הרב ולטר הומולקה, רקטור מכללת אברהם גייגר, בבית הכנסת של הקהילה היהודית הליברלית בהאנובר, גרמניה, דצמבר 2016 (צילום: Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images)
Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images

ההטרדות והטיוח: בכירים בקהילה היהדות הליברלית בגרמניה תחת חקירה

מאמר שפורסם בעיתון הגרמני "די ולט" חושף שורת האשמות בגין הטרדות מיניות וניצול לרעה לכאורה של סמכות מצד מייסד סמינר להסמכת רבנים באוניברסיטת פוטסדאם ומצד בן זוגו – דובר הסמינר לשעבר ● עוד נטען כי הרב ולטר הומולקה ובכירים אחרים טאטאו מתחת לשטיח את הראיות ● אחד הנפגעים סיפר: "הוא כתב, 'אני נבוך מהגודל שלי', חשבתי שהוא מתכוון למשקל שלו"

הקהילה היהודית הליברלית בגרמניה עוברת בימים אלה טלטלה על רקע חקירות בגין הטרדות מיניות בצמרת אחד הארגונים היהודיים המרכזיים. משרד עורכי דין – שחקר טענות על התעללות בכנסייה הקתולית בגרמניה – נשכר לאחרונה כדי לרדת לשורש הטענות.

מוקדם יותר החודש מסרה המועצה היהודית המרכזית של יהודי גרמניה כי משרד עורכי הדין Gercke Wollschläger יבחן "טענות על הטרדה מינית וניצול לרעה של סמכות" במכללת אברהם גייגר.

במוקד החקירה עומדים הרב ולטר הומולקה – מייסד הסמינר להסמכת רבנים ומנהיג מוביל – והבעל שלו, המועסק גם הוא בסמינר, בעקבות האשמות שפורסמו לראשונה ב־6 במאי במאמר בעיתון הגרמני "די ולט".

אוניברסיטת פוטסדאם – בה שוכן הסמינר – ידעה על האשמות כבר בתחילת השנה ופתחה בחקירה משלה כדי לבדוק אם הבעל של הומולקה – המשמש כדובר הסמינר – שלח מכתבי זימה לסטודנטים. כמו כן, נטען בעיתון כי הומולקה ובכירים אחרים טאטאו מתחת לשטיח את הראיות בגין התנהגות בלתי הולמת על ידי חקירה עצמאית.

הרב ולטר הומולקה (משמאל) לצד מנהיגים יהודים בגרמניה, בהם יוזף שוסטר, נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, אוקטובר 2019 (צילום: Wolfgang Kumm/picture alliance via Getty Images)
הרב ולטר הומולקה (משמאל) לצד מנהיגים יהודים בגרמניה, בהם יוזף שוסטר, נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, אוקטובר 2019 (צילום: Wolfgang Kumm/picture alliance via Getty Images)

"אנחנו חייבים לקיים חקירה מלאה, בלתי תלויה ונטולת פניות בכל הנוגע להאשמות, בעיקר לטובת הקרבנות לכאורה"

"אנחנו חייבים לקיים חקירה מלאה, בלתי תלויה ונטולת פניות בכל הנוגע להאשמות, בעיקר לטובת הקרבנות לכאורה", הודיע יוזף שוסטר, שעומד בראש המועצה המרכזית של יהודי גרמניה.

בשבועות האחרונים נודעו פרטים נוספים. סטודנטים רבים סיפרו ל־JTA על חוויות לא נעימות עם הומולקה והבעל שלו. כולם שיתפו בסיפוריהם את צוות המכללה ואת הגוף הבודק מטעם האוניברסיטה. "עלינו להגן על מי שנפגע תוך כדי הליכי חקירה שקופים", הוסיף שוסטר. "חשוב גם למנוע פגיעה בקהילה היהודית". אלא שלדברי רבים, הנזק כבר נגרם.

התנועה הליברלית נוסדה בגרמניה של המאה ה־19 והייתה בהמשך הבסיס לתנועה הרפורמית בארה"ב. אחרי השואה, אוכלוסיית היהודים הקטנה ששרדה הייתה ברובה חרדית, אף שקמו כמה קהילות ליברליות שאותן הובילו בעיקר רבנים מצבאות ארה"ב ובריטניה באזורים שכבשו בעלות הברית.

בשנות ה־90 של המאה הקודמת, אחרי שהסתיימה המלחמה הקרה וגרמניה התאחדה מחדש, החלה פריחה של קבוצות קטנות של יהודים לא אורתודוקסים. הרב האמריקאי ולטר יעקב, יליד גרמניה, הסמיך לרבנות ב־1997 את הומולקה, יחד עם רבנים אחרים. הומולקה הפך למנהיג קהילה.

המרכז האירופי ללימודים יהודיים בפארק סנסוסי, פוטסדאם (צילום: ולטר הומולקה)
המרכז האירופי ללימודים יהודיים בפארק סנסוסי, פוטסדאם (צילום: ולטר הומולקה)

יחד עם יעקב הוא הקים ב־1999 את מכללת אברהם גייגר, שיעקב היה לנשיאה. בעקבותיו, נוסדו גם בית ספר לחזנות, סמינר נוסף לסטודנטים לרבנות של התנועה הקונסרבטיבית ומוסדות רבים אחרים. הומולקה גם מילא תפקיד חשוב בהבטחת מימון למוסדות הליברלים דרך המועצה המרכזית של יהודי גרמניה.

טיוח ההטרדות לכאורה מהווה את "השערורייה הגדולה ביותר בקהילה היהודית שלאחר המלחמה", אומרת סוזאן ניומן, חוקרת אמריקאית שעוסקת בחיי היהודים בגרמניה

טיוח ההטרדות לכאורה מהווה את "השערורייה הגדולה ביותר בקהילה היהודית שלאחר המלחמה", אומרת סוזאן ניומן, חוקרת אמריקאית שעוסקת בחיי היהודים בגרמניה בזמן החדש. ההאשמות בגין הטרדה מינית מצד הבעל של הומולקה בסמינר – שהוא אחד ממקימיו – "הן למעשה, רק קצה הקרחון", היא הוסיפה.

בעקבות השערורייה, כבר הוחלט על כמה שינויים בסמינר גייגר – שהוקם כעמותה בידי הומולקה – ובמוסדות הקשורים אליו. ביום שישי האחרון הודיע הסמינר כי כל הבעלות הועברה לקרן ליאו בק, קבוצה מהעיר פוטסדאם, שהחזיקה קודם לכן במיעוט מניות.

הומולקה שימש כיו"ר הנהלת הקרן עד לפרסום המאמר בעיתון "די ולט". אולם, עדיין קיימת כפילות תפקידים בהנהלה: היו"ר בפועל של קרן ליאו בק היא אן־מרגרטה ברנקר – שהיא גם בעלת תפקיד בכיר בסמינר.

חדר המערכת של "די ולט" (צילום: Ralf Roletschek, ויקיפדיה)
חדר המערכת של "די ולט" (צילום: Ralf Roletschek, ויקיפדיה)

הסמינר גם מינה מנהלת זמנית – גבריאלה טנה, ששימשה בעבר כשרת האוצר של מדינת ברלין. המכללה הודיעה כי תפקידה יהיה לארגן מחדש את הסמינר. בשיחות פרטיות אמרו מקורות כי הם מצפים לשינויים נוספים, לרבות במצבת כוח האדם.

מנהל בית הספר לתיאולוגיה יהודית דניאל קרוכמלניק כבר התפטר. בהודעת אימייל שבה הודיע על התפטרותו הזהיר כי השערורייה "גורמת נזק לסמינר ולמנהלו". הוא סיפר כי דחק במי שיש לו ביקורת על מכללת גייגר להביע אותה רק בחוגי המכללה, אבל לא הצליח לשכנע אותם בכך.

מנהל בית הספר לתיאולוגיה יהודית דניאל קרוכמלניק הזהיר כי השערורייה "גורמת נזק לסמינר ולמנהלו". הוא סיפר כי דחק במי שיש לו ביקורת על מכללת גייגר להביע אותה רק בחוגי המכללה

בית הספר לתיאולוגיה יהודית, יחד עם סמינר גייגר והסמינר הקונסרבטיבי ששמו מכללת זכאריאס פרנקל, הוא חלק מהמרכז האירופי ללימודי יהדות של האוניברסיטה. הומולקה מילא תפקידים בשלושת המוסדות.

"יש לנו מבנה חדש ומפואר ותדמית ציבורית הרוסה", כתב קרוכמלניק במכתב ההתפטרות שלו, שבו לא הזכיר את הסטודנטים שדיווחו על ההטרדה המינית וההתעללות. במקביל, הודיעו מנהיגי ארגונים רבים שהומולקה סייע להקים – לרבות חלק מכ־30 הקהילות היהודיות הליברליות בגרמניה וגם באוסטריה – על ניתוק קשרים עמו ואחדים אף קראו להתפטרותו.

הרב ולטר הומולקה בספריית הסמינר
הרב ולטר הומולקה בספריית הסמינר (צילום: Wolfgang Kumm/dpa via Getty Images)

תגובתו של הומולקה לטענות עוררה מחלוקות רבות, זאת לאחר שאמר בהודעה שבה הודיע על יציאתו לחופשה כי כל מחויבות עמוקה "מוצאת לה גם מתנגדים שלא רואים בעין יפה את הישגך".

סיפור חייו של הומולקה והקריירה שלו בקהילה היהודית הם ייחודיים. העובדה שהתגייר בנעוריו ושהוא נשוי לגבר עוררו תשומת לב, אבל מה שגרם להרמת גבה במשך השנים הארוכות שלו בהנהגת הקהילה הייתה העובדה שהוא ממלא בעצמו תפקידים כה רבים, ולמעשה נהנה מכוח כמעט בלתי מוגבל.

עד עתה, רק מעטים העזו למתוח ביקורת פומבית על הומולקה, שיכול באופן ישיר או עקיף להשפיע על גיוס עובדים ופיטוריהם, על חלוקת מלגות ועל קריירות

עד עתה, רק מעטים העזו למתוח ביקורת פומבית על הומולקה, שיכול באופן ישיר או עקיף להשפיע על גיוס עובדים ופיטוריהם, על חלוקת מלגות ועל קריירות. "סוף־סוף מישהו מתייחס לנושא בכובד ראש", אמר הרב ולטר רוטשילד מברלין.

רוטשילד, שחי ועובד בגרמניה יותר מ־20 שנה, רואה קווי דמיון בין מה שמתרחש בימים אלה ביהדות הליברלית בגרמניה לתנועת "מי טו", שהחלה ב־2017 כדי לשים קץ לתופעות של הטרדה מינית מצד מפורסמים ואישי ציבור. "כל רב מהתנועה הליברלית באירופה נפגע מכך" ,אמר רוטשילד. "הם יכלו לחשוף זאת מוקדם יותר אך פחדו. עכשיו הם פוחדים מהשלכות העובדה שהם פחדו".

הרב ולטר הומולקה (שני מימין) ומנהיגים ליברליים ורפורמים נוספים, בית הכנסת של הקהילה היהודית הליברלית בהאנובר, גרמניה, 1 בדצמבר 2016 (צילום: Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images)
הרב ולטר הומולקה (שני מימין) ומנהיגים ליברליים ורפורמים נוספים בבית הכנסת של הקהילה היהודית הליברלית בהאנובר, גרמניה, 1 בדצמבר 2016 (צילום: Julian Stratenschulte/picture alliance via Getty Images)

הסטודנט הראשון שהתלונן על הומולדה ובעלו אומר שהוא לא מתחרט ולא חושש ממעשי תגמול. "אני בכלל לא מפחד, האמת לצדי", אמר התלמיד ל־JTA.

הוא מספר כי הכול התחיל בשנת 2019, כשקיבל מסר בפייסבוק מבעלו של גייגר שהציע לשלוח לו צילומים מחופשתו האחרונה עם הבעל שלו. "זה לא הוצג כבעל אופי מיני", נזכר הסטודנט, "אז כשהוא כתב 'אני נבוך מהגודל שלי', חשבתי שהוא מתכוון למשקל שלו". תחת זאת, הווידאו שקיבל היה מפורש מאוד.

"אמרתי, 'זה חייב להיפסק מייד. זה לא הולם'" נזכר הסטודנט. "הוא התנצל והפסיק לכתוב לי". אחרי שהסטודנט דיווח על העניין למשטרה, פתחה מכללת גייגר בחקירה באמצעות ועדה פנימית שהקימה ובה שלושה חברי צוות. הם הציעו לסטודנט שרותי תיווך וייעוץ אבל, לדברי הסטודנט, ללא צעדים שינקטו כנגד המטריד.

ברנקר זיהתה את המטריד כבעלו של הומולקה. במייל שכתבה ב־1 במאי לסטודנטים ולאנשי הצוות היא אמרה שהיא משתפת אותם במידע בשל חקירה עיתונאית בנושא. בהודעה אחרי כן אמרה שהעובד פוטר מכל תפקידיו.

גבר מתפלל בבית כנסת של חב"ד בברלין, גרמניה,14 במאי 2021. (צילום: Markus Schreiber)
גבר מתפלל בבית כנסת של חב"ד בברלין, גרמניה,14 במאי 2021. (צילום: Markus Schreiber)

דוויד גסנר, פרקליט ממשרד עורכי הדין בהם־בקר־גסנר, שמייצג את העובד, אמר ל־JTA ש"הטרדה מינית מעולם לא הייתה נושא החקירה הפלילית, שאגב, הופסקה". הסטודנט אמר שהטיפול של המכללה בהאשמות שלו עורר בו זעם.

"הגישה שלי אחרי הקמת הוועדה הייתה, 'זה לא סוד שלי אלא של מישהו אחר. אני לא מסתיר סודות", סיפר הסטודנט. "אני מספר לכל מי שמוכן לשמוע". סטודנט שני סיפר שאותו עובד הזמין אותו במסרון לישון איתו במלון במהלך טיול שארגן, והדגיש כי לא מדובר בהזמנה מינית. אלא שהסטודנט אמר, "איך הוא יכול לשלוח מסרון כזה כשהוא ממלא תפקיד כזה?"

סטודנט שלישי סיפר שפחד לספר להומולקה שהוא חושב על מעבר לסמינר הליברלי של קרן ליאו בק בלונדון כדי לא להיות בקרבת בעלו. "פחדתי מתגובה חריפה", הוא ציין. "כשהוא גילה שאני שוקל את האפשרות, הוא [הומולקה] מצא את פרופיל הסקייפ שלי והחל לצלצל אליי באמצע הלילה". מאז רואיין הסטודנט בידי ועדת החקירה של אוניברסיטת פוטסדאם.

הפרקליטה נטליה שומרוס, שבן זוגה היה סטודנט בסמינר פרנקל, אספה האשמות נוספות ושיתפה את משרד החינוך של המדינה בדיווחים מכעשרה אנשים. "אנשים שיתפו צילומי מסך וגם מסרונים וצילומים", סיפרה.

החשיפות עודן טריות ונותר לראות אם וכיצד תשפיע השערורייה על היהדות הליברלית בגרמניה ומעבר לה, על ארגונים ליברליים בינלאומיים שלהם קשר לאלה שבגרמניה.

ג'ונתן סרנה, מרצה להיסטוריה יהודית באמריקה באוניברסיטת ברנדייס – שעוקב אחרי שערוריות עכשוויות במוסדות יהודיים בארה"ב – סבור שהסיכון גבוה מדי. "החדשות על בגידה אחרי בגידה מצד מנהיגים יהודיים סוררים יקשו על מנהיגים יהודיים ראויים לזכות בתמיכה הנחוצה כדי להצליח", הוא אומר.

לצד הקריאות לחקירה ולהסקת מסקנות, יש גם מי שמבקש לציין את תרומתו של הומולקה לקהילה היהודית הליברלית בגרמניה. "הומולקה השיג הישג נכבד כשהביא את המועצה המרכזית להכיר בקהילות הליברליות"

הרב ולטר הומולקה לצד ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט
הרב ולטר הומולקה לצד ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט, 2007 (צילום: רשות הכלל)

אבל לצד הקריאות לחקירה ולהסקת מסקנות, יש גם מי שמבקש לציין את תרומתו של הומולקה לקהילה היהודית הליברלית בגרמניה. "הומולקה השיג הישג נכבד כשהביא את המועצה המרכזית להכיר בקהילות הליברליות.

"הוא בנה את הסמינר הרפורמי להסמכה לרבנות וביצע את כל עבודת השתדלנות לטובת היהדות הליברלית", אמר ארמין לנגר, רב גרמני שסולק ממכללת גייגר ב־2016 אחרי שמתח ביקורת על המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, המממנת את המכללה, בשל עמדתה בנוגע לפליטים המוסלמים.

"אני רוצה להכיר במעשיו, אך מן הראוי שיפרוש כעת ויאפשר לדור חדש של רבנים פרוגרסיביים או מנהיגים יהודיים ליטול על עצמם את התפקידים – הרבים והשונים – שהוא מילא בעשורים האחרונים".

עוד 1,365 מילים
סגירה