאד מורכב. תמיד יש מעידות. במבצע הזה קפצנו שני צעדים קדימה, ואם הולכים על הסף לפעמים נופלים".

מה הלקח שלך מהמבצע?
"למדתי הרבה מהדבר הזה. היו כאן מרכיבי נועזות רבים. עשינו דברים הרבה יותר מורכבים מאז. במקרה הזה היו הרבה מרכיבי סיכון, ומשהו באמת התממש".

היחידה הייתה מוכנה למבצע בסדר הגודל הזה?
"אף פעם אתה לא מגיע למוכנות מושלמת. אין 100 אחוזים בתאריך קבוע ברגע הפעולה. זה פרויקט. אתה עושה שקלול, מוותר פה, מוותר שם. אי אפשר לוותר על כל המשימה. שילמנו מחיר יקר.

תא"ל (מיל) שחר ארגמן (צילום: צילום מסך, כאן 11)
תא"ל (מיל) שחר ארגמן (צילום: צילום מסך, כאן 11)

"בדיעבד אני אומר שלא היינו צריכים לצאת לזה. אבל תמיד אומרים שגולני יכבוש את החרמון בכל שנה יותר טוב מאשר עשה בפעם הקודמת. מי ששקל את המבצע חשב שזה מוצדק".

"בדיעבד, לא היינו צריכים לצאת לזה. אבל תמיד אומרים שגולני יכבוש את החרמון בכל שנה יותר טוב מאשר עשה בפעם הקודמת. מי ששקל את המבצע חשב שזה מוצדק"

המבצע שנכשל בסוריה גרם לזעזוע בכל יחידות המודיעין של צה"ל, בשב"כ ובמוסד. לדברי בכיר בסיירת, "הלכנו אחורה שנים ארוכות וחישבנו את המסלולים מחדש. כולם נפגעו: הסיירת, המוסד, שב"כ מבצעים, הימ"מ. נחשפו סודות ושיטות פעולה. נאלצנו לעכב ולשנות שיטות. כולם היו בהלם שנים רבות".

בר-לב נשאר לפקד על הסיירת עד לפברואר 1987. במהלך התקופה הזו הוא נדרש לשקם את היחידה, ולפי העדויות הצליח בכמה היבטים חשובים. אחרי המבצע שנכשל, עדיין במהלך הקדנציה של בר-לב, יצאה היחידה לעוד מבצע מורכב אחד שלא ניתן לפרסום. "הפעם השיטה הצליחה, אבל התוצאה עדיין שנויה במחלוקת", מסכם גורם בסיירת את הפעילות הזו.

מי שנחשב למשקם האולטימטיבי של סיירת מטכ"ל אחרי המחדל בסוריה הוא המפקד שהגיע מייד אחרי בר-לב, משה (בוגי) יעלון, לימים הרמטכ"ל ושר הביטחון. יעלון סירב אתמול להתייחס לדברים של בר-לב.

סמל ראשון ברק שרעבי ז"ל (צילום: מתוך האתר לזכרו של ברק שרעבי)
סמל ראשון ברק שרעבי ז"ל (צילום: מתוך האתר לזכרו של ברק שרעבי)

סמ"ר ברק שרעבי נקבר בבית העלמין הצבאי בנס ציונה.

החשיפה של בר-לב גרמה אתמול לסערה גדולה בקרב בני המשפחה ובתוך היחידה. בהתכתבויות הפנימיות של המפקדים הם ביקשו לפרסם קול קורא כדי להרגיע את הרוחות.

ארגמן, מפקדו הישיר של שרעבי בזמן המבצע, אמר לזמן ישראל על הלוחם שנפל כי "ברק היה חייל מצוין. הוא היה בכוח שיצא למבצע בגלל יכולות מיוחדות שהיו לו, שאותן אני לא יכול לחשוף".

"זו לא הייתה פליטת פה"

השר לביטחון פנים עמר בר-לב העדיף שלא להגיב על הטענות נגדו והפנה את זמן ישראל אל תא"ל (מיל.) יפתח רייכר עתיר, שהיה הממונה על המבצעים המיוחדים באמ"ן בתקופת המבצע בסוריה.

"המבצע הוכן כמו כל המבצעים בסיירת ויצא לדרך כאשר היה מוכן", רייכר עתיר אמר לזמן ישראל. "אנחנו לא יוצאים למבצע שאינו מוכן. זה לא מבצע אנטבה שיש שם חטופים שמחכים שישחררו אותם.

"לא ידוע לי על תאונה שהייתה באימונים שקדמו למבצע. אם זה היה אירוע חשוב הייתי זוכר אותו. יש תקלות בהכנות, יש בעיות ופותרים אותן. קרל פון קלאוזביץ כבר אמר ש'אף פעם לא יוצאים מוכנים למלחמה'".

רייכר עתיר ישב בחפ"ק הצה"לי בזמן המבצע ליד בר-לב והקצינים הבכירים האחרים. לדבריו, "בר-לב תיפקד למופת וניהל מצוין את כל ההתנהלות ליד כל הגנרלים, שכל אחד אומר דבר אחר".

ובניגוד למפקד המבצע שחר ארגמן, רייכר עתיר טוען כי חשיפת המבצע בסוריה הייתה במקום: "המבצע הזה היה ידוע לכולם מזה שנים. עכשיו כולם יודעים באופן רשמי שזה קרה בסוריה. זה טוב למדינה, זה טוב גם למשפחה. זו לא הייתה פליטת פה של בר-לב. זה היה מכוון, וטוב שכך".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
ברלב לא נפל רחוק מהעץ של אביו שבנה את קו ברלב וגרם למותם של אלפי חיילים ישראלים בדוקטרינה הסובייטית שנבנתה על גדות תעלת סואץ. כבנו של רמטכ''ל הוא מונה באמצעות ויטמין P מחוזק למפקד סיירת... המשך קריאה

ברלב לא נפל רחוק מהעץ של אביו שבנה את קו ברלב וגרם למותם של אלפי חיילים ישראלים בדוקטרינה הסובייטית שנבנתה על גדות תעלת סואץ.
כבנו של רמטכ"ל הוא מונה באמצעות ויטמין P מחוזק למפקד סיירת מטכ"ל – והתוצאה העגומה מאוד לפניכם.

אז מה היה לנו? בכירים, בעילום שם, טוענים וזוכרים שבר לב לא קיבל החלטות נכונות ותיפקד רע ושג'יפ התהפך באימון. קצינים אחרים, בשם מלא, חושבים שעומר תיפקד מעולה ולא זוכרים ג'יפ שהתהפך. מה ל... המשך קריאה

אז מה היה לנו? בכירים, בעילום שם, טוענים וזוכרים שבר לב לא קיבל החלטות נכונות ותיפקד רע ושג'יפ התהפך באימון. קצינים אחרים, בשם מלא, חושבים שעומר תיפקד מעולה ולא זוכרים ג'יפ שהתהפך. מה למדים מ"התחקיר" של זמן ישראל? כלום. בעניין הצנזורה. מי שידע לא חידשו לו. מי שלא ידע דבר, כמוני, למד מדברי השר בר לב כי ברק שרעבי ז"ל נפל, בשנת 1984, בסוריה ולא "סתם" מעבר לקווי אויב. זה ותו לו. זה מידע שיסייע לאויב בשנת 2022? איזה שטויות

עוד 1,304 מילים ו-6 תגובות
סגירה