מה שעמד בבסיס המשבר קצר הימים של ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי הוא שאלת הגדרת ערביי ישראל ומושא התייחסותם: האם הם פלסטינים בהגדרתם, המתייחסים לשאלות הבעיה הפלסטינית, או שהם ישראלים והגדרתם היא ישראלית ומושא התייחסותם הוא צרכי הערבים בישראל.
מה שעמד בבסיס המשבר קצר הימים של ח"כ רינאווי זועבי הוא שאלת הגדרת ערביי ישראל ומושא התייחסותם: האם הם פלסטינים בהגדרתם ועוסקים בבעיה הפלסטינית, או שישראלים בהגדרתם ועוסקים בערביי ישראל
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
אם נשים לרגע בצד את סוגיית מינויה לקונסול ישראל בשנחאי, הרי המשבר החל כמחאה על נעשה בירושלים ומראות לווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, כלומר: ההזדהות עם הבעיה הפלסטינית הכריעה את הכף. אבל המשבר הסתיים בפגישה אצל יאיר לפיד, כשהיא מוקפת בראשי ערים ערביות ובהבטחות תקציב חדשות. כלומר: בסופו של דבר, מה שקבע במקרה שלה, לא היו הבטחות בעניין "תהליך השלום" ו"הכיבוש", אלא תקציבים לסקטור הערבי בצפון הארץ.
ח"כ רינאווי זועבי חוזרת להצביע עם הקואליציה בתום הפגישה עם לפיד pic.twitter.com/vfq64jzCsY
— מוחמד מג'אדלה محمد مجادلة (@mmagadli) May 22, 2022
מדוע בצפון הארץ? כאן אנו נחשפים לחלוקה פנימית בין הערבים בישראל בין הנגב למשולש ולצפון. בהכללה רבה – המאוחדת של מנסור עבאס שמה דגש בסיוע לסקטור הבדואי בנגב. זאת על חשבון צפון הארץ – המזוהה עם המשותפת, והמשולש אום אל פחם – המזוהה עם ראיד סלאח. בעוד שזו החלוקה שהייתה נהוגה עד כה, הרי שדרישות התקציב של ראשי העיריות שהתלוו אליה לפגישה עם יאיר לפיד, היו מעין תיקון והחזרת שיווי המשקל בין הדאגה לבדואים לבין הדאגה לשאר הערבים.
השאלה כרגע היא האם ח"כ רינאווי זועבי תשתף את המשותפת או את המאוחדת של מנסור עבאס בקרדיט על ההישג. מה שמביא אותנו לעוד היבט של משבר רינאווי זועבי – ההתרחקות של הערבים מן השמאל הישראלי. זאת מתוך אכזבה מיכולותיו המוגבלות לדאוג לערבים, כולל מימוש הבטחה לתפקיד בכיר בסין.
המשבר נוהל ישירות מול לפיד, ולא מול מרצ והעבודה, שאלה שתי המפלגות של תהליך שלום. אם המגמה שראינו של העדפת תקציבים על פני ססמאות לאומניות תתחזק, הרי שמפלגות השמאל בישראל יישארו בלי תומכים ערבים ב"פתרון הבעיה הפלסטינית".
רינאווי זועבי נשארת בקואליציה – פורמלית במרצ, אבל לא מהותית. היא תהיה עכשיו מתואמת עם הרשימות הערביות. מאוחדת או משותפת? את זה נראה בהמשך.
רינאווי זועבי נשארת בקואליציה – פורמלית במרצ, אבל לא מהותית. היא תהיה עכשיו מתואמת עם הרשימות הערביות. מאוחדת או משותפת? את זה נראה בהמשך
זה יותר נראה כמתכתב עם עמדות המאוחדת שאינן פלסטיניות אלא ישראליות, אבל ליבה של רינאווי עם המשותפת. כרגע היא הלכה בכיוון הישראלי הפרגמטי אבל לבה עם הבעיה הפלסטינית.
פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.
קשה להגזים בחשיבות היוזמה לבנות לעזה נמל. על אף ההתחלה הצנועה – בינתיים מדובר ברציף צף בצפון עזה – היא עשויה להתפתח לבניית נמל של ממש, שיסיר אחת ולתמיד מישראל את נטל "המצור", יאפשר לעזתים חופש תנועה ויפתח להם אופקי מסחר וכלכלה.
אלא מה – מדובר נכבדות בכך שהגורם אשר יבנה את נמל עזה – זאת קטאר. אומנם בהקשר המיידי מדובר בנמל אמריקאי במימון של האמירויות לצורכי סיוע הומניטרי בלבד, אך אם אכן תהיה זאת המתכונת גם להמשך – אפשר לומר כבר מייד, כי זה עשוי להיות צעד ראשון לנטרול אונר"א מן הסיוע. כמו כן, זה יכול להוביל להקמת גוף בינלאומי וערבי של בעלות בריתנו שיחליף את אונר"א ואולי אפילו יאותת על שובה של סעודיה לעזה, שאותה עזבה אחרי שגילתה שישראל מעדיפה את קטאר על פניה. סעודיה וקטאר לא יכולות לדור בכפיפה אחת, מסיבות שנפרט בהזדמנות אחרת.
פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.
כתבינו מדווחים כבר חודשיים שנשארו 2 גדודים במחנות המרכז, ועוד 4 גדודי חמאס ברפיח. שאלה: מדוע צה"ל, בהנחיית הדרג המדיני המאוחד לחירום, לא מפרק את 2 הגדודים במחנות המרכז? הרי מדרום כבר פורקו גדודי חאן יונס ומצפון כבר פורקו גדודי עזה בעיר ובצפון הרצועה. במערב יש ים. אז למה?
ובכן, ההיגיון האמיתי אומר, שכנראה קבוצת חטופים גדולה מוחזקת שם במחנות המרכז. לכן צה"ל לא יסכן אותם לפני שיהיה ברור אם יש או אין עסקה לשחרורם.
לכאורה הרי נערכים מבצעים חטיבתיים בביה"ח שיפא ובבתי החולים בחאן יונס. אז מה הבעיה עם 2 גדודי מחנות המרכז? ואם זו הסיבה, למה רה"מ ממשיך בנאומי הזחיחות על ניצחון מוחלט וכניסה לרפיח? מדובר כנראה בשקר מוחלט ובתעמולה בזויה על גבם של משפחות החטופים.
לקראת פעולה ברפיח – אותה מאיים, מבטיח ו"מנחה" בנימין נתניהו כבר חודשיים, צה"ל שחרר ממילואים אלפי חיילים והותיר רק 3 חטיבות ברצועה. בתחילת המלחמה היו שם כ-20 חטיבות. זה הגיוני?
איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של "מכסות" גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח – מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים סקטוריאליים אחרים שיחליטו על פי שיקוליהם את מי לשלוח לגיוס? האזרחים אינם ליטרת בשר שרב כלשהו יחליט האם ישלח אל הצבא. מכסות גיוס מנרמלות את היחס של מנהיגי הציבור החרדי אל הציבור שלהם כצאן חסר בינה שיעשה מה שיגידו לו – את זה בדיוק יש לפרק ולהפוך את הציבור החרדי מעדר לאנשים.
רוצים מכסות? בבקשה. 400 עילויים בתורה שיקבלו מעמד מקביל לספורטאי מצטיין. כל אחד יכול להגיש מועמדות, הרבנים יכולים להגיש המלצות, ומערכת הביטחון תאשר פרטנית את האנשים.
כל השאר – מלש"בים.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם