בקואליציה מבולבלים מהאולטימטום של סער

במשך שנה היה שר המשפטים חסיד גדול של הממשלה הנוכחית ואחד הגורמים המשמעותיים בייצובה ● עד אתמול ● בקואליציה הופתעו מדבריו אתמול והעלו תהיות האם נמאס לו לשבת בממשלה הנוכחית ● ואולי סער, כמו כולם, רואה את הבחירות מתקרבות ולא רוצה להישאר מחוץ לגל הלאומי והאנטי-ערבי ששוטף את המדינה ● פרשנות

שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער

שר המשפטים גדעון סער נחשב כחסיד גדול של הממשלה הזו. הוא דחף להקמתה והיה עד היום אחד הגורמים המייצבים שלה. כל יום שבו בנימין נתניהו יושב באופוזיציה ממלא אותו בסיפוק רב ושמחה לאין קץ. סער הוא גם האיש שניסה לערער את הליכוד מבפנים באמצעות צמצום חוק הפילוג לארבעה חברי כנסת בלבד, ולו רק כדי לעורר חשש מתמיד אצל נתניהו.

לא תמצאו אצל סער עד היום אמירה שנויה במחלוקת, ביקורת מרומזת על מהלכי הממשלה או הקואליציה, או טענות נגד השותפים. גם את חברי הסיעה שלו, תקווה חדשה, הוא מחזיק תחת משמעת ברזל, כדרכו. איש לא צייץ שם איזו פרובוקציה.

עד אתמול. בשעות הבוקר שחרר סער את האולטימטום שלו כלפי הקואליציה. זה היה מסר חד-משמעי שאותו העביר בראיון לאריה גולן בכאן ב'. "מי שלא יצביע בעד החוק, לא רוצה בקיום הממשלה", אמר סער בהתייחסו לחוק יו"ש, המאשרר את החלת המשפט הישראלי על  הישראלים בהתנחלויות.

החוק מוארך כל חמש שנים מאז מלחמת ששת הימים ומסתיים בסוף יוני. רע"ם והתנועה האסלאמית לא יכולים להצביע בעדו, אלא אם כן הם שמים את קיום הממשלה לפני הכול.

קשה להבין את האינטרס של סער. שר המשפטים רוצה שיאמרו שהוא לא שינה את עמדותיו הלאומיות, זה ברור, אבל מה כל האיום החריג הזה? "אני לא מבין אותו", אומר גורם בכיר בקואליציה לזמן ישראל.

"מה הוא רוצה? לשבור את רע"ם? אולי נמאס לו לשבת בממשלה הזו, ואז הוא מנופף בכל החוקים הלאומיים? אולי הוא רוצה להראות שהקואליציה לא יכולה להעביר חוקים יותר ולהקים ממשלה ימנית עם נתניהו והליכוד?"

"מה הוא רוצה? לשבור את רע"ם? אולי נמאס לו לשבת בממשלה הזו, ואז הוא מנופף בכל החוקים הלאומיים? אולי הוא רוצה להראות שהקואליציה לא יכולה להעביר חוקים יותר ולהקים ממשלה ימנית עם נתניהו?"

סער וכל האנשים בצמרת תקווה חדשה מכחישים את האפשרות הזו, גם אם בחצי פה. סער עצמו התחמק אתמול משאלה ישירה בנושא הזה. "אשמח אם אפשר יהיה להעביר את החוק החשוב הזה ולהמשיך לקיים את הממשלה הזו כממשלה מתפקדת", הוא אמר אמש לזמן ישראל.

צבי האוזר אמר ש"לא נשב בממשלה בראשות נתניהו". זאב אלקין הכחיש כבר ידיעה על מו"מ שהוא מנהל עם יריב לוין על שריון עתידי של אנשי תקווה חדשה בליכוד. אלקין מפנה את השואלים לנאום מיליטנטי שנשא נגד נתניהו בכנסת לפני שלושה שבועות.

אז מה כן? סער, כמו כולם, רואה את הבחירות מתקרבות ולא רוצה להישאר מחוץ לגל הלאומי והאנטי-ערבי ששוטף את המדינה. גם הוא משתתף, ביודעין או שלא, במרוץ שכופה איתמר בן-גביר על הימין כולו.

סער, כמו כולם, רואה את הבחירות מתקרבות ולא רוצה להישאר מחוץ לגל הלאומי והאנטי-ערבי ששוטף את המדינה. גם הוא משתתף, ביודעין או שלא, במרוץ שכופה איתמר בן-גביר על הימין כולו

זו ההזדמנות של סער להתנגח ברע"ם ובתנועה האסלאמית גם מתוך הממשלה והקואליציה, ולהוכיח נאמנות ליהודה ושומרון. הציוץ של יו"ר סיעת רע"ם וליד טאהא בתגובה לאזהרות של סער בא לו כאילו בהזמנה. "אנחנו מוכנים", צייץ טאהא. יאללה מלחמה.

החוק הזה לא יפיל את הממשלה. בקואליציה משוכנעים שהחוק יעבור בסוף ביום שני הקרוב, למרות הכול, בתמיכת רע"ם וח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ. סער יעשה את הסיבוב שלו, אבל אם החוק לא יעבור (בליכוד מתכוונים להצביע נגד), המתנחלים הם אלה שילחצו להעביר אותו. אף אחד שם לא רוצה להישפט על עבירת תנועה בבית משפט צבאי או על פי החוק הירדני.

"אני שואל את עצמי האם המצביעים נגד החוק הם לא הבוגדים האמיתיים – בוגדים בערכים של הימין", מסכם את הדברים יו"ר מועצת ישע דוד אלחייני. "הבוחרים בחרו בהם כי הם ימין. אז מי הבוגד כאן?"

עוד 537 מילים
סגירה