הבונים לטיס

תחקיר זמן ישראל בעל מנחת לצניחה חופשית בחוף הבונים הצליח לקשור את מועצת חוף הכרמל עם העסק הפרטי שלו ● הוא שכנע שני ראשי מועצה להעביר חמש תוכניות הרחבה ולקבל אור ירוק להגדלת המסלול – בלי להבטיח הכנסות לקופה הציבורית ● התושבים חוששים שמקימים להם בחצר האחורית שדה תעופה – וראש המועצה, שהבטיח לשמור על הסטטוס קוו, מסתבך בגרסאות מבלבלות ● היזם בתגובה: אין לתושבים כל סיבה להיות מודאגים מהמנחת ● כתבה ראשונה בסדרה

מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")
עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב"
מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים

אין הרבה חופים בישראל כמו חוף הבונים – חוף עם מפרצונים קטנים וחול רך, סלעים מחורצים ושדות מוריקים שמפרידים אותו מכביש החוף ומשאר הבלי העולם. מדובר באחד המקומות הנדירים בארץ שבהם ניתן עדיין להתייחד עם הטבע בצורתו הפראית.

תמורת אלף שקלים וקורטוב אומץ אפשר גם לראות את כל הטוב הזה מלמעלה, מגובה של כ־12 אלף רגל, בצניחה חופשית עם מדריך מיומן שיראה לך את חבלי הארץ שיד אדם עוד לא חיבלה בהם. מלמעלה, המדינה הזו כל כך יפה.

ממעוף הציפור, מסלול ההמראה והנחיתה של מנחת "פרדייב" – ממנו מזנקים עם מצנחי הרחיפה – נראה קטן יחסית, אבל לאט־לאט הוא יגדל ויתרחב – לאורך ולרוחב, זאת במסגרת התוכניות להכליל עוד שטחים ציבוריים באזור בתוך "השמורה האווירית פרדייב".

הרחבת השמורה על גבי שטחים ציבוריים שנמסרו ללא מכרז נעשתה בתהליך שחלקו אינו שקוף ולעיתים אף מתעתע. התוכניות הללו כללו לכאורה הערמה על נציגי ציבור ונפרסות עתה לעיני כולם. וממש כמו החולות הזהובים – הן לא משאירות אף אחד אדיש.

אנשים לפני צניחה בחוף הבונים, מנחת פרדייב, 21 באפריל 2017 (צילום: Gili Yaari/Flash90)
אנשים לפני צניחה בחוף הבונים, 21 באפריל 2017 (צילום: Gili Yaari/Flash90)

וכך, בין כביש החוף לפסי הרכבת, ליד חוף הבונים, מסתתר לו אחד הסיפורים שהכי מטרידים את תושבי מועצה אזורית חוף הכרמל – סיפור שהתחיל לפני שנים, אבל רק עכשיו מתחיל להתבהר. וככל שחופרים בו יותר, סימני השאלה רק מתגברים והגרסאות מתרבות.

בעל החלומות

בשנת 2000 הקים היזם דן מוקדי את מועדון הצניחה "פרדייב", מועדון המציע צניחת טנדם למתחילים בעלות של 850 שקל באמצע שבוע ו־990 בסופו. בפרסומים באתר של "פדרייב" נטען כי במהלך השנים בוצעו במקום מאות אלפי צניחות חופשיות וכי מדובר באחד מאתרי הצניחה היפים בעולם.

מוקדי אף הקים בשטח המנחת – הצופה אל הים – האנגר שבו מוצגים כמה מטוסים עתיקים. בביקור אקראי באמצע השבוע, האתר כמעט ריק: עיקר הפעילות הספורטיבית מתקיימת בסופי השבוע. אבל ברקע, אפשר לשמוע את הדי עבודות הבנייה שהתחילו בחודשים האחרונים בלי שהוצא עדיין ההיתר החוקי הנדרש. לכולם כנראה ברור שבתוך כמה שנים המקום הזה יראה ויתפקד אחרת.

ברקע, אפשר לשמוע את הדי עבודות הבנייה שהחלו לאחרונה בלי שהוצא עדיין ההיתר החוקי הנדרש. לכולם כנראה ברור שבתוך כמה שנים המקום הזה יראה ויתפקד אחרת

באתר האינטרנט של "פרדייב" מוצג מוקדי בצורה מעט מבלבלת – במקום אחד מצוין שהוא בן 55 ומייד אחר כך נטען שהוא בן 52. הוא מתואר כבוגר חיל האוויר ששירת כסגן מפקד טייסת 101 המכונה גם "טייסת הקרב הראשונה".

דן מוקדי וכרמל סלע (צילום: מתוך הפייסבוק של סלע)
דן מוקדי וכרמל סלע (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של סלע)

ברקע, אפשר לשמוע את הדי עבודות הבנייה שהתחילו בחודשים האחרונים בלי שהוצא עדיין ההיתר החוקי הנדרש. לכולם כנראה ברור שבתוך כמה שנים המקום הזה יראה ויתפקד אחרת

כמו כן מצוין באתר שמוקדי "אוסף מטוסים ייחודיים מרחבי הארץ והעולם לטובת הקמת מוזאון תעופה". המוזאון שמוקדי חולם להקים, כפי שנראה בהמשך, רלוונטי גם למאבק על עתיד המנחת, שהפך בינתיים – במסגרת תהליכי הרחבתו – ל"שמורה אווירית פרדייב". התושבים מאמינים שההבדל בין "מנחת" ל"שמורה אווירית" הוא יותר מסמנטי.

בכל השיחות איתו, מוקדי מגדיר את עצמו כ"בעל חלומות" הפועל להגשמתם. אכן, החלומות של מוקדי קורמים עור וגידים במהירות: משנת 2004, הועברו ברשויות התכנון חמש תוכניות להרחבת או שדרוג הביזנס. המשמעותית מכולן עברה במועצה לפני חמש שנים – ואושרה בוועדה המחוזית, בעידוד ובשותפות המועצה המקומית לפני שלוש שנים.

מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
שער העלייה למטוס (צילום: אבנר הופשטיין)

התוכנית שהעבירה המועצה המקומית ב־2017 נתנה אות לבאות: מליאת המועצה קיימה דיון – ככל שאפשר לקרוא למה שהיה שם דיון – והצביעה בחופזה בעד הארכת מסלול ההמראה והנחיתה של המתחם מ־800 מטרים ל־1,800 מטרים, יותר מפי שניים – עד פאתי קיבוץ נווה ים שנמצא בפירוק – וכן על הרחבת המסלול לכ־90 מטר (במקום 40 מטרים) כולל אזורי השירות של המנחת.

באותו דיון, שנותר ממנו רק פרוטוקול זערורי, הודיע ראש המועצה דאז כרמל סלע ז"ל – שנפטר לפני כחצי שנה – לחבריה כי המועצה מצטרפת כיזם לתוכנית ותתמוך ביותר מהכפלת שטח העסק שלו בגלוי. ההצטרפות כיזם לתוכנית היא לא בהכרח מאורע חריג – מועצות מקומיות ואזוריות תומכות לא אחת במיזמים פרטיים ככל שהם מתיישרים עם האינטרסים הציבוריים.

התוכנית שהעבירה המועצה המקומית ב־2017 נתנה אות לבאות: מליאת המועצה קיימה דיון והצביעה בחופזה בעד הארכת מסלול ההמראה והנחיתה של המתחם מ־800 מטרים ל־1,800 מטרים

אלא שלמועצה ולתושבים לא היה מה להרוויח: המועצה לא הייתה צפויה לקבל ארנונה עודפת או לקחת חלק ברווחים העתידיים, אין לה מניות בעסק והיא גם לא תוכל, אפילו אם תרצה, לפתח שטחי ציבור באזורים שנמסרו לידיו של איש עסקים פרטי. לא באלה שנמסרו אז – ולא באלה שאולי יימסרו בעתיד. כמאמר הפתגם: שטח משוחרר לא יוחזר.

אז איך בדיוק זה קרה? מתחקיר זמן ישראל עולה כי למרות ההשלכות הקריטיות של החלטת המועצה, ולמרות אינספור שאלות שהיו אמורות לצוץ, הדיון שהמועצה קיימה היה שטחי באופן מעורר תמיהה – והשאלות החשובות לא נשאלו.

לפי הסיכום של אותו דיון דליל (באותה תקופה המועצה נמנעה מהקלטת דיונים. מאז, ראש המועצה הנוכחי החל להעביר את דיוני המועצה בשידור ישיר לציבור), ההנמקה להגדלה העצומה של המנחת הפרטי שנמצא בלב אזור מגורים ובין שמורות טבע קיימות ועתידיות – נשענה על האסון הנורא בכרמל, אסון שגבה את חייהם של 44 אנשים, הביא לפינוי אלפי תושבים ולהרס נרחב ביערות.

במילים אחרות: החליטו למסור שטחים ציבוריים רבי ערך לידיו של יזם פרטי בנימוק של ביטחון המדינה וביטחון הציבור. עם זה, כידוע, קשה להתווכח. ובאמת, איש במליאה לא העז להתווכח: ראש המועצה סלע ונציגיו הדגישו בדיון שהחלטת הוועדה המחוזית נובעת מהצורך "להתאים את המנחת להמראות מטוסי כיבוי". הם גם הבטיחו שהמתחם "לא ישמש כשדה תעופה כללי".

האנגר במנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
מטוס בהאנגר של מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

ראש המועצה סלע ונציגיו הדגישו בדיון שהחלטת הוועדה המחוזית נובעת מהצורך "להתאים את המנחת להמראות מטוסי כיבוי". הם גם הבטיחו שהמתחם "לא ישמש כשדה תעופה כללי"

ראש המועצה התחייב גם שהשימושים שהותרו בתוכנית לא ישנו באופן משמעותי את המצב הקיים. על פי התוכנית וגם על פי התחייבות היזם, שלושת השימושים המותרים במתחם הם: ביטחוניים, למטרות חירום וגם ל"פנאי ונופש במסגרת פעילות תיירותית המתקיימת במקום בלבד", משפט שהתפרש על ידי רוב הנוכחים כהמשך הפעלת תחביב הצניחה.

אבל עיקר הדיון עמד סביב נושא הכיבוי. במליאה נטען כי הארכת המנחת היא תוצאה ישירה של לקחי שרפת הכרמל – וכי המנחת הארוך יוכל לשמש כפתרון יעיל ומדויק לפעם הבאה שיהיה צריך להזניק במהירות את 14 מטוסי טייסת הכיבוי החדשה שהוקמה כחלק מלקחי השרפה (ועברה בינתיים מחיל האוויר למשטרת ישראל).

לדיון צורף גם מכתב של טייסת הכיבוי החדשה, התומך בפיתוח המנחת. אולם, מדובר במכתב כללי, נטול הנמקות או נתונים כלשהם, מלבד המלצה סתמית הקוראת ל"פיתוחו של מנחת הבונים והתאמתו לשימושים ביטחוניים שונים, בראש ובראשונה כיבוי שרפות מהאוויר". אורך המנחת הדרוש לא פורט, וככל הנראה לא נעשתה עבודת בדיקה מצד הטייסת כדי לבחון את הצרכים בפועל.

אולם, במהלך הדיון, אחת מחברות המליאה בכל זאת התעניינה: "למה אנחנו צריכים להיכנס כיזם לפרויקט פרטי?" סלע מיהר להבהיר: "אנחנו נעזור כי המדינה מבקשת להאריך את המסלול לטובת ביטחון, חירום ושרפות".

מטוס במנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
כלי טיס ישנים במנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

ההסבר הרזה הזה סיפק את חברי המועצה, שמייצגים עשרות אלפי תושבים ב־27 יישובים, בשטח המשתרע לאורך 40 קילומטרים מטירת הכרמל ועד קיסריה. התוכנית עברה כהרף עין – 17 הצביעו בעד, אף אחד לא התנגד, שניים נמנעו.

איש לא תהה אם באמת נדרש מסלול כל כך ארוך עבור מטוסי הכיבוי הקיימים. איש לא דרש להבין אם באמת קיימת דרישה כזאת מצד הטייסת עצמה ואם היא נתמכת בגאוגרפיה האזורית.

איש לא תהה אם באמת נדרש מסלול כל כך ארוך עבור מטוסי הכיבוי הקיימים. איש לא דרש להבין אם באמת קיימת דרישה כזאת מצד הטייסת עצמה ואם היא נתמכת בגאוגרפיה האזורית

איש לא ניסה להבין מה הם אותם "צרכים ביטחוניים" והאם הם כוללים גם עסקאות עם חברות המפתחות כלי טיס, טיסות ניסוי ביטחוניות, הסכמים עם תעשיות ביטחוניות, הטסת כטב"מים, חניות למטוסים, שיתופי פעולה עם חיל האוויר ועוד.

כמו כן, לא ברור אם מישהו תהה אם ליזם – איתו קשרה המועצה עתיד משותף – יגבר התיאבון בעתיד והוא ירצה או יהיה מחויב (כדי לשמור על בטיחות המטוסים הממריאים משטחו) להגיש בקשות נוספות העשויות להשפיע על שטחי האזור כולו: על המחצבה מדרום, על כבישי הגישה מסביב, או על אזורי התיירות הפוטנציאליים הממתינים לפיתוח.

עבדו עלינו בעיניים, הכול בלוף

עתה, חמש שנים אחרי קבלת ההחלטה, מודים חלק מחברי המליאה: עבדו עלינו בעיניים. העבירו מתחת לאפינו בשיטת השקשוקה תוכנית לא שקופה, מלאה בחורים, ללא נתונים מתאימים ובעורמה. תוכנית הקושרת אותנו אל עסק פרטי – בלי לקחת בחשבון את האינטרסים הציבוריים.

"לכל דבר ועניין עבדו פה על נבחרי ציבור, אי אפשר לראות את זה אחרת", אומר חבר המליאה אז והיום שי גלבוע. "בא ראש המועצה דאז, אגב, גם ראש המועצה הנוכחי היה אז חבר מליאה – ומציג לנו תוכנית לחירום.

"דובר על הרחבת מנחת החירום לשתי משימות: האחת לחיל האוויר במקרה של מלחמה, כמו שהיה ב־2007 כשפרשו טייסת במנחת, אבל העיקרית שבהן הייתה לשרפות בכרמל. כרמל [סלע, ראש המועצה באותם ימים] אמר, 'חבר'ה, אין ברירה, זאת התרומה שלנו כדי שלא יקרה עוד פעם דבר כזה'. הכול היה חירום, חירום, חירום. מי יתנגד לפעילות חירום?"

הוצגו תוכניות, מפות, חוות דעת?
"כלום ושום דבר. אמרו 'מנחת חירום, אז עזוב אותך מתקנות'. אתה לא שואל שאלות כשמציגים לך עניינים של פיקוח נפש. הכול עבר לידינו, בחצי תשומת לב. אף אחד לא הבין שיש פה פוטנציאל לשדה תעופה עתידי.

הסופרטנקר מרוסיה מכבה את השרפות ביערות הכרמל, 5 בדצמבר 2010 (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
הסופרטנקר מכבה את השרפות ביערות הכרמל, 5 בדצמבר 2010 (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)

"בחירום אתה לא שואל שאלות כי זה פיקוח נפש, ממש ככה. אף אחד לא הבין מה באמת קורה. היום אנחנו תופסים את הראש. נראה לך שהיינו נותנים לזה לעבור אם היינו יודעים שכל הכוכבים מסתדרים בשורה בשביל יזם פרטי בחסות המועצה?"

"אתה לא שואל שאלות כשמציגים לך עניינים של פיקוח נפש. הכול עבר לידינו, בחצי תשומת לב. אף אחד לא הבין שיש פה פוטנציאל לשדה תעופה עתידי. בחירום אתה לא שואל שאלות כי זה פיקוח נפש, ממש ככה"

"בהתחלה היה מדובר על משהו קטן הרבה יותר, משהו צנוע", אומר חבר המליאה דאז כרמל אברהם. "לי יש במקרה רישיון טיס אזרחי אז אני מבין – 1,800 מטרים זה כבר לא מנחת. בדיעבד מדובר בבלוף גדול. משהו לא טוב קורה עם הנושא הזה. אני הייתי בין הראשונים שתמכו בהגדלת המנחת, חשבתי שמועדון צניחה זה דבר יפה, אבל בין זה לבין הדבר העצום שהולך להיות, מדובר בשקר גדול".

איך הצליחו לעבוד ככה, לדבריך, על חברי המועצה?
"את האמת, זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה במועצה שלנו. מציגים לחברי המליאה איך שנוח להציג. אתה יכול לצטט אותי: לא מעט פעמים אנשים הצביעו בלי לדעת באמת על מה הם מצביעים וכך גם במקרה הזה. בדיעבד, העברנו החלטה למנחת שיכול לנחות בו גם בואינג – ואותי זה מאוד מטריד".

ראש המועצה הנוכחי אסיף איזק, שנבחר ב־2018 ברוב מרשים של 75% מהתושבים, נהג לפחות עד לאחרונה להתייחס בסוג של שוויון נפש להוכחות או לטענות שלפיהם היזם מוקדי רוקם חלומות גדולים. בדיונים הפומביים הוא לא נראה מודאג, או לפחות לא הראה זאת כלפי חוץ.

מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

התושבים והפעילים ששוחחו עם זמן ישראל טוענים שהוא משחק במשחק כפול: מצד אחד הוא מבטיח להם שדבר לא ישתנה בזמן הקדנציה שלו, ובמקביל מאפשר ליזם להתקדם עם תוכניותיו. הקדנציה של איזק מסתיימת בעוד כשנה וחצי – מה שאומר שממילא לא תסתיים עדיין בניית המסלול.

"לא מעט פעמים אנשים הצביעו בלי לדעת באמת על מה הם מצביעים וכך גם במקרה הזה. בדיעבד, העברנו החלטה למנחת שיכול לנחות בו גם בואינג – ואותי זה מאוד מטריד"

אולם, בריאיון לזמן ישראל מבהיר איזק לראשונה שאם היזם יחרוג מהתחייבותו הכתובה – המועצה תשקול לפנות לבית המשפט (התגובה המלאה בהמשך).

הגישה של איזק הוצגה לפני כמה שבועות בדיון רב משתתפים בזום. איזק, המהנדסת של המועצה והיועצת המשפטית שלה הציגו את התוכניות שעברו עד כה וענו על שאלות. "אני מתנגד בתוקף לשינוי הסטטוס קוו, מה שהיה הוא שיהיה", התחייב איזק. "אני אעשה הכול כדי לשמור על הסטטוס קוו. לא דיברנו על תוכניות חדשות, חשוב שזה ייאמר מההתחלה".

אולם, ברגע שמישהו התייחס לתוכניות עתידיות שהגיש אותו יזם, למשל תוכניות לפיתוח כביש גישה מזרחי והצרחה של שטחי המתחם כדי להרחיב את שימושיו, מיהר ראש המועצה לנפנף את השאלה כאילו מדובר בזבוב טורדני. "התוכניות האלה לא הגיעו אלי, אני לא מכיר אותן ואין להן מעמד כרגע".

חבר המליאה אלחנן שוורץ התעקש לדאוג לכך שסינדרום בת היענה מ־2017, שבו מתעמקים בתוכניות רק בדיעבד, לא יחזור על עצמו ואמר: "אני לא מבין. יש לתוכניות האלה כבר מספר. זה לטמון את הראש בחול. אנחנו יודעים שהן מקודמות. יש פה תוכנית שמישהו השקיע בה זמן, כסף, משאבים והיא תגיע אלינו". ראש המועצה המשיך בגישת בת היענה: "אני לא מכיר אותה".

שוורץ התעקש והמחיש כי לא רק שהתוכנית מוכרת למועצה, היא אפילו מופיעה במצגת שהמהנדסת עצמה הציגה לנוכחים כמה דקות קודם לכן. מהמצגת עולה שאחת משתי התוכניות שהיזם שוקד עליהן כבר קיבלה מספר מרשויות התכנון ואף התבצע תהליך של "פרה־רולינג" (היוועצות מוקדמת) עם לשכת התכנון המחוזית.

"אתה עושה קצת סלט", נזפה מהנדסת המועצה בחבר המועצה המנדנד. "נכון שיש שתי תוכניות ונכון שאחת מהן קיבלה מספר, אז מה? גם אני יכולה לפתוח תוכנית והיא תקבל מספר. אין לזה שום משמעות. שתי התוכניות כרגע לא מקודמות". שוורץ ביקש לדעת מה מטרת התוכנית, איש לא טרח לענות וראש המועצה ומנהליה לא התחייבו להתנגד לתוכניות עתידיות.

אתר התעופה הפנים־מרכזית הגדול בארץ

תחקיר זמן ישראל חושף כי אותו "סטטוס קוו" נשען על פרשנות וכי המטרות הצנועות שהוצגו למועצה מתרחבות, בזמן שהיזם מתפאר בכך שהמגבלות שחלות עליו תלויות אך ורק ברצונו הטוב – ולא בדרישות של המועצה או התושבים.

מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
השטחים באזור מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

המועצה עוצמת עיניה – מבחירה או מחוסר ברירה – וממשיכה בחיבוק הדוב של היזם, שחותם ביחד איתה על מכתבים רשמיים לרשויות – ויושב לא אחת בדיוני המליאה לצד ראש המועצה, כשותף מלא לעשייה.

המועצה עוצמת עיניה – מבחירה או מחוסר ברירה – וממשיכה בחיבוק הדוב של היזם, שחותם ביחד איתה על מכתבים רשמיים לרשויות – ויושב לא אחת בדיוני המליאה לצד ראש המועצה

כך, למשל, הסטטוס קוו עליו מצביע איזק נעדר מהמכתב ששלח היזם לוולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) בנובמבר האחרון, במסגרת דיוני התמ"א (תוכנית המתאר הארצית) הנוגעת לכל שדות התעופה בישראל.

במכתב זה מגדיל מוקדי את ה"לא שדה תעופה" שלו ביותר משקל תשעים. פתאום "מותרת פעילות פנאי ונופש" ללא ציון המילים "מקומית בלבד" ו"סוגי המטוסים המותרים לשימוש כוללים כלי טיס בינוניים וגדולים", כלומר, לא רק מטוסי כיבוי שהם מטוסי ריסוס קטנים.

כמו כן מבהיר מוקדי כי למנחת יש "זכויות בנייה של 8,000 מ"ר בשטח מחצבה נטושה לצורך חניית כלי טיס ותחזוקתם" – מה שמייד מעלה את השאלה אם בעתיד המנחת יהפוך לחניון של מטוסים. בענף התעופה ידוע כי בשנים האחרונות קיימת מצוקה של חניונים כאלה, עקב סגירה של כמה מהם.

מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
חוף הבונים ברקע מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

עוד מצהיר מוקדי: "קיבלנו רישיון להפעלה אווירית מסחרית של כלי טיס ולמכון בדק לאחזקת כלי טיס […] הקמנו האנגר תעופתי גדול ומודרני". הוא אף מתפאר כיצד התאחדו כל הרשויות במאמץ משותף לסייע לו:

בשנים האחרונות, במאמץ אזורי כולל של המועצה האזורית, הוועדה המקומית ואגודת מי חוף הכרמל – כל מתקני ומקווי המים הסובבים את מנחת הבונים קורו או יובשו, ובימים אלה מוסרים כל מכשולי הטיסה בקרבת המנחת (כריתת עצים, הטמנת קווי חברת חשמל, הסדרת נחל מהר"ל באופן כדי ליצור גישור לחלקה הדרומי של המחצבה הנטושה ולאפשר פיסית את הרחבת שטחי השירות של המנחת לכיוונה).

פעילות סושיאל של המועצה עם מנחת פורדייב (צילום: פייסבוק)
פעילות של המועצה עם מנחת פרדייב (צילום: פייסבוק)

מוקדי אף מתגאה כי לא הוגשה "אף התנגדות בכל ארבע התוכניות האחרונות שאושרו למנחת". אלא שלנוכח האופן המטעה שבו הוצגה התוכנית בפני חברי המליאה – אותה כמעט הסתירו מהתושבים – לא מפתיע שלא הוגשו התנגדויות. הרי לא הציבור ולא נציגיו נחשפו למלוא היקף התוכניות והחלומות.

לפי המכתב של מוקדי, מנחת הבונים הוא כבר לא "אתר קטן המשמש לתיירות פנים מקומית ולחירום" אלא אחד מאתרי התעופה המרכזיים בישראל, עם פוטנציאל עתידי עצום: "מופנית תשומת לב הוועדה כי מנחת הבונים ממוקם בסמיכות ובנגישות תחבורתית טובה מאוד למרכז הארץ […] [והוא] אתר התעופה הפנים־ארצית המרכזי בישראל".

לפי המכתב של מוקדי, מנחת הבונים הוא כבר לא "אתר קטן המשמש לתיירות פנים מקומית ולחירום" אלא אחד מאתרי התעופה המרכזיים בישראל, עם פוטנציאל עתידי עצום

מוקדי מבקש באותו מכתב לבטל את ההגבלות על ההתרחבות לעבר המחצבה הדרומית הנטושה, שטח ציבורי שניתן לפתח לרווחת הציבור ולתיירות. לא ברור אם המועצה מודעת לבקשה הזו. הדרך שבה מנהלת המועצה את דיוניה מול היזם מותירה את המתבונן מבולבל ותוהה – מי כאן בדיוק הבוס? מי מבקש רשות ממי? היזם או האנשים שנבחרו לשמור על האינטרסים הציבוריים?

"לצערי, תושבים רבים בעתלית ובחוף הכרמל חיים עם תחושה קשה שעבדו עלינו לכאורה בעיניים", אומרת תושבת עתלית ופעילת הסביבה הוותיקה רותי בנין. "כחברה בוועדת איכות הסביבה של המועצה האזורית חוף הכרמל, זכינו לשמוע הבטחות שווא על שמורה עם ציפורים.

"קיווינו שהמנחת יפעל באותה מתכונת כפי שעשה שנים רבות – ואז התברר לנו שמקימים לנו שדה תעופה ליד הבית, אשכרה בכניסה לבית שלי, בשכונת נוה הפרחים בעתלית. כששואלים שאלות מקבלים תשובות מתחמקות או לא תמיד נכונות.

"שמעתי על תושבים שמרגישים מאוימים, חלקם פשוט פוחדים לצאת בגלוי. אני ורבים כמוני תמכנו באסיף כי האמנו שהוא יביא תרבות שלטונית אחרת לאזור שלכאורה סבל מלא מעט פרשות שחיתות במשך שנים. לגלות שהמשחק פה לכאורה מכור מראש זה כאב לב אמיתי".

מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
ההאנגר במנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

"אם יש הפרות – אני לא מכיר אותן"

איזק אמר בתגובה לטענות: "במטרות של התוכנית מ־2015, שאושרה ב־2017 תחת ראש המועצה הקודם כרמל סלע ז"ל, כתוב במפורש שהמנחת לא מיועד לשמש כשדה תעופה כללי. דווקא התוכנית הזאת צמצמה שימושים כיוון שבעבר היו פחות הגבלות.

"המטרה שלי היא לשמר את הסטטוס קוו של שימושי המנחת שאושרו בוועדה המחוזית. בנספח המצורף שנשלח למליאה ב־2017 ישנה התחייבות כתובה של היזם לא לקיים פעילות מעבר למה שאושר ולא להקים שדה תעופה, התחייבות שאפשר ללכת איתה לבית משפט במקרה שמישהו יפר אותה".

"המטרה שלי היא לשמר את הסטטוס קוו. בנספח שנשלח למליאה ב־2017 ישנה התחייבות כתובה של היזם לא לקיים פעילות מעבר למה שאושר ולא להקים שדה תעופה, התחייבות שאפשר ללכת איתה לבית משפט"

אבל היזם מבהיר שכבר היום הוא מפר את ההתחייבות הזאת, לכאורה. הוא מדבר על טיסות מסחריות בתחום הביטחוני ומסרב לחשוף נתונים.
"אני לא מכיר הפרות של היזם ולא הגיעו אלי תושבים שהתלוננו על כך. אם יש פעילות ביטחונית – מעולם לא נחשפתי אליה".

היזם אומר דברים שונים בפורומים שונים. הוא טוען שהפרשנות שלו היא הנכונה.
"יש פה התחייבות ברורה שנכתבה ונחתמה והוצגה על ידי היזם ב־2017 לשימושים מאוד ברורים למנחת. התפקיד שלי זה לשמור אך ורק על האינטרס הציבורי. כראש רשות אני לא עוסק בשמועות אלא בעובדות. העובדות הן שהמנחת ישמש אך ורק לשימושים שאושרו ב־2017 בוועדה המקומית".

טסנו באדיבותו של דן מוקדי מ Paradive – צניחה חופשית פרדייב עם פרופסור ריק שטיינר, מומחה בינלאומי לשימור ימי וביולוג מעל רצועת החוף המדהימה שלנו ודנו בסיכונים הנובעים מהקמת האסדה.בשיחה ארוכה עם אסיף איזק לראשות מ.א. חוף הכרמל ועם חברי שומרי הבית, חידד והזהיר פרופ' שטיינר מפני תקלות וזיהומים גם בתיפעול השוטף של אסדות הגז וגם בהולכתו אל פנים הארץ בצינורות ו/או במיכלים. מוזמנים לקחת חלק ולהירשם ליום שלישי הקרוב, 31.7.2018, לכנס במלון אלמא בזכרון יעקב בו ידברו מומחים מהארץ והעולם על "ההשלכות הבריאותיות והסביבתיות של מתווה הפיתוח של מאגר לוויתן".https://www.facebook.com/events/277664903009061/

Posted by ‎בת שבע ויסנודל‎ on Sunday, July 29, 2018

ראש מועצה אזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, בטיסה של "פרדייב" (פייסבוק)

חברי מליאה משנת 2017 אומרים חד משמעית שעבדו עליהם בעיניים. גם חלק מאנשי המקצוע שדיברנו איתם לא הבינו ולא היו מודעים לתוכנית.
"יכול להיות שאלה התחושות שלהם והן תחושות לגיטימיות, אבל אני כראש מועצה יכול אך ורק לפעול במציאות הנוכחית. את מה שהיה לפני תקופתי, ב־2017, כבר אי אפשר לשנות. אני אומר שלא יהיה שם שדה תעופה ארצי ולא יהיה שדה תעופה בינלאומי. זה לא יקרה בהבונים".

"המסמך הרלוונטי כיום הוא המכתב שנשלח לדלית זילבר שאומר שלא יהיה שום שינוי בסטטוס קוו. המכתב הגביל וסגר את כל האפשרויות לשינוי התכליות של המנחת"

יש שתי תוכניות נוספות הכוללות כוונות נוספות של היזם.
"יש עשרות תוכניות שגורמים ויזמים מעלים כל הזמן, אבל הן לא מאושרות ומקודמות. אף אחת מהתוכניות שאתה מציג כאן לא הגיע אלי, אפילו לא לדיון מקדים. גם במקרה הזה אני חוזר שוב – יש שימושים מוגדרים למנחת וכך הם יישארו".

"חברי המועצה הבינו על מה הם מצביעים"

מוקדי טוען מצדו כי לא היה אמור להיות כל מאבק. "המנחת היה אהוב כל השנים, אבל לאחרונה העסק משמש להתנגחות פוליטית והוא מונע ממניעים פוליטיים. התושבים המוחים עושים עליהום על המנחת ומעוותים את המציאות".

על השאלה אם יוכל להתחייב כי אין לו כל כוונה – כולל כוונה עתידית – להפוך את מנחת הבונים לשדה תעופה מסחרי, ענה: "ההתייחסות ל'כוונות עתידיות' היא דמגוגיה. אני יכול להבטיח שאין כל כוונה להקים שדה תעופה כללי בשטחי 'פרדייב'. רק תסביר לי בבקשה – מה זה 'כוונה עתידית'? ניסוח כזה של שאלה יכול להוציא גם אותך מודאג ולא בצדק!"

"כוונה עתידית" יכולה להיות מכירת העסק, שינוי בעלות, מחסור בטיסות תיירות, רצון להגדיל רווחים ועוד. היות שאין כיום (גם לשיטתך) מגבלה חוקית על גודל המטוסים, הרי שלא ברור כיצד יכולים התושבים לסמוך על כך שלא יהיו טיסות מסחריות לאילת או לקפריסין בעתיד?
"ברור שהמציאות בעתיד יכולה להיות שונה, אבל לפי התמונה שאני רואה היום – לא יהיו טיסות תחבורתיות בעתיד, וכדי שיהיו יידרש להגיש תוכנית חדשה שתכלול תסקיר השפעה על הסביבה שתוצג לציבור והציבור יוכל להתנגד לה.

מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
השטחים באזור מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

"אין לי כוונה להגיש תוכנית כזאת. ברור, למשל, שאם אמכור את העסק הדברים יכולים להשתנות (אין לי כוונה למכור). אבל, בכל מקרה, למיטב פרשנותי, התוכניות המאושרות לא מתירות זאת והמסלול המוקם לא יאפשר שימוש במטוסים כבדים מבחינת חוזק/כושר הנשיאה שלו".

על הטענות כי הדיון במליאת המועצה ב־2017 היה שטחי ומטעה אמר: "לדעתי, חברי המליאה הבינו על מה הם מצביעים. מטרות התוכנית נרשמו בפרוטוקול הדיון והן מתאימות במדויק למכתב ההתחייבות שלי שהוצג והוקרא למליאה, וכן מתאימות במדויק למטרות התוכנית שאושרה שנתיים מאוחר יותר.

"חברי המליאה הבינו על מה הם מצביעים. מטרות התוכנית נרשמו בפרוטוקול הדיון והן מתאימות במדויק למכתב ההתחייבות שלי שהוצג והוקרא למליאה, וכן מתאימות במדויק למטרות התוכנית שאושרה שנתיים מאוחר יותר"

"בדיון ב־2017 הוקרנו שקפים של שלושה מכתבים, וראש המועצה דאז כרמל סלע ז"ל, הקריא אותם בקול רם – מכתב ממפרק קיבוץ נווה ים; מכתב התחייבות ממני – בו אני מפרט ומתחייב שהשימושים יוגבלו לשלושה סוגי הפעילויות המנויים במטרות התוכנית בלבד ומכתב מהיחידה האווירית של משטרת ישראל בו מצוין ש'משטרת ישראל בעד פיתוחו של מנחת הבונים והתאמתו לשימושיים ביטחוניים שונים, בראש ובראשונה למטוסי כיבוי השריפות'

"האם יש אפשרות כלשהי להבין שהותרה פעילות מעבר לצניחה וכיבוי שריפות? לגבי סוגי הפעילויות (המותרות במתחם), ראשית צריך להבהיר שהתוכניות שאושרו ב־2017 וב־2019 הגבילו את סוגי הפעילויות האוויריות במנחת לרשימה סגורה ומצומצמת.

מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)
מנחת פרדייב (צילום: אבנר הופשטיין)

"לפני כן לא הייתה הגבלה. בדיון ההתנגדויות לתוכנית מ־2004, הוועדה המחוזית החליטה שעד שכבר מאשרים אתר תעופה במחוז – 'הוא לא יוגבל בסוגי פעילויות או מספר מטוסים'". על הטענה שהוא מתכוון להתקשר עם חברות ביטחוניות לצרכים מסחריים אמר: "ההגדרה בתוכנית היא 'פעילות המיועדת למטרות ביטחוניות' – לא פירטתי בנושא זה.

"לידיעתך, מאז ומתמיד יש ל'פרדייב' התקשרויות עם מערכת הביטחון. כרגע אני לא מקדם את התוכניות הנוספות שהגשתי, אבל היה ויקודמו בעתיד אעשה זאת בשיתוף המועצה".

בנושא הכוונה להפעיל "מטוסים בינוניים וגדולים" במנחת אמר מוקדי: "אבהיר כי אין בכוונתנו לאפשר הפעלת מטוסים גדולים המצוינים בנספח האקוסטיקה של התוכנית, על אף שמותר".

בכתבה הבאה: גרסאות מתעתעות לרשויות ומכתבים מטעים של מוקדי ואיזק לתושבים המבולבלים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
כחבר מליאת המועצה (וכטייס )וכפי שטענתי בדיון אין צורך במנחת הבונים לכיבוי שריפות, שדה חיפה הוא במרחק כמה דקות טיסה ומתאים יותר למטוסי כיבוי, הגם שאף אחד לא מבטיח שהשרפה הבאה בכרמל תהיה... המשך קריאה

כחבר מליאת המועצה (וכטייס )וכפי שטענתי בדיון אין צורך במנחת הבונים לכיבוי שריפות, שדה חיפה הוא במרחק כמה דקות טיסה ומתאים יותר למטוסי כיבוי, הגם שאף אחד לא מבטיח שהשרפה הבאה בכרמל תהיה בצד שלנו ולא בצידו הצפוני או המזרחי…מסלול באורך 1800 מטר גדול מחלק ממסלולי נתב"ג וכמעט כפול מאורך המסלול בהרצליה שהנו שדה התעופה הפנים ארצי העמוס ביותר כיום. פתיחת המנחת לשימושים נוספים בעיקר עם שדה כהרצליה יסגר תגרום להעברת עיקר התעופה האזרחית, בתי ספר לטייס, מכוני בדק (מוסכים) תדלוק ועוד…בהמשך יהיה צורך במערכות מכ"מ, תאורת מסלול, מערכות המאפשרות נחיתת מכשירים ועוד ועוד….אשר יהוו מפגע גם לתושבים וגם לציפורים הנודדות. הרחבה לטיסות בינלאומיות תחייב ביקורת גבולות, מכס, תחנת רכבת (כנראה בתכנון כי לפי מה שנמסר לנו רכבת ישראל מממנת את מוקדי). ועוד לא דיברנו על תאונות שיכולות לקרות למטוס בשל התנגשות בציפורים שבשמורה והתרסקות על אחד המושבים….עו"ד דב מגן.

עוד 3,396 מילים ו-5 תגובות
סגירה