מחמוד עבאס וג'ו ביידן אחרי פגישתם ברמאללה, 10 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
AP Photo/Bernat Armangue

התקוות הגדולות שהפלסטינים תלו בביידן התנפצו לרסיסים

בכירים ברמאללה מתוסכלים מכך שנשיא ארה"ב עדיין לא עמד בהבטחת הבחירות שלו לפתוח מחדש את הנציגויות הדיפלומטיות בירושלים ובוושינגטון – אבל שמחים על שינוי הנרטיב בנושא פתרון שתי המדינות ● "הייתה הרגשה שארה"ב חזרה למשחק", אומר גורם פלסטיני לזמן ישראל, "אבל שום דבר לא השתנה"

גל של אופוריה שטף את רמאללה כשג'ו ביידן נבחר לנשיא ארצות הברית בנובמבר 2020. גורמים פלסטינים אמרו שהסיבה לכך קשורה לסוף עידן דונלד טראמפ ולאו דווקא לחזרת הדמוקרטים לבית הלבן, זאת על רקע השפל ההיסטורי ביחסים שבין ארה"ב לבין הפלסטינים בעידן הרפובליקאי.

רמאללה ניתקה את יחסיה עם וושינגטון לאחר שטראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל ב־2017. בתגובה לכך הפסיק הנשיא הרפובליקאי את הסיוע לפלסטינים וסגר את הנציגות הפלסטינית בוושינגטון ואת הקונסוליה האמריקאית בירושלים ששימשה כשגרירות פלסטינית בפועל.

אולם, ביידן הבטיח במסע הבחירות שלו להפוך את המהלכים הללו, מה שגרם לרמאללה להאמין שארבע השנים הבאות עשויות להוביל להזדמנויות חדשות. עתה, שנה וחצי אחרי שנבחר ביידן לנשיאות, כבר לא נותר דבר מאותה התקווה.

ארבעה גורמים פלסטינים שונים אמרו לזמן ישראל שהם כבר לא מאמינים שארצות הברית תוכל לממש את הבטחותיה, ועל אחת כמה וכמה לפתוח ביוזמות אמיצות לפתרון הסכסוך. התלונה העיקרית שלהם קשורה בקונסוליה בירושלים, שארצות הברית טרם פתחה מחדש על רקע התנגדות ישראל.

הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
בניין הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית בירושלים, מרץ 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

גורמים בממשל האמריקאי הצהירו אומנם שהנושא עדיין נמצא על סדר היום שלהם, אך בשיחות סגורות הם מודים שהם לא מתכוונים לפעול בניגוד לרצונה המפורש של בעלת בריתם הוותיקה.

ביידן אמור להגיע לביקור מדיני בישראל בחודש הבא ולקפוץ גם לגדה המערבית כדי להיפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. אולם, ברמאללה לא אופטימיים

ביידן אמור להגיע לביקור מדיני בישראל בחודש הבא ולקפוץ גם לגדה המערבית כדי להיפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. אולם, ברמאללה לא אופטימיים לגבי האפשרות שוושינגטון תשנה את סדר העדיפויות בעקבות כך.

"אנחנו עדיין מחכים שהממשל האמריקאי יקיים את הבטחותיו. עכשיו, בייחוד על רקע המשבר באוקראינה, ארצות הברית לא תקדם שום צעדים מוחשיים, קונקרטיים", אומר בכיר אש"ף אחמד מג'דלאני.

בתגובה לאמור לעיל, גורם אמריקאי שביקש להישאר בעילום שם אמר שהוא מבין את התסכול של רמאללה ומדגיש שוושינגטון "עושה את המיטב שביכולתה במצב הנתון".

השרים עיסאווי פריג' וניצן הורוביץ ממרצ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 2 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג')
השרים עיסאווי פריג' וניצן הורוביץ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 2 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג')

אותו גורם הסביר שהממשל בוושינגטון הצליח, למרות ההנהגה הפלסטינית החלשה והקואליציה השברירית בישראל, לשכנע את ירושלים לנקוט שורה של צעדים לייצוב הכלכלה הפלסטינית ולחיזוק הרשות הפלסטינית. "העמדה שלנו בנושא פתרון שתי המדינות היא לא רק רטורית".

תקווה בלי שינוי

בזמן שנראה כי הקונסוליה בירושלים ונציגות אש"ף בוושינגטון לא עומדות להיפתח מחדש, ביידן דווקא מיהר לקיים את הבטחתו לחדש את הסיוע ההומניטרי לפלסטינים בהיקף של יותר מ־500 מיליון דולר.

הוא אף החיה את הרטוריקה האמריקאית בנושא פתרון שתי מדינות, גם אם טען שהצדדים לא מוכנים כרגע למשא ומתן להשגת הסדר כזה. ביידן גם חידש את ההתנגדות האמריקאית להרחבת ההתנחלויות, גם אם תגובתו למהלכים האלה נותרה רטורית בלבד.

בכל זאת, הצעדים הללו קנו לו מידה של רצון טוב מצד הרשות הפלסטינית, שלא פתחה במאבק כשנודע להם מפי גורמים אמריקאים שהם מתכוונים לעכב את פתיחתה המחודשת של הקונסוליה עד שהממשלה הישראלית החדשה תעביר את התקציב, שאכן עבר בנובמבר האחרון.

דונלד טראמפ ומחמוד עבאס, 2017 (צילום: (AP Photo/Evan Vucci)
דונלד טראמפ ומחמוד עבאס, 2017 (צילום: (AP Photo/Evan Vucci)

"הייתה סבלנות מסוימת כלפי עיתוי הביטול [של הצעדים של טראמפ], אבל ארצות הברית הפרה את לוח הזמנים שלה עצמה", אומר גורם פלסטיני ומציין שמזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הודיע שהממשל יפעל לקיום התחייבותו לפתיחת הקונסוליה כבר בחודש מאי שעבר.

כל זה קרה זמן קצר אחרי מבצע "שומר החומות" שממשל ביידן סייע להביא לסיומו המהיר יחסית בעזרת מאמצים דיפלומטיים מרוכזים שהובילה מצרים. ביידן שוחח עם עבאס לראשונה כנשיא במהלך העימות, ואחריו הדגיש את חשיבות העבודה המשותפת לשיקום רצועת עזה ללא רווח לחמאס.

"ההרגשה במאי אשתקד הייתה שארצות הברית חזרה למשחק", אמר הגורם הפלסטיני, שביקש להישאר בעילום שם. "אבל אז שום דבר לא השתנה".

איבד את כוחו

רמאללה לא רואה תזוזה גם בנושאים שלא דורשים שיתוף פעולה כלשהו מצד ישראל. אבראהים עיד דלאלשה – יועץ לשעבר לקונסול הכללי של ארה"ב בירושלים וכיום מנהל מרכז אופק למחקרי מדיניות והסברה תקשורתית ברמאללה – מזכיר את בקשת הרשות הפלסטינית לביטול חקיקת הקונגרס מ־1987 שמגדירה את אש"ף ושלוחותיו כארגוני טרור.

יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מצטלם עם אסירים ששוחררו ב-30 באוקטובר 2013 במסגרת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים (צילום: עיסאם רימאווי/פלאש 90)
יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מצטלם עם אסירים ששוחררו ב־30 באוקטובר 2013 במסגרת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים (צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90)

ביטול החוק יאפשר את פתיחתה המחודשת של נציגות אש"ף בוושינגטון. בכירים פלסטינים אמרו לזמן ישראל בסוף השנה שעברה שהם יהיו מוכנים לבחון מחדש את המדיניות השנויה במחלוקת בנושא תשלום קצבאות לאסירים אם ארה"ב תיענה לבקשה.

ישראל וארצות הברית טוענות כי מדיניות הרווחה של הרשות הפלסטינית – הכוללת חלוקת קצבאות לאסירים ביטחוניים ולמשפחות מחבלים שנהרגו – מעודדת טרור ודורשות להפסיקה.

ישראל וארצות הברית טוענות כי מדיניות הרווחה של הרשות הפלסטינית – הכוללת חלוקת קצבאות לאסירים ביטחוניים ולמשפחות מחבלים שנהרגו – מעודדת טרור ודורשות להפסיקה

"הממשל האמריקאי איבד את הכוח שלו על ההנהגה הפלסטינית", אומר דלאלשה, שמשער שהפלסטינים לא יבצעו שום רפורמה בגלל הכישלון של ביידן לעמוד בהבטחותיו. בכירים פלסטינים אמרו זאת בעצמם מוקדם יותר השנה.

"זה נשמע קטנוני, אבל כשאתה משווה בינינו לבין [ראש הממשלה נפתלי] בנט, שקיבל הזמנה לבית הלבן וכמה שיחות טלפון [מביידן] – אתה רואה שעבאס לא קיבל שום דבר כזה", אומר דיפלומט פלסטיני בכיר. "זה יסייע מאוד לשיקום היחסים וזה לא יעלה לביידן הרבה".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: GPO)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט, 27 באוגוסט 2021 (צילום: GPO)

אף על פי כן, הדיפלומט הבכיר צופה כי היחסים בין ארצות הברית לפלסטינים לא יתדרדרו לשפל אליו הגיעו בתקופת טראמפ. "יש הערכה מסוימת לכך שהוא שינה את הנרטיב בנוגע לפתרון שתי המדינות", לאחר שקודמו של ביידן נסוג מהמסגרת המסורתית.

תוכנית השלום של טראמפ תיארה "פתרון מציאותי של שתי מדינות" שמעניק לרשות הפלסטינית אוטונומיה חלקית בשטחי הגדה המערבית – למעט כל ההתנחלויות.

החמצת רכבת הנורמליזציה

ממשל ביידן, שלא מאמין שבשל העיתוי להסכם שלום ישראלי–פלסטיני, שואף לצרף את הפלסטינים ל"הסכמי אברהם" כדי שגם רמאללה תוכל ליהנות מהיתרונות של שיתוף הפעולה האזורי המוגבר.

ממשל ביידן שואף לצרף את הפלסטינים ל"הסכמי אברהם" כדי שגם רמאללה תוכל ליהנות מהיתרונות של שיתוף הפעולה האזורי המוגבר. הרשות הפלסטינית עדיין צריכה להתרגל לרעיון

הרשות הפלסטינית עדיין צריכה להתרגל לרעיון, שכן היא טוענת שממשל טראמפ תיווך את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל, איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומרוקו כדי לעקוף את רמאללה לחלוטין.

לחיצת יד של ששת שרי החוץ בפסגת הנגב, 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
לחיצת יד של ששת שרי החוץ ב"פסגת הנגב", 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

לפי אתר החדשות אקסיוס, ארצות הברית שוקלת לנצל את ביקור ביידן באזור בחודש הבא כדי לקיים פסגה אזורית בדומה ל"פסגת הנגב" שהתקיימה במרץ. דלאלשה אומר בתגובה שזה רק יחליש את עבאס. "הם מעדיפים להתמקד במה שנקרא שלום אזורי ונורמליזציה במקום בשלום בין ישראל לפלסטינים".

שגריר ארצות הברית לשעבר בישראל דן שפירו מותח ביקורת על העמדה הפלסטינית. "קיימת תפיסה חזקה שהפלסטינים נחושים לשבת בצד ולא לעשות שום צעדים משלהם, זאת כשהם מתעלמים מפתרון פוטנציאלי ליצירת אנרגיה חיובית באזור – נורמליזציה", הוא מסביר.

"הם צריכים להבין שמתרחש תהליך של תנועה קדימה. כשמשהו נע אז או שאתה מצטרף כדי שזה יניב לך רווח או שאתה נשאר מאחור", מוסיף שפירו שמשמש כעת עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

עוד 970 מילים ו-1 תגובות
סגירה