יום טוב כלפון בכנסת, 15 במרץ 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

כלפון נפל קורבן לפרנויות של בנט

אתמול בלילה פינה יום טוב כלפון את חדרו בכנסת ונסע בעצב לביתו ● כלפון היה אחד הח"כים הנאמנים ביותר בימינה ובסביבתו מרגישים שראש הממשלה עשה לו עוול ● בנט מצדו מנסה לתקן את המצב על ידי מינוי ניר אורבך לשר לענייני התיישבות ● הבעיה: התפקיד הובטח ליו"ר הבית היהודי חגית משה ● היא אינה רוצה בו, אבל היא גם לא מעוניינת שיריבה אורבך יקבל את הכיסא ● פרשנות

עד חצות הלילה אמש (ראשון), שהה יום טוב כלפון בחדרו בכנסת, בקומה התחתונה שנקראת קומת ההילטונים. כלפון ארז בעצב רב את מטלטליו, הכניס ספרים ותמונות לתוך קרטונים, אסף מסמכים מהמגירות וסחב את הכול למכונית בכמה נאגלות.

מהחניון הכנסת, כלפון נסע לביתו בשכונת ארנונה בירושלים. כלפון יחזור אולי למשכן עוד היום כדי להשתתף בישיבת סיעת ימינה, אבל לא כחבר כנסת מן המניין אלא כאזרח רגיל.

כמה שעות קודם לכן נכנסה לתוקף ההתפטרות של מתן כהנא, שעזב את תפקידו כשר וחזר לכנסת בתוקף החוק הנורווגי במקומו של כלפון. בליץ-קריג כזה לא נראה במקומותינו הרבה זמן – היום אתה חבר כנסת ובתוך שעתיים אתה מודח והולך הביתה.

כלפון, שעד לרגע זה שובר את הראש על הסיבות למהלך המשולב של ראש הממשלה נפתלי בנט והשר המתפטר כהנא, מצא את עצמו גם במצב אישי לא פשוט, חושב על מה הוא יעשה עם עצמו בימים הקרובים ובכלל.

כלפון, שעד לרגע זה שובר את הראש על הסיבות למהלך המשולב של בנט וכהנא, מצא את עצמו גם במצב אישי לא פשוט, חושב על מה הוא יעשה עם עצמו בימים הקרובים ובכלל

כלפון, רק בן 35, עזב לפני שנה את עבודתו במשרד עורכי הדין היוקרתי גולדפרב-זליגמן בתל אביב. הוא נכנס לכנסת במסגרת החוק הנורווגי, עד שבנט החליט "להדק את השורות", כדבריו, ולזרוק אותו מתוך שיקולים לא באמת ברורים.

ראש הממשלה נפתלי בנט וח"כ יום טוב כלפון בכנסת, 5 בינואר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ראש הממשלה נפתלי בנט וח"כ יום טוב כלפון בכנסת, 5 בינואר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

כלפון היה אחד מחברי הכנסת הנאמנים ביותר של ימינה. הוא תמיד סירב להיפגש עם לוכדי העריקים של הליכוד, יריב לוין ויואב קיש, אפילו לא לשיחת מסדרון. כלפון, חובש כיפה, נמנע אפילו מפגישה עם רבנים מהימין, כדי שלא יעבירו לו מסרים דתיים שיעמידו אותו במבחן.

בפני משפחתו ובני חבריו התלונן כלפון על העוול שנעשה לו. בכל מקום עבודה אחר, כך אמר להם, אתה מקבל לפחות התראה של שלושה חודשים, מאפשרים לך להתארגן, מעניקים לך מצנח זהב לפעמים. בפוליטיקה זורקים אותך מהמטוס בדחיפה אחת, אפילו בלי מצנח.

בפני משפחתו ובני חבריו התלונן כלפון על העוול שנעשה לו. בכל מקום עבודה אחר, כך אמר להם, אתה מקבל לפחות התראה של שלושה חודשים, מאפשרים לך להתארגן, מעניקים לך מצנח זהב לפעמים

כלפון אכל אותה פעמיים. גם היה חבר הכנסת הכי צייתן (שמו מעולם לא הוזכר בקומבינה כמו זו שמייחסת לניר אורבך, אביר קארה ועידית סילמן פילוג אפשרי והצטרפות לליכוד), ועכשיו הוא נקרא לשלם את המחיר על הפרנויה של בנט.

ואכן, הכול הלך כל כך מהר. ביום חמישי שעבר קרא בנט לכלפון ללשכתו. כלפון לא רצה להאמין גם בחלומותיו הרעים שהוא יצא ממשרד ראש הממשלה עם מכתב התפטרות מהכנסת. בנט דיבר איתו על כהנא ואמר שהוא רוצה אותו לידו בכנסת.

בנט לא אמר מילה לכלפון על חוסר נאמנות או משהו. הוא גם לא העיר לכלפון על העלייה שלו להר הבית ביום העצמאות, או על ההצבעות מהן נעדר ביום רביעי שעבר. בנט ידע שהיה אז רוב לקואליציה ואפילו הוא נעדר מאחת ההצבעות.

ח"כ יום טוב כלפון מימינה עולה להר הבית ביום העצמאות, 5 במאי 2022 (צילום: חשבון הטוויטר של יום טוב כלפון)
ח"כ יום טוב כלפון מימינה עולה להר הבית ביום העצמאות, 5 במאי 2022 (צילום: חשבון הטוויטר של יום טוב כלפון)

עד לרגע האחרון ניסה כלפון לשכנע את בנט שהוא טועה. שום דבר לא עזר. בנט הבטיח שיעשה את הכול להחזיר אותו לכנסת, אבל זה הליך מורכב ואפילו בדיוני שכלפון לא יכול לבנות עליו.

בשלב מסוים, אחרי שיצא מהלשכה, שקל כלפון להתקשר לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ולבקש את עזרתו. ברגע האחרון נמלך בדעתו, ואולי טעה. לפיד לפעמים הוא הרבה יותר מענטש מהפוליטיקאים הציניים של הציונות הדתית. גם אם לפיד היה בסוד ההדחה של כלפון, ואפילו הסכים לה בשתיקה, הוא היה יכול למנוע אותה ברגע האחרון.

בשלב מסוים שקל כלפון להתקשר לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ולבקש את עזרתו. ברגע האחרון נמלך בדעתו, ואולי טעה. לפיד הוא הרבה יותר מענטש מהפוליטיקאים הציניים של הציונות הדתית

אבל זה לא קרה, ואנחנו נכנסים לתהליך מוזר גם בסטנדרטים של הממשלה הסופר לחוצה הזו. אתמול תפס כהנא את מקומו של כלפון בכנסת. עכשיו הוא מתחיל בתהליך הפוך וחוזר בהדרגה לעמדה המיניסטריאלית שלו.

היום תאשר הממשלה במשאל טלפוני את מינויו של כהנא כסגן שר. עכשיו צריך להחזיר אותו לתפקידו כשר, אבל לצורך העניין צריך רוב בכנסת. למי פונים? לחברת ימינה עידית סילמן, שפרשה לפני חודש וחצי מראשות הקואליציה, אבל נשארה חברת ימינה.

אתמול (ראשון) אנשי בנט לחצו על סילמן לתמוך במינוי המחודש של כהנא אבל לטענתם, לפי שעה היא מסרבת. סילמן עצמה לא הגיבה לדברים.

היום תתכנס בלשכתו של ראש הממשלה בכנסת הסיעה המפורקת של ימינה. כלפון התבקש לבוא, אבל ספק אם יגיע למשכן ויאלץ לברוח שם מכלי התקשורת שירדפו אחריו בין הקומות. הוא יישאר בימינה כל עוד קיים הסיכוי התיאורטי שיחזור לכנסת.

חגית משה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
חגית משה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בשיחות הפנימיות שהתנהלו אתמול בלשכת ראש הממשלה עלה התסריט הבא: לממשלה יש משרד לענייני התיישבות שלא מאויש. לפני הבחירות המשרד הובטח לחגית משה, יו"ר הבית היהודי, כדי שלא תרוץ עם בצלאל סמוטריץ' והציונות הדתית.

משה לא מעוניינת בתפקיד שר. חשובה לה העבודה בעיריית ירושלים, שם היא משמשת כסגנית ראש העיר וגם יו"ר סיעת הבית היהודי במועצה.

עכשיו רוצים בימינה להעביר את המשרד לענייני התיישבות לניר אורבך, ואז הוא יתפטר מהכנסת, ובמקומו ייכנס אחד, יום טוב כלפון. אבל משה מסרבת לדיל הזה. אורבך התמודד מולה על תפקיד יו"ר הבית היהודי והפסיד, אחר כך פרש לימינה, ומאז היחסים ביניהם לא משהו. כך לפחות טוענים הבכירים בימינה.

עכשיו רוצים בימינה להעביר את המשרד לענייני התיישבות לניר אורבך, ואז הוא יתפטר מהכנסת, ובמקומו ייכנס אחד, יום טוב כלפון. אבל חגית משה מסרבת לדיל הזה

אפשר להגיד גם במלים אחרות: עתידה של הממשלה הזו לא נקבע היום רק במועצת השורא, אלא גם במועצת העיר ירושלים.

ההסכם בין נפתלי בנט וחגית משה מה-22 בינואר 2021
ההסכם בין נפתלי בנט וחגית משה מה-22 בינואר 2021

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 819 מילים ו-2 תגובות
סגירה