"מלחמת הסמים" בגבול סוריה-ירדן

כדורי סם קפטגון, אמפטמינים שמיוצרים בסוריה ומשווקים לעולם הערבי (צילום: SANA via AP)
SANA via AP
כדורי סם קפטגון, אמפטמינים שמיוצרים בסוריה ומשווקים לעולם הערבי

התגברות התקריות האלימות בגבול סוריה ירדן בין מבריחי סמים לצבא הירדני, בתמיכת הצבא הסורי והמליציות הפרו איראניות, מדאיגות את מלך ירדן, שביקש סיוע מוושינגטון. סוריה הינה המייצרת והמפיצה העיקרית במזה"ת של סם הקפטגון. על מערך ההברחות אחראי הגנרל מאהר אלאסד, אחיו של נשיא סוריה.

בתחילת השבוע הרגו חיילי צבא ירדן 4 מבריחים ופצעו כמה נוספים בהיתקלות בגבול סוריה ירדן בצפון הממלכה. הצבא הירדני תפס כמות גדולה של סמים ובהם גלולות של סם קפטגון וחבילות חשיש וגם כמה כלי נשק מסוג קלשניקוב.

בתחילת השבוע הרגו חיילי צבא ירדן 4 מבריחים ופצעו נוספים בהיתקלות בגבול סוריה ירדן בצפון הממלכה. הצבא הירדני תפס כמות גדולה של סמים ובהם גלולות של הסם קפטגון, חבילות חשיש וקלשניקובים

בשלוש השנים האחרונות החריפה תופעת ההברחות מסוריה לירדן והנושא מדאיג מאוד את הממסד הביטחוני הירדני.

סוריה מתפרנסת בעיקר מסם הקפטגון, ואסד הוא גדול יצרני וסוחרי הסמים. אמנם יש גם ברוני סמים שעוסקים בקוקאין אבל השוק מתחלק בין כמה ברונים.

Posted by Eyal D Morag on Monday, January 31, 2022

עבדאללה מלך ירדן סייר בעצמו בגבול סוריה-ירדן, בתוקף היותו המפקד העליון של הצבא, והוא העלה את הנושא בפני בכירי הממשל בביקורו האחרון בוושינגטון. לא מדובר רק בבעייה פלילית חמורה, אלא גם בבעיה ביטחונית. ירדן טוענת כי איראן וגורמים בכירים בצבא סוריה עומדים מאחורי תופעת ההברחות, מסיבות כלכליות אך גם מתוך רצון לזעזע את היציבות של הממלכה ההאשמית.

ירדן החליטה לצאת לקמפיין תקשורתי בנושא. בעוד שירדן נלחמת בנחישות בתופעת ההברחות, הרי שסוריה לא עושה שום פעולה למנוע אותה.

מתחילת השנה תפסו שלטונות ירדן 20 מיליון גלולות של סם הקפטגון שהוברחו מסוריה לירדן לעומת 14  מיליון גלולות של הסם שנתפסו בשנה שעברה.

לא מדובר רק בבעייה פלילית חמורה, אלא גם בבעיה ביטחונית. ירדן טוענת כי איראן ובכירים בצבא סוריה עומדים מאחורי תופעת ההברחות, מסיבות כלכליות אך גם מתוך רצון לזעזע את יציבות הממלכה ההאשמית

המבריחים הסורים החלו להשתמש ברחפנים ומל"טים לצורך ההברחות מדרום סוריה לצפון ירדן. צבא ירדן שוקל אף הוא להשתמש ברחפנים או מל"טים כדי לנסות וליירט את כלי הטיס הבלתי מאויישים שבהם משתמשים המבריחים.

על פי מקורות ירדנים, על כל הברחה מקבלים המבריחים סכום כסף שנע בין אלפיים לעשרת אלפים דינאר.

הקולונל מוצטפא אלחיארי, מנהל מחלקת ההסברה בצבא ירדן' אמר השבוע בראיון לטלוויזיה הירדנית כי "ארגונים איראניים מסוכנים מנסים לפגוע בביטחון הלאומי הירדני וכי צבא ירדן מנהל מלחמת סמים בגבול הצפוני עם סוריה".

הוא הוסיף כי מדובר בתופעה מאורגנת של הברחות על ידי ארגונים נתמכים על ידי גופים חיצוניים. לדבריו, איראן ממלאת את הוואקום שנוצר בדרום סוריה בעקבות יציאה משם של כוחות צבא רוסיה כדי להשתתף במלחמה באוקראינה.

המבריחים הסורים החלו להשתמש ברחפנים ומל"טים לצורך ההברחות מדרום סוריה לצפון ירדן. צבא ירדן שוקל אף הוא להשתמש ברחפנים או מל"טים ליירוט כלי הטיס הבלתי מאויישים הללו

לדבריו, כנופיות המבריחים מקבלות תמיכה מקבוצות במשמר הגבול הסורי ומקבוצות נוספות.

סוריה מתעלמת מתופעת ההברחות

סוריה הפכה במהלך מלחמת האזרחים למעצמה של סם הקפטגון המכונה "הקוקאין של העניים" שמוברח לאירופה ולמדינות במפרץ, גם דרך ירדן.

הסם הזה פופולרי מאוד בקרב בני נוער בעולם הערבי.

בחודשים האחרונים חלה התקרבות גדולה ביחסים בין ירדן לסוריה. עבדאללה מלך ירדן שוחח בטלפון, לראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים, עם הנשיא בשאר אסד, מעבר הגבול בצפון ירדן בין ירדן לסוריה נפתח מחדש, ומשלחות של בכירים סורים ביקרו בירדן.

בין היתר נדונה תופעת ההברחות מדרום סוריה לירדן, אולם הסורים לא עשו שום דבר להפסיקה.

סוריה הפכה במהלך מלחמת האזרחים למעצמה של סם הקפטגון המכונה "הקוקאין של העניים" שמוברח לאירופה ולמדינות במפרץ, גם דרך ירדן. הסם הזה פופולרי מאוד בקרב בני נוער בעולם הערבי

יש לכך הסבר פשוט. הסנקציות האמריקאיות הקשות והמשבר הכלכלי הגדול בסוריה בעקבות מלחמת האזרחים דחפו את המשטר להפוך את ענף הסמים למקור הכנסה חשוב לכלכלת המדינה.

ייצור וסחר בסם הקפטגון הפך לתעשייה לאומית בסוריה. מדובר בייצור ובהברחה של מיליוני גלולות של סם הקפטגון בכל שבוע, ולירדן יש תפקיד חשוב בהברחות. שטחה הצפוני משמש כשער הכניסה של הסם למדינות המפרץ ומדינות המזרח הרחוק.

על פי גורמי ביטחון בישראל, כ-85 אחוזים מסם הקפטגון שמוברח לירדן עובר לחו"ל וכ-15 אחוזים ממנו הם לצריכה פנימית בתוך הממלכה.

על פי גורמים אמריקאים, שווי הסחר בסם קפטגון במזרח התיכון במהלך שנת 2021 עלה על חמישה מיליארד דולר.

מאהר אלאסד-"פאבלו אסקובר" הסורי

הגנרל מאהר אלאסד, אחיו של הנשיא הסורי ומפקד דיוויזיה 4 בצבא הסורי, מכונה על ידי גורמים במערכת הביטחון הישראלית "פבלו אסקובר" הסורי על שם סוחר הסמים הקולומביאני הידוע שהיה ראש קרטל הסמים מדיין.

זהו האיש האחראי על מערך ההברחות הסורי של סם הקפטגון.

תפקידה של דיוויזיה 4 היא לאבטח את המשטר הסורי, אבל יש לה גם נוכחות בדרום סוריה והיא אחראית בין היתר על אבטחת הגבולות.

הסנקציות האמריקאיות הקשות והמשבר הכלכלי הגדול בסוריה בעקבות מלחמת האזרחים, דחפו את המשטר להפוך את ענף הסמים למקור הכנסה חשוב לכלכלת המדינה

על פי גורמים אמריקאים, מפעלי הייצור של סם הקפטגון נמצאים בתחום שליטתה של דיוויזיה 4 הסורית ותחת חסותה.

בתעשיית הייצור וההברחות של סם הקפטגון חברים עוד כמה קרובי משפחה של הנשיא הסורי וחלק מהאליטות הצבאיות והפוליטיות שמחפשות הכנסה צדדית נוספת בעקבות המצב הכלכלי הקשה.

גם ארגון חזבאללה בלבנון קשור לתעשיית הברחת סם הקפטגון מסוריה למדינות בחו"ל.

להערכת גורמים ביטחוניים, הסיכוי שהקהילייה הבינלאומית תצליח לאלץ את המשטר הסורי להפסיק את הייצור של הסמים והסחר בהם שואף לאפס. הסנקציות שהוטלו על המשטר הסורי הפכו את הסחר בסמים לכלי הישרדות פוליטי וכלכלי של המשטר.

הקהילה הבינלאומית מודעת היטב לתופעת הסחר בסמים בסוריה והמעורבות של המשטר בתעשיית הסמים. גם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין מכיר היטב את הנושא ונותן גיבוי מלא למשטרו של נשיא סוריה.

בינתיים, מי שמשלמת באופן ישיר את המחיר הינה ירדן שדרכה מתבצעות בעיקר הברחות סם הקפטגון מסוריה למדינות בחו"ל. תקריות הגבול בין המבריחים הסורים לצבא ירדן הפכו לעניין יום יומי וגם המליציות הפרו איראניות הפכו לחלק מהמערך התומך בהברחות.

הקהילה הבינלאומית מודעת היטב לתופעת הסחר בסמים בסוריה והמעורבות של המשטר בתעשיית הסמים. גם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין מכיר היטב את הנושא ונותן גיבוי מלא למשטרו של נשיא סוריה

לנשיא בשאר אסד לא אכפת, הוא מרגיש "על הסוס" בזכות תמיכת רוסיה ואיראן ומצפצף על כולם.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 888 מילים
סגירה