אילוסטרציה: טכנאי אנרגיה בחברת אדיסון מחזיק במונה חשמל רגיל ובמונה "חכם", אילינוי, ארה"ב, 6 בספטמבר 2013 (צילום: AP Photo/M. Spencer Green)
AP Photo/M. Spencer Green

חברת החשמל החלה להתקין מונים חכמים; ישראל עדיין מדשדשת מאחורי אירופה

בימים אלה מותקנים מוני חשמל חכמים בבתיהם של 200 אלף ישראלים ● מונים דיגיטליים הם מפתח לניהול מתקדם וסביבתי של רשת החשמל ולחיסכון כספי למשקי הבית – אבל ישראל נמצאת בפיגור גדול בהתקנתם אחרי המערב ● מול החששות מפגיעה בפרטיות ותוספת קרינה, בחברת החשמל מנסים להרגיע: "פחות קרינה מסלולרי"

200 אלף ישראלים מקבלים בימים אלה מסרונים מחברת החשמל, בהם הם מתבשרים על החלפת מונה החשמל הביתי שלהם. המונה הישן והמוכר יפנה את מקומו לטובת מונה דיגיטלי, שבדיוק כמו טלפונים מהדור החדש מתהדר בכינוי "חכם".

כתוצאה מכך, המשק הישראלי ייפרד מאחד המקצועות העתיקים בסביבה – קורא המונים, איש חברת החשמל, שכמו החלבנים של פעם, מכתת רגליו מדלת לדלת – אבל במקום להביא צנצנת חלב, תפקידו לרשום כמה קוט"ש צרך כל דייר.

בעוד שהמונה הישן נקרא ידנית אחת לחודשיים (ולפעמים גם זה לא, ואז אנחנו מקבלים חשבון המבוסס על הערכה בלבד), המונה החדש יינטר את נתוני הצריכה הביתית שלנו באופן רציף וישגר אותם מדי רבע שעה למוקד חברת החשמל.

מדובר ב־35 אלף תצפיות בשנה במקום שש בלבד. ניטור הצריכה בחלוקה לשעות היממה והיכולת של המערכת לדעת בכל רגע נתון מה רמת הצריכה בכל בית, רחוב או שכונה, משדרגים את היכולת לנהל את רשת החשמל. "זה כמו המעבר מקודאק למצלמות דיגיטליות", מתלהב אורן הלמן, סמנכ"ל שירות ושיווק בחברת החשמל.

אילוסטרציה: טכנאי אנרגיה בחברת אדיסון מתקין במונה "חכם" באילינוי, ארה"ב, 6 בספטמבר 2013 (צילום: AP Photo/M. Spencer Green)
אילוסטרציה: טכנאי אנרגיה בחברת אדיסון מתקין מונה "חכם" באילינוי, ארה"ב, 6 בספטמבר 2013 (צילום: AP Photo/M. Spencer Green)

ניטור הצריכה בחלוקה לשעות היממה והיכולת של המערכת לדעת בכל רגע נתון מה רמת הצריכה בכל בית, רחוב או שכונה, משדרגים את היכולת לנהל את רשת החשמל

המעבר הזה, כמקובל בישראל, נעשה באיחור ניכר לעומת רוב המדינות המפותחות. ברחבי העולם כבר הותקנו יותר ממיליארד מונים חכמים. בכמה מדינות בארצות הברית הם כבר הותקנו ביותר מ־80% ממשקי הבית; באיטליה נערך סבב שני של התקנת 30 מיליון מונים; בשוודיה, פינלנד ואסטוניה – סיימו לרשת את כל המדינה.

בסך הכול, ביותר מ־70% ממשקי הבית באיחוד האירופי כבר הותקנו מונים חכמים. אפילו חברת החשמל המזרח ירושלמית, מספר מיקי לוי, מנהל המונים הארצי בחברת החשמל, התקינה מונים חכמים אצל 100% מהצרכנים שלה. בישראל התקבלו החלטות ממשלה ב־2010 וב־2013, אבל בין החלטה לביצוע בפועל מפרידות שכבות עבות של ביורוקרטיה, בדיקת טכנולוגיות, מכרזים ופיילוטים.

משום שהמונים החכמים הם תנאי לפתיחת שוק החשמל לתחרות (משק בית עם מונה חכם יכול לקנות את החשמל שלו מכ־30 ספקים מורשים חדשים שנכנסו לתחום), נשמעו לא פעם טענות כלפי חברת החשמל כאילו היא תוקעת טריז בגלגליו של המהלך.

את אורן הלמן זה מכעיס: "כל מי שטוען שאנחנו פורשים את המונים החכמים באיטיות כדי למנוע תחרות, זה פשוט בלבול מוח. אנחנו נלחמנו בכל הכוח מול רשות החשמל כדי לקדם את זה".

מונה חשמל חכם. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מונה חשמל חכם. אילוסטרציה (צילום: iStock)

"כל מי שטוען שאנחנו פורשים את המונים החכמים באיטיות כדי למנוע תחרות, זה פשוט בלבול מוח. אנחנו נלחמנו בכל הכוח מול רשות החשמל כדי לקדם את זה"

בשנים האחרונות כבר הותקנו בישראל כ־150 אלף מונים, שמהווים 5% מכלל המונים במשקי הבית – כ־3.1 מיליון. חלקם הותקנו במסגרת פיילוטים בערים שונות, והעיר היחידה שכבר השלימה מעבר מלא היא מודיעין.

כמו כן, בחצי השנה האחרונה, בכל בניין או דירה חדשים מותקן מונה חכם. כעת המהלך תופס תאוצה – ובחמש השנים הקרובות מתוכננת התקנה של מיליון מונים. מדובר אומנם בהתקדמות אבל זה אומר שגם ב־2027 לא יהיו מונים חכמים אפילו במחצית ממשקי הבית בישראל.

את המנה של 2022 התחילו לקבל בימים אלה תושבי הרצליה, פתח תקווה, חדרה, אשדוד וראשון לציון. מי שמעוניין לבדוק אם המונה שלו כבר הוחלף מבלי שהוא מודע לכך, יכול לעשות את זה בלחיצה כאן.

מונה חכם (צילום: חברת חשמל)
מונה חכם (צילום: חברת החשמל)

הלקוחות שבביתם יותקן מונה חכם לא ירגישו בשינוי מיידי. ייקח זמן עד שנוכל לעקוב, למשל באמצעות אפליקציה, אחרי צריכת החשמל שלנו בכל רגע נתון. בשלב הראשון אפשר יהיה לפנות למוקד 103 ולבקש נתון מעודכן – הליך מעט פרימיטיבי כשמדובר בטכנולוגיה עתידנית.

ברגע שיש מונה חכם, נפתחת בפני הלקוחות האופציה לשלם על פי תמחור דינמי – תעריף מוזל בלילה כנגד תעריף גבוה בשעות שבהן המערכת מתמודדת עם שיאי הביקוש לחשמל. משק בית שיהיה מוכן לעשות מאמץ, לשנות הרגלים ולהסיט חלק מהשימוש במכשירים החשמליים לשעות הלילה – יוכל לחסוך סכומים נאים. הניסיון מלמד שזה לא תמיד עובד אצל הישראלים.

ברגע שיש מונה חכם, נפתחת בפני הלקוחות האופציה לשלם על פי תמחור דינמי – תעריף מוזל בלילה כנגד תעריף גבוה בשעות שבהן המערכת מתמודדת עם שיאי הביקוש לחשמל

בטווח הארוך, רשת שבה כל המידע זורם בזמן אמת למוקד שליטה, מאפשרת לווסת באופן הרבה יותר יעיל את הביקושים ולגלח את הצריכה בשעות השיא. בעולם הישן הקימו תחנות כוח פחמיות רק על מנת לספק לכל האוכלוסייה חשמל גם בשיאי החום של הקיץ והקור של החורף.

בעולם החדש ניתן יהיה לווסת את הביקושים באמצעות תוכניות תעריפים מותאמות ולחסוך הקמה של תחנות כוח שעולות מיליארדים ומייצרות זיהום אוויר. יכולת התמרון רלוונטית במיוחד לעידן המכוניות החשמליות.

"הרכב החשמלי מציב אתגר גדול לרשת", אומר לוי, "כדי לספק כמויות כאלה של חשמל להטענת מכוניות נהיה חייבים להגדיל את הרשת בצורה דרמטית. מצד שני, בניהול חכם אפשר יהיה לבצע תמרונים כך שכולם ירוויחו: אתה תחבר את המכונית לשקע בערב, בשעות השיא ניקח ממך חשמל ואחר כך, בלילה, נחזיר לך אותו בחינם. באיטליה מבצעים עכשיו פיילוט כזה".

המידע שיזרום מהבתים, אומר לוי, יסייע גם בעת תקלות נרחבות או אירועי מזג אוויר קיצוניים: "בעבר, עד שצרכנים התלוננו לא היה לנו מושג איפה יש הפסקות ברשת. מונה חכם מאפשר לנו לדעת מה קורה ולשפר את זמן התגובה במקום שבו יש תקלה.

עמדת טעינה לרכבים חשמליים. אילוסטרציה (צילום: Greenspot IL)
עמדת טעינה לרכבים חשמליים. אילוסטרציה (צילום: Greenspot IL)

"בניהול חכם אפשר יהיה לבצע תמרונים כך שכולם ירוויחו: אתה תחבר את המכונית לשקע בערב, בשעות השיא ניקח ממך חשמל ואחר כך, בלילה, נחזיר לך אותו בחינם"

"אם ניקח כדוגמה אירוע כמו סופת השלגים שהייתה לפני כמה שנים בירושלים, נוכל להודיע לתושבים שמטפלים בכל מקום שבו אותרה בעיה במקום לחכות שכולם ייפנו אלינו. ביומיום נוכל לתת שירותים כמו להזכיר ללקוח שהוא לא ניקה את הפילטר של המזגן ובגלל זה הצריכה עלתה, או שהאורות בבית דולקים אפילו שהוא נמצא בחו"ל".

מאז שנושא המונים עלה על השולחן מלוות אותו שתי עננות של חשדנות. הראשונה נוגעת לפרטיות: לא כולם מתלהבים מהאפשרות שהמידע על מספר השעות שבהן הפעלנו מזגן ובוילר יזרום ברשת.

"25% מההשקעה בפרויקט היא בסייבר ובאבטחת מידע", מנסה לוי להרגיע. "אנחנו שומרים על המידע בחומות סיניות, הבעלים היחיד של המידע הוא הלקוח. גם המונה וגם האינפורמציה שייכים לו".

בעולם שבו מידע רגיש זולג שוב ושוב לרשת זה לא בהכרח מרגיע; מצד שני – במציאות שבה לא נשאר הרבה מהפרטיות ומהיכולת להגן עליה, דומה שהמידע על צריכת החשמל שלנו הוא לא המרכיב הכי אינטימי שעלול לדלוף לרשות הרבים.

עמודי חשמל, אילוסטרציה (צילום: יניב נדב)
עמודי חשמל, אילוסטרציה (צילום: יניב נדב)

נושא נוסף המעורר דאגה היא הקרינה שמייצרת התקשורת הרציפה של המונה באמצעות אותות אלחוטיים. "מדובר בקרינה שהיא ב־9 סדרי גודל פחות מהטלפון הסלולרי שלנו", מסביר לוי. למשפחה ממוצעת שממילא מוקפת בראוטרים ומכשירים סלולריים זה כנראה באמת לא ישנה.

אבל מה בנוגע לרגישי הקרינה או חרדי הפרטיות – האם הם יוכלו לסרב להתקנה של מונה חכם בביתם?
"אנחנו לא רואים מצב שבו נידרש להעסיק מערך של קוראי מונים רק בגלל שלמוישה לא מתאים מונה חכם", אומרים בחברת החשמל.

מצד שני, מי שאצה לו הדרך ולא רוצה להמתין עד שחברת החשמל תפנה אליו, יכול להזמין התקנה של מונה חכם כבר כעת ולשלם עבור התענוג סכום חד פעמי של 223 שקלים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
למגיבים : מצער לשמוע שבמקום לשמוח על ההזדמנות לקבל חשמל נקי הביתה משדות פי.וי עם אגירה לשעות העומס, אתם מתעסקים בעניינים פעוטים כמו קרינת מונה שהתקנתו בכל העולם בעיצומה, אחרי שכבר מיקו ... המשך קריאה

למגיבים : מצער לשמוע שבמקום לשמוח על ההזדמנות לקבל חשמל נקי הביתה משדות פי.וי עם אגירה לשעות העומס, אתם מתעסקים בעניינים פעוטים כמו קרינת מונה שהתקנתו בכל העולם בעיצומה, אחרי שכבר מיקו לוי הרגיע אתכם בכתבה שהקרינה היא ב-9 סדרי גודל נמוכה משידור של מכשיר סלולר :-/ או שאתם אוהדי הגז/פחם.

1. לחייב רגישים לקרינה להתקנה של מונים חכמים בסביבתם זה פשע. 2. המונים יצרו ביזבוז: א. צורכים יותר אנרגיה ממונה רגיל, אפילו דגיטאלי רגיל ב. כל מונה חדש מחליף מונה ישן עובד ותקין (שי... המשך קריאה

1. לחייב רגישים לקרינה להתקנה של מונים חכמים בסביבתם זה פשע.

2. המונים יצרו ביזבוז:
א. צורכים יותר אנרגיה ממונה רגיל, אפילו דגיטאלי רגיל
ב. כל מונה חדש מחליף מונה ישן עובד ותקין (שיכל לעבוד עוד שנים רבות) שיזרק לפח ויזהם את הסביבה.
ג. השימוש בתקשורת סלולרית תכביד על הרשתות הסלולריות ויגבירו את הצורך בעוד ועוד אנטנות מקרינות.
במקרים שאין קליטה, יותר מגבר סלולרי בביניין מה שיוסיף עוד לחשיפה לקרינה.
ד. הנתונים אולי ישודרו מהמונה כל 15 דקות, אבל אני לא מכיר דרך בו מודם סלולרי מדור ארבע המותקן במונים הללו , לא ישדר קבוע.

3. היה אפשר לבצע התאמה לטכנולוגיה כך שתהיה בטוחה יותר מבחינת קרינה. כך שלמעשה הנתונים יאספו כל היום לזכרון פנימי וישדרו אחת ל24 שעות, או כאשר הלקוח ביקש (דרך אפקלקציה) , או כאשר חברת החשמל מבקשת בצורה חריגה דרך מערכת השליטה שלהם כדי להתמודד עם בעיות ברשת.
רק אז יתעורר המודם וישדר את המידע.

4. היה אפשר להתשמש בטכנולוגיות PLC , ללא קרינת רדיו. אבל כנראה זול יותר להקרין על הציבור ולעוד להתקין בכוח אצל רגישים לקרינה שיפגעו משמעותית מהקרינה הזו.
חברת החשמל צריכה להתבייש בעצמה. אבל עד שלא יהפכו שם כמה מנהלים שם לרגישים לקרינה , הם לא יבינו את הסיכון, לא את הנזקים ולא את הסבל שהמהלך הזה יכול לגרום.

5. במדינות אחרות בעולם נפרסו מונים אלחוטים או סלולריים במגוון טכנולוגיות. במקומות בהם השידור היה משמעותי מהמונים (למשל ברוב המדינות בארה"ב) היו נפגעים רבים שהפכו לרגשים לקרינה והחלו לסבול מכאבי ראש, עייפות כרונית, החמרה של בעיות בריאותיוו ועוד.

מידע נוסף באתר המידע שלי –
https://www.norad4u.co.il/knowledge-h/smart-meters-h/

עמיר- ללא קרינה בשבילך.

1. לחייב רגישים לקרינה להתקנה של מונים חכמים בסביבתם זה פשע. 2. המונים יצרו ביזבוז: א. צורכים יותר אנרגיה ממונה רגיל, אפילו דגיטאלי רגיל ב. כל מונה חדש מחליף מונה ישן עובד ותקין (שי... המשך קריאה

1. לחייב רגישים לקרינה להתקנה של מונים חכמים בסביבתם זה פשע.

2. המונים יצרו ביזבוז:
א. צורכים יותר אנרגיה ממונה רגיל, אפילו דגיטאלי רגיל
ב. כל מונה חדש מחליף מונה ישן עובד ותקין (שיכל לעבוד עוד שנים רבות) שיזרק לפח ויזהם את הסביבה.
ג. השימוש בתקשורת סלולרית תכביד על הרשתות הסלולריות ויגבירו את הצורך בעוד ועוד אנטנות מקרינות.
במקרים שאין קליטה, יותר מגבר סלולרי בביניין מה שיוסיף עוד לחשיפה לקרינה.
ד. הנתונים אולי ישודרו מהמונה כל 15 דקות, אבל אני לא מכיר דרך בו מודם סלולרי מדור ארבע המותקן במונים הללו , לא ישדר קבוע.

3. היה אפשר לבצע התאמה לטכנולוגיה כך שתהיה בטוחה יותר מבחינת קרינה. כך שלמעשה הנתונים יאספו כל היום לזכרון פנימי וישדרו אחת ל24 שעות, או כאשר הלקוח ביקש (דרך אפקלקציה) , או כאשר חברת החשמל מבקשת בצורה חריגה דרך מערכת השליטה שלהם כדי להתמודד עם בעיות ברשת.
רק אז יתעורר המודם וישדר את המידע.

4. היה אפשר להתשמש בטכנולוגיות PLC , ללא קרינת רדיו. אבל כנראה זול יותר להקרין על הציבור ולעוד להתקין בכוח אצל רגישים לקרינה שיפגעו משמעותית מהקרינה הזו.
חברת החשמל צריכה להתבייש בעצמה. אבל עד שלא יהפכו שם כמה מנהלים שם לרגישים לקרינה , הם לא יבינו את הסיכון, לא את הנזקים ולא את הסבל שהמהלך הזה יכול לגרום.

5. במדינות אחרות בעולם נפרסו מונים אלחוטים או סלולריים במגוון טכנולוגיות. במקומות בהם השידור היה משמעותי מהמונים (למשל ברוב המדינות בארה"ב) היו נפגעים רבים שהפכו לרגשים לקרינה והחלו לסבול מכאבי ראש, עייפות כרונית, החמרה של בעיות בריאותיוו ועוד.

מידע נוסף באתר המידע שלי –
https://www.norad4u.co.il/knowledge-h/smart-meters-h/

עמיר- ללא קרינה בשבילך.

עוד 1,042 מילים ו-5 תגובות
סגירה