התעמולה המקיאווליסטית איבדה את מגע הקסם

בנימין נתניהו, צילום מסך מסרטון טוויטר שלו
בנימין נתניהו, צילום מסך מסרטון טוויטר שלו

מקיאווליזם מזוהה עם חוסר מצפון, מניפולטיביות, ערמומיות ורמאות. גניבת דעת היא שם נלווה לפילוסוף הפוליטי ניקולו מקיאוולי. הוא היה ממניחי היסודות למדע המדינה ותורת היחסים הבינלאומיים. בספרו "הנסיך", מפרט מקיאוולי מהן השיטות הדרכים להפוך למנהיג פוליטי. דומה שהליכוד בכלל ובנימין נתניהו בפרט לוקחים את העצות של מקיאוולי צעד אחד קדימה.

בספרו "הנסיך", מפרט מקיאוולי מהן השיטות הדרכים להפוך למנהיג פוליטי. דומה שהליכוד בכלל ובנימין נתניהו בפרט לוקחים את העצות של מקיאוולי צעד אחד קדימה

בישיבת סיעת הליכוד אמש הוקלט נתניהו מדריך את חברי הסיעה המהופנטים ועושי דברו במלים הבאות:

"אין לנו מכשיר יותר טוב לנהל את התעמולה מאשר הראיונות שלכם. ואני בדקתי את הראיונות שלכם. נאדה! כלום! אפס! ממה שאמרנו כאן ובתדרוכים. אני מדבר בתדרוכים ואני מרגיש ששמים אותי על השתק".

כך אמר הנאשם כשהוא מכה על השולחן.

כדי לעשות צדק עם מקיאוולי, נזכיר שהתורה הזו של אי אמירת אמת ושימוש בכל האמצעים כדי לשמר את השלטון נמצאה כבר ביוון העתיקה אצל תוכידידס  מהמאה החמישית לספירה, שטען כי השאיפה לכוח ושימורו טמונה בגנים ובטבע האנושי.

על פי ההגדרה הפסיכולוגית, אדם בעל אופי מקיאווליסטי הוא אדם המרוכז בעצמו, נוהג באורח מניפולטיבי ומנצל את סביבתו על מנת להשיג את מטרתו ושאיפותיו.

ומה עשה הנאשם בדבריו בסיעת הליכוד? בדיוק את זה. מנצל את חברי הסיעה למטרותיו.

על פי ההגדרה הפסיכולוגית, אדם בעל אופי מקיאווליסטי הוא אדם המרוכז בעצמו, נוהג באורח מניפולטיבי ומנצל את סביבתו להשגת מטרתו ושאיפותיו. ומה עשה הנאשם בדבריו בסיעת הליכוד? בדיוק את זה

כפי שניתן היה להניח בעבר, אך כעת נשמע במפורש, חברי הסיעה עוברים תדרוכים, שבהם הוא נואם בפניהם ומעביר אליהם את משנתו ודרכי הפעולה שהוא מעצב. והכל כדי לסלול את דרכו חזרה ללשכת ראש הממשלה וכדי להימלט ממשפטו.

הקלטות מישיבת סיעת הליכוד, צילום מסך מערוץ12
הקלטות מישיבת סיעת הליכוד, צילום מסך מערוץ12

כשאנחנו חוזרים לבדוק את עברו של האיש אנחנו נזכרים בלימודיו אצל הכוהנת הגדולה להופעה ולנאומים בפני קהל, ליליאן ווילדר.

מאז ומתמיד, או לפחות מאז שנתניהו התייצב על המפה הפוליטית, הוא ייחס חשיבות עליונה, לעיתים מאגית לתקשורת. מכאן אפשר להבין את מערכת היחסים שפיתח את המול"ים בעיתונים השונים.

המאבק על התודעה שימש כלי בסיסי בעבודתו. זוכרים את "פרס יחלק את ירושלים"?

ליליאן וויילדר לימדה אותו איך להופיע בתקשורת, איך לחייך, מתי ואיך להיראות מהוסס בחיוכו, או לזעום, כשכל תנועותיו והבעותיו משמשות אמצעי להעברת המסר. וכשזה לווה בהנחיות של ארתור פינקלשטיין כיצד לעורר פחד וחרדה, נוצרה המסגרת האולטימטיבית לכאורה להשגת השלטון.

אבל הדברים הקשים שהצליף הנאשם בחברי סיעת הליכוד מעידים יותר מכל על תסכול. הוא כבר מבין שהקסם שהקרין בעבר מתפוגג. הוא כבר לא יכול לכבוש את ההר לבדו. אבל מול קואליציה של אנשים ישרי דרך, שבאו לעשות את העבודה, קשה להתמודד. בעיקר כשלצדך חבורה של אנשים לא יצירתיים, שלמדו עם השנים לומר בעיקר "כן אדוני המלך".

ומול הקוסם החדש יאיר לפיד, שיודע ליצור רקמה מופלאה מהקצוות שהליכוד מאיים לפרום כל יום מחדש, הקרב של נתניהו כמעט אבוד.

ונזכיר את התחקיר של ידיעות אחרונות והניו יורק טיימס משנת 2019, על חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות שהפעיל, 130 אלף מסרים שמשבחים את נתניהו ומפיצים מידע כוזב על יריביו. אז הליכוד טען כי המפלגה אינה קשורה לפעילות הזו.

אבל הדברים שהצליף הנאשם בחברי הליכוד מעידים בעיקר על תסכול. הוא מבין שהקסם שהקרין בעבר מתפוגג. ומול הקוסם החדש לפיד, שיודע ליצור רקמה מופלאה מהקצוות שהליכוד מאיים לפרום, הקרב שלו אבוד

כך ימשיך הנאשם לנסות להפעיל את השיטה המקיאווליסטית שלו כדי להשפיע בתעמולה, כמו שהוא עצמו הודה בפני חברי סיעתו.

מולו, תפקידה של הקואליציה, בין היתר, לחשוף אותו במערומיו. את האיש עם השיער הסגול המדולדל, שהעייפות כבר ניכרת בכל צעד מצעדיו, שההיסטריה ניכרת בתגובותיו, האיש שבא ויוצא מאולם בית המשפט ומנסה להפוך כל פרצה לשער זהב להימלטות משערי הכלא.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
(כמעט) כולם בישראל מסכימים שתפקיד האופוזיציה הוא להלחם בממשלה. יש חילוקי דעות באיך להלחם, בצורה פנטית, כמו שקורה היום, או בצורה יותר מתונה. במדינות בסקנדינביה ומספר דמוקרטיות אחרות, ת... המשך קריאה

(כמעט) כולם בישראל מסכימים שתפקיד האופוזיציה הוא להלחם בממשלה. יש חילוקי דעות באיך להלחם, בצורה פנטית, כמו שקורה היום, או בצורה יותר מתונה.
במדינות בסקנדינביה ומספר דמוקרטיות אחרות, תפקיד האופוזיציה הוא להציע אלטרנטיבה למדיניות הממשלה, ושהבוחרים יחליטו בבחירות איזה אלטרנטיבה הם רוצים. האופוזיציה במדינות אלו משתפת פעולה עם הממשלה בנושאים שבהם יש הסכמה או פשרה.

הוא כבר מת מזמן. מי ששולט באמת הבן שלו. בנו ואשתו צורחים עליו ומנווטים אותו. הבנאדם אשכרה לא העביר לצבא, כן צה"ל שלנו, תקציב במשך שנתיים! הוא גרם לכוכבי לבוא בעצמוו למשרד האוצר להתחנן ל... המשך קריאה

הוא כבר מת מזמן. מי ששולט באמת הבן שלו. בנו ואשתו צורחים עליו ומנווטים אותו. הבנאדם אשכרה לא העביר לצבא, כן צה"ל שלנו, תקציב במשך שנתיים! הוא גרם לכוכבי לבוא בעצמוו למשרד האוצר להתחנן לכסף. הוא סיכן את כולנו! חבל שכוכבי לא פותח עליו. הוא יודע כמה הוא מסוכן. לא משנה מי יהיה רה"מ ימין או מרכז. צריך מישהו רענן שבא לעבוד ולהצעיד אותנו קדימה. ביבי מעל 70 מספיק

עוד 553 מילים ו-2 תגובות
סגירה