יש מי שמעלים עצמם באש במצוקתם ויש מי שנאחזים בזיקוקי דינור

שלט חוצות בפתח תקווה – זיקוקים עושים טריגר להלומי קרב
שלט חוצות בפתח תקווה - זיקוקים עושים טריגר להלומי קרב

"טיפול של שנה יכול להיהרס בחמש דקות של זיקוקי דינור, שמחזירים אותם לשדה הקרב", כך סיפר לי מוטי, אב להלום קרב שחייו השתנו ללא היכר מאז מבצע צוק איתן. מן הראוי שמתנגדי היוזמה לביטול זיקוקי הדינור, שעלתה השנה לכותרות ועוררה דיון ציבורי נרחב – יבינו מה עומד על הכף כאן. מה עושות כמה דקות של רעש עז של פיצוצים ואורות צבעוניים ומשמחים – להלומי הקרב וללוחמים נפגעי פוסט טראומה.

"טיפול של שנה יכול להיהרס בחמש דקות של זיקוקי דינור, שמחזירים אותם לשדה הקרב", כך אומר מוטי, אב להלום קרב שחייו השתנו ללא היכר מאז מבצע צוק איתן.

גילוי נאות: מזה שנים אני בעד ביטול הזיקוקים מסיבות אחרות. אני סבור כי בתקציב לזיקוקים ניתן לסייע לאנשים שזקוקים לכך, לחזק את מערכות הבריאות והרווחה ועוד.

ולנטולי האמפתיה לסבלם של בני אדם, חשוב לציין כי הזיקוקים מבהילים גם את בעלי החיים. מדי שנה מדווחים על לא מעט בעלי חיים שבורחים מבתיהם למשמע הפיצוצים. וכן, הזיקוקים גורמים לזיהום אוויר, אמנם זניח, אך עדיין כל תוספת של זיהום מיותרת.

ועדיין, כל זה מתגמד לעומת החוב שלנו כחברה ששואפת לערבות הדדית כלפי נפגעי הלוחמים שחזרו פצועים נפשית ולהלומי הקרב שסיכנו את חייהם עבורנו.

הלומי הקרב ומשפחותיהם משלמים מחיר כבד במשך השנה כולה, אך ביום העצמאות המחיר הופך כבד מנשוא. קולות הנפץ הרועמים של הזיקוקין מעירים מחדש את כל הפחדים ומוראות הקרב שהם מנסים כל כך לשכוח.

זיקוקים בתל אביב (צילום: פלאש90)
זיקוקים בתל אביב (צילום: פלאש90)

יש בהם כאלה שכל מטח של זיקוקים מחזיר אותם לשדות הקרב ולרגעים שיצרו אצלם את הטראומה שצילקה אותם או הרסה את חייהם.

"יש היום 55,000 נכי צה"ל שעוברים טיפולים בבית הלוחם, בארץ ובחו"ל", מספר מוטי. "טיפול של שנה בחייל כזה יכול לרפא אולי 5% מ-100% מהסבל שלו, ב-5  דקות האלו העלית לו את הסבל הזה ל-200%".

הלומי הקרב ומשפחותיהם משלמים מחיר כבד תמיד, אך ביום העצמאות הוא כבד מנשוא. קולות הנפץ הרועמים מעירים את הפחדים ומוראות הקרב

הלום קרב שעמו שוחחתי סיפר לי:

"לא ביקשנו שיבטלו את הזיקוקים. ביקשנו לבטל את הפיצוצים. יש זיקוקים שקטים ואפשר לשלם קצת יותר על זיקוקים ולקבל זיקוקים שלא משמיעים את קולות הנפץ. אפשר לעשות גם מופע דמוי זיקוקים מלייזר. יש המון פתרונות בשנת 2022 שלא מכריחים אנשים להתמודד עם תחושה של קרב, פיגוע, צבע אדום. זה לא רק הלומי קרב, יש כל כך הרבה אוכלוסיות שסובלות מזה. הבנת הרשויות הציבוריות לנושא רעש הזיקוקים ושימוש בזיקוקים שקטים או ביטול מופעי הזיקוקים היא כורח המציאות של חיים במדינה שלנו. אנו הלומי הקרב הסובלים מהנושא כבר שנים קוראים לכל הרשויות להבין להכיל ולכבד ולהזמין ספקי זיקוקים שקטים שיאפשרו גם לנו לצאת עם המשפחות ולחגוג את ימי העצמאות, במקום לשבת בבתים לבד גם בימי חג זה".

חבל שרק סבלו הנורא של איציק סעידאן, שהגיע לייאוש גמור מהמדינה שהזניחה את קורבנות המלחמה מסוגו ומטיפולו הלקוי של משרד הביטחון בהם העלה את הנושא למודעות הציבורית. חבל שרק נסיונו להקריב את חייו ולהצית עצמו מול משרד הביטחון – הצליחו לגרד את חומת האדישות והציפו את מצוקתם. ועדיין, הסבל רחוק מלהפתר. אחריו עוד שישה הלומי קרב חזרו על המעשה המחריד, כפי שכתבתי כאן בעבר. 

ציוץ של ינון מגל
ציוץ של ינון מגל

התגובות לבקשתם של הלומי קרב הכעיסו אותי וגרמו לי לעצב רב. תגובות שקושרות את בקשתם לפגיעה ביהדות, במסורת (הסינית?), בסמלי המדינה או ברוח החג – מביכות.

הגדיל לעשות ינון מגל שכבר הצטלם עם ח"כ עמיחי שיקלי וכנראה יצטרף למפלגתו המתגבשת. מגל קשר את בקשת החיילים להתחשבות במצוקתם, אחרי שנים בהן סבלו בדממה, בבדידות ובהסתגרות – לביטול תערוכות של צה"ל, נפנוף בדגלים או ביטול המצעד הצבאי. אנשי ימין אחרים שדיברו איתי אמרו לי דברים כמו "שישימו אוזניות או אטמי אזניים". זו אטימות רגשית ששברה את ליבי.

התגובות לבקשתם של הלומי קרב הכעיסו אותי וגרמו לי לעצב רב. תגובות שקושרות את בקשתם לפגיעה ביהדות, במסורת (הסינית?), בסמלי המדינה או ברוח החג – מביכות

אותם תומכי נתניהו, שתופסים לא פעם בעלות על ביטחון ישראל ומדברים בשמם של לוחמי צה"ל, מתנהגים בכפיות טובה לאותם לוחמים שסיכנו את חייהם עבורם וחזרו פצועים נפשית. כעת מובן מדוע הלומי הקרב הודיעו השבוע על הקמת מפלגה חדשה שתורכב מנכי צה"ל ומהלומי קרב. יש מי שמבעירים את עצמם באש ויש מי שנאחזים בזיקוקים. הגיע הזמן לקצת פרופורציות.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 632 מילים
סגירה