הפצעים והצלקות מהמפגשים האלימים עם השוטרים עדיין מלווים אותי

קובי יעקובי ונירון מזרחי (בגבו) (צילום: בן כהן ומגאפון ניוז)
בן כהן ומגאפון ניוז
קובי יעקובי ונירון מזרחי (בגבו)

מחאת בלפור הגיעה לסיומה והתפזרה באירוע השיא של הקמת הממשלה, לפני כמעט שנה, ב-13.6.2021. כאחד שהיה שם, חלק מ"הגרעין הקשה", מהצעירים שהובילו והניעו את גלגלי המחאה, הפצעים והצלקות מהמפגשים האלימים עם שוטרי משטרת ישראל, ומחוז ירושלים בפרט, מלווים אותי עד היום.

כאחד שהיה שם, חלק מ"הגרעין הקשה", מהצעירים שהובילו והניעו את גלגלי מחאת בלפור, הפצעים והצלקות מהמפגשים האלימים עם שוטרי משטרת ישראל, ומחוז ירושלים בפרט, מלווים אותי עד היום

והן מגיעות בצורה הכי מכאיבה שלהן, בימים בהם מתרחשים אירועים כמו זה שחווינו בשבוע שעבר. המפכ"ל, קובי שבתאי, ביחד עם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, החליטו לקדם את קובי יעקובי לדרגת תת ניצב, ובכך למנות אותו לתפקיד המכובד כמפקד מרחב ציון.

קובי יעקובי שירת עד עתה בדרגת ניצב משנה, כמפקד תחנת מוריה שבתלפיות, ובמסגרת תפקידו היה אחראי על ההפגנות בבלפור. יעקובי, הלכה למעשה, פיקד על כלל הכוחות המשטרתיים בשטח, ועל כלל המעצרים והחקירות שהתבצעו במסגרת המחאה.

יעקובי הוא השוטר שהזמין מפגינים ומפגינות למפגשים, בשלהי קיץ 2020, כדי לנסות לדלות מהם פרטים לגבי מפגינים אחרים ולגבי הפגנות מתוכננות, בשיטות שמזכירות יותר ריגול סובייטי בברית המועצות של סטלין. שיטות שמעודדות אנשים להלשין אחד על השני.

יעקובי הוא השוטר שאחראי על הפינויים האלימים מכיכר פריז, לרבות שימוש לא פרופורציונלי בכוח, פרשים וסוסים, בתוך קהל של אלפי מפגינים למען הדמוקרטיה, מכת"ז (מכונית התזה – משאית שיורה סילוני מים) ממרחק קרוב ולא חוקי שהובילו לפציעות חמורות, אגרופים, חניקות ומכות. פשוט מכות.

יעקובי אחראי לפינויים האלימים מכיכר פריז, לרבות שימוש לא פרופורציונלי בכוח, פרשים וסוסים בין אלפי מפגינים, מכת"זית ממרחק קרוב ולא חוקי שהוביל לפציעות חמורות, אגרופים, חניקות ומכות. פשוט מכות

יעקובי הוא השוטר שאחראי על רדיפה אישית של מפגינים, ביניהם אני, אשר הוא ופקודיו סימנו כ"מובילים" ו"מסיתים". הרדיפה המכוערת הזו מתאימה יותר למשטרים דיקטטורים-פשיסטיים, בהם המשטרה מפעילה כוח וכלים לא סבירים ולא מידתיים נגד אזרחים שומרי חוק.

מכתזית פוגעת בראש של מפגין, צילום מסך מתוך סרטון בציוץ של אחיה שץ
מכתזית פוגעת בראש של מפגין, צילום מסך מתוך סרטון בציוץ של אחיה שץ

הרדיפה כללה, בין היתר, מעצרי שווא, חקירות הפחדה ארוכות (8 שעות!) במשרדי ימ"ר ירושלים והמחלק לפשעים חמורים (המחלקה שחוקרת בדרך כלל עולם תחתון, רצח, אונס וכו'), מעצרי מנע, מעקב בלתי נתפס אחרינו ברשתות החברתיות, הצמדת שוטרים סמויים בכל הפגנה, והשקעה לא מידתית של כספי ציבור ושעות עבודה של שוטרים. כל זאת רק בשביל לדכא מחאה ולהפחיד אזרחים ישרים והגונים ללא שום עבר פלילי.

יעקובי הגדיל לעשות, וכינה אותנו "כנופיה", ואף התייחס אלינו ככאלה.

יעקובי הוא גם אותו השוטר שהעיד והגן בבית המשפט על חברו השוטר ניסו גואטה, שהכה באגרופים וחנק מפגינים באחת ההפגנות בהן משטרת ירושלים החליטה להפעיל, שוב, כוח לא מידתי ולא סביר על אזרחים שומרי חוק.

יעקובי הוא גם המפקד הישיר של רב פקד ליאור בן שלום, ראש לשכת החקירות של תחנת מוריה, שהיה אחראי על "תיק בלפור", ונשלח פעם אחר פעם לבית המשפט כדי לנסות להפליל ולהעליל על מפגינים שנעצרו בהפגנות.

יעקובי הוא גם השוטר שהעיד והגן בביהמ"ש על חברו השוטר ניסו גואטה, שהכה באגרופים וחנק מפגינים באחת ההפגנות בהן משטרת ירושלים החליטה להפעיל, שוב, כוח לא מידתי ולא סביר על אזרחים שומרי חוק

ובעיקר, יעקובי הוא מפקד תחנת מוריה, שקיבל פקודות מניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים בזמן ההפגנות. ידיד תועד כשהוא מקבל הוראות מאמיר אוחנה, השר לביטחון פנים בממשלת נתניהו. יש הקלטות ברורות של אוחנה, מורה לאותו ניצב דורון ידיד להשתמש בכוח לא מידתי, כולל בקנסות כספיים כבדים על מנת לדכא את מחאת בלפור ולהשאיר את נתניהו בשלטון. ניגוד עניינים מובהק שנדמה כי כלל לא הפריע ליעקובי.

למען הפרופורציות, אזכיר לכם שבמהלך שנת מחאת בלפור, רק בירושלים, בוצעו למעלה מ-400 מעצרים ועיכובים, ומתוכם הוגשו מספר זעום של כ-10 כתבי אישום זניחים. בנוסף, חולקו אלפי דוחות בסך מאות אלפי שקלים, הרבה מהם בוטלו כלא היו.

כל זה מלמד אותנו על הרדיפה השיטתית של אזרחים שומרי חוק. הרדיפה, לא רק שהייתה מיותרת ופסולה, אלא גם לא הצליחה לדכא את המחאה, שהשיגה בסופו של דבר את מטרתה, החלפת שלטון נתניהו. וזה כבר מצביע על הכישלון של יעקובי והתחנה עליה פיקד.

במהלך שנת מחאת בלפור, רק בירושלים, בוצעו למעלה מ-400 מעצרים ועיכובים, ומתוכם הוגשו מספר זעום של כ-10 כתבי אישום זניחים. בנוסף, חולקו אלפי דוחות בסך מאות אלפי שקלים שרובם בוטלו

בנוסף, פעולות המצור שהביאו למעצרים רבים ומפורסמים של עשרות מפגינים, תפסו את המשטרה פעם אחר פעם "עם המכנסיים למטה", לפי דבריו של רפ"ק ליאור בן שלום באחת מהופעותיו בבית המשפט. מתוך תחושה של פגיעה באגו, הוכו ונעצרו מפגינים. זהו עולם גברי, ישן ואלים, בו גברים חמושים מכף רגל ועד ראש עומדים מול מפגינים ומפגינות עם זמבורה.

הרשימה עוד ארוכה, כמו גם הסיבות לכך שקידומו של יעקובי הוא צעד פסול, רבות מאוד.

הקידום הזה מצביע על ההמשך הישיר של קו השקר והאלימות האנטי-דמוקרטי בו משטרת ישראל פועלת. האמון היום במשטרת ישראל נמצא בשפל, בעיקר בגלל שוטרים כמו קובי יעקובי.

ושלא תטעו, השר עמר בר-לב, שלמחאת בלפור חלק גדול בעובדה שהוא מחזיק בתיק לביטחון פנים, יכול היה למנוע ולעצור את הקידום הזה, אך ניכר שלא רק שהוא עבר לו מתחת לאף, אלא שהוא לקח בו חלק פעיל.

וזו הנקודה המדאיגה ביותר, שכן ממשלת השינוי בוחרת להמשיך ולתת לשוטרים שסרחו כוח, תפקידים מובחרים וחשובים, ובעצם את האישור להמשיך לפעול באותה הצורה.

ממשלת השינוי חבה את קיומה, בין היתר, למחאת בלפור, שפעלה בתנאים קשים, מול משטרה ומשטר עוינים שרודפים אחרי מפגינים, ופוגעים בזכויות יסוד בדמוקרטיה שלנו. ממשלת השינוי לא צריכה לקדם את אותם השוטרים, אלא להעמיד אותם לדין.

במקום לבדוק ולבקר את קובי יעקובי על חלקו בדיכוי האלים והלא דמוקרטי של מחאת בלפור, ממנים אותו למפקד מרחב ציון.

זו הנקודה המדאיגה ביותר, שכן ממשלת השינוי בוחרת להמשיך ולתת לשוטרים שסרחו כוח, תפקידים מובחרים וחשובים, ובעצם את האישור להמשיך לפעול באותה הצורה

המסר שיוצא מפעולה כזו, לשוטרים זוטרים, ולחברה הישראלית, הוא שהאלימות משתלמת. אין דין ואין דיין, ובוודאי שאין השלכות לפעולות האלימות והלא חוקיות של שוטרים דוגמת יעקובי. זו התנהלות פסולה ומושחתת, שאומרת רבות על המדינה שלנו.

נירון מזרחי, בן 27, יליד כפר מסריק, מתגורר בתל אביב. סטודנט שנה א׳ לתואר ראשון בחינוך והוראת היסטוריה ומקרא. מהפעילים הבולטים במחאת בלפור. אוהב את הארץ הזו וחרד לעתידה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
נירון יקר, בתור משתתפת במעגל השלישי בערך של המחאה, יש לי הערכה עצומה לכם, לחבורה המובילה, ולך - ששילמת מחיר אישי כבד על הזכות הבסיסית להפגין. אפשר היה לצפות שהמשטרה ומשרד הבט"פ יפיקו ל... המשך קריאה

נירון יקר, בתור משתתפת במעגל השלישי בערך של המחאה, יש לי הערכה עצומה לכם, לחבורה המובילה, ולך – ששילמת מחיר אישי כבד על הזכות הבסיסית להפגין.
אפשר היה לצפות שהמשטרה ומשרד הבט"פ יפיקו לקחים מההתנהגות השערורייתית כלפי המפגינים. המצב בו המפכ"ל ממשיך להגן על שוטרים שנהגו באלימות, וששיקרו, הוא בלתי נסבל. נמשיך להילחם למען ימים טובים יותר.

עוד 890 מילים ו-2 תגובות
סגירה