האם לב ח"כ רינאווי זועבי עם הבעיה הפלסטינית או עם ערביי ישראל?

חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי נפגשת עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יחד עם השר עיסאווי פריג' ממרצ והשר במשרד האוצר חמד עמאר, ראש עיריית נצרת, ראש עיריית כפר קאסם וראשי המועצות כפר כנא, יפיע, כפר מנדא, כפר ברא, עילוט וריינה, 22 במאי 2022
חברת הכנסת ג'ידא-רינאוי זועבי נפגשת עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יחד עם השר עיסאווי פריג' ממרצ והשר במשרד האוצר חמד עמאר, ראש עיריית נצרת, ראש עיריית כפר קאסם וראשי המועצות כפר כנא, יפיע, כפר מנדא, כפר ברא, עילוט וריינה, 22 במאי 2022

מה שעמד בבסיס המשבר קצר הימים של ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי הוא שאלת הגדרת ערביי ישראל ומושא התייחסותם: האם הם פלסטינים בהגדרתם, המתייחסים לשאלות הבעיה הפלסטינית, או שהם ישראלים והגדרתם היא ישראלית ומושא התייחסותם הוא צרכי הערבים בישראל.

מה שעמד בבסיס המשבר קצר הימים של ח"כ רינאווי זועבי הוא שאלת הגדרת ערביי ישראל ומושא התייחסותם: האם הם פלסטינים בהגדרתם ועוסקים בבעיה הפלסטינית, או שישראלים בהגדרתם ועוסקים בערביי ישראל

אם נשים לרגע בצד את סוגיית מינויה לקונסול ישראל בשנחאי, הרי המשבר החל כמחאה על נעשה בירושלים ומראות לווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, כלומר: ההזדהות עם הבעיה הפלסטינית הכריעה את הכף. אבל המשבר הסתיים בפגישה אצל יאיר לפיד, כשהיא מוקפת בראשי ערים ערביות ובהבטחות תקציב חדשות. כלומר: בסופו של דבר, מה שקבע במקרה שלה, לא היו הבטחות בעניין "תהליך השלום" ו"הכיבוש", אלא תקציבים לסקטור הערבי בצפון הארץ.

מדוע בצפון הארץ? כאן אנו נחשפים לחלוקה פנימית בין הערבים בישראל בין הנגב למשולש ולצפון. בהכללה רבה – המאוחדת של מנסור עבאס שמה דגש בסיוע לסקטור הבדואי בנגב. זאת על חשבון צפון הארץ – המזוהה עם המשותפת, והמשולש אום אל פחם – המזוהה עם ראיד סלאח. בעוד שזו החלוקה שהייתה נהוגה עד כה, הרי שדרישות התקציב של ראשי העיריות שהתלוו אליה לפגישה עם יאיר לפיד, היו מעין תיקון והחזרת שיווי המשקל בין הדאגה לבדואים לבין הדאגה לשאר הערבים.

השאלה כרגע היא האם ח"כ רינאווי זועבי תשתף את המשותפת או את המאוחדת של מנסור עבאס בקרדיט על ההישג. מה שמביא אותנו לעוד היבט של משבר רינאווי זועבי – ההתרחקות של הערבים מן השמאל הישראלי. זאת מתוך אכזבה מיכולותיו המוגבלות לדאוג לערבים, כולל מימוש הבטחה לתפקיד בכיר בסין.

המשבר נוהל ישירות מול לפיד, ולא מול מרצ והעבודה, שאלה שתי המפלגות של תהליך שלום. אם המגמה שראינו של העדפת תקציבים על פני ססמאות לאומניות תתחזק, הרי שמפלגות השמאל בישראל יישארו בלי תומכים ערבים ב"פתרון הבעיה הפלסטינית".

רינאווי זועבי נשארת בקואליציה – פורמלית במרצ, אבל לא מהותית. היא תהיה עכשיו מתואמת עם הרשימות הערביות. מאוחדת או משותפת? את זה נראה בהמשך.

רינאווי זועבי נשארת בקואליציה – פורמלית במרצ, אבל לא מהותית. היא תהיה עכשיו מתואמת עם הרשימות הערביות. מאוחדת או משותפת? את זה נראה בהמשך

זה יותר נראה כמתכתב עם עמדות המאוחדת שאינן פלסטיניות אלא ישראליות, אבל ליבה של רינאווי עם המשותפת. כרגע היא הלכה בכיוון הישראלי הפרגמטי אבל לבה עם הבעיה הפלסטינית.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 367 מילים
סגירה