הסוד לחוסן ארגוני – גיוון, הוגנות והכללה כעוגן ארגוני בעתות משבר

מקום עבודה עם גיוון מגזרי, אילוסטרציה (צילום: iStock / fizkes)
iStock / fizkes
מקום עבודה עם גיוון מגזרי, אילוסטרציה

רבות דובר בגיוון והכללה – שילוב מיטבי של אוכלוסיות גיוון בחברות מובילות במשק – כבעל יתרונות רבים. הן עבור העובדים הזוכים במימוש עצמי ומשרות ההולמות את כישוריהם, והן עבור החברות הזוכות בעובדים מחויבים ולויאליים, בתפיסת עולם ארגונית רחבה ובשורת רווח גבוהה יותר.

אך מה קורה בעתות משבר, כפי שהחברה הישראלית מזמנת לכולנו חדשות לבקרים? איך משפיעים אירועים אלימים ופוליטיים על חברות המעסיקות בקרבן עובדים מהחברה הערבית?

מה קורה בעתות משבר, כפי שהחברה הישראלית מזמנת לכולנו חדשות לבקרים? איך משפיעים אירועים אלימים ופוליטיים על חברות המעסיקות בקרבן עובדים מהחברה הערבית?

אירועי מאי 2021 היו נקודת קיצון בה יהודים וערבים חוו משבר גדול האחד מול השני. דומה היה שקיצוניים הצליחו להצית את האש, תרתי משמע, ולהביא לשבר גדול ביחסי האמון העדינים שנרקמו בין שתי קבוצות מרכזיות המרכיבות את החברה הישראלית.

כוחות כיבוי אש בלוד במהומות חודש מאי 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
כוחות כיבוי אש בלוד במהומות חודש מאי 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

באופן מפתיע, דווקא אירועים אלו דחפו כמה מהחברות הגדולות לפנות אלינו לקבלת כלים, התומכים בשימור המרקם החברתי וחיזוק מרחבי העבודה המשותפים.

הנתונים המצויים בידינו מחלחלים יותר ויותר אל השטח. תעסוקה של עובדות ועובדים מהחברה הערבית בחברות עסקיות מובילות במשק תורמת בכל היבט. וזמני משבר רק מחדדים זאת. מניסיוננו, עיסוק אמיתי, מעמיק ובשגרה ליצירת תרבות ארגונית מגוונת, הוגנת ומכלילה, הינו בעל ערך רב דווקא בזמני משבר.

 איך זה קורה?

העקרונות דומים לניהול כל משבר אחר – תגובה מהירה, תקשורת רציפה ומקרבת, אמירה ניהולית נחושה, ובעיקר עבודת עומק מתמשכת, וזאת מבלי לטאטא את הלכלוך מתחת לשטיח.

העקרונות דומים לניהול כל משבר אחר – תגובה מהירה, תקשורת רציפה ומקרבת, אמירה ניהולית נחושה, ובעיקר עבודת עומק מתמשכת, וזאת מבלי לטאטא את הלכלוך מתחת לשטיח

לדרג הניהולי הבכיר תפקיד משמעותי והשפעה רבה על האופן בו יחוו העובדים – יהודים כערבים – את האירועים. כאשר הוא מבטא את דברו בצורה ברורה ונחושה, העובדים יפעלו בהתאם.

כמובן שאמירה כזו לא תספיק לבדה. מחד, נדרשת דוגמה אישית, פתיחות וכנות. אנשים רגישים לזיוף, לכן חשוב שהדרג הניהולי ישקף את המורכבות הקיימת, ייתן לגיטימציה לחששות העשויים להתעורר בשני הצדדים, ובאופן כללי יבטא את האמת הניהולית ואת ערכי היסוד של החברה.

מאידך, כאשר הדברים מטופלים על ידי מנהלים מה-HR  ומהביזנס באופן שוטף ולא בצורה נקודתית בלבד, גם אירועי קצה לא יצליחו לטלטל את הספינה.

כאשר כותרות של "מוצא" מוחלפות בשם פרטי, בהיכרות אישית, בעבודה משותפת, העובדים משתי האוכלוסיות יצליחו להכיל את קבוצת השייכות של האחר ולראות מבעד להגדרות פשטניות העלולות להיות סטיגמטיות ופוגעניות.  

למרות זאת, לא תמיד אמירה ניהולית, נחושה ככל שתהיה, מספיקה. במקרים מסוימים, בהם המתח החיצוני חודר את כותלי הארגון, קיים צורך מוחשי בתיווך פעיל יותר. ניכר כי להכשרת הקרקע בטרם חדירת אירועים כאלו אל תוך הצוותים משקל משמעותי בהגברת החוסן הארגוני והצוותי.

לא תמיד מספיקה אמירה ניהולית, נחושה ככל שתהיה. לעתים, כשהמתח החיצוני חודר את כותלי הארגון, קיים צורך מוחשי בתיווך פעיל יותר. להכשרת הקרקע בטרם חדירת אירועים כאלו אל תוך הצוותים – משקל משמעותי

הקניית כלים ומיומנויות ניהוליות, כולל ניתוח מעמיק של הגורמים אשר מהווים טריגר לאמירות פוגעניות או כל התנהגות לא ראויה, הינם הכרח ארגוני וניהולי להכלת סיטואציות חריגות ועיסוק בריא במשמעות של ה"ביחד" בתוך הצוותים, בין אם אותם צוותים הם מגוונים או הומוגניים.

בנוסף, חברה המצוידת בכלים הנדרשים תדע לייצר מרחבי דיון בטוחים לכלל הצדדים. לכן נדרשת עבודה מעמיקה והתערבות ארגונית בליווי של יועצים ארגוניים, המתמחים בסוגיה רגישה כזו בכדי לאוורר את הרגשות משני הצדדים ולאפשר שקיפות, פתיחות ותחושת בטחון.

מרחבי שיח אלו יאפשרו לשני הצדדים להכיר באחר כשונה, להקשיב לחששות שלו ולהבין בצורה אמיתית ומעמיקה יותר את ההתמודדות והקושי של כל צד, דבר המגביר את ההבנה ההדדית ומפחית את החששות של האחד ביחס לאחר, לכאורה השונה.

בחברות בהן יש מנהיגות נחושה, אמיצה ועקבית, ובצוותים בהם כל העובדים מסורים למטרה הגדולה – העובדים יראו את המכנה המשותף כמשמעותי יותר וחזק יותר מאשר הקיטוב סביב זהות לאומית.

מרחבי שיח יאפשרו לשני הצדדים להכיר באחר כשונה, להקשיב לחששותיו ולהבין לעומק את ההתמודדות והקושי של כל צד, דבר המגביר את ההבנה ההדדית ומפחית את החששות של האחד ביחס לאחר, השונה לכאורה

זה מה שמאפשר לחברה הישראלית לראות את הטוב והמשותף ולחשוב על היום שאחרי. זה גם מה שיהפוך אותנו לחברה חזקה, הוגנת, ומכלילה יותר.

נוא ג'השאן-בטשון היא מנכ"לית מיזם קו-אימפקט, המלווה את החברות הגדולות במשק להטמעת תהליכי גיוון והכללה, לשילוב מיטבי של החברה הערבית במגזר העסקי בישראל (צילום: איל יצהר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שיווין זה בסיס הכרחי לחברה בריאה, זה ברור. במעבר חד: בעתיד, כנראה שכל נושא ההשתכרות והקריירה יצטרכו לעבור שינוי מהותי, כדי להציל את כדה"א מכלייה. השיטה הקפיטליסטית מחריבה את הכוכב הקטנט... המשך קריאה

שיווין זה בסיס הכרחי לחברה בריאה, זה ברור. במעבר חד: בעתיד, כנראה שכל נושא ההשתכרות והקריירה יצטרכו לעבור שינוי מהותי, כדי להציל את כדה"א מכלייה. השיטה הקפיטליסטית מחריבה את הכוכב הקטנטן שלנו, והמגמה היא של הרס של ביתנו הקט. האנושות תעבור לגישה חדשה לחלוטין – עידוד המסחר והעסקיות לדאגה לזולת, לכלל; התחרותיות הדורסנית לצבירת ממון תומר בעשייה למען החברה והקהילה – התדר האנושי יעבור מטמורפוזה בכל הקשור בעניין הכסף. להבנתי, בעל הסולם, הרב לייטמן ועוד, מסבירים זאת שנים רבות

עוד 624 מילים ו-1 תגובות
סגירה